سفر به طبیعت کویری و کوهستانی اصفهان/ از کویر فیلم «دور و نزدیک» تا آبشار ملخ‌کُش

گویی نیم دیگر زیبایی‌های دیاری که گردشگران خارجی آن را به نصف‌جهان تعبیر کردند در طبیعت دلپذیر دیگر شهرستانهای استان پنهان شده است به نوعی که از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب این دیار از آب و هوای کوهستانی وییلاقی تا آب و معتدل و هوای گرم در فصول مختلف سال قابل دسترسی است.

گویی نیم دیگر زیبایی‌های دیاری که گردشگران خارجی آن را به نصف‌جهان تعبیر کردند در طبیعت دلپذیر دیگر شهرستانهای استان پنهان شده است به نوعی که از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب این دیار از آب و هوای کوهستانی وییلاقی تا آب و معتدل و هوای گرم در فصول مختلف سال قابل دسترسی است.

دیاری که نه هزار سال تاریخ را بر پیشانی نوشت خود دارد دیدنی‌های بسیار برای گردشگران را در دل خویش پنهان کرده است و گاه در یک شهرستان این استان مانند نطنز در اوج گرمای تابستانی می توان هوای خنک پاییزی را در شهر دیگری احساس کرد.

از سویی فریدون‌شهر در زمستانی گردشگران را به پیست اسکی فرا می خواند و همان زمان هوای گرم و دلپذیر را می‌توان در کاشان و اردستان تجربه کرد.

بر این اساس جاذبه‌های طبیعی و تفرجگاه‌های اصفهان خود به عنوان بخش مهمی از گردشگری این استان مطرح است که در آستانه روز طبیعت به معرفی و شناخت این جاذبه ها می‌پردازیم.

بهترین زمان برای سفر به کویرهای استان

اصفهان دارای چندین نقطه کویری بسیار بی بدیل است که کویر ورزنه معروف به خارا و کویر مصر از معروف‌ترین این نقاط هستند اما در شرایطی که کویر ورزنه در نزدیکی اصفهان در زمانی کوتاه قابل دسترسی است، برای رسیدن به کویر مصر باید مسیری 5 ساعته را طی کنیم یعنی درست زمانی که از اصفهان به تهران می‌توان سفر کرد.

کویر مصر که درست در میانه راه دامغان به نائین و اصفهان قرار دارد به همان اندازه فاصله آن از اصفهان بکر و دست نخورده است و مصر به همراه دو روستای بسیارکوچک دیگر به نام های امیرآباد و فرحزاد دریک خط شمالی- جنوبی به طول حدود ۶ کیلومتر واقع شده‌ است.
بخشی از فیلم خیلی دور، خیلی نزدیک در این روستا فیلم‌برداری شده‌است.

کویر ورزنه: این کویر به عنوان یکی از اهداف مهم گردشگری به لحاظ جاذبه‌های تاریخی، گردشگری و طبیعی از بی‌بدیل ترین کویرهای ایران است که با جاذبه‌های خاص بیابانی خود به ویژه در فصل‌های زمستان و بهار، تجربه‌ای دلنشین و فراموش ناشدنی را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد.

برای رسیدن به این کویر از ۵ کیلومتری جنوب ورزنه تا حسن آباد می‌توان به نواحی غربی این ریگزار دسترسی پیدا کرد. برای دسترسی به ریگزار شرقی می‌توان از میان ماسه ها عبور کرد و یا از شهر ورزنه حاشیه جنوبی رودخانه زاینده رود را ادامه داد تا به حاشیه شرقی ریگزار رسید.

نکته مهم اینکه این دو مسیر فقط به وسیله خودروهای دو دیفرانسیل قابل دسترسی هستند و بهتر است در صورتی که به منطقه آشنایی ندارید، حتما از راهنمایان محلی استفاده کنید.

منطقه نمونه گردشگری کشه (طرق‌رود):

در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر نطنز و ۹۰ کیلومتری مرکز استان اصفهان در دامنه کوه‌های سر به فلک کشیده کرکس و در جوار منطقه شکار ممنوع کرکس قرار گرفته و چشم انداز بی‌بدیل روستای کشه و مناظر طبیعی جذاب منطقه این نقطه را به یکی از زیباترین مکان‌های شهرستان نطنز تبدیل کرده است.

مسیر دسترسی این تفرجگاه زیبا از جاده نطنز-اصفهان با ورود به طرق رود در ۲۵ کیلومتری نطنز و ورود به روستای کشه امکان پذیر است.

گنجی محصور در میان کوه‌‌ها

روستای حسن‌آباد آبریزه که همچون گنجی در میان کوه‌‌ها محصور شده است جزو شهرستان تیران و کرون است و در قسمت شمال غربی استان اصفهان قرار دارد، این روستا دارای قلعه‌ای زیبا با شش برج دیده‌بانی و یک برج بر روی در اصلی است و به دستور نوروز علی خان قاجار بنا شده است.

معماری این قلعه به قدری در عکس‌های هوایی و ماهواره‌ای صاف و دقیق است که ساختن قلعه به این شیوه باورنکردنی به نظر می‌رسد، این قلعه در زمان‌های گذشته مسکونی بوده است اما بعدها به دلیل کمی جا و مکان مردم به اطراف قلعه کوچ کرده‌اند، درون قلعه یک حمام متروکه وجود دارد که به دلیل کم‌اهمیتی در حال ویرانی است.

آب و هوای حسن‌آباد سرد و مرطوب است، زمستان‌های سرد و تابستان گرمی دارد و در اطراف روستا کوه‌های زیادی به نام کوه باغ موسی، چُنگیف بُلخیر، کمارسون، کوه‌لنگی، غالبری، کوه کل، مرغک و کوه‌هایی دیگر وجود دارد.

روستای زیبای ابیانه: ابیانه یکی از روستاهای بسیار زیبای و خوش آب و هوای اصفهان با قدمت 1500 ساله در 40 کیلومتری شمال غربی نطنز و در دامنه کوه کرکس قرار دارد که شکوه معماری بومی و سرشار از زیبایی این روستا، آن را در شمار نمونه‏‌های کم نظیر دیدنی‏های جهان درآورده است.

با مشاهده این روستای زیبا، نقش زیبای خانه‌هایی که با خاک طبیعی معدن این روستا به رنگ سرخ نقش خورده است برای همیشه در ذهن انسان حک می‌شود.

ابیانه به معنای بیدستان است و به اعتبار آثار و بناهای تاریخی پرتنوعش در زمره استثنایی‌‏ترین روستاهای ایران به شمار آمده است.

خانه‌‏های این روستا روی دامنه پرشیبی در شمال رودخانه برزرود بنا شده است به صورتی که پشت‌بام مسطح خانه‌‌های پایین‌دست، حیاط خانه‏‌های بالادست را به وجود آورده است و هیچ دیواری هم آنها را محصور نمی‏ساز دو بر این اساس ابیانه در وهله اول روستایی چند طبقه به نظر می‏آید.

اتاق‌های ابیانه به پنجره‏ های چوبی ارسی‌ مانند مجهزند و اغلب دارای ایوانها و طارمی‌های چوبی پیش آمده مشرف بر کوچه‌‏های تنگ و تاریک‏اند که خود به صورت مناظر جالبی جلوه می‌کنند.

مردم ابیانه به سبب کوهستانی بودن منطقه و دور بودن محل آنها از مراکز پر جمعیت و راه‌های ارتباطی، بسیاری از آداب و رسوم قومی و سنتی و از جمله زبان و لهجه قدیم خود را حفظ کرده‌اند.

زبان مردم ابیانه فارسی با لهجه خاص ابیانه‌‏ای است که با لهجه‌‌های متداول در جاهای دیگر تفاوت اساسی دارد.

لباس سنتی آنها، هنوز هم میان آنها رواج دارد و در حفظ آن تاکید و تعصب از خود نشان می ‏دهند، در مردان شلوار گشاد و درازی از پارچه سیاه و در زن‌ها پیراهن بلندی از پارچه‌‌های گلدار و رنگارنگ رواج دارد و علاوه بر این، زن‌های ابیانه معمولاً چارقدهای سفیدرنگی بر سر دارند.

قدیم‏ترین اثر تاریخی ابیانه آتشکده «هرپک» است که مانند دیگر بناهای ده در سراشیبی قرار گرفته که از زمان ساسانیان باقی مانده است و طوری ساخته شده که از هر طرف قابل رویت باشد.

قمصر کاشان: قمصر سکونتگاهی است که با ارتفاع متوسط ۱۹۰۰ متر از سطح دریا هم چون کمربندی سبز با بازوهای متعدد در امتداد دره‌های کم شیب کوه‌های بخش مرکزی ایران، تنیده شده است.

از جاذبه‌های دیدنی این شهر مراسم گلاب‌گیری با گل‌های رخ محمدی است؛ گلابی ناب که شهرتی جهانی دارد و در شست‌وشوی سالانه کعبه در زمان تعویض پرده از این گلاب استفاده می‌شود.

مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع اصفهان: این مناطق دارای بکرترین طبیعت و محل زندگی حیات وحش و رویش گیاهان کم نظیر و دارویی است.

منطقه شکار ممنوع کرکس از جمله این مناطق است با وسعتی در حدود ۱۰۰ هزار هکتار و با برخورداری از پوشش گیاهی خاص و حیات جانوری منحصر بفرد خود یکی از زیباترین مناطق حفاظت شده طبیعی محسوب می‌شود.

وجود چشمه‌سارهای فراوان در دره‌های منتهی به کوه کرکس در نزدیکی به شهر طرق رود با جاذبه های گردشگری فراوان از جمله دریاچه‌های فصلی و بناهای تاریخی مانند قلعه، دریاچه بند طرق و مساجد تاریخی این منطقه را به یکی از مناطق نمونه گردشگری تبدیل کرده است.

پارک ملی کلاه قاضی:

پارک ملی کلاه قاضی درجنوب اصفهان و تقریبا در ۳۶ کیلومتری این شهر قرار دارد و از زمان شاه عباس صفوی و بعد از آن به خصوص در دوره قاجاریه این کوه ها از شکارگاه های مخصوص این شاهان محسوب می شده است.

ارتفاعات و دشت های اطراف یکی از بهترین زیستگاه های وحوش است. به نوعی که کل، بز کوهی نر، آهو یا غزال ایرانی، پلنگ، خرگوش وحشی، گرگ، کفتار، شغال، تشی، روباه، کاراکال، گربه شنی از گونه‌های این منطقه است.
این منطقه قبل از شهرضا واقع شده است.

چشمه‌های متنوع و آبشارهای اصفهان: مناطق کوهستانی اصفهان از چشمه‌سارهای زلال و آبشارهای دیدنی آذین شده است.

در این میان آبشار آب ملخ که به «تخت سلیمان» نیز معروف است که از زیباترین و در عین حال خطرناکترین آبشارهای ایران است که در ۱۶۰۰ کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار گرفته است و از ذوب شدن برفهای کوه دنا، چشمه‌های این منطقه رو پرآب کرده و آبشارهای زیبایی ایجاد می‌کند.

معروف است که آبشارملخ دارای ترکیبات ویژه‌ای است که نقش یک سمپاشی طبیعی رو برای مزارع و زمین‌های کشاورزی دارد و تمام ملخ‌های مهاجم رو درجا نابود کند و دلیل نام تخت سلیمان هم این است که مردم روستا معتقدند که سنگ بزرگی که مثل پل برروی آبشار قرار گرفته، استراحتگاه حضرت سلیمان بوده است.

در فاصله ۵۰ کیلومتری جنوب شهرستان سمیرم، در مسیر منتهی به یاسوج و در چند کیلومتری روستای آب ملخ می توان به این آبشار دسترسی پیدا کرد.

چشمه ناز ونک:

یکی از زیباترین و بکرترین تفرجگاه های شهرستان سمیرم و شهر ونک چشمه ناز ونک است که در شش کیلومتری جنوب غربی شهر ونک با جاده‌های خاکی و در ۳۶ کیلومتری شهر سمیرم قرار دارد.

برای رسیدن به این چشمه پس از عبور از روستای قلعه قدم، گردنه گله وار و گردنه نخودان به ونک می‌رسیم. برای رسیدن به چشمه ناز بایستی از رودخانه عبور کرد که از ونک تا چشمه حدود سه ساعت و تا قله کوهی به نام دالان در جوارآن نیز ۵ تا ۶ ساعت راه است.

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 650627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =