نقش درآمدهای مالیاتی و بالاخص جایگاه مالیات بر ارزش افزوده در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی نقشی بسیار پررنگ و محوری است. ازین رو دولت یازدهم با جدیت ویژه مسیر این بخش از اقتصاد کشور را اصلاح و به جایگاه اصلی خود بازگرداند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین دولت یازدهم از ابتدای فعالیت موفق به وصول مبلغ 125هزار و575.2 میلیارد تومان مالیات و عوارض از مسیر اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده شده است.

دولت تدبیر و امید از این رقم، مبلغی بالغ بر 7 هزار و 651.2 میلیارد تومان برای ارتقای سلامت تخصیص و بالغ بر 42 هزار و 494.3 میلیارد تومان نیز به حساب شهرداری ها و دهیاری ها برای عمران و آبادانی واریز کرده است.

رویکرد دولت حسن روحانی در قبال درآمدهای ناشی از مالیات بر ارزش افزوده یک رویکرد کاملا اجتماعی است. از همین رو، دولت تدبیر و امید بواسطه اقداماتی نظیر صدور احکامی برای جلوگیری از فرار مالیاتی و کد فروشی، در صدد تحقق هرچه بیشتر این منابع و خدمات برآمد.

سازگاری با عدالت و شفافیت مالیاتی

مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات در راستای کاهش هزینه وصول، برقراری عدالت مالیاتی و کاهش فساد است. این نظام مالیاتی به دلیل کاهش هزینه وصول، سازگاری با عدالت و کاهش فساد همواره مورد تایید و استفاده کشور های توسعه یافته و در حال توسعه بوده است.

اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در عمل نه تنها موجب ضرر و زیان فعالان اقتصادی قانون مدار نخواهد بود، بلکه موجب انتفاع آنان نیز می شود. این نوع مالیات به طور کلی موجب کاهش فشار بر فعالیت های مولد، کنترل مصرف در جامعه، ایجاد درآمد پایدار برای بهداشت و سلامت جامعه، عمران و آبادانی شهر‌ها و روستا‌ها از محل عوارض این قانون خواهد بود. بنابراین، به دلیل خاصیت شفاف سازی این قانون، دلالان و واسطه گران در پیوند مبادلات و رصد گردش کالا و خدمات حذف خواهند شد. باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که مالیات بر ارزش افزوده در حال حاضر در بیش از 150 کشور جهان و در راستای تحقق یک اقتصاد شفاف و مدرن و همچنین پیاده کردن عدالت اقتصادی اجرا می شود.

مزیت های مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده به دلیل برخورداری از مزایای بسیار، در کنار سایر اقدامات مالیاتی دولت یازدهم، در راس برنامه های دولت در این حوزه قرار گرفت. کاهش کسری بودجه دولت، بهبود مدیریت نقدینگی و افزایش پایه های مالیاتی از جمله مزایای مالیات بر ارزش افزوده محسوب می شود و میسرسازی سیاست گذاری بین بخشی، ممانعت از فرار مالیاتی و شفاف سازی مبادلات میان تولید تا مصرف از دیگر مزایای این قانون است. بواسطه این موارد، مالیات بر ارزش افزوده در نهایت منجر به افزایش رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی در کشور می شود.

چنانچه منابع حاصل از مالیات بر ارزش افزوده در امور سرمایه گذاری در منابع هدف صرف شود، مجددا به چرخه تولید کشور باز خواهد گشت. به همین دلیل اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده کمک شایانی به افزایش درآمد مالیاتی و ایجاد فضا جهت اجرای بهینه سیاست های مالیاتی می کند.

مالیات بر ارزش افزوده جایگزین تجمیع عوارض

قانون موسوم به تجمیع عوارض ناظر بر وضع مالیات و عوارض تا پیش از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده اعمال و مورد استفاده قرار می گرفت. براساس گفته مقامات مالیاتی کشور در سالهای گذشته قانون تجمیع عوارض به دلیل وجود برخی موانع و فقدان های قانونی مشکلات متعددی را در اجرا به دنبال داشت که از جمله آنها می توان به عدم وضع مالیات و عوارض بر واردات اشاره کرد.

با توجه به این مهم دولت تدبیر و امید در ابتدای آغاز به کار، دستیابی و تحقق هرچه بیشتر اهداف و مزایای قانون مالیات بر ارزش افزوده را در دستور کار قرار داد. هدف اصلی از اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده، "شفاف سازی"، "رصد گردش کالا و خدمات از مبداء واردات"، "تولید و توزیع تا مقصد نهایی به منظور کنترل قیمت کالا و خدمات"، "اخذ مالیات بر اساس عدالت به عنوان خواست عمومی جامعه"، ‌"دستیابی به اطلاعات شفاف و دقیق" و "ایجاد درآمد پایدار و سالم" برای اداره کشور است.

چالش های پیش روی دولت یازدهم

باید توجه داشته باشیم که تمامی این موارد حکایت از اهمیت اجرای کامل و دقیق این قانون دارد که البته دولت یازدهم بواسطه میراثی که از دولت گذشته به ارث برده است، در این باره نیز با چالش ها و مشکلات متعددی مواجه بود.

البته مجموعه این مشکلات و چالش ها که برخی از آنها شامل "فرار مالیاتی"، "کدفروشی" و "مقوله قاچاق کالا" بوده است با اجرای این قانون به مرور زمان از میان خواهد رفت و کشور تا چندی دیگر شاهد این قبیل از مشکلات نخواهیم بود چرا که قانون سدی در برابر تمامی تخلفات مطرح شده خواهد بود.

گفتنی است پیشتر برخورد و مقابله با این قبیل پدیده ها به دلیل نبود ضمانت های اجرایی قانونی لازم و کافی، نیازمند همکاری همه جانبه سایر دستگاه های اجرایی از جمله قوه قضایه، نیروی انتظامی، گمرک، تعزیرات حکومتی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و اتاق اصناف ایران بود. در همین حال، دولت یازدهم بواسطه اقداماتی که در دستور کار قرار داده است، مسیر را برای از بین بردن این مشکلات هموار و متخلفان دیگر قادر فعالیت گسترده نخواهند بود.

صندوق های مکانیزه ابرازی برای شفاف سازی

براساس این قانون دولت تدبیر و امید اقدام به صدور احکام قانونی کرد که از جمله آن می توان به لایحه "نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه فروشگاهی (صندوق مکانیزه فروش)" اشاره کرد. دولت حسن روحانی به دلیل تاکید ویژه علی طیب نیا، وزیر اقتصاد و دارائی در راستای شفافیت در مبادلات مالی و اقتصادی و تغییر در شیوه سنتی در تبادل فیزیکی وجه نقد به سیستم الکترونیکی، لایحه "نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه فروشگاهی (صندوق مکانیزه فروش)" که به تصویب هیئت وزیران رسیده بود را طی نامه ای به مورخ 4 اسفند 1394 برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

از سوی دیگر، سازمان امور مالیاتی در دولت یازدهم اقدامات گسترده ای برای جلوگیری از پذیرش اعتبار واهی انجام داد. از جمله این اقدامات باید به صدور دستورالعمل صورتحساب، دستورالعمل ضوابط اجرایی استرداد، دستورالعمل صدور گواهینامه ثبت نام، درج مودیان فاقد اعتبار به دلیل صدور صورتحساب غیرواقعی در سامانه مالیات بر ارزش افزوده، تشکیل کارگروه ویژه مبارزه با شرکت های صادرکننده صورتحساب غیرواقعی، ممانعت از انتشار آگهی های خرید و فروش کدهای اقتصادی و فاکتورهای صوری در نشریات و ... اشاره کرد.

همچنین به عنوان یکی دیگر از اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه مالیات بر ارزش افزوده، باید به ماده 274 قانون مالیات های مستقیم اصلاحی مصوب 31 تیر 1394 که از ابتدای سال 1395 لازم الاجراء شد، اشاره کرد. به موجب این ماده، «تنظیم معاملات و قراردادهای خود به نام دیگران، یا معاملات و قراردادهای مودیان دیگر به نام خود برخلاف واقع»، جرم تلقی شده و مرتکب آن به یکی از مجازات های درجه 6 محکوم می شود.

سازمان امور مالیاتی کشور در دولت یازدهم، بواسطه احکام فوق و به منظور برخورد با آثار زیانبار فرار مالیاتی ناشی از کد فروشی (فروش کد اقتصادی) و فاکتورهای غیر واقعی و صوری که در مقام جرم موجب تضییع حقوق قانونی دولت می شود، اقدام به شناسایی اشخاص خاطی و مشخصات آنان کرد که فهرست آنان محدود به یک دوره یا یک سال خاص نمی شود.
در واقع، دیدگاه دولت یازدهم و اقتصاددانان آن بر استقرار نوعی نظام مالیاتی در کشور است که این مشکلات را به همراه نداشته باشد. از همین رو، دولت در حوزه مالیات بر ارزش افزوده، پیش از هرچیز درصدد رفع این مشکلات و موانع برآمده است، تا از این مسیر هم موجب تسهیل در وصول مالیات شده و هم فرار مالیاتی و کد فروشی را به حداقل تقلیل دهد.

گامی برای انحراف قانون مالیات بر ارزش افزوده از مسیر اصلی

با وجود رشد درآمدهای مالیاتی طی ۹ ماه سال ۹۵ اما در آخرین ماه های سال نمایندگان مجلس به پیشنهاد یکی از نمایندگان در کمیسیون تلفیق ، بندی به قانون مالیات بر ارزش افزوده اضافه شده که طبق آن مصرف مالیات بر ارزش افزوده یک مصرف نهایی است و باید از حلقه آخر مصرف اخذ شود.

اضافه شدن این بند به قانون مالیات بر ارزش افزوده به معنی کاهش درآمدهای مالیاتی در سال ۹۶ بود. این بود که وزیر اقتصاد صراحتا مخالفت خود را اعلام و تاکید کرد که مالیات بر ارزش افزوده در حالی که امروز با 500هزار مودی بزرگ سر و کار دارد حدود 40 هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت به همراه دارد و زمانی که ماخذ عوض شود و قرار باشد این مالیات از خرده فروشان جمع آوری شود بازه 500هزار نفری به جمعیت سه میلیون نفری تبدیل شده و عملا وزارت اقتصاد دچار چالش جدی می‌شود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور نیز  در این خصوص با اشاره به تصمیم مجلس در خصوص اخذ مالیات بر ارزش افزوده از حلقه آخر گفت: اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کننده نهایی، آثار و تبعات سوئی در پی دارد; ضمن اینکه اجرای این تصمیم، اقتصاد کشور را با چالش و نیز کسری بودجه در سال آینده مواجه خواهد کرد.

در نهایت با مخالفت اقتصاددانان و کارشناسان و تلاش های فراوان رئیس مجلس شورای اسلامی این بند از قانون حذف و بررسی مجدد آن به یک سال بعد موکول شد. اما آنچه می توان از تصویب این بند و حذف ان بعد از چند روز نتیجه گرفت نیاز به تعمق و تفکر درمورد تصمیماتی است که دولتهای بعدی را با چالش های فراوانی در افزایش کسر بودجه مواجه خواهد کرد.

 

 

39223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 650644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرش A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
    32 1
    مالیات رو فقط از ما بد بخت ها میگیرند . قبل از اینکه حقوق ما رو واریز کنند اول مالیات رو بر میدارند . همه درآمد ما کارمند ها هم که آشکار است و دولت حساب جیب ما رو کاملا دارد . بعضی اصناف هستند که درآمد های آنچنانی دارند ولی به اندازه یک کارمند هم در سال مالیات نمیدن .
    • بی نام A1 ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
      0 0
      بچه گول میزنید؟ اینکه برای پست مرسولات یا روی قبض ها هم ارزش افزوده میگیرن رو چطوری میخواین توجیه کنید؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
      1 0
      میشه بگید کدوم ارتقای سلامت؟ عمران و آبادی کجا؟ حتما برای افزایش حقوق پزشکان و عمران املاک روسای شهرداری هزینه میشه
    • امیر تبریز اوغلی IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
      0 1
      حقوق 234 میلیونی کارمند دولت11 مالیات هم داره؟
  • سید مهدی IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
    34 0
    مالیات ارزش افزوده اجحافی است بر قشر حقوق بگیر کارگر و کارمند زیرا در هنگام دریافت حقوق یک نوبت مالیات میدهد ، یک نوبت هنگام خرید جنس از خرده فروشی ، نوبت دیگر مالیاتی است که عمده فروش می پردازد و روی جنسش میکشد ، و نهایتا مالیاتی که تولید کننده می پردازد و روی قیمت کالا می کشد در واقع ضعیف ترین قشر یعنی کارمند و کارگر دارد بار سنگین این مالیات را چند باره به دوش می کشد که واقعا منصفانه نیست
    • بی نام IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
      1 0
      واقعا کجای دنیا به به تولید کننده ، عمده فروش ، وارد کننده عمده و حتی بعضا خرده فروش اجازه داده میشه پول مالیات پرداختی رو روی قیمت کالا و خدمات بکشه؟ معمولا مالیات را از سود یا درآمد اخذ میکنن تا همه کشور در هزینه های جاری کشور سهیم باشند نه اینکه اصناف مالیاتهای را به قیمت کالای نهایی منتقل کننند و سود خالص به جیب بزنن. اگر هم مشکلاتی در پرداخت مالیات وجود داشته باشد مثل بحث قیمت تمام شده ، رکود و ... حاکمیت با درست کردن مشوقهایی مثل برخی معافیتهای مالیاتی و یا جوایز صادراتی و ... وضعیت را کنترل میکنه ولی هیچ جا پرداخت دیون دولتی روی قیمت تمام شده کالا و خدمات نهایی کشیده نمیشه ولی تو ایران ...
  • بی نام IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    0 21
    سال ۲۰۱۷ سال افزایش قیمت مسکن در سراسر دنیاست، ایران هم از این قاعده مستثنا نیست، اگر توی گوگل سرچ کنید اخبار در این مورد رو میتونید پیدا کنید
  • بی نام IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    4 0
    حتما یارانه از دولت هم دارن میگرن.
  • بی نام IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    2 1
    ممکنه رشد ناچیزی داشته باشه ولی جهش قیمتی یکم بی اعتبار بنظر میرسه ولی بازار اجاره افزایش خواهد داشت
  • بی نام IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    4 0
    انباشت تقاضا فقط با افزایش درآمد و ایجاد شغل ورونق موجب افزایش قیمت میشه که تو شرایط کنونی زیاد محتمل نیست ....
  • بی نام IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    22 1
    مالیات بر ارزش افزوده در شرایط رکود تورمی ظلمی است به همه ملت. دولت برای افزایش درآمد خود چه بهایی را از ملت می خواهد؟ بیکاری مردم و گرانتر شدن حداقل 10 ارزش کالا. 10 عدد کمی است؟
  • بی نام IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    23 1
    طرف موتور ماشینش میسوزه میبرش تعمیرگاه ۱۰ درصد هم ازش مالیات میگیرن. این انصافه؟
  • بی نام IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    25 1
    شما که الان دارید مالیات بر ارزش افزوده رو از مردم می گیرید مالیات بر ارزش افزوده باید از کسی گرفته شود که ارزش افزوده را بدست می آرود.
  • بی نام IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    21 2
    هر چند که در کشور ما کاسب و تولید کننده دم به تله نمی دهند و شما هر مالیاتی از آنها بگیری دو برابرش رو می کشن رو قیمت و از مشتری می گیرند. و فقط مردم خصوصا قشر کارمند و کارگر و بیکار به شدت متضرر شده و خواهند شد.
  • بی نام IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    16 0
    یطور خیلی ساده اگر وضعیت مالی تمامی مردم خوب و رو به رشد باشد مسلما هیچکس از پرداخت مالیات ناراحت نخواهد شد ولی در شرایط رکود اقتصادی و بیکاری و زیر خط فقر بودن عده بسیاری و حقوق بازنشستگی زیر خط فقر و هزار و یک دلیل دیگر، بنظر شما این مالیات ارزش افزوده غیر از گرانی مضاعف چه فایده ای برای مردم عادی و مصرف کننده های فقیر و بیکاران بسیار زیادی که در کشور هست ، خواهد داشت. امیدوارم مسئولین هر تصمیمی که میگیرند وضعیت مظلومانه مردم عزیر کشورمان را هم در نظر بگیرن.پایدار باشید
  • بی نام IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    3 2
    این خوبه مالیت بگیرید از دلال ها این عالیه
  • بی نام IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    12 1
    باید از مردم که نفس میکشند هم مالیت گرفت
  • بی نام IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    9 0
    اجرای سیاستهای مالیاتی باید پس از آماده سازی بسترهای اقتصادی و رونق کسب و کار و با اصول و قاعده منطقی صورت بگیره. در حال حاضر کسبه و فعالان اقتصادی از رفتارهای غیر عرف و بی منطق اداره مالیات بسیار ناراحت و ناراضی هستند.
  • بی نام IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    9 1
    با فشاری که اداره مالیات به افراد میاره 100 محقق نشدنش جای سوال داره؟
  • بی نام IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    20 2
    مميزان ماليات خودشان ميبرند و خودشان ميدوزند گاهي انقدر بي انصاف هستند كه پشيمون ميشي تو ايران زندگي ميكني اين عدالت نيست كه ميزان درامد رو اونا بايد تشخيص بدن و اگه شما اعتراض كني اين شمايي كه بايد ثابت كني بر عكس كشور هاي اروپايي
  • بی نام IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    9 2
    ما هرچی درمیاریم باید دو دستی بدیم مالیات
  • بی نام IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    0 8
    به نظر میاد تونسته فقط فرار مالیاتی رو کم کنه وگرنه میزان مالیات که امسال بیشتر نشد
  • بی نام IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    7 2
    فقط حقوق بگیرا هستند که مالیاتشون رو زودتر از موعد پرداخت می کنند. اکثر شرکت ها از حقوق کارمنداشون مالیات رو میدن اما مالیات بر درامد خودشون رو می پیچونن
  • بی نام IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    2 1
    جالبه که مجلس خودش داره تلاش می کنه درامد مالیاتی رو کم کنه از اونطرف هم میاد دولت رو بخاطر کسر بودجه بازخواست می کنه
  • بی نام IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    4 11
    اصلا این نماینده های مجلس فازشون چیه با همه چی مخالفت میکنند؟ همه دنیا مالیات رو خیلی جدی از همه دریافت می کنند که از منابع طبیعی شون استفاده نکنند بعد ما نماینده هایی به مجلس فرستادیم که چون خودشون عضو هیئت مدیریه یا سهامدار شرکت های بزرگ هستند منافعه خودشون رو به استاندارد اقتصاد ترجیح میدن
  • بی نام IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    8 1
    ما هم خودمون رو هلاک کردیم این نماینده ها رو بفرستیم مجلس که اوضاع درست بشه بعد میان می گن مالیات بگیرید
  • بی نام IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    12 0
    یعنی بعضی وقت ها فکر می کنم ما درست زندگی می کنیم خارجیها اشتباه می کنند یا برعکس. برای همین مالیاته که اونور دنیا دولت برای یه چاله توی خیابون باید به مردم جواب بده
  • بی نام IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    6 0
    کاش می شد بعضی تولیدکننده ها رو کلا معاف کنند در عوض قیمت تمام شده کالشون رو بیارن پایین برای اقشار ضعیف و کم درآمد
  • بی نام IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    0 1
    کسانی دم از عدم شفافیت میزنند که اگه دولت اطلاعاتشون رو بخواد افشا کنه باید یه تیم حرف ای وکالت داشته باشه که پرونده سازی ها رو خنثی کنند
  • بی نام IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    5 1
    خوب چرا این معافیتها رو برنمیدارن؟ همه باید یک سان مالیات بدن که دولت بتونه به مه خدمات بده وقتی یکی مالیات نمیده بقیه دارند جورش رو می کشند
  • بی نام IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    10 1
    همه باید مالیات بدهند درست . مالیات حقالناس است درست اما اگر سازمان مالیات ازکسی اضافه گرفت ایا اجازه داره انرا برای دیگران خرج کنه همه میدانند دولت از خیلی ها نمیتونه یا نمیخواد مالیات بگیره اگه ده برابر این هم بگیرید برکت نداره . گرفتن مالیاتی که این همه کارگاه رو تعطیل کنه افتخار نیست باعث شرمندگیست
  • بی نام IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    9 0
    مشکل اینجاست که همه این ها حرف است.قرار بود بجای افزایش مالیات مودیان فعلی از کسانی که تا به حال مالیات ندادند مالیات اخذ شود ولی بر عکس شد. دولت تنها کاری که میکنه با تبلیغات دم از عدم افزایش مالیات مودیان فعلی میکنه ولی رسما مالیات همه رو دو برابر و شاید بیشتر کرد . صدای تجار و کسبه هم به جایی نمیرسه. ای کاش در سطح وسیع دروغ گویی نمیشد. الان شما از هر کسی بپرسی پی به ریاکاری و دروغ گویی اداره مالیات میبرید. اصلا این کارمند های اداره مالیات انسان نیستند. مثل حیوان با مردم برخورد میکنند و اعتراض هم به جایی نمیرسه.
  • بی نام IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    1 14
    مالیات یک فریضست و پرداختش واجب.
  • بی نام IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    16 0
    آخه مگه دولت جرات داره بره از بعضی جاها مالیات بخواد؟ معلوم نشد معافیت مالیاتی ها رو بالاخره بدراشتند یا نه
  • بی نام GB ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    0 0
    کم کم باید مالیات نفس کشیدن رو ما قشر ضعیف جامعه پرداخت کنیم
  • ایمان IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    1 0
    من کاری به این حرفا ندارم اما تو رو خدا قیمت شیر و محصولات لبنی رو کم کنید . فواید شیر برای بدن رو چه کسی میتونه انکار کنه ؟ حداقل یک این یک کالا رو ارزون کنید