روزنامه وقایع اتفاقیه به نقل از اکبر ترکان نوشت: برنامه‌های توسعه در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نشان می‌دهد دربازه‌ سال‌های 41 تا 51 که برنامه‌های سوم و چهارم اجرا شده، ایران بیشترین توسعه صنعتی را شاهد بوده است اما درحالی قیمت نفت در مدت یک دهه از 6,2 دلار به 11 دلار افزایش یافت که همزمان کشور به سمت واردات بی‌رویه روی آوردنتیجه این شد که تمامی دستاوردهای صنعتی زمان‌بر آن به باد برود.

به عبارت ديگر، دولت در آن زمان تا توانست کالا وارد کشور کرد که اين اقدام، آغاز شکست صنعت داخلي ايران بود.

اين روند نزولي کشور، قبل از انقلاب در دوره رياست‌جمهوري مرحوم هاشمي‌رفسنجاني که به دوره سازندگي مشهور است، ارتقا يافت و در ادامه در دولت آقاي خاتمي حفظ شد اما دستاوردهاي به‌دست‌آمده در دولت‌هاي نهم و دهم نابود شد زيرا بار ديگر اتفاق‌هاي سال‌هاي 51 تا 56 تکرار شد.

درواقع با افزايش درآمدهاي نفتي، صنايع داخلي مضمحل شد تا جايي که سنگ قبر هم جزء کالاهاي وارداتي به ايران قرار گرفت. با اين توضيح که کالاهاي ديگري هم که کشور توانايي توليد آنها را داشت، از محصولات کشاورزي تا پوشاک، وارد ايران شد و اين‌گونه صنعت داخلي ضربه سنگيني خورد.

اين آسيب جدي به اندازه‌اي بود که آثار آن باوجود تلاش‌هاي زياد دولت حسن روحاني همچنان باقي هستند و واحدهاي توليدي متوقف‌شده از سال‌هاي 84 تا 92 هنوز راه‌اندازي نشده‌اند.

302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 650831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    11 2
    چه قیاس اشتباهی
  • محمدرضا A1 ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    1 7
    این قضیه برمیگردد به سال 79 وزمان آقای خاتمی و ترس از تجارت جهانی حضرات و آزاد کردن ورود اجناس به ایران
  • بی نام A1 ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    17 1
    با سلام لطفا با توجه به شرايط اصلا راجع به گذشته صحبت نكنيد چون از نظر شرايط زندگي مردم و اقتصاد ايران قابل مقايسه با الان نيست اقاي تركان
  • بی نام IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    7 0
    یعنی دلار هفت تا تک تومانی شد و ماشین صفر سال 25 هزار تومان...؟؟؟؟؟؟