روزنامه شرق نوشت: خبر این است؛ هر ١٠ نفر داوطلب انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا یک روستا در شهرستان خاش استان سیستان‌و‌بلوچستان زن هستند.

 همین خبر کوتاه آن‌قدر جذابیت دارد که ابعاد مختلف آن را هرچند کوتاه بررسی کنیم که چطور ١٠ زن در یک روستا در شهرستانی دور از پایتخت بدون حضور حتی یک مرد برای شورای روستای خود پا پیش می‌گذارند.
محمداکبر چاکرزهی، فرماندار شهرستان خاش در توضیحی اعلام کرده است که برای نخستین‌بار در تاریخ انتخابات سیستان‌و‌بلوچستان همه ١٠ داوطلب نامزدی انتخابات شورای اسلامی در روستای افضل‌آباد دهستان پشتکوه بخش مرکزی شهرستان خاش به‌ صورت صد‌درصد زن هستند و آماده رقابت در عرصه انتخاباتی شورای روستا شده‌اند.
چاکرزهی گفته است که در تاریخ شهرستان خاش و حتی در استان سیستان‌و‌بلوچستان حضور زنان در عرصه رقابتی انتخابات با این حجم بالا نبوده و رکورد بخش مرکزی خاش در این موضوع بی‌نظیر و برای سال‌های آتی ماندگار خواهد بود.


پس از حضور دو زن در عرصه مدیریت دولتی استان سیستان‌و‌بلوچستان نگاه‌ها به حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی و تحصیلی تغییرات زیادی داشت. این تغییرات قبل از اینکه برای دیگرانی بیرون از این استان جالب و لازم باشد، برای زنان و مردان همین روستاها و شهرها لازم و جالب بود؛ تغییراتی که حالا انتظارات را هم بالاتر برده است. فرماندار و شهردار‌شدن دو زن در استان بزرگ و پهناور سیستان‌و‌بلوچستان در رسانه‌ها بازخورد زیادی داشت؛ در‌حالی‌که به واقع این استان از قبل مدیران زن زیادی داشت؛ زیرا مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده پیش‌تر اعلام کرده بود که استان سیستان‌و‌بلوچستان بیشترین تعداد زنان در عرصه مدیریت را دارد. فهیمه فرهمندپور اعلام کرده بود که از هزارو ٥٨ بخشدار در سطح کشور حدود ٦٠ نفر بخشدار زن و از تعداد ٤٣٠ نفر فرماندار در سطح کشور تنها سه فرماندار زن هستند که این آمار نشان‌دهنده حضور بسیار کم بانوان در پست‌های مدیریتی و فاصله‌داشتن با اصل توانمندی زنان در عرصه‌های مدیریتی است. با‌وجود‌این رکورد شهرهای استان سیستان‌و‌بلوچستان نسبت به بسیاری از استان‌ها بیشتر بود و حالا با رکوردی که این ١٠ زن در روستای افضل‌آباد زده‌اند، نور علی نور شده است.


مجتبی شجاعی، بخشدار مرکزی شهرستان خاش در گفت‌وگو با «شرق» درباره دلایل افزایش حضور زنان در انتخابات شورای شهر و روستا می‌گوید: به طور تاریخی زنان در این خطه در تصمیم‌گیری‌های مهم حضور داشته‌اند. این بار هم این حضور نمادی از اهمیت مشارکت سیاسی زنان در استان است، نه‌تنها در افضل‌آباد خاش که خوشبختانه در سراسر استان شاهد افزایش چشمگیر مشارکت سیاسی زنان هستیم. هر زنی که جسارت حضور در پای صندوق رأی داشته باشد، می‌تواند به دیگر زنان نیز قوت قلب داده و امکانی برای دیگر زنان فراهم آورد. خوشبختانه زنان به‌قدرت‌رسیده در استان به مدل‌های مطلوبی برای سایر زنان در گوشه و کنار استان و از‌جمله روستای افضل‌آباد تبدیل شده‌اند.


در سفری که خبرنگار «شرق» به جنوب استان سیستان‌و‌بلوچستان و شهرستان سرباز به طور مشخص داشت، با رویکردهای جدید و امیدوارکننده‌ای در میان زنان روستایی نسبت به حضور بیشتر در فضای اجتماعی و دانشگاهی و حتی مدیریتی روبه‌رو شد. زنان بسیاری از این روستاها به نام اسامی نمایندگان مجلس و بسیاری از تحولات سیاسی روز را می‌دانستند؛ در‌حالی‌که بسیاری از مردان در جریان این امور نبودند. بسیاری از این زنان و دختران نام شهرداران و فرمانداران و مدیران محلی زن شهرستان خود و شهرهای دیگر را می‌دانستند و اذعان داشتند که تلاش می‌کنند آنها هم همین مراحل را طی کنند. به عبارتی ورود و موفقیت تعدادی از زنان این خطه در عرصه مدیریتی شروع و تشویقی جدید برای بسیاری از زنان و دختران شده است تا خودشان مستقیما وارد عرصه‌های فعالیت اجتماعی و سیاسی شوند. از سرباز تا خاش تا سراوان و ایرانشهر و نیک‌شهر فاصله زیادی نیست و موفقیت‌های زنان بلوچ و سیستانی هرچند با حمایت‌های مردانه و قومی و قبیله‌ای و مردمی و... دهان‌به‌دهان به درون همه خانه‌ها رفته است و حالا زنان و دختران این روستاها علاوه بر ادامه تحصیل، روزهای روشن‌تری را برای خودشان و محیط زندگی‌شان می‌بینند.
به نظر می‌رسد در شرایطی که بسیاری از مردم روستاهای شهرهای سیستان‌و‌بلوچستان برای شغل‌های فصلی یا دائمی به شهرهای اطراف یا دورتر سفر می‌کنند، زنان این روستاها و شهرها به اندازه کافی درگیر همه مسائل و امور زندگی شده‌اند و حالا می‌خواهند خودشان را به سطوحی بالاتر هم برسانند و تصمیم‌گیر هم باشند.

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 650865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =