۰ نفر
۲۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۴

مینا اکبری

اکران فیلم‌های نوروری 1388 شور و هیجان چندانی برای سالی که پیش رو داریم ایجاد نمی‌کند. سال گذشته همین موقع «مجنون لیلی» چراغ اول را خوب روشن کرد و در تداوم آن فیلم‌های «دایره زنگی» و «زن دوم»، توانست فروش خوب فیلم‌های ایرانی در بهار را ادامه دهد.

اکران متداوم ‌فیلم‌های پرفروش‌ باعث افزایش نسبی فروش همه فیلم‌ها می‌شود. از آن طرف هم ‌فیلم‌های کم فروش روی فروش یکدیگر تأثیر منفی می‌گذارند. این اتفاق در سال گذشته با تداوم تکرار شد و اگر در پاییز بی‌رمق نمی‌شد، با فروش بسیار خوب چارچنگولی و دلداده در زمستان، سال 87 به‌سالی رویایی برای سینمای ایران تبدیل می‌شد.

اما امسال ترکیب فیلم‌های ایرانی برای اکران نوروزی چندان امیدوار کننده نیست. این ناامیدی بیشتر از این که حاصل کیفیت تک تک ‌فیلم‌هاباشد، حاصل ترکیبی است که این فیلم‌ها در کنار هم یک فصل سینمایی را شکل می‌دهند.

اکران فیلم‌های اخراجی‌ها 2 (مسعود ده‌نمکی)، سوپراستار (تهمینه میلانی)و وقتی همه خوابیم (بهرام بیضایی) در گروه‌های سینمایی قدس، آفریقا، عصر جدید و استقلال برای آغاز سال جدید نمی‌تواند فروش‌های متعادل سال گذشته را تکرار کند. از این ترکیب بیشترین زیان را فیلم‌هایی چون «وقتی همه خوابیم» و «بیست» خواهند دید. تجربه ثابت کرده است که فیلم‌هایی چون اخراجی‌ها2 در بدترین شرایط گلیم خود را از آب بیرون خواهند کشید، اما اگر فیلم‌هایی که در کنار این آثار اکران می‌شوند متناسب با زمان اکران و متناسب با هم نباشند نه تنها میزان فروش خود را پایین می‌آورند، بلکه بر فروش فیلم‌های دیگر و حتی فروش فیلم‌های بعدی نیز تأثیر منفی می‌گذارند.

سال گذشته رونقی که با «دایره زنگی» و «مجنون لیلی» شروع شد روی همه فیلم‌های ایرانی اکران نوروزی از «زن دوم» تا «به همین سادگی» تأثیر مثبت گذاشت. فروش این فیلم‌ها «زن‌ها فرشته‌اند» را به اوج رساند و «حس پنهان» و «کنعان» را در فروش بیشتر کمک کرد.

اگر در طی چند سال اخیر به میزان افت و افزایش فروش فیلم‌های ایرانی دقت کنیم، متوجه خواهیم شد هر فصل سینمایی که فیلم‌هایی در جهت تکمیل تنوع یک فصل سینمایی در کنار هم چیده شده باشند، نتیجه کار فروش خوب همه فیلم‌هاست. این که چگونه فیلم‌ها می‌توانند یک فصل متنوع به وجود بیاورند، حاصل توجه به جنس و ذات فیلم‌هاست.

مثلاً در نوروز سال گذشته اکران یک فیلم کمدی در کنار دو فیلم ملودرام و یک فیلم از سینمای متفاوت همزمان این انگاره را پیش می‌آورد که بر فروش هم تأثیر منفی بگذارند. اما وقتی همه فیلم‌ها خوب فروختند موید این نکته بودند که اولاً هر سه فیلم ایرانی برای اکران نوروزی مناسب بوده‌اند و ثانیاً تضاد جنس و ذات فیلم‌ها توانسته پوشش مناسبی برای فروش آنها باشد.

در اکران نوروزی امسال فیلم «وقتی همه خوابیم»، «بیست» و «سوپراستار» دارای ذات یکسان با هم هستند و فقط حال و هوای فیلمی مثل «اخراجی‌ها» با سه فیلم دیگر متفاوت است. بنابراین پوشش مناسبی برای حمایت از هم به‌وجود نیاورده است. از یک طرف فیلم کمدی و ضعیف اخراجی‌ها به رقم 4 میلیارد تومان می‌رسد و از طرف دیگر عدم تناسب و ترکیب مناسب، دیگر آثار را قربانی می‌کند.

فراموش نکنیم که اکران در سالهای اخیر بیشتر از آن که صحنه‌ای برای نمایش و ارتباط مخاطبان با فیلم‌ها باشد، صحنه زورآزمایی صاحبان قدرت بوده است.

اکران همزمان فیلمی از بهرام بیضایی-که تهیه‌کننده کار هم هست- به همراه فیلمی که پای مجلس و فرماندهان نظامی را وارد حیطه نقد کرد، به اضافه فیلمی که حضورش در اکران نوروزی حاکی از دلجویی وزارت ارشاد از کارگردان و تهیه‌کننده اثر بود همه نشان می‌دهد که اکران نوروز 88 حاصل ترکیب قدرت‌هاست تا حاصل جمع‌ علایق و آینده‌نگری در سینمای ایران.

کد خبر 6509

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین