سهمیه بندی و گران شدن بتزین، به رونق بازار کلاهبرداری نیز کمک جدی کرد. در این زمینه می توان به استفاده از کپسول های گاز ال پی جی و فروش وسایل تقلبی با ادعای کاهش مصرف بنزین اشاره کرد.

مهدی خاکی‌فیروز: صدای زنگ تلفن که روزگاری نه چندان دور فقط نشانه ای از تماس یک دوست و آشنا یا در بدترین حالت، یک مزاحم تلفنی بود، این روزها می تواند نشانه خیلی چیزهای دیگر هم باشد؛ از جمله تماس ویزیتور یک شرکت کلاهبرداری که می خواهد با فریبکاری، کالایی تقلبی را به فروش برساند.

از سال 1385 که سهمیه بندی بنزین آغاز شد، کاهش مصرف سوخت به یکی از دغدغه های مالکان خودور تبدیل شد. این شرایط باعث شد تا بازار کار تعمیرکاران اتومبیل رونق بیشتری بیابد. اگر تا پیش از آن، بسیاری از شهروندان به تنظیم موتور اتومبیل خود اهمیت نمی دادند، سهمیه بندی بنزین آن ها را به این کار تشویق کرد. تعویض به موقع فیلتر هوا و روغن نیز از دیگر نتایج این تصمیم مشترک دولت و مجلس بود. هر چند سهمیه بندی و گران شدن بتزین، به رونق بازار کلاهبرداری  و تخلف نیز کمک جدی کرد. در این زمینه می توان به استفاده از کپسول های گاز ال پی جی و فروش وسایل تقلبی با ادعای کاهش مصرف بنزین اشاره کرد. وسایلی که نه تنها برای مصرف کننده مفید نیست، بلکه گاهی موجب کاهش طول عمر موتور خودرو و حتی حادثه هم می شود.

فروش اجباری
خانمی که به موبایل زنگ زده، با اعتماد به نفس، کیت کاهش سوخت بنزین را تبلیغ می کند. البته او به اطلاع رسانی اکتفا نمی کند و تاکید می کند که شما باید حتما این کیت را روی اتومبیل خود نصب کنید. او می گوید ما از سازمان کاهش مصرف سوخت تماس می گیریم و کافی است شما نشانی خود را بدهید تا همکاران ما به شما مراجعه کنند.

کالایی که با این شیوه فروخته می شود، تراتکتور یا کیت کاهش مصرف بنزین نام دارد. دستگاهی که هیچ آزمایشگاه معتبری در کشور، تاثیر آن در کاهش مصرف سوخت را تایید نکرده است.

ویزیتور کیت بنزین، وانمود می کند که از سوی یک نهاد دولتی تماس گرفته و با تخلیه اطلاعاتی، کیت بی ارزشی را به آدرس می فرستد که طراحی بسیار ساده ای دارد. این دستگاه کوچک که روی شلنگ ورودی بنزین به موتور وصل می شود، نه تنها مصرف را کم نمی کند وبلکه شاید هم زیاد کند.

وقتی به نماینده شرکت اعتراض می شود که چنین وسیله ای را نمی خواهیم، تهدید می کنند که شما سفارش داده اید و باید پول آن را بدهید و گرنه هم تلفن شما را قطع می کنیم وهم کارت سوخت خودرویتان را باطل می کنیم! تهدیدی که البته هیچ گاه عملی نمی شود.

اسباب کشی از خیابان دانشور به جنوب بهارستان
شماره 021 338112.. مربوط به یکی از این شرکت های کلاهبرداری است.  با این که پیش شماره تلفن این شرکت نشان می دهد دفتر آن در حوالی میدان بهارستان قرار دارد، کارکنان این شرکت در تماس با موبایل شهروندان، خود را کارمند شرکت بهینه سازی مصرف سوخت استان تهران معرفی می کنند. این در حالی است که شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور، فقط یک دفتر در خیابان شیراز شمالی دارد. گویی این شرکت دولتی در یک شب اسباب کشی کرده و دفتر خود را از شمال شهر به جنوب شهر انتقال داده است. البته نشانه های دیگری هم وجود دارد که کلاهبردای و فعالیت غیر قانونی این شرکت را ثابت می کند.

کارکنان شرکت فروش تلفنی کیت بنزین، به تماس افراد ناشناس پاسخ دقیقی نمی دهند. آنها فقط در حالتی به تماس افراد پاسخ می دهند که پیش از آن بر روی موبایل آنها تماس گرفته باشند. بازاریابی که خبرنگار ما با وی تماس گرفت، پس از اطمینان خاطر از این که همکاران وی پیش از این با وی تماس گرفتند، حاضر شد اطلاعاتی را در اختیار همکار ما قرار دهد.

او گفت هیچ کس نمی تواند برای بازدید یا خرید حضوری به دفتر شرکت مراجعه کند چون شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، فقط به صورت تلفنی این کیت را برای صاحبان خودرو ارسال می کند. در عین حال کاتالوگی نیز برای این محصول چاپ نشده است، چون وزارت نفت ضرورتی برای این کار احساس نمی کند. این بازاریاب تاکید کرد که این کیت در مصرف بنزین خودروها کاهش بسیار جدید ایجاد می کند و به عنوان مثال می تواند در اتومبیل پراید، مصرف را حدود سه لیتر به ازای هر 100 کیلومتر حرکت کاهش دهد. بدین ترتیب، صرف هزینه ای 54 یا 76 هزار تومانی برای آن، مقرون به صرفه است. او می گوید اگر اتومبیل شما از طریق شرکت بیمه ... بیمه شده باشد، شامل 22 هزار توامن تخفیف می شوید. همچنین همه محصولات ما از بیمه و گارانتی یک ساله این بیمه برخوردارند. گقتنی است یکی از مسوولان روابط عمومی این بیمه، همکاری بیمه با این شرکت را تکذیب کرد در عین حال تاکید کرد که این تکذیب نباید به صورت علنی و رسمی اعلام شود زیرا برای این کار نیاز به هماهنگی با مسوولان ارشد این شرکت بیمه ای است.

تبلیغات دهان پر کن
از بازاریاب این محصول می پرسیم که چطور مطمئن شویم که تولیدات شما مفید است و موجب ضربه وارد کردن به موتور خودرو نمی شود؟ او به سرعت از روی یک لیست می خواند: این محصول نتیجه 5 سال تحقیق و آزمایش های مستمر با همکاری و مساعدت اساتید دانشگاه های صنعتی کشور است؛ از این محصول به صورت همزمان در کشورهای امریکا، کانادا، ژاپن، آلمان، ایتالیا، فرانسه و بیش از 50 کشور دیگر استفاده می شود که نشانه عملکرد مثبت این قطعه در کاهش مصرف سوخت است؛ فروش تعداد 125000عدد محصول طی11 ماه گذشته نشانه توانایی تامین کالا و رضایت عمومی از کیفیت این محصول است؛ یکسال پوشش بیمه و گارانتی محصول توسط شرکت سهامی بیمه ... نشانه تضمین کیفیت محصول می باشد و در پایان می گوید صادرات 14000 عدد محصول به کشورهای همسایه نشانه عملکرد مسولانه و تخصص و تجربه چندین ساله ما در زمینه مغناطیس است.

یکی از ادعاهای جالب این شرکت آن است که دستگاه ساخت آنها یک اختراع جدید است! این در حالی است که مسوولان سازمان ثبت شرکت های می گویند تا به حال، تقاضاهایی برای ثبت اختراع کیت کاهش مصرف بنزین به این سازمان ارسال شده ولی مدارک علمی آنها ناقص بوده است. چندین مورد ادعای ثبت اختراع طی سالهای 1383 تا 1387 ، فقط اثبات کپی سازی از محصول وارداتی توسط مدعیان خلاقیت و نوآوری صنعتی بوده و فریب افکار عمومی و سو استفاده از اعتماد مصرف کنندگان است.

مجازات جعل عنوان
عباس کاظمی رییس شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در این خصوص به خبر می گوید: این شرکت هیچ مداخله ای در تولید یا فروش کیت های موسوم به کاهش مصرف سوخت ندارد و چنین دستگاه هایی مورد تایید ما نیستند.

او می افزاید: هنوز دستگاه استانداردی که بتواند مصرف سوخت خودروها را کاهش دهد به مرحله تولید نرسیده است و تنها سیستم موجود در این زمینه، انژکتور است.

این مقام وزارت نفت گفت: بارها اطلاع رسانی کرده ایم که این شرکت ها ربطی به ما ندارند و از برخی از آنها به دلیل اقدام های غیر قانونی شان به دستگاه قضایی شکایت کرده ایم. هر یک از شهروندان که با چنین مزاحمانی مواجه شوند می توانند از طریق شماره تلفن 8191 به همکاران ما اطلاع دهند تا موضوع از طریق مراجع قضایی پیگیری شود.

وی همچنین ضمن تشکر از خبرنگار ما به دلیل اطلاع رسانی در این خصوص گفت: حتما در خصوص شرکتی که شناسایی کردید، پیگیری لازم را به عمل می آوریم. از شهروندان محترم نیز تقاضا داریم فریب تبلیغات دروغین این شرکت ها را نخورند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 65094

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۳
    2 0
    ممنون از اطلاع رساني شما
  • بدون نام IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۶
    1 0
    بسیار بسیار جامع وکامل بود چون دقیقاً از همین شماره تلفن گزارش با من تماس گرفته شد ولی جالب اینه که شماره ها را از برای تماس پیدا می کنند.
  • پارسا IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۶/۱۶
    1 0
    با موبایلم تماس گرفتند وآنخاآن خانم با زدن مخ بنده با احاطه کلام مجبور به رضایت شدم ووقتی نماینده برای نصب آمد خانه نبودم و آن خانم طلبکارانه از من تقاضی همکاری با نماینده را کردند ولی وقتی گفتم منصرف شدم شماره حساب داد که بخاطر انصرافم باید ده هزار تومان واریز کنم ولی من این پول زور را نمیدم تا عبرتی شود که یک "نه" گفتن به موقع چقدر ارزش دارد
  • EHSAN IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۹
    2 0
    پس اين شركت مهندسي نيكارو با اين سايت عريض و طويل چيست ؟ يعني دروغ است و كارشناسان 8191 تا بحال تبليغات را نديده اند ؟
  • حمید IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۲
    1 0
    890812همین امروز با این شماره با من تماس گرفته شد.از اطلاع رسانی شما ممنونم
  • هدی IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
    1 0
    تو را به خدا اینها را جمع کنید. چندین بار با من تماس گرفتند... بیچاره شدم
  • بهروز IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۵
    1 0
    با من تماس گرفتند.اول قبول کردم بعد که گفتم نه خانمه داشت منو میکشت
  • مغبون IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۸
    4 0
    خبرنگار محترم بهتر است سری به آدرس میدان بسیج بعد ار ترمینال خاوران جنب موسسه مالی مهر ساختمان شماره 104 بزنند و چند بازرس بیمه و چند مامور تعزیرات و چند مامور اماکن و منکرات را هم با دوربین شبکه خبر را با خودشان ببرند. محشر میشود. راستی یک نماینده بهینه سازی سوخت هم لازم است.
  • شایان IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۵
    1 0
    چرا جلوی این کلاهبردارن را نمی گیرند همچنان مزاحم مردم می شوند وباتهدید صحبت می کنند خواهش می کنیم دستگاه قضایی و نیروی انتظامی وارد عمل شوند واطلاع رسانی عمومی انجام شود
  • مریم IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
    1 0
    من تو روزنامه دنبال کار بودم رفتم سرکار دیدم این محصول رو بازار یابی میکنن 2 روز هم کار کردم .همه حرفاشون دروغ بود منم دیگه سر کار نرفتم مردمم اصلا استقبال نکردن
  • مریم IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
    0 1
    77187480
  • مریم IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
    0 1
    77187480 شماره جدید اتحادیه کاهش سوخت تهرانه ها اگه ندارین یاد داشت کنین
  • بدون نام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۶
    2 0
    سازمان بهینه سازی پیگیری کنید به نام شما و با گفتن اینکه اگر تا ماه آبان نداشته باشید پلیس جریمه میکند، این شماره با من چندبار تماس گرفت 77191746
  • مجيد IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۳
    0 1
    براي من هم چنين تماسي گرفته شد اگر خرداري كرديم بايد چي كار كنيم اگر نگيرم مي توانند كاري كنند يا نه؟؟؟؟؟
  • وارسته از دام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۱
    1 0
    10 دقيقه پيش داشتم فريب مي خوردم كه گفتم بزار يه تحقيقي بكنم بعد...!
  • از اصفهان IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۲
    2 0
    پس سازمانهای مسئول اطلاعاتی و دادستان عمومی اینقدر از موضوع بی اطلاعند ؟ حتما باید موضوع سیاسی باشد ؟ تااقدامی سریع انجام شود ؟
  • ali IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۷
    2 0
    سلام. شرکتی نیز با عنوان سازمان سوخت استان تهران به شماره تلفن 02133683728 اقدام به تماس و ثبت سفارش همراه با گرفتن مشخصات کامل خریدارنموده و درصورت انصراف خریدار تهدید به ابطال کارت سوخت ظرف 48 ساعت و توهین و ناسزا می نماید. این کلاهبردار ادعای اجرای این طرح در سراسر ایران را داردوخود را به نام سازمان سوخت استان تهران و زیر نظر وزارت صنایع همراه با حمایت قوه قضاییه معرفی کرده و قیمت کیت را هفتاد هزار تومان همراه با یک جارو شارژ هدیه و مایع پاک کننده انژکتور اعلام می کند. لطفا پیگیری کنید.
  • بدون نام IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۸
    1 0
    سلام. شرکتی با عنوان سازمان سوخت استان تهران به شماره تلفن (...) اقدام به تماس و ثبت سفارش همراه با گرفتن مشخصات کامل اینجانب نمود و من نیم ساعت بعد(دقیقاً نیم ساعت)با آن شرکت تماس گرفتم و خواستارانصراف سفارش و ابطال آن شدم که با اهانت و حرفهای رکیک منشی و ویزیتور آن شرکت مواجه شدم تقاضای رسیدگی به این موضوع را دارم
  • اتابک ائلشنی IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
    2 0
    خیلی جالبه ساعت 19 عصر امروز قراره یکی از این شرکتهای کلاهبردار یکی از این کیتهارو هم با یه بادسنج لاستیک بعنوان اشانتیون بیارن رو پراید من نصب کنن ممنونم اطلاع رسانی کردین این خانم هم همین حرفایی که شما گفتین میگه شماره ای هم که با موبایل من تماس گرفته از تهران هستش خودشوهم خانم .. معرفی کرده چه حالی داره وقتی اینهمه هزینه کردن و آخر سر دماغشونو میسوزونم.
  • بدون نام IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    1 0
    ساعت 15 دیروز به ما تلفن کردن وبعداز گرفتن مشخصات خودرو و صاحب آن گفتند که نیم ساعت دیگه اگر اطلاعات داده شده تایید شد دوباره تماس میگیریم،شماره ... لطفا سریعا رسیدگی کنید در ضمن قیمت 69 تومان رادادند.کسی نیست جلوی این کلاهبرداری ها را بگیره؟؟؟
  • بدون نام IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
    0 1
    ببخشيد ولي من در وب همه جا رو گشتم تمام قيمت ها حدو 14تا 20 تومنه! اين 69 تومن از كجا اومده؟! لطفاً درست اطلاع رساني كنيد تا مردم اعتماد كنن نه اين كه سردرگم بشن!!!!!!!!!!
  • احمد IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
    1 0
    به من هم تا حالا دوبار زنگ زدند ولی خدا رو شکر قبول نکردم. ممنون از اطلاع راسنی خوبتان. فقط کاش دولت جلوی این کلاهبردارها رو می گرفت
  • امیر IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
    1 0
    همین امروز 25/5/90 با من تماس گرفتند همه حرفهای بالا که گفته شد اما قیمت 79 هزار تومان شرکت دستاورد هم اسمش بود گفتم تحقیق می کنم بعد بعد از 3 ساعت دیگه زنگ زدن گفتم نمی خوان که کلی بد و بی راه و فحش شنیدم با شماره 4 رقمی تماس گرفتم حتا بوق هم نداشت یکی باید جلوی اینا رو بگیره اصلا نمی دونیم کی اینکارو می کنه و جواب گوست
  • باربد IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۵
    1 1
    سلام دوستان عزیز من خر شدم گول حرفهای خانمی که زنگ زده بود خوردم یکی از اینا خریدم ماشین 206 تیپ5 مصرفش اصلا کم نشد. حالا میگین چه کار کنم زنگ بزنم بدو بیراه بگم دلم خنک شه
  • دوست شما IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۰
    1 0
    با سلام. اگر چنین افرادی تماس گرفتند، از انها بخواهید ادرس وب سایت شان را بدهند تا شما اطلاعات بیشتری بگیرید وسپس تماس را خاتمه دهید.انشاالله دیگر تماس نمیگیرند.
  • نیما IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    0 0
    سلام با شماره 33059014 هم با من تماس گرفتند و حرفهای بالا را زدند! و می گفتند امروز آخرین مهلت منطقه شماست وقتی گفتم پول ندارم گفت چک هم قبول می کنیم!!! شماره شو خواستم به 110 بدم. 110 گفت که باید به کلانتری گزارش بدهید بما مربوط نمیشه!! به سازمان مرکزی سوخت چندین بار تماس گرفتم اصلاً جواب نمی دادند!! وقتی دوباره تماس گرفت گفتم که اخبار میگه شماها کلاهبردارید با عصبانیت تمام تماس را قطع کرد.
  • نیما IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    0 0
    من تعجب می کنم چطور اینها به شماره منزل و اسم خود من و حتی ماشینی که دارم دسترسی دارند!!! این از آن دست جرایمی است که باید قابل پیگیری باشد که یا نمایندگی های سایپا این اطلاعات را داده و یا خود سازمان مرکزی سوخت.
  • سهیل IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    1 0
    77130637 از این شماره به منزل زنگ زده اند و اول میگویند که نماینده بیمه مرکزی هستند و در ادامه همان حرفهای تکراری که اجباریه-شما خوش حساب بودید و ... بعد من از یک تلفن دیگه به همین شماره زنگ زدم و خودشون رو به زور اتحادیه مرکزی سوخت معرفی میکنند. من فقط تو فکر اینم که اینها چطور به اطلاعات مردم دست پیدا میکنند؟
  • بدون نام IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    0 1
    بنده کاهش دهنده مصرف سوخت مغناطیسی را روی پراید کاربراتوری آزمایش کردم حدود 12% کاهش سوخت داشت ولی روی ماشین تندر90 هیچ تاثیری نداشت.
  • احمد آتشين IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    0 0
    چند دقيقه قبل به يكي از همكاران ما نيز زنگ زدند و چنين پيشنهادي داده بودند . ولي ما به ايشان هشدار داديم كه اين كلاهبرداري است و ايشان را منصرف كرديم.
  • مهدی IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
    0 0
    سلام دوستان ممنون از راهنمایتان . با منم تماس گرفتن و منم گفتم بیاین نصب کنید یک لحظه به فکرم رسید که اطلاعاتی از تو اینترنت بگیرم که حرفای شما ها رو خوندم و اوننها هم از 110 خودشون زود تر رسوندن و منم گفتم نمیخام با اون شماره هم هرچی تماس گفتم اصلا کسی جواب نمیداد من از همتون ممنمونم
  • nami IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
    0 0
    سلام- اگر این کیت واقعا سوخت را کم می کند پس چرا خودروسازها از آن استفاده نمی کنند و روی خودرو نمی گذارند. قیمت زیادی هم که ندارد بگوییم گران است و قیمت خودرو را بالا می برد.لابد یا این کیت ها الکی هستند یا اینکه خودرو سازها زیادی خسیس شده اند. من که تا حالا استفاده نکرده ام و اصلا نمی دانم چقدر راست و چقدر دروغ است. با تشکر
  • tehranpars IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    0 0
    سلام با من هم از شماره 33681183 تماس گرفتن گفت 90000 هزار تومان و گفت اجباری هست
  • ali IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    0 0
    سلام این شرکت هم اکنون در کرج فعالیت میکند و مراجع لطفا رسیدگی کنند-همین سایت باعث شد ما به دام اینها نیفتیم - تشکر
  • حسین A1 ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
    0 0
    سلام امروز 1392/04/19 با من تماس گرفتن . همین موارد را اعلام کردند . با شماره تلفن تماس 02177717891 قرار است در تاریخ سه شنبه 1329 / 04 / 25 جهت تحویل به درب منزل بیایند . به نظر شما چه کنم ؟ به کی اطلاع بدم ؟ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
  • علیرضا EU ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    0 0
    سپاس فراوان...
  • حسین IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    0 0
    ممنون از اطلاعات خوبی که قرار دادید