رئیس مجلس شورای اسلامی تدابیر چهارگانه‌ای برای تحقق شعار «اقتصاد مقاومتی، تولید ملی و اشتغال» مطرح کرد.

به گزارش خبرآنلاین، در اولین جلسه علنی مجلس در سال 96، علی لاریجانی در نطق پیش از دستورش، ماموریت هایی به مجلس و دولت برای تحقق شعار سال داد.

وی اظهار کرد:‌ شعار اقتصاد مقاومتی؛ تولید ملی و اشتغال که رهبری معظم برای سال جاری اعلام فرمودند و سخنرانی پرمغز ایشان در ابتدای سال مهمترین مسئله اساسی کشور را مورد توجه همگان قرار داد و همه بخش های حکومت و ملت عزیز فرصت کارآفرینی در سال جاری را مهمترین وظیفه خویش تلقی کنند چراکه بدون تردید آنچه امروز استقلال کشور حتی ازجهت سیاسی و فرهنگی تامین می کند و حتی آنچه امروز امنیت ملی را تحکیم می بخشد و عزت ملی را تامین می کند و جایگاه ملت ایران را به پیش می برد داشتن اقصادی پویا و ثروت زا متکی بر اقتصاد ملی و برون گراو صادرات محور است.

لاریجانی تصریح کرد: لذا تمرکز جدی بر تولید ملی و جلوگیری از قاچاق و ایجاد اشتغال برای جوانان، علاوه بر یک نیاز واقعی در حوزه اقتصاد یک عامل مهم تعیین کنده در حوزه سیاسی، امنیتی و فرهنگی کشور نیز می باشد. زیرساخت های کشور در زمینه های مختلف آمادگی جهش در تولید و صادرات را فراهم کرده است و عزمی محکم با روحیه مجاهدانه دستیابی به این مهم را آسان می نماید.

او تاکید کرد:‌ مجلس شورای اسلامی ساماندهی بسترهای لازم در راستای جهش در کارآفرینی و صادرات را بر خود فرض می داند و خوشبختانه در سال های اخیر قوانین مهمی در تسهیل فضای کسب و کار و ایجاد فضای مناسب برای سرمایه گذاری تصویب گردیده است. مخصوصا در برنامه ششم در هر بخش تکالیف روشنی را در بخش صنعت، معدن و کشاورزی و خدمات و عمران در نظر گرفته است که اجرای درست این قوانین جهش در تولید ملی و صادرات و ایجاد اشتغال را در کشور سامان خواهد داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در چهار محور تحقق شعار سال را خواستار شد. او گفت: اولا از دولت می خواهیم برنامه اجرایی خود در زمینه حمایت از تولید ملی و اشتغال به مجلس ارائه کند و چنانچه علاوه بر این قوانین نیازهای دیگری از نظر قانون گذاری در جهت حمایت از تولید ملی و اشتغال دارند هر چه سریع تر به صورت لایحه ارائه کنند تا در مجلس بررسی گردد.

وی ادامه داد:‌ ثانیا از آنجاکه قانون برنامه ششم مسیر اصلی کشور را در پنج سال آینده مشخص نموده و محوریت آن قانون نیز تحقق اقتصاد مقاومتی است، هر کمیسیون تخصصی در حوزه عمل خود گروهی را جهت پیگیری اجرای قانون برنامه مشخص کنند تا به موقع آیین نامه ها و دستورالعمل های مربوطه توسط وزارتخانه ها تدوین و به تصویب برسد. و نیز دستگاه های اجرایی نحوه کار خود را در اجرای قانون برنامه مشخص و کمیسیون مربوطه را در جریان قرار دهند و کمیسیون های تخصصی هر شش ماهی یک گزارش از نحوه اجرای قانون برنامه ششم به مجلس ارائه کند.

رئیس قوه مقننه اظهار کرد:‌ ثالثا کمیسیون ویژه که اخیرا در مجلس تصویب گردید و اعضا آن مشخص شد بر تولید ملی و اشتغال متمرکز گردد و نحوه اجرای چند قانون تسهیل فضای کسب و کار و رفع موانع تولید را پیگیری کند و همچنین نحوه حمایت از تولید ملی را توسط دستگاه های اجرایی پیگیری و چنانچه نیاز به قانون گذاری در تسهیل فضای کسب و کار وجود داشته باشد، به مجلس ارائه طریق کند و حداقل دو گزارش در سال جاری به مجلس بدهند.

وی افزود:‌ رابعا کمیسیون های تخصصی مجلس با همکاری مرکز پژوهش ها، نحوه حمایت از تولید ملی و اشتغال و جهش صادراتی را در حوزه کاری خود بررسی و اقدامات لازم را با اقدامات لازم را با دستگاه اجرایی مربوطه سامان دهند و ظرف یک ماه برنامه کاری سال خود را به هیات رئیسه ارائه کنند . تا پایان سال دو گزارش به مجلس در این زمینه تقدیم کنند. هیات رئیسه پیگیری لازم در این زمینه را خواهد داشت

او در پایان اظهار امیدواری کرد: امیدواریم با تدبیر رهبری معظم و همت سه قوه در سال 96شاهد ارتقای تولید ملی و بهبود شرایط اشتغال در کشور باشیم.

گفتنی است رئیس مجلس در ابتدای سخنان خود از دست اندرکاران خدمات نوروزی تشکر کرد و گفت:‌ حجم مسافرت های زیاد در این ایام نیازمند تدابیر مختلفی از طرف دستگاه های مسئول بود که لازم است از همه آن عزیزان که در این ایام در خدمت ملت تلاش مضاعفی کردند، سپاسگزاری نمایم. به خصوص نیروهای مسلح که امنیت خوبی را سامان دادند و نیروی انتظامی و پلیس که شبانه روز خدمت‌گزاری مستمر داشتند و نیروهای امدادی، هلال احمر، وزارت بهداشت و نیروهای آتش نشانی، راهداری ها و همه بخش های خدمات هوایی، ریلی و زمینی وزارت راه و بخش های ایرانگردی سازمان میراث فرهنگی و و ایرانگردی و جهانگردی و وزارت جهاد کشاورزی و صنایع و تجارت که امکانات مورد نیاز را فراهم کردند. و همچنین وزارت کشور و استانداران و فرمانداران، بخشداران و پرسنل مربوطه که در تامین سفرهای سفرهای بهتر مردم عزیز سهم داشتند سپاسگزاری کنم.

29213

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 651192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =