۰ نفر
۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۳

معتقدم موضوع انتخابات ریاست جمهوری، در میان مسایل ملّی، از "اهَمّ" انها است. انتخابات پیش رو، برای تعیین دوازدهمین رییس جمهور نیز فوق العاده مهم است زیرا این "مهمّ"، با تحولات و روندهای ماندگار و مؤثری در محیط های داخلی و خارجی کشور، مقارن خواهد بود.

بشدت معتقدم كه، رياست جمهوري اقاي حسن روحاني براي چهار سال بعد نيز تداوم خواهد يافت. براي اين نظر، دلايلي محكم دارم؛
يكم؛ باور دارم كه، "علّت موجبه رياست جمهوري اقاي روحاني، علت مبقيه ان، نيز خواهد بود".

از مهمترين زمينه ها و علل انتخاب شدن روحاني در سال ٩٢، ضرورتهاي سياست خارجي، و فيصله دادن به يك تعارض شديد و سرد ده ساله بود. همان امري كه به "برجام" منتهي شد. هنوز همان زمينه ها، علل و ضرورتها باقي است. نه فقط اجراي برجام، بلكه "مديريت نامناسبات" فيمابين ايران و امريكا، جوهر ان ضرورت ميباشد، كه كماكان تداوم دارد.

دوم، تا انجا كه در رويكرد محوري سياست خارجي ج ا ايران، تغييري اِعمال نگردد، وضعيت روابط خارجي ايران و نيز، ضرورتهاي اقتصادي كشور، وجود يك دولت "مادِرِيت" (ميانه رو) و تقريباً تكنوكرات، را در راس قوه اجرايي، إيجاب مينمايد. دولت اقاي حسن روحاني، در بين همه احتمالات، بهترين خصوصيات را از هر لحاظ دارا مي باشد.

سوم، در بين خطوط سياسي داخلي و چهره هاي متعلق به هر گرايش، هيچ شخصي نيست كه امكان، صلاحيت، قابليت و مقتضيات "رياست جمهوري" را، در حدّ و اندازه اقاي روحاني، داشته باشد. سوابق و لواحق اقاي روحاني، و موقعيت خاص ايشان در مقايسه با ديگر "رجال سياسي" كشور كه در مظانّ "رياست جمهوري" مي گٌنجند، بمراتب مشعشع تر و پٌر و پيمان تر است.

چهارم، اقاي روحاني، طي سي و هشت سال اخير، إثبات كرده است كه؛ - قواعد بازي را بخوبي ميشناسد و رعايت ميكند، - خطوط قرمز "نظام" را كاملاً اگاه است و رعايت مي كند، - تابعيت و التزام عملي قابل ملاحظه نسبت به أركان و اصول موضوعه نظام دارد، - قابليت اعتماد لازم را از خود إثبات كرده، - قواره رسمي سياست خارجي را انگونه كه مركزيت نظام تأييد ميكنند، ميتواند اداره كند، - در سياست هاي داخلي و اقتصادي كشور، در حد ضرورت هاي نظام، ايفاي نقش ميكند، - در امور نظامي، دفاعي و امنيتي، داراي تجربه و سابقه اي كم نظير است و در سطح ملّي، بشدت "ماموريت پذير" است.

پنجم؛ اقاي روحاني، يك روحاني است و اصولاً به بال راست و اصولگراي نيروهاي انقلاب تعلق خاطر دارد، داراي گرايشات مدرنيستي است و روابط عميقي با نيروهاي تكنوكرات دارد، در حفظ مناسبات با جريانات نوگرا و اصلاح طلب كشور از ذكاوت و سابقه قابل ملاحظه اي برخوردار است، سعي در حفظ اعتدال و گرايش به توسعه از ويژگي هاي بارز ايشان است، در حفظ مناسبات سياسي مملكت، با كشورهاي مهم جهان بويژه غربي و نيز كشورهاي مهم منطقه، داراي ظرفيت و استعداد قابل ملاحظه اي است.

اين پنج دليل و مجموعه خصوصيات اقاي روحاني، در قياس با دو دسته از واقعيات محيط داخلي و خارجي كشور، جايگاه وي را در صدر احتمالات منتخب بعدي رياست جمهوري، بشدت استحكام بخشيده است.

شرح واقعيت محيط داخلي؛
هيچكدام از جريانات و گرايشات سياسي داخل كشور قادر نيستند چهره اي را به ملت عرضه كنند كه بتواند بر جذابيت هاي اقاي روحاني، در تامين مقتضيات موقعيتي بقاي نظام، غلبه كند.

شرح واقعيت محيط خارجي؛
تا زمانيكه وضعيت "نامناسبات" فيمابين ايران و امريكا، در نقطه كنوني،(يعني نقطه تعادل ميان تضاد و توافق) قرار داشته باشد، موقعيت دولت روحاني نيز مستحكم است. اگر وضعيت مذكور به سمت "تضاد يا توافق" حركت كند، انگاه احتمال ضرورت جايگزيني دولت، با خصوصياتي متفاوت از دولت روحاني، بشدت افزايش خواهد يافت و اين جابجايي، ضرورت جدي خواهد يافت.
هم اينك امّاٰ، نوعي ارامش و سكون تامل برانگيز، بر اين وضعيت، حاكم است.
بين سه تا شش هفته تا محدوده زماني تعيين كننده دولت دوازدهم، باقي مانده است. تحولات اين مدت، بشدت حائز اهميت خواهد بود.

دانش‌آموخته صلح‌سازی و حفظ صلح، و بنيان‌گذار موسسه پژوهش‌های راهبردی تصميم

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 651634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۶
    0 5
    دلیل ششم هم قطع کردن یارانه مان وبیکار شدن بچه هامون البته تورم تک رقمی ودروغهای دیگر است وواقعیت هایی مثل دزدی از مردم وحقوقهای نجومی است
  • بی نام A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۶
    0 3
    ششم: همه این چیزها که گفتی استاد جون کشکه چون مردم روحانی را نمی خواهند
  • مهدی A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۶
    2 2
    دلیل یکم ایشون به خاطر خودبرجام رد میشه....و اون چیزی که برای مردمی که گرایش سیاسی ندارن و بیشترین رای دهندگان رو تشکیل میدن مهمه وضعیت معیشت و اقتصادی هست که آقای روحانی در این زنینه ضعف داشتند
  • بی نام IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۶
    0 3
    قالیباف مطمئن است که لیست مورد حمایت رئیس اصلاحات در شورای تهران رای خواهد اورد بنابراین تا چند ماه اینده از شهرداری تهران کنار گذاشته خواهد شد... از طرفی مطمئن است که اگر به تنهایی و بدون حمایت همه جانبه اصولگرایان کاندید شود قطعا از روحانی شکست خواهد خورد بنابراین قصد دارد از رئیسی حمایت کند چون اگر رئیسی شکست بخورد، این شکست به نام قالیباف تمام نخواهد شد و از طرفی اگر پیروز شور می تواند در دولت او سهمی داشته باشد
  • بی نام A1 ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۶
    0 0
    تعامل با دنيا :تجاوز به دو نوجوان زانو زدن وزير در مقابل قطر فكسني عدم ويزا به وزير شاخ شانه كشورهاي گمشده در نقشه براي ايران بزرگ.قهر با تمام همسايگان و.... حل مشكلات:ركود بيكاري شرمنگي مردان از روي خانواده واردات دسته بيل تا....براي تعطيلي كار خانجات ووووووووو پس به روحاني راي
  • امیر تبریز اوغلی IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۶
    0 3
    1 تحقیر.2 رکود3 بیکاری.4 تخریب و بتن ریزی.5 تورم
  • بی نام A1 ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۶
    0 1
    خود گویی و خود خندی عجب مرد هنرمندی
  • معلم بازنشسته IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۷
    0 3
    ولی من میگویم به یک دلیل ریاست روحانی ادامه پیدا نمی کند : وضعیت معیشتی کارگر و بازنشسته جناب اکبری نفست از جای گرمی در می آید
  • بی نام A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۷
    3 1
    درود به روحانی
  • بی نام IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۷
    0 1
    حرف های پرطمطراق بی ریشه همه اش ادعا و از بالا
  • بی نام A1 ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
    0 0
    کاملا موافقم
  • بی نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    4 0
    با سلام دعا می کنیم که ریاست جمهوری آقای روحانی تداوم یابد. الهی امین