رضا میرکریمی در نشست خبری سی و پنجمین جشنواره جهانی فجر با تاکیر بر مستقل بودن این رویداد سینمایی اعلام کرد از تمام آثار انتخاب شده دفاع می کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، صبح امروز دوشنبه 21 فروردین اولین نشست خبری سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور رضا میرکریمی دبیر و و کیوان کثیریان مدیر روابط عمومی جشنواره در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

در ابتدای این نشست که با حضور مازیار میری، سیف‌الله صمدیان، شادمهر راستین، امیر اسفندیاری و علیرضا شجاع نوری برگزار شد، تیزر اصلی جشنواره رونمایی و به عباس کیارستمی تقدیم شد. در ادامه نیز تیزرهای بخش‌های جنبی جشنواره به نمایش در آمد.

رضا میرکریمی در ابتدای صحبت‌هایش در نشست امروز گفت: «طبق قولی که سال قبل و در پایان جشنواره دادم از هشتم اردیبهشت سال گذشته کار خود را آغار کردیم، ما همیشه گله داریم چرا دبیرخانه ثابتی برای جشنواره ها نداریم و کسانی که این گله را می‌کنند اغلب از خود مسئولان هستند. ما برای این که مجبور نشویم کسی را متهم کنیم، خودمان دست به کار شدیم و دبیرخانه ثابتی را راه اندازی کردیم.»

او در ادامه توضیح داد: «اهداف هنری و فرهنگی حتما در اولویت است و این اهداف ریشه در اهداف ملی ما دارد. ما می‌خواهیم در کوتاه مدت در منطقه و در میان مدت در آسیا حرف اول را بزنیم و در بلند مدت هم در جهان. تا سینمای ما هست جشنواره ما نیز باید باشد.»

میرکریمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره کاندیداها و جوایز این جشنواره افزود: «اعلام کاندیدا در هیچ جایی اتفاق نمی‌افتد و ما هم به تبع جشنواره‌های مطرح جهانی این کار را نکردیم، چون هر فیلمی که به جشنواره راه یافته جزو بهترین‌ها بوده است. به همین دلیل هیات انتخاب و اعلام کاندیداها را حذف کردیم.»

او ادامه داد: «من مسئولیت تمام انتخاب فیلم‌ها را برعهده می گیرم و به جرات از همه آثار دفاع می‌کنم و پاسخگو هستم. امروز که 10 روز به جشنواره مانده می‌گویم که تمام فیلم‌های انتخاب شده را دیده‌ام البته به جز فیلم‌هایی از ژانر وحشت که کلا می‌ترسم آن‌ها را ببینم.»

دبیر جشنواره جهانی فجر همچنین گفت: «لیست متقاضیان حضور در جشنواره را منتشر نکردیم چون این رازی بین ما و کسی‌ است که فیلمش را به امانت در اختیار ما قرار داده است. به همین دلیل به شکل کلی آمار دادیم که چند هزار نفر در جشنواره ثبت نام کردند و حتی به کسانی که به جشنواره ما فیلم فرستادند، اما فیلم‌شان انتخاب نشد ایمیل زدیم و از آنها تشکر کردیم و خواستیم که برای سال دیگر بازهم برای ما فیلم بفرستند.»

میرکریمی در ادامه عنوان کرد: «در حال حاضر برنامه نمایش فیلم‌ها آماده و در سیستم رزرو سینماتیکت وارد شده است و ما منتظر هستیم تا این برنامه را در زمان مقرر در اختیار مخاطبان بگذاریم.»

او همچنین گفت: «امسال بیش از 100 نفر از حاضران در بازار خودشان بلیت هواپیما خریداری کرده‌اند. برنامه‌ها در جهت کاهش هزینه‌ها هم طوری بوده که یک میلیارد صرفه جویی کردیم و این صرفه جویی شامل کاهش خدمات به مهمانان است. جالب اینجاست که از وقتی خدمات ما تغییر کرده، حتی استقبال کارشناسان نیز بیشتر شده است. در این دوره هم بریز و بپاش مالی نداشتیم چون نیازی به این کار نبوده است.»

میرکریمی در توضیح بخش بازار نیز گفت: «یکی از اقدامات امسال این است که بخش‌هایی از فیلم‌هایی که کمتر مشتری دارند در ویدیو لایبری گنجانده شده است، این کار کمکی است برای عرضه سینمای ایران به جهان و ایجاد تعامل سازنده.»

او در ادامه افزود: «ظاهر جشنواره ما باید با جشنواره‌های کشورهای جنوب آسیا متفاوت باشد. از طرف دیگر نباید کپی جشنواره‌های کن و برلین و لوکارنو باشیم. امسال از نظر خودمان فیلم‌های خوبی را انتخاب کرده‌ایم و آثاری برگزیده شده‌اند که برای اولین‌بار نمایش داده می‌شوند.»

میرکریمی همچنین گفت: «همه آنچه پیش آمده، مدیون درایت، بلندنظری و حمایت حجت‌الله ایوبی است و الان این جشنواره مستقل شده چون حمایت کردند و خوشبختانه الان مدیر دیگری آمده که با بلندنظری از همان روز اول گفتند که استقلال‌تان را از دست ندهید.»

او در ادامه درباره باشگاه جشنواره توضیح داد: «در زمینه باشگاه جشنواره باید بگویم این بخش به نسبت سال گذشته با استقبال همراه بود و در حال حاضر نزدیک به 22 هزار نفر عضو دارد و سینمای فلسطین در اختیار آنها قرار گرفته است. سینما فرهنگ نیز برای کسانی در نظر گرفته شده است که فقط می خواهند فیلم ببینند و عضو باشگاه نیستند. مدیریت این باشگاه هم با شادمهر راستین است.»

دبیر سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر ادامه داد: «امسال مشکلات فرامتنی زیادی پیش روی ما بود، از قبیل اتفاقات منطقه و روی کار آمدن رییس جمهوری تازه به دوران رسیده در یک کشور مهم، رئیس جمهوری که با وضع یک قانون عجیب با این مضمون که هر کس به ایران سفر کند ویزای آمریکا نخواهد گرفت، مسائلی برای ما به وجود آورد.»

میرکریمی افزود: «در پاسخ برخی که می‌گویند این جشنواره در حد جشنواره های داخلی هم نیست. تاکید می‌کنم هر کس منافع ملی کشور را نسبت به منافع خود ارجح دارد ما دست او را می فشاریم و با او همکاری می کنیم. این جشنواره سرای فرهنگ است و خوشبختانه در چنین شرایط سختی 350 مهمان از 66۶ کشور داریم که 2 برابر سال گذشته است. همچنین از کشورهای عربی 30 مهمان داریم که آمار خوبی است. این موارد نشان می دهد که فرهنگ و هنر بسیار قدرتمند است و درهایی که برای مردان سیاست بسته است برای فرهنگ و هنر باز است.»

او درباره فیلم‌های شرکت‌کننده در جشنواره امسال نیز گفت: « 140 فیلم بلند سینمایی از 58 کشور در این دوره از جشنواره حضور دارند. ایران با 35 فیلم و فرانسه با 17 فیلم بیشترین میزان مشارکت در جشنواره را دارند. اسپانیا، روسیه، آلمان، ژاپن، کره و ترکیه با 6 فیلم در رتبه بعدی قرار دارند و آمریکا،‌ چین، لتونی و لهستان هم با 4 فیلم در جشنواره سی و پنجم حضور دارند.»

او همچنین به معرفی بخش‌های مختلف جشنواره پرداخت و گفت: «امسال 11 فیلم در ژانر ترس و دلهره‌آور داریم که ساعت 11 هر شب اکران می‌شود و تماشای فیلم‌ها برای افراد زیر 16 سال هم ممنوع است. این که می‌گویم ممنوع است فقط به خاطر جذب تماشاگر نیست و واقعا امکان حضور افراد زیر 16 سال وجود ندارد.»

میرکریمی در بخش دیگری از این نشست درباره بزرگداشت عباس کیارستمی در سی و پنجمین جشنواره جهانی فجر اظهار داشت: «سال گذشته عباس کیارستمی را از دست دادیم و بسیاری از جشنواره‌های خارجی بزرگداشت‌هایی برای او گرفتند، برهمین اساس ما نیز 3 مراسم برای بزرگداشت کیارستمی برگزار می‌کنیم که با حضور بزرگانی از سراسر دنیا برگزار می‌شود.»

در ادامه این نیز مراسم خبرنگاران پرسش‌های خود را از دبیر سی و پنجمین جشنواره جهانی فجر پرسیدند.

میرکریمی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره بودجه جشنواره امسال گفت: «من وظیفه ندارم رقم دقیق را اعلام کنم و این قراردادی است که بین من و وزرات ارشاد صورت گرفته است و این سوال باید از سازمان سینمایی پرسیده شود، البته شخصا دوست دارم بودجه این دوره نسبت به 10 سال گذشته به صورت مقایسه ای منتشر شود.»

او در پاسخ به سوال دیگری درباره حضور چهره‌های سرشناش در جشنواره امسال نیز گفت: «تلاش شده برای این دوره از جشنواره شخصیت‌سازی شود و فیلم‌هایی به نمایش درمی‌آیند که حتی اولین رونمایی جهانی آنها است و اینطور نبوده که بخواهیم دنبال نمایش فیلم‌هایی باشیم که در جشنواره‌های دیگر نمایش داده شده‌اند. در این راستا یکی از فیلم‌های سوکوروف که در زمان شوروی سانسور شده بود در شهر او به نمایش درآمده و دومین نمایش فیلم در تهران است که در جشنواره شاهد آن خواهیم بود و این اتفاق به خواست خود این کارگردان روس روی می‌دهد. همه مهمانان دعوت و تایید هم شده‌اند اما به دلیل مسائلی در بخش ویزا و... اسامی فعلا اعلام نمی‌شوند.»

او در ادامه نیز افزود: «در این رویداد دنبال سلبربتی نیستیم، جشنواره فرش قرمزی هم نیستیم ولی به لحاظ سینمایی می‌گویم که افراد سرشناسی دعوت شده‌اند. ما به سمت نخبه‌گرایی رفته‌ایم و کسانی در باشگاه هم حضور دارند که معدل تحصیلات‌شان بیشتر از فوق لیسانس است.»

دبیر جشنواره جهانی فجر درباره ممیزی‌هایی که باید بر فیلم‌های خارجی انجام می‌شد و چگونگی تعامل با سازندگان‌شان گفت: «بدون توافق هیچ فیلمی را پخش نمی‌کنیم و این مسئله را به امری اختیار تبدیل کرده‌ایم. ضمن اینکه فیلم‌هایی که خواهید دید با کمترین دخل و تصرف و تقریبا کامل نمایش داده می‌شوند، مخصوصا اینکه امسال بیشتر کارگردان‌ها با آثارشان در سالن حضور دارند. به این ترتیب میزان کم شدن زمان کمتر از یک دقیقه است.»

او همچنین توضیح داد: «امسال فضایی در قسمت پشت بام کاخ جشنواره برای نشست و گپ و گفت میان اهالی رسانه ایجاد شده و  به بام نشین معروف است.»

میرکریمی در پایان این نشست با اعلام اینکه برنامه جشنواره بطور رسمی تقریبا از ساعت 12 ظهر آغاز می‌شود، درباره حضور یادگاری در بخش بازار گفت: «وحید اسفندیاری همچنان در کنار جشنواره خواهد بود و این انتخاب به پیشنهاد مدیر بین‌الملل اتفاق افتاده است. ضمن اینکه یادگاری سابقه خوبی در این بخش دارد.»

57244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 653359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =