شیرسنگی جهرم ناپدید شد/ سهل‌انگاری، خانه قاجاری ملا زاهدی را تخریب کرد

«خبرجنوب» نوشت: 80 درصدخانه قاجاری ملا زاهدی آسیب جدی دیده و 40 درصد از اتاق آئینه کاری آن نیز تخریب شده است.

شیر سنگی خانه تاریخی ملازاهدی شهر جهرم که قدمتش به دوره قاجار بر می گردد به سرقت رفت. خانه تاریخی ملازاهدی یکی از خانه های تاریخی فارس است که هنوز در فهرست آثار ملی ثبت نشده و هم اینک شیر سنگی موجود در این عمارت پس از شکسته شدن به سرقت رفته است .

این خانه تاریخی که در بافت شهری جهرم قرار دارد دارای ۲۷۰ متر مساحت است .

بنا بر این گزارش بخشی از دیوارهای این خانه تاریخی در اثر بارندگی شدید که در بهمن ماه سال گذشته در جهرم رخ داد دچار آسیب شده و مجسمه شیر سنگی که کنار حوض خانه واقع شده بود به سرقت رفت که در این رابطه رئیس اداره میراث فرهنگی شنایع دستی و گردشگری شهرستان جهرم می گوید:به رغم اينكه پرونده ثبتي خانه ملازاهدي آماده سازي و تكميل و به سازمان ميراث فرهنگي كشور نيز ارسال شده، اما هنوز اين اثر تاريخي در فهرست ملي به ثبت نرسيده است.

شامل با بيان اينكه پرونده اين اثر در نوبت ثبت قرار دارد، به زمان بر بودن روند ثبت ملي آثار نيز اشاره مي كند و مي افزايد: با توجه به حساسيت ها و منحصربه فرد بودن اين عمارت، مالك يا بهره بردار اين اثر تاريخي بايد حفاظت و مراقبت از آن را اصولي تر انجام مي داد.

وي ادامه مي دهد: چندسالي است كه اين خانه تاريخي كه قدمتش به دوره قاجار مي رسد در اختيار مركز جهرم شناسي قرار دارد و در واقع سهل انگاري از سوي اين مركز صورت گرفته چرا كه هم اينك شير سنگي اين خانه به سرقت رفته و از سويي هم قسمت هاي عمده بنا نيز تخريب شده است.

شامل با بيان اينكه حدود 80 درصد بنا آسيب جديد ديده و 40 درصد از اتاق آئينه كاري آن نيز تخريب شده، مي گويد: يكي از ويژگي هاي خانه ملازاهدي، وجود اتاق آئينه آن است كه در نوع بي نظير و بي همتاست، اما متاسفانه به دليل آسيب ديدگي هاي متعدد در آستانه تخريب كامل قرار دارد و بايد هرچه سريع تر مرمت و ساماندهي گردد.

رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان جهرم با بيان اينكه موريانه چوبهاي قسمت هايي از سقف اين اتاق را خورد، تصريح مي كند: از اين رو سقف اتاق براي مرمت و ساماندهي برداشته شد و مقرر گرديد كه برخي از ارگان هاي مربوطه با كمك هاي مالي، اين قسمت از بنا را مرمت و احيا كنند كه متاسفانه اين امر محقق نشد.شامل ادامه مي دهد: حدود 3 سال است كه خانه ملازاهدي در اختيار مركز جهرم شناسي قرار گرفته و با توجه به هشدارهاي فرهنگي درخصوص رسيدگي به بنا و مرمت آن از سوي اين مركز توجهي نشد.وي اضافه مي كند: سهل انگاري عمده ترين دليل تخريب اين اثر قاجاري جهرم است.شامل بر لزوم حفاظت و حراست از اين آثار ارزشمند در شهرستان نيز تاكيد مي كند و مي افزايد: چنانچه اين آثار تاريخي، مرمت و ساماندهي و احيا شود و كاربري خاص فرهنگي نيز براي آنها تعريف گردد، بي شك مكان هاي مناسبي براي حضور و بازديد گردشگران خواهد بود!، از سويي هم ديگر شاهد تخريب اثر و يا سرقت اشياي موجود در آنها نخواهيم بود.

رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان جهرم در ادامه اين گفت وگو با اشاره به اينكه طبق برآوردهاي صورت گرفته با مبلغي بالغ بر 10 ميليون تومان، آئينه كاري ها و سقف چوبي اتاق آئينه بنا مرمت مي شود، اضافه مي كند: ميراث فرهنگي تا آنجايي كه در توان دارد نسبت به مرمت و احياي چنين بناهاي ارزشمندي اقدام خواهد كرد.

قدمگاه جهرم به موزه تبديل مي شود

شامل در بخش ديگري از اين گفت وگو به واگذاري بناهاي تاريخي به بخش خصوصي اشاره ميكند و ميافزايد: با برنامه ريزي هاي به عمل آمده در نظر داريم بناي تاريخي قدمگاه جهرم را به بخش خصوصي واگذار كنيم تا به موزه و مركز فرهنگي و جهرم شناسي تبديل گردد.وي ادامه مي دهد: همچنين آماده واگذاري غار سنگ شكنان اين شهر به بخش خصوصي هستم كه در اين رابطه يك سرمايه گذار هم اعلام آمادگي كرده است.

شامل اضافه مي كند: بي شك با واگذاري بناهاي تاريخي به بخش خصوصي و نظارت ميراث فرهنگي، اين آثار حفاظت خواهد شد.گفتنی است عبدالحسین ملازاهدی، عکاس و بنیانگذار نخستین کتابخانه عمومی جهرم است.حوض واقع در حیاط اندرونی این خانه به شکل حوض های ارگ کریم خان شیراز طراحی و چهار باغچه کوچک اطراف آن تعبیه شده و در یکی از اضلاع خود دارای تزئینات شیر سنگی بود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 653768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =