۰ نفر
۲۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۴

ایرنا نوشت: گستردگی فعالیت های انتخاباتی به ویژه در فضای مجازی را می توان یکی از وی‍ژگی های این دوره از انتخابات دانست که در صورت توجه به الزامات قابلیت مطرح شدن به عنوان یک مزیت را دارد اما این روزها بیشتر این فضا به صحنه تبلیغات زودهنگام انتخاباتی با چاشنی تخریب دستاوردهای دولت مبدل شده است.

توجه به این موضوع مهم که دستاوردهای دولت در بخش های مختلف توفیقات نظام اسلامی محسوب می شود که بی اثر و کوچک نشان دادن آنها سودی به حال مردم و کشور نخواهد داشت.
رعایت اخلاق انتخاباتی زمینه را برای برگزاری انتخاباتی سالم و اخلاقی فراهم می آورد که یکی از الزامات برگزاری چنین انتخاباتی این است که نامزدهای انتخابات به بیان و معرفی نقاط قوت و برنامه های خود آن هم در موعد مقرر تبلیغات انتخاباتی بپردازند.
دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا قرار است 29 اردیبهشت ماه به صورت همزمان برگزار شود.
موضوعات مربوط به انتخابات شوراها مدت هاست که در فضای مجازی سر و صدای بسیاری به راه انداخته و شاهد گفت و شنودهایی در این خصوص در کانال ها و گروه های متعدد هستیم که بسیاری از آنها شکل و شمایل تبلیغاتی داشته و علاوه بر تبلیغات زودهنگام انتخاباتی که مصداق تخلف محسوب می شود، به سمت تخریب رقبا و نامزدهای دیگر و حتی زیرسوال بردن دستاوردهای دولت و نظام نیز متمایل شده است.
گرچه گسترش موضوعات مربوط به انتخابات در فضای مجازی یک اصل ضروری است و مفید در برگزاری انتخاباتی پرشور محسوب می شود، اما نظارت بر این فعالیت ها نیز اقدامی ضروری به حساب می آید تا از این طریق فضای سالم انتخاباتی ایجاد شود تا شاهد دیده شدن همه تفکرات و سلایق سیاسی و اجتماعی بوده و در 29 اردیبهشت نیز انتخاباتی پرشور و مبتنی بر اصول اخلاقی را برگزار کنیم.
علاوه بر تخریب رقبا و تبلیغات زودهنگام انتخاباتی ارائه وعده و وعیدهایی که مغایر با مسئولیت و وظایف اعضای شوراها است، از دیگر مسایلی است که این روزها در فضای مجازی شاهد آن هستیم.
کسانی که می خواهند خود را در معرض انتخاب مردم برای ورود به شوراهای اسلامی شهر و روستا قرار دهند باید آگاهی کافی نسبت به جایگاه شوراها و مسئولیت اعضای آن داشته باشند و در چارچوب اختیارات قانونی شوراها وعده ای را به مردم ارائه کنند.
با آغاز ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری مباحث مربوط به نامزدهای مطرح در عرصه این انتخابات مهم نیز پایه اصلی گفت و گوها در فضای مجازی در استان البرز قرار گرفته است.
حامیان برخی از چهره های مطرح انتخاباتی با ایجاد کانال ها و گروه های تلگرامی باز هم مرتکب تخلف تبلیغات زودهنگام انتخاباتی شده اند اما پارا از این فراتر گذاشته و به جای ارائه نقدهای سازنده که به طور قطع دولت نیز از آن استقبال می کند به تخریب گسترده دولت و طرح شبهه و القاء اختلاف بین تصمیم گیران نظام روی آورده اند.
برخی نیز در حمایت از تعدادی از نامزدهای احتمالی مطرح در فضای مجازی به جای حمایت از فرد مورد نظر خود بیشتر فعالیت خود را بر تخریب دولت متمرکز کرده و حتی تخریب های صورت گرفته از سوی برخی رسانه ها را نیز به طور گسترده در گروه های مختلف انتشار می دهند.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری با تاکید بر ضرورت رعایت اخلاق در رقابت های انتخاباتی، گفت که مرغ خوش آواز اخلاق انتخاباتی را قربانی نکنیم و در این انتخابات نگذاریم که اخلاق قربانی شود.
روحانی افزود:‌ باید بگذاریم این مرغ خوش آواز اخلاق و آرامش در زندگی ما ادامه داشته باشد و به آن تیراندازی نکنیم و این فرشته اخلاق همچنان بالای سر ما به پرواز بپردازد.
وی گفت : برای چه و که باید دین خود را بفروشیم ، چرا باید اخلاق و صداقت را فدا کنیم، باید شرایطی ایجاد کنیم که انتخابات اخلاقی و شکوهمند داشته باشیم و به خیر کشور و دین مبین اسلام باشد.
رئیس جمهوری اظهار داشت : شرایط انتخاباتی ما با کشورهای اروپایی و آمریکایی تفاوت دارد و ما زیر چتر ولایت فقیه ، قانون اساسی و بینانگذار جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار داریم و از همه مهم تر، ما در کشور اسلامی زندگی می کنیم و باید ادبیات ما نیز با شرایط بزرگان دین ما همخوانی داشته باشد.
دکتر روحانی افزود : باید همه ما کینه ها را کنار بگذاریم و برادرانه در کنار یکدیگر کار کنیم ، چرا که کینه ها خواب و نشاط را از انسان سلب می می کند.
رئیس جمهوری تاکید کرد : ما باید زمینه ای را فراهم کنیم که مردم ما در سایه نشاط و شادابی و امنیت زندگی کنند.
وی گفت : ما باید رقیب را بپذیریم و نباید نسبت به حضور رقیب اخم کنیم و نگران باشیم ، نباید به گونه ای فکر کنیم که حضور رقیب زندگی را بر ما تنگ می کند و با دیدن آن ، جوری حرکت و به گونه ای برخورد کنیم که انگار نمی خواهیم رقیب را ببینیم.
دکتر روحانی افزود : ما همه اهل یک کشور و مملکت هستیم و باید برای آبادانی کشور تلاش داشته باشیم و همه تلاش خود را برای تولید و اشتغال جوانان به کار بگیریم.
وی ادامه داد : همه ما باید از خوشی و نشاط مردم خوشحال باشیم و دست به دست هم بدهیم تا کارها پیش برود.
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز تاکید کرده که امید است همه مسئولان اعم از مجریان و ناظران و همه کسانی که به ما در این امر کمک می کنند، رسانه ها، مطبوعات، رادیو ، تلویزیون، قوه قضائیه و نیروی انتظامی و همه دستگاه ها در این امر خطیر ضمن حفظ رعایت کامل بی طرفی و مر قانون در امر برگزاری سلامت، نشاط، قانونی بودن و مشارکت بالا همکاری و کمک لازم را انجام دهند.
ویر کشور همچنین با تاکید بر این که تبلیغات زودهنگام تخلف است و باید مراعات شود، گفت: همه اشخاص و حامیان دیگر، از جمله رسانه های منتسب به افراد و رسانه هایی که به هر نوعی از بودجه عمومی استفاده می کنند و شامل استفاده از بیت المال می شوند، نباید تبلیغات داشته باشند.
وی همچنین ادامه داد: از بعد نظارتی انتخابات در ریاست جمهوری به عهده شورای نگهبان و در شوراها با مجلس محترم است. انشاء الله به کمک آنها بتوانیم در اجرا و نظارت گام های بهتری برداریم. همچنین با حامیان نامزدها، احزاب، گروه ها و اشخاص بتوانیم با تعامل مثبت مبتنی بر اخلاق و قانون در جهت برگزاری انتخاباتی سالم و قانونی مشارکت بهتری داشته باشیم.
رحمانی فضلی گفت: امید است ضمن فعالیت مستمر و قانونی و ایجاد شور و نشاط انتخاباتی بتوانیم یک مرتبه دیگر حماسه و شکوه حضور را در روز 29 اردیبهشت به منصه ظهور بگذاریم. همه باید بدانیم هر روزی می گذرد روزی از عمر ما است. انشاء الله در این ایام که جزو روزهای بسیار مهم است بتوانیم با نیت خالص و پاک برای خدمت به مردم، رفتار قانونی مناسب داشته باشیم.
وی در خصوص تبلیغات زودهنگام گفت: در برخی موارد، تبلیغات زودهنگام که دعوت به مشارکت و حضور دارد و در جهت تبیین و آگاهی مردم نسبت به ضرورت حضور در انتخابات است را تبلیغات زودهنگام نمی دانیم؛ مگر این که با اسم و رسم و سازمان دهی برای تبلیغات انجام شود که این خلاف است و از هشتم اردیبهشت که تبلیغات آغاز می شود 20روز برای تبلیغات فرصت است.
وزیر کشور اضافه کرد: تبلیغات زودهنگام و عدم رعایت قوانین، نگرش و ارزیابی نادرستی را نسبت به کسی که اداره کشور و اجرای قانون اساسی را می خواهد به عهده بگیرد، ایجاد می کند که پسندیده نیست.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 653890

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =