۰ نفر
۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۰

مسعود عزیز: کشته شدن غیرنظامیان در حملات هوایی آمریکا در افغانستان خبر ناگواری است که ملت ما هر روز آن را می‌شنوند و آمریکا همچنان دست از آن بر نمی‌دارد. این در حالی است که آمریکا می‌گوید عملیات جدید در افغانستان با هدف محافظت از جان مردم است.

آمریکا رویکرد کاملاً جدیدی را در افغانستان در پیش گرفته و از یک سال پیش مشغول اجرایی کردن این رویکرد بوده است اما کشته شدن غیرنظامیان در حملات هوایی آمریکا، کاملاً برخلاف این رویکرد تازه آمریکاست. یکی از مسائلی که به عنوان اولویت اصلی مدنظر استنلی مک کریستال، فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان، بود کشته شدن غیرنظامیان بود.

وی تصمیم گرفته بودکه شمار تلفات غیرنظامیان افغان را کاهش بدهد و بمباران هوایی را در افغانستان متوقف کند. اما باتوجه به اعزام شمار بیشتری از نیروهای نظامی آمریکا به افغانستان، طبیعی است که بر تعداد تلفات غیرنظامیان افغان افزوده شود.

یکی از علل کشته شدن غیرنظامیان در جنگ افغانستان این است که شبه نظامیان خودشان را در میان مردم مخفی می‌کنند. همین موضوع سبب شده تا جنگ در افغانستان کاری بس دشوار و سخت باشد چرا که مقابله با شبه نظامیان، عملیاتی بسیاری پیچیده و نتایج حاصل از ان بسیار کم و دیر بازده است. متوسط زمان لازم برای موفقیت در چنین عملیاتی، ده تا دوازده سال است.

این سؤال اساسی مطرح است که ایا آمریکا می‌خواهد به این راهبردش ادامه بدهد یا نه؟ و در این مدت بر شمار کشته‌های غیرنظامی افغان افزوده می‌شود یا سرانجام چاره‌ای برای کم کردن این تلفات یافت خواهد شد یا نه.

بی تردید، تا زمانیکه رهبراد آمریکا در افغانستان صرفاً در بعد نظامی تعریف و خلاصه شود، افغانستان صحنه تاخت و تاز خشونت‌ها و شعارهای طالبان خواهد بود. کشته شدن غیرنظامیان افغان سبب خواهد شد مردم از نظامیان آمریکایی رویگردان شوند. کشته شدن غیرنظامیان در جهت منافع طالبان است. هر غیر نظامی که در افغانستان کشته می‌شود طرفداران طالبان زیاد می‌شوند و شعارهای آنها رنگ و روی تازه‌ای به خود می‌گیرد. آنها با استناد به کشته شدگان می‌توانند پیامهای خود را در بین مردم ترویج کنند.

الجزیره/29 می‌دیپلمات و کارشناس افغانی

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 65410

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =