نقد لاریجانی به‌ سیل وهن‌آمیز ثبت‌نام‎‌های انتخاباتی

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس قبل به شورای نگهبان داده شد و شورای نگهبان آن را رد کرد،‌ اما آیت‌الله جنتی به من گفتند که من همه این را قبول دارم و ما این را به‌صورت آیین‌نامه در شورای نگهبان تصویب می‌کنیم، خب،‌ این کار را هم انجام ندادند.

به گزارش خبرآنلاین،‌ در ابتدای جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، علی لاریجانی در باب دو موضوع سیل روز گذشته و ازدحام جمعیت برای نام نویسی در انتخابات ریاست جمهوری سخن گفت.

رئیس مجلس گفت: ما در این فصل سه انتخابات داریم. خوشبختانه در مسیر کار تا اینجا مشکلی نداشتیم و نام نویسی انتخابات شوراها انجام شد و تقریبا به قاعده بود. هیات های اجرایی رسیدگی کردند و هیات های نظارت در حال کار هستند و چون مجلس وظیفه نظارت دارد، موضوع را با جدیت دنبال می کند و هیات مرکزی نظارت بر شوراها کارش را به خوبی انجام می دهد. در مورد مجلس هم نام نویسی انجام شد و مسیر کار طی می شود.

وی ادامه داد:‌ در انتخابات ریاست جمهوری آماری که دیشب اعلام شد، بیش از 1600 نفر ثبت نام کردند. از جهتی هم خوب است و مردم آنقدری که احساس می کنند وظیفه دارند، حضور پیدا کردند.

لاریجانی توضیح داد: در قانون اساسی شرایطی را برای کاندیداهای ریاست جمهوری گذاشتند. جدای از ایرانی الاصل بودن و متعهد بودن، چند ویژگی گذاشتند، یکی اینکه مدیر و مدبر باشد و دیگر اینکه جزو رجال سیاسی و مذهبی باشد. حالا می بینیم که این مسئله در رسانه ها کرارا این بحث می شود که چرا قانون مشخص نکرده وحضرت آیت الله مکارم شیرازی نیز بیاناتی در همین زمینه داشتند که چرا طوری شده که افراد به آنجا می آیند و وقتی از آنها سوال می شود که شما شرایط را دارید، می گویند ما می دانیم شرایط را نداریم ولی برای اینکه هیجان را حس کنیم، آمده ایم. خب وهن کار مهم ریاست جمهوری است.

او تاکید کرد:‌ من باید این نکته را متذکر شوم که این مشکل مربوط به مجلس نیست. ما قانون مفصلی در این زمینه تصویب کردیم که مثلا اینکه فردی مدیر و مدبر باشد یعنی چه ویژگی هایی باید داشته باشد. چه سوابق اجرایی داشته باشد یا چه افرادی باید او تایید کنند. یا اگر در بخش خصوصی بود چه شرایطی باید داشته باشد. ما همچنین مفهوم رجل سیاسی و رجل مذهبی بودن را روشن و تصویب کردیم.

رئیس مجلس افزود:‌ این قانون در مجلس قبل به شورای نگهبان داده شد و شورای نگهبان آن را رد کرد،‌ استدلال آنها این بود که این تشخیص برعهده شورای نگهبان است و حتی آیت الله جنتی به من گفتند که من همه این را قبول دارم و ما این را به صورت آیین نامه در شورای نگهبان تصویب می کنیم، خب،‌ این کار را هم انجام ندادند. حالا در رسانه ها می گویند چرا قانون وجود ندارد، خب ما که قانون را تصویب کردیم.

او تاکید کرد:‌ البته من در این زمینه ملاحظه دارم اینکه شورای نگهبان برای خودش آیین نامه ای داشته باشد به این معنی نیست که در بیرون نفاذ داشته باشد. اگر قرار است در بیرون نفاذ داشته باشد،‌ مجلس باید آن را تصویب کند. حالا هم که این بحث دوباره در جامعه مطرح شده، اگر شورای نگهبان آن را قبول دارد، همان قانونی که ما فرستادیم را تایید کنند و اگر ایرادی دارد، مجلس آن را دوباره برای آنها بفرستد.

لاریجانی گفت: اگر مسئله دوباره در جامعه مطرح شده است اصحاب رسانه و صاحب نظران بدانند ما این موضوع را کاملا حس کردیم و برای آن کار چاره‌اندیشی کرده و چارچوب قرار دادیم و برایش قانون تصویب کردیم. این قانون به شورای نگهبان رفت اما شورای نگهبان تشخیص دیگری داد. لذا ما نباید پاسخگو باشیم. و حالا که این حادثه رخ داده، من خواهش می کنم عزیزان ما در شورای نگهبان بار دیگر به این موضوع توجه کنند، اگر متوجه مسئله هستند، رسیدگی کنند. ملاحظاتی در این مصوبه دارند، به ما بدهند تا در سال های بعد شاهد این ماجرا نباشیم.

لاریجانی همچنین در بخش دیگری از سخنانش در ابتدای جلسه علنی امروز مجلس،‌ با اشاره به سیل اخیر در استان های آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه و زنجان که تخریب زیادی به دنبال داشت، گفت: به ویژه در آذربایجان شاهد تلفات زیادی بودیم و آخرین آمار حدود 41 نفر کشته را اعلام کرد که ضایعه تأسف باری است و ما مجلس شورای اسلامی با خانواده محترم جانباختگان همدردی کرده و به آنها تسلیت عرض می کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: لازم است به دنبال این حادثه دستگاه های اجرایی همانطوری که رهبری معظم دستور دادند با شدت و تمام قوا تلاش کنند که آن را کنترل و به آسیب دیدگان کمک کرده و برای جبران خسارات به وجود آمده راه حلی سنجیده شود.

وی ادامه داد: همچنین در اینجا از کمیسیون عمران می خواهم هیأتی را به محل حادثه اعزام کرده و به موضوع رسیدگی کنند که هم کمک رسانی به مردم در اسرع وقت و به خوبی انجام شود و هم علت بروز حادثه به این شکل ریشه یابی شده و گزارش آن به مجلس ارائه شود.

29213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 655206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بي نام ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    73 5
    فقط خوب صحبت ميكنن عمل نه ثبت نام ها توهين به ملت بود
  • بی نام IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    3 1
    این جماعت ناشناخته هرچند کار بسیار بدی کردند و آبروی ایران و ایرانی را در منظر سایرین خدشه دار ساختند اما شاید میخواستند بگویند ارائه دلار 4000 تومانی به جامعه کم درآمد ایران نیاز به تخصص خاصی ندارد و همه میتوانند اینچنین اوضاع را مدیریت کنند
  • مسعود IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    39 1
    فیلم های طنز تلویزیون دیگر ملت را نمی خنداند لااقل مصاحبه های ثبت نام کنندگان در این چند روز باعث شادی و خنده ملت شوند.
  • بی نام IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    36 1
    احتمالا قانون نوشته شده مجلس به مذاق آقایون خوش نیامده بود که تایید نکردند
  • بی نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
    0 0
    چه خوب است مجلس بار دیگر قانون مذکور را بازنگری و به شورای نگهبان بفرستند. این دوره، شوری آش را همه احساس کردند.