۰ نفر
۲۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵

ایسنا نوشت: وزیر اقتصاد با بیان اینکه به هر دو مرجع رسمی ارائه دهنده آمار نزدیک بوده است، گفت: ممکن است انتقاداتی به شیوه های محاسبات شاخص های اقتصادی وجود داشته باشد، ولی در صداقت مراجع آماری در ارایه آمار شکی ندارم.

علی طیب نیا در مراسم رونمایی از دو سامانه بانک داده‌های اقتصادی و مالی و درگاه پایش داده‌های اقتصادی کشور که امروز ٢٩ فروردین در وزرات اقتصاد برگزار شد؛ اظهار کرد: انسان عاقل هیچ منبع ارزشمند را تلف نکرده و بی استفاده قرار نمی‌دهد، امروز اطلاعات یک منبع ارزشمند است و در دنیای امروز اهمیت اطلاعات حتی از آب و سرمایه بیشتر است.

وی ادامه داد: بخش آمار اقتصادی از زمان تولد اقتصاد کلان و برنامه ریزی توسعه اهمیت یافت. قبل از آن تصور بر این بود که مکانیزم بازار مَی تواند تعادل را بر قرار کند. البته رکود و کسادی و تورم به معنی امروز خودش وجود نداشت. اما از اوایل قرن ٢٠ مشخص شد مکانیزم بازار قادر نیست خود به خود تعادل ایجاد کند و نیازمند دخالت دولت با سیاستهای پولی و مالی و سنجیده است.

طیب نیا بیان کرد: سپس بحث حسابداری ملی مطرح شد که متغیرهای مختلف اقتصادی تعیین شد. بدون دسترسی به آمار و اطلاعات اقتصادی امکان سیاستگذاری وجود ندارد در نتیجه قرار دادن اطلاعات صحیح و بهنگام از عوامل ایجاد ثبات در اقتصاد است.

وی با بیان اینکه دسترسی به اطلاعات از ضرورت های مورد نیاز بخش خصوصی است، بیان کرد: تعدد قوانین و داشتن اطلاعات از قوانین موجود از دیگر مسائل بخش خصوصی است که باید مجموعه ای از قوانین در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد. همچنین ارایه اطلاعات از سیاست‌های دولت درباره موضوعات مختلف مثل تعرفه ها و ... در یک مجموعه مشخص از جمله دیگر ضرورت هاست که باید در دستور کار قرار گیرد. در این زمینه دولت نیز باید از اتخاذ تصمیمات چندگونه خودداری کند تا بخش خصوصی با تعدد اطلاعات رو به رو نشود.

طیب نیا همچنین بیان کرد: تمام پیش بینی های دنیا با ضریبی از خطا همراه است مهم این است که روندها با هم همسو باشد. گاهی گفته مَی شود که چرا فلان شاخص توسط مرکز آمار و بانک مرکزی متفاوت ارایه مَی شود؟ پاسخ این است که بعضا در روش، سبد، سال پایه و ... تفاوت وجود دارد و بعضی‌ها برای خطاهای محاسباتی است.

او ادامه داد: من هرگز استقبال نکردم از اینکه یکی از مراکز آماری از ارایه آمار صرف نظر کند، چرا که امکان مقایسه را فراهم مَی کند.

وزیر اقتصاد با انتقاد از زیر سوال بردن آمارهای اقتصادی بیان کرد: به هر دو مرجع نزدیک بوده‌ام و با قطعیت مَی‌گویم که آمارهای تهیه شده با صداقت ارایه مَی شود و حتی در دولت قبل هم که برخی کارشناسان اقتصادی نقدهایی به آمارها وارد مَی‌کردند نظر من این بود که چنین نکنند چرا که با زیر سوال بردن آمارهای رسمی کشور سنگ روی سنگ بند نخواهد شد. البته ممکن است برخی انتقادات به شیوه محاسبه وجود داشته باشد.

35225

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 656114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =