ایسنا نوشت: مدیرکل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد با بیان آنکه از مجموع یک میلیون و 600 هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد 350 هزار خانوار مالک مسکنی هستند که نیازمند بهسازی، مقاوم سازی و تعمیرات هستند، گفت: تعمیرات، مقاوم سازی و بهسازی در اولویت سیاست‌های حوزه مسکن کمیته امداد در سال 96 قرار دارند.

ابراهیم بازیان گفت: مسکن، اشتغال و وام‌های ضروری سه اولویت مهم کمیته امداد در خدمت رسانی به جامعه هدف است این در حالیست که معتقدیم مسکن مهمترین اولویت نیازمندان است.

وی در ادامه با تاکید بر آنکه مسکن مهمترین اولویت نیازمندان است، گفت: این نیاز چه برای آنان که فاقد مسکن هستند و چه برای آنان که نیاز به مناسب سازی دارند در صدر اولویت‌ها قرار می‌گیرد زیرا تامین آن می‌تواند باعث اتفاقات مثبت اقتصادی در خانوار، ایجاد امید و نشاط در فضای زندگی، شکل گیری شرایط فرهنگی و اجتماعی جدید برای خانوار و تسهیل و تسریع کننده فرآیند توانمندسازی آنها باشد.

مدیرکل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد ادامه داد: مسکن نه تنها برای مددجویان کمیته امداد و قشر نیازمند بلکه برای تمام خانوارهای ایرانی یک ارزش افزوده محسوب می‌شود.

بازیان افزود: کمیته امداد به نوعی در ارتقاء و تعالی روح و روان خانوارهای مددجو با ارائه خدمت مسکن تاثیر مستقیم و موثری را ارائه می‌کند و امیدواریم بتوانیم به تدریج این خدمت را بیش از پیش توسعه دهیم.

وی همچنین خبر داد: در 14 اسفند سال 95 مصادف با سالروز تاسیس کمیته امداد سیاست‌های حوزه مسکن به تصویب هیات امنا رسید که بند اول آن بر موضوع تامین مسکن نیازمندان با رعایت الگوی اسلامی - ایرانی از طریق کمک به تعمیرات، بهسازی، مقاوم سازی، احداث، خرید و اجاره واحدهای مسکونی و ... می‌پردازد.

مدیرکل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد همچنین گفت: تعمیرات، مقاوم سازی و بهسازی در اولویت سیاست‌های حوزه مسکن کمیته امداد در سال 96 قرار دارند.

بازیان همچنین گفت: از مجموع یک میلیون و 600 هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد 350 هزار خانوار مالک مسکنی هستند که نیاز به بهسازی، مقاوم سازی و تعمیرات دارد.

وی افزود: نیاز عمده مددجویان تحت پوشش کمیته امداد در حوزه مسکن تعمیرات است به طوریکه در بسیاری از منازل با تعمیرات جزئی یا کلی اعم از احداث سرویس بهداشتی، حمام، آشپزخانه، توسعه فضای جانبی و ... می‌توان مددجو را به وضعیت مطلوبی رساند.

مدیرکل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد در ادامه عنوان کرد: به این ترتیب یکی از جهت گیری‌های کمیته امداد در بودجه سال 96 توجه بیشتر و تمرکز بر تعمیرات منازل مددجویان در مناطق روستایی، محروم، مرزی و شهرهای کمتر از 100 هزار نفر جمعیت است.

بازیان ادامه داد: با توجه به سیاست‌ها و خط مشی کمیته امداد در حوزه مسکن خوشبختانه به سمت مشارکت‌های مردمی از محل صدقات، ذکات، مشارکت‌های نقدی و غیر نقدی و ... در جهت ساخت مسکن حرکت می‌کنیم.

وی ادامه داد: بیش از 60 درصد از مددجویان کمیته امداد در روستاها و مناطق محروم (شش استان محروم کشور) ساکن هستند که طبیعتا برنامه ریزی، تخصیص بودجه، جهت گیری و اولویت کمیته امداد در این مناطق با سایر مناطق کشور تفاوت خواهد داشت.

مدیرکل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد ادامه داد: کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، سیستان و بلوچستان، هرمزگان(منطقه بشاگرد)، بخش‌هایی از بوشهر، بخش‌هایی از خوزستان، جنوب کرمان از جمله استان‌هایی هستند که شاخص‌های برخورداری آنها کمتر از سایر نقاط کشور بوده و در اولویت خدمت رسانی قرار دارند.

بازیان در ادامه به مسئله کپرنشینی اشاره کرد و گفت: در گذشته نگاه غلطی در حوزه ساخت و ساز مسکن مددجویان و نیازمندان وجود داشته و آن عدم توجه به فرهنگ و اقلیم مناطق مختلف و صرفا تاکید بر مدل‌های همسان سازی در تمامی نقاط بوده است.

وی افزود: البته این مسئله خاص کمیته امداد نیست و در کل سیستم فنی و اجرایی کشور کم توجهی به این موضوع وجود دارد اما در حال حاضر رعایت الگوی مسکن مناسب خانوار متناسب با اقلیم هر منطقه در برنامه احداث و خرید مسکن کمیته امداد قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد افزود: برای مثال «کپرزدایی» روش صحیحی نیست، زیرا کپر، بخشی از زندگی، فرهنگ و نگاه اجتماعی مردمی است که در آن ساکن هستند. به همین دلیل در حال حاضر ضمن الگوگیری از فرهنگ کپر نگاه به مقاوم سازی این منازل در کمیته امداد شکل گرفته است.

وی افزود: عمدتا در جنوب کرمان شاهد کپرنشینی هستیم که در این منطقه اقدامات خوبی در راستای مقاوم سازی و بهسازی برخی از کپرهای نیازمندان صورت گرفته است.

مدیرکل دفتر مسکن و مهندسی ساختمان کمیته امداد در پایان، گفت: بودجه حوزه مسکن کمیته امداد در سال 96، 750 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. این در حالیست که بودجه این حوزه در سال 95، 400 میلیارد تومان بود. به این ترتیب شاهد رشد بیش از 1.9 برابر در اعتبارات حوزه مسکن کمیته امداد در سال جاری هستیم.

234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 656795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =