۰ نفر
۳۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶
رونمایی از کتاب "یئددی‌نامه" در ماهنشان

مراسم رونمایی از کتاب "یئددی‌نامه" سروده "میرزا صادق اوریادی مانشانی" با تصحیح علی محمدبیانی همزمان با اختتامیه نخستین همایش علمی- پژوهشی "ماهنشان در امتداد فرهنگ" برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، این کتاب یک نسخه خطی مربوط به دوره قاجار بوده که بیانی در خصوص آن گفت: در کار تصحیح و بازنویسی این اثر متوجه شدیم که شاعر آن در سال ١٢٠٠ هجری قمری در ماهنشان متولد شده و از حوادث سالهای ١٢٦٧ و ١٢٦٨ زنجان نیز خبر داده است.

وی این سال‌ها را مصادف با سال‌های درگیری بابیان با دولت مرکزی ناصرالدین شاه عنوان کرده و افزود: با استنباط از کتاب شعر "میرزا صادق اوریادی ماهنشانی" مشخص شد که وی هفت داستان عاشقانه معروف را خلاصه کرده که عبارتند از: "لیلی و مجنون"، "فرهاد و شیرین"، "اصلی و کرم"، "کوراوغلو و نگار"، "وامق و عذرا"، "سلیمان و بلقیس"، و «یوسف و زلیخا»، ولی فقط نسخه خطی "لیلی و مجنون" در اختیار ما بوده و مشخص نیست که سایر نسخ در اختیار چه کسی است.

وی کتاب "یئددی‌نامه" را در واقع یک‌نامه از هفت‌نامه "اوریادی ماهنشانی" دانسته و ادامه داد: این شاعر در خلاصه کردن اشعار منظوم تبحر ویژه‌ای داشته و منظومه داستان لیلی و مجنون را تقریباً در ٤٥٠ بیت خلاصه کرده و به زبان ترکی نگاشته است.

به گفته بیانی، "اوریادی ماهنشانی" میرزای دیوانی بوده و در کنار خان منطقه، به کار منشی‌گری مشغول بوده است. وی در مکاتب قدیمی تحصیل کرده و خط خوشی داشته، به زبان‌های عربی، فارسی و ترکی و ادبیات قدیم تسلط داشته به گونه‌ای که به قول خودش گلستان سعدی را در یک ماه، حفظ کرده است.

بیانی با اشاره به مقدمه کتاب خود، تاکید کرد: در این بخش به جغرافیا و تاریخ منطقه اشاره شده و تعدادی از شاعران آن خطه معرفی شده است. همچنین برای اولین بار اشعاری از "نگاری سجاسی" چاپ شده که مقیم اوریاد ماهنشان و هم‌عصر ذوالفقارخان خمسه‌ای در دوران کریم‌خان زند بوده است. برای اولین بار از اشعار ترکی شیخ اشراق سهروردی و از اشعار منتشر نشده عباسخان پریشان صاحب اثر "جهان‌شاه نامه" نیز ابیاتی در این کتاب آورده شده است.

وی چاپ اشعار منتشر نشده این چهار شاعر قدیمی منطقه خمسه را یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد کتاب "یئددی‌نامه" ذکر کرد. کتاب "یئددی نامه" با هزار تیراژ توسط انتشارات نیکان کتاب زنجان چاپ و منتشر شده است.

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 656837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =