۰ نفر
۲۶ فروردین ۱۳۸۸ - ۲۰:۳۹
مرد‌سایه، ‌آفتابی‌شد

مجتبی‌ ثمره‌هاشمی‌ثمره با استعفا از سمت خود به ستاد انتخابات احمدی‌نژاد رفت.

«دولت پاکدست» صفتی است که سعیدلو معاون اجرایی رئیس جمهور به دولت نهم می دهد و شاید به همین دلیل بود که نباید هیچ مدیر دولتی در راس فعالیتهای انتخاباتی دولت مستقر باشد تا شائبه ای درباره «پاکدستی» ایجاد نشود.

19روز مانده به ثبت نام برای کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در 15 اردیبهشت ماه مجتبی ثمره هاشمی مشاور عالی رئیس جمهور نیز در راستای همین سیاست از مسئولیتش کناره گیری کرد تا ساماندهی فعالیتهای تبلیغاتی بدیع دولت نهم برای حضور در دهمین دوره ریاست جمهوری جنبه عملیاتی به خود بگیرد.

استعفای ثمره هاشمی این احتمال که موجی از کناره گیری و استعفاها در سطح مدیران دولت در استانها ایجاد شود را مطرح کرد؛ موضوعی که موسی پور معاون حقوقی و پارلمانی وزیر کشور در گفت و گو با خبرآنلاین از آن ابراز بی اطلاعی کرد. وی درباره اینکه آیا فرماندارانی نیز برای فعالیتهای انتخاباتی به نفع دولت، استعفا داده اند گفت: تغییرات روال طبیعی دارد و هم اکنون فرد خاصی کناره گیری نکرده است و احکام سرپرستی برخی فرمانداران برای برگزاری انتخابات تایید شده است.

کناره گیری مدیران محلی دولت از این جهت در دستور کار قرارگرفته است که فعالیتهای انتخاباتی دولت با شائبه حمایت‌های دولتی پیش نرود. کامران دانشجو رئیس ستاد انتخابات نیز پیش از این در پاسخ به «خبر» درباره کناره گیری فرمانداران گفت:« ما در شرایط کنونی به تمامی استانداری‌ها اعلام کرده‌ایم که تغییر فرمانداران تنها باید در شرایط اضطراری صورت گیرد و غیر از آن‌هایی که حکم سرپرستی دارند و باید حکم آن‌ها به فرمانداری تغییر کند، هیچ حکم دیگری در این خصوص صادر نشود.»

دانشجو درباه فرماندار سبزوار که رئیس ستاد احمدی نژاد در استان خراسان در انتخابات ریاست جمهوری نهم بود گفت:« باید گفت کسی که برای حضور در ستاد انتخاباتی از سمت فرمانداری استعفا داده است کار خوبی انجام داده. کار خوب انجام داده یا وظیفه‌اش را انجام داده است؟ مگر می‌شود فرماندار یک شهرستان مسئول ستاد انتخاباتی یک کاندیدا در انتخابات باشد؟»

 دولتمرد سایه نشین
رییس پرنفوذ حلقه مشاوران رییس دولت نهم که برخی وزرای برکنار شده کابینه او را «مرد دوم دولت نهم » لقب می‌دادند با نوشتن یک برگه استعفا، خود را در منظر افکار عمومی و سیاسیون از فعالیت های دولتی دور کرد تا فعالیتی را که از چند ماه قبل به طور نیمه رسمی آغاز کرده بود به طور تمام وقت سر و سامان دهد. اکنون مجتبی ثمره هاشمی در قامت رییس ستاد انتخاباتی رییس دولت نهم برای انتخابات ریاست جمهوری دهم به طور رسمی فعالیت های خود را آشکارکرد تا گمانه زنی های ماه های اخیر به واقعیت مبدل شود ؛ اینکه احمدی نژاد بار دیگر دوست قدیمی و مورد وثوق خود را که امین خود می داند مامور انجام کاری بزرگ کرده است. این چهره پرنفوذ کابینه در استعفایی که روز گذشته متن آن بارها از سوی بخش های مختلف خبر رادیو و تلویزیون خوانده شد و روی خروجی خبرگزاری های رسمی نیز قرار گرفت با این ادبیات، دوست نزدیک خود را مورد خطاب قرار داد:

« ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای دکتر محمود احمدی نژاد (دام عزه و بقائه)

سلام علیکم؛

با تشکر بی دریغ و فراوان از حضرت‌عالی که به اینجانب فرصت خدمتگزاری در دولت کریمه نهم را که پرچمدار گفتمان انقلاب اسلامی، توحید، عدالتخواهی، عشق و محبت، پاکی و پاکدستی، خدمت به مردم و پیشرفت و تعالی کشور است، در سمت مشاورت فراهم نمودید ،اجازه می خواهم استعفای خود را از این سمت تقدیم نمایم تا فرصت برای ورود به عرصه‌های دیگری از انجام وظیفه فراهم شود. لطفا موافقت فرمایید. »

اگر چه استعفای ثمره هاشمی امری دور از ذهن نبود اما در عین حال، سبک نگارش استعفا نامه دارای پیام های خاصی است. تبلیغ و تمجید از دولت در آستانه انتخابات آن هم با الفاظی تحسین برانگیز به عنوان یکی از کارکردهای این استعفا نامه ارزیابی شده و در عین حال تاکید بر « کسب اجازه » برای ورود به عرصه های دیگری از انجام وظیفه نیز به عنوان سیگنالی روشن جهت حضور در راس هرم ستاد انتخاباتی رییس دولت نهم تعبیر می شود.

هر چند شاید اصلاح طلبان این استعفا را به عنوان نوعی پیروزی پیش از انتخابات لقب دهند چه اینکه فشارهای سیاسی اخیر که از سوی مهدی کروبی و میر حسین موسوی دو کاندیدای این جناح در انتخابات به دولت در خصوص نگرانی از استفاده از امکانات دولتی به سود رییس دولت نهم مطرح شد اما این استعفا برای عیان کردن و بهره برداری پسینی از این اقدام است تا دولت بر استفاده نکردن از مدیران مستقرش تاکید کند.

در این میان بسیاری از منتقدان دولت معتقدند رییس جمهور حق دارد به عنوان یکی از کاندیداهای انتخابات 22 خرداد، همانند رقبای خود وارد مباحث انتخاباتی و سازماندهی ستادهای خود شود. آنچه محل انتقاد این افراد است برخی سخنان در خصوص بی میلی دولت به کار انتخاباتی است که با ادبیاتی مانند « حساسیت به از دست رفتن فرصت خدمت به مردم » به آن اشاره می شود. چرا که بسیاری از اخبار از فعال بودن ستادهای انتخاباتی رییس دولت نهم از اواسط سال گذشته حکایت دارد. در چنین فضایی بود که محمود احمدی نژاد در جشن هسته ای در اصفهان در هفته گذشته در واکنش به این اخبار به مردم و جریان های سیاسی اطمینان داده بود حتی «ثانیه»ای از وقت مدیران دولت به تاثیرگذاری در انتخابات اختصاص نمی‌یابد. چند روز بعد از آن اما خبرگزاری مهر از ساماندهی یکی از ستادهای انتخاباتی احمدی نژاد با اشراف مدیران ارشد استانی در یکی از استان های شمالی کشور خبر داد. بنابراین گزارش در جلسه‌ای که علی زارعی نجف دری مشاور رئیس جمهور نیز در آن حضور داشت، مدیرکل فنی استانداری مازندران به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی احمدی نژاد در این استان کار هدایت تشکیلات انتخابات شهر شمالی را عهده دار شد. معاون سازمان میراث فرهنگی استان، معاون پدافند غیرعامل، مدیرکل امور بانوان و مشاور استاندار نیز از مدیرانی بودند که در این نشست مامور شدند تا در دو ماه آینده به تبلیغ دولت بپردازند. اگر چه پیش از این یکی از نمایندگان ارومیه خبر داده بود که از زمستان سال گذشته حامیان دولت با نام تشکل سیاسی متبوع خود در انتخابات شوراهای سوم و مجلس هشتم - رایحه خوش خدمت - با سفر به شهرستان های مختلف و برگزاری جلساتی با نمایندگان استان، مدیران کمیته امداد و سازمان بهزیستی و مدیران استانداری به طور رسمی به میدان انتخاباتی قدم گذاردند که نگران نتیجه آن هستند. در ادامه اسامی مدیران میانی دولت در برخی رسانه ها به عنوان مدیران ستادهای انتخاباتی انتشار یافت که البته تکذیب هم نشد. اکنون این احتمال از سوی محافل نزدیک به دولت هم رد نمی شود که ثمره هاشمی ظرف روزهای آتی به طور رسمی به عنوان رییس ستاد انتخاباتی محمود احمدی نژاد کار خود را آغاز کرده و حتی نخستین نشست خبری خود را برای اعلام شعارهای جدید رییس دولت نهم برگزار کند. او اکنون با این تحلیل که از همه سمت های خود کناره گیری کرده با فراغ بال بیشتری بر مباحث انتخاباتی تمرکز خواهد کرد.

 هاشمی ثمره؛ مردی برای تمام فصول
آغاز به کار دولت نهم، اگر چه سبب حضور افرادی به عنوان مشاور یا مدیر شد که حتی در میان اصولگرایان کمتر شناخته شده بودند اما به تدریج، چهره ها و ادبیات آنها رسانه ای شد. بعد از رای اعتماد مجلس به وزرای دولت اما این پرسش در محافل سیاسی مطرح شد: « چرا دوستان نزدیک و مورد وثوق احمدی ن‍ژاد در میان وزرا دیده نمی شوند ؟ » تحلیل های متفاوتی نیز در این خصوص ارائه شد با این مضمون که رییس دولت ترجیح داده حلقه ای از مشاوران عالی تشکیل دهد که از یک سو به نهادهای نظارتی پاسخگو نباشند و از سوی دیگر با چالش های رسانه ای، از اهداف اصلی تعیین شده برای آنها در راهبری کابینه و جهت دهی به هواداران دولت باز نمانند. اما نام برخی از این افراد بسیار زود به صفحات روزنامه ها و خبرگزاری ها راه یافت؛ مجتبی ثمره هاشمی، صادق محصولی، مرتضی آقا تهرانی، اسفندیار رحیم مشایی و حتی مسعود زریبافان از مردان حلقه اول رییس دولت بودند که حتی وزرا نیز در خصوص آنها نگاه مطمئنی نداشتند و برخی تصمیمات این حلقه حتی به الهام سخنگوی دولت نیز منتقل نمی شد. این مساله بعد از موج تغییرات جدید دولت در ابتدای سال گذشته و کنار گذاشتن مصطفی پورمحمدی و داوود دانش جعفری به خوبی آشکار شد. وی احتمال تغییر این دو را دروغ 13 نامید اما به فاصله کمی این اتفاق رخ داد تا مشخص شود این تصمیم حتی به سخنگوی دولت هم منتقل نشده بود ؛ امری که الهام در نشست خبری بعدی خود به آن صحه گذارد. یکی از وزرای بر کنار شده به طنز در این باره گفت : هر بار که رییس جمهور در کنار این مشاوران خود از یک جلسه محرمانه خارج می‌شدند مطمئن می شدیم که یک وزیر رفتنی شده است.

اکنون اما همه این مشاوران وارد کارزار شده اند. ثمره هاشمی در انتخابات شوراهای سوم به وزارت کشور رفت و به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور، رییس ستاد انتخابات کشور شد و بلافاصله پس از آن جای خود را به سردار علیرضا افشار داد. برخی حضور وی در این سمت را ناموفق لقب دادند چه اینکه او نه انتخاب پورمحمدی بود و نه حامیان دولت توانستند در دوران مدیریت انتخاباتی او، پیروز انتخابات شوراهای سوم و خبرگان شوند. صادق محصولی به عنوان رییس ستاد انتخاباتی محمود احمدی ن‍ژاد در انتخابات نهم نیز پس از یک فراز و فرود جالب توجه راهی وزارتخانه پرتنش کشور شد و چهره هایی مانند نسرین سلطانخواه و علی احمدی نیز که در زمره فعالان ستاد انتخاباتی احمدی نژاد در انتخابات گذشته بودند اکنون دارای سمت های دولتی هستند. مردانی مانند حبیب کاشانی، حسن بیادی و محمد خوش چهره هم به عنوان چهره های فعال ستاد انتخاباتی رییس دولت نهم در انتخابات سال 84، اکنون به عنوان منتقدان جدی او طبقه بندی می شوند و در چنین سمت و سویی است که تنها عضو کابینه که گفته می شود حتی احمدی‌نژاد نماز خود را نیز به او اقتدا می کند، کاری سخت را برای ساماندهی ستاد های «رییس جمهور مستقر» بر عهده خواهد داشت.

ثمره هاشمی که در تمام سفرهای خارجی رییس دولت نهم در کنار او نشسته، از دوران دانشجویی با « محمود » اخت بوده و از ابتدای دولت نهم از هر فرصتی برای دفاع و تبلیغ عملکرد دولت استفاده کرده اکنون ماموریتی سخت تر از صادق محصولی در انتخابات 84 یافته است. چه اینکه به باور صاحبنظران این بار احمدی نژاد چهره ای ناشناخته نیست، عملکرد او در سه سال و نیم گذشته بارها مورد نقد واقع شده و برخی از ریزش آرای رییس دولت نهم سخن می گویند، رقیبی شناخته‌شده مانند مهندس میرحسین موسوی با حمایت اصلاح طلبان وارد عرصه شده و دولت را به نقد و چالش کشیده است. رییس حلقه مشاوران ارشد دولت، دو ماه پر فراز و فرود را تجربه خواهد کرد با این تفاوت که اگر تحلیل برخی محافل سیاسی پذیرفته شود او این بار مطمئن نیست پس از خرداد 88 بتواند بار دیگر به پاستور بازگردد.

 آغاز چله نشینی‌برای احمدی‌نژاد
روز گذشته ستاد خودجوش دانشجویی حامیان احمدی‌نژاد با برگزاری همایشی فعالیتهای انتخاباتی اش را آغاز کرد تا تاییدی بر استراتژی انتخاباتی دولت و تایید سخنان روز چهارشنبه علی‌اکبر جوانفکر مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور در جمع دانشجویان دانشگاه تبریز که گفت« احمدی‌نژاد در این دوره از انتخابات ستاد انتخاباتی نخواهد داشت» باشد.

در این همایش که چهره های دولتی حضور نداشتند و فقط یکی از پسران احمدی‌نژاد، پروین احمدی‌نژاد و فاطمه آلیا حضور داشتند برگه‌هایی برای اعلام آمادگی حاضران در جهت همکاری با ستاد حرکت خودجوش دانشجویی و جوانان حامی احمدی‌نژاد در بین دانشجویان پخش و از برپایی همایش ستاد مردمی احمدی‌نژاد در شهر تهران در روز پنجشنبه خبر داده شد.

به گزارش ایسنا در این مراسم برخی از دانشجویان شعار می‌دادند «دل ما خراب عشقه، احمدی‌نژاد رو عشقه» و حسین یکتا رییس ستاد مرکزی راهیان نور با تاکید بر این‌که آقای احمدی‌نژاد نیاز به هوادار ندارد، گفت: ما اول از همه باید دقت کنیم که با اعمال خود کار وی را خراب نکنیم.

وی افزود: من از همه‌ کسانی که در مسیر حمایت از احمدی‌نژاد حرکت می‌کنند، خواهش می‌کنم که مواظب باشید جمع‌تان پر از غیبت نباشد و در این جمع‌ها تنها از ارزش‌ها صحبت کنید.

یکتا خطاب به حاضران گفت: در این دو ماه باقیمانده تا انتخابات ریاست جمهوری برای ستاد احمد‌ی‌نژاد باید تک‌ تک‌تان چله‌نشینی کنید، چرا که اینجا حرف از پست و تقسیم مسوولیت نیست.

رییس ستاد مرکزی راهیان نور گفت: احساس بنده این است که این دولت در خط امام خمینی و ارزش‌ها حرکت می‌کند، بنابراین اگر راه گم شود، به بیراهه خواهیم رفت.

وی افزود: آن کس که احمدی‌نژاد را در انتخابات ریاست جمهوری گذشته به پیروزی رساند، خدا و شهدا بودند و در آن ستادها نیز برای پیشبرد هدف، زنان طلای خود را فروختند و بسیاری از جیب‌های خود خرج کردند. بیایید یاد بگیریم در این زمان باقیمانده تا انتخابات به کسی توهین نکنیم و نام کاندیدای دیگر را نبریم و تنها اسم کاندیدای خودمان را به خوبی بگوییم.

او خطاب به حاضران گفت: سعی کنید در این ستادها کار تربیتی انجام دهید و افراد دیگر را نیز به این ستادها بکشانید.

یکتا خطاب به دانشجویان گفت: در این مسیر از هرگونه بداخلاقی سیاسی و انتخاباتی پرهیز کنید. نگاه‌تان نباید به این کار انتخاباتی باشد. شما طوری کار کنید که از طرف امام زمان (عج) انتخاب شوید. احمدی‌نژاد خودش کار خود را بلد است.

زاهدی دبیر سابق شورای تبیین مواضع دانشجویی نیز در سخنانی نگرانی خود را از عدم فعالیت انتخاباتی احمدی‌نژاد اعلام کرد و گفت: از آنجا که دیگر دل دریاگونه مثل احمدی‌نژاد سراغ نداریم، نگران هستیم؛ چرا که نمی‌خواهیم شاهد بازگشت کسانی باشیم که همواره در حال پشت کردن به ‌آرمان‌های امام (ره) و انقلاب بوده و از شهدا و ارزش‌ها بویی نبرده‌اند.

وی گفت: این افراد اگر هم بویی از شهدا و آرمان‌های ما برده‌اند، بوی شهوت و شهرت آن‌ها را سرمست کرده است.

دبیر سابق شورای تبیین مواضع دانشجویی گفت: ما در اولین گام به ذهنمان خطور کرد که دوستان‌مان را در نقاط مختلف تهران که برای انتخابات ریاست جمهوری آینده نگرانی‌هایی دارند، طی این همایش دور هم جمع کنیم تا به گونه‌ای دست یاری به سمتشان دراز کنیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 6570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی بهمن پور IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۸
    0 0
    چقدر دروغگو هستید که میگوئید هیچ نظری ثبت نشده است راست بگوئید همه نظرها بضرر شما است