عبدالرضا اکبری بازیگر نقش حضرت امام خمینی (ره) در فیلم سینمایی «فرزند صبح» این اثر را فیلمی با لحظات ناب و قوی در فضای زندگی ایشان ارزیابی کرد.

به گزارش خبرآنلاین، زمانی که عکس تست گریم بازیگر نقش حضرت امام خمینی (ره) برای بازی در فیلم سینمایی «فرزند صبح» به کارگردانی بهروز افخمی و تهیه​کنندگی محمدرضا شرف​الدین منتشر شد،​ بسیاری در تشخیص بازیگر آن دچار مشکل شدند، چهره​ای که در چارچوب و کلیات همه نکات را در خود گنجانده است.

عبدالرضا اکبری،​ بازیگر این نقش خود نیز در مواجهه با تصویر گریم شده خود واکنشی همراه با بهت داشته،​ بهتی که معتقد است اعتماد به نفس کافی را به او برای بازی در این فیلم اعطا کرده است. او در گفت​​​و​گو با خبرآنلاین درباره ایفای این نقش و نتیجه کارش سخن می​گوید.

بر چه اساس شما به عنوان بازیگر نقش حضرت امام برای بازی در فیلم سینمایی «فرزند صبح» انتخاب شدید؟
هر کارگردانی شناختی از بازیگران و توانایی​های آنان دارد و با در نظر گرفتن این شناخت از مجموعه بازیگران اطرافش گروه مورد نظر را برای حضور در کار انتخاب می​کند. مسلماً آقای افخمی به عنوان کارگردانی که با حساسیت بالا کارهایشان را انجام می​دهند و وسواس زیادی دارند، سراغ بازیگرانی رفتند که کاملاً به ذهنیت خودشان نزدیک باشند. ایشان برای این نقش کاندیداهایی در نظر داشتند و حتی شنیده بودم یکی از این افراد بازیگری خارجی بود. از میان تمامی این افراد بعد از آنکه سعید ملکان تست گریم را روی صورتم انجام داد به عنوان بازیگر این کار انتخاب شدم.

یعنی قبل از تست گریم، حضور شما در فیلم قطعی نشده بود؟
به هر حال بهروز افخمی به نوع بازی، آناتومی صورت و فیزیک من آشنایی داشت و تاکید می​کرد من می​توانم از پس ایفای این نقش برآیم. او معتقد بود من می​توانم به این نقش نزدیک شوم. این مسئله انگیزه​ای برای من شد و اعتماد به نفس کافی را برای حضور در این نقش به من داد.

نگاه خودتان به عنوان یک بازیگر به این نقش چه بود؟ نگران حاصل کار نبودید؟
هرچه نقش یک بازیگر متفاوت و سخت باشد در کارنامه کاری اثر ارشمند​تر و قابل توجه​تری محسوب می​شود و به اعتبار آن بازیگر کمک می​کند. همانطور که در پرونده بازیگران بزرگ دنیا می​بینیم با وجود فیلم​های متعدد در کارنامه کاری​شان چند نقش ویژه و متفاوت است که از آنان در ذهن می​ماند.

نقش حضرت امام نیز از همان نقش​ها برای من بود که البته ایفای آن سختی خاص خودش را داشت. ایشان شخصیتی معاصر بودند که تمام نسل​های گذشته، میانه و جوان با روحیات آن حضرت کاملاً آشنایی دارند. آنان ویژگی​های رفتاری و کرداری ایشان را می​شناسند و همه این​ها بازی در نقش ایشان را سخت و دشوار می​کند. بر این اساس بود که مطالعات زیادی در این زمینه انجام دادم، بسیار مشاهده کردم و بسیار پرسیدم تا بتوانم بازی درستی در مورد نقش امام داشته باشم.

این تحقیقات چقدر گسترده بود و چه ابعادی داشت؟
تحقیقات بسیار زیادی در این زمینه داشتم. بسیاری از کتاب​هایی که درباره حضرت امام​ نوشته شده بود و یا کتاب​های خود ایشان را از طریق حاج​آقا انصاری تهیه کردم. تلاش کردم براساس این مطالعه​ها شخصیت و اخلاق رفتاری ایشان را به درستی بشناسم، اما امام روحیه​ای انقلابی داشتند که رسیدن به جزئیات آن دشواری​های زیادی داشت. سعی کردم فیلم​هایی که درباره زندگی کمی شخصی​تر حضرت امام بود، به دست آورم و با دقت به تماشای آن​ها بنشینم، سخنرانی​های ایشان را تماشا کنم. حرکات دست ایشان و نکاتی از این دست را به دقت مورد توجه قرار دادم. حساسیت نقش به حدی بود که توجه به تمامی این جزئیات ضروری بود.

تجربه زمانی که برای نخستین بار تصویرتان را با گریم نقش حضرت امام در آیینه دیدید چطور بود؟
این از آن لحظات زندگی است که هیچ​گاه فراموش نمی​شود. آدم در لحظه اول دچار بهت و حیرت می​شود. البته من در جریان لحظه به لحظه گریم بودم و تغییرات را با جزئیات می​دیدم، اما در همان زمان تصور می​کردم به هیچ عنوان ممکن نیست به نتیجه مورد نظرمان برسیم و صورتم تا حدی که انتظار داریم به تصویر حضرت امام نزدیک شود، اما زمانی که عمامه را بر سر من گذاشتند تازه متوجه شدم چقدر به تصویر مورد نظر نزدیک شده​ایم و در این لحظه دیگر خودم را فراموش کرده بودم. چهره خودم را فراموش کردم و فقط آن تصویر را می​دیدم و این خیلی مهم است که بازیگری وقتی نقش یک شخصیت تاریخی را بازی می​کند دیگر خودش را نبیند و همین اتفاق در مورد من رخ داد.

خانواده حضرت امام در مورد گریم و مشابهت ظاهر شما به ایشان اظهار نظر کردند؟
بعد از اینکه تست گریم انجام شد،​ عکاسی کردند و این عکس​ها در اختیار برخی مسئولان و خانواده حضرت امام قرار گرفت. کسی نتوانست با دیدن این عکس​ها تشخیص دهد که این تصویر گریم شده کدام بازیگر است. همان بهت و حیرت من در مورد افراد دیگر نیز اتفاق افتاد و در این مقطع بود که من به باوری که برای ایفای این نقش نیاز داشتم،​ رسیدم. زمانی که با حاج​ حسن آقا خمینی درباره این نقش و تصویر من صحبت کردیم و نظر مثبت ایشان را شنیدم تمام نگرانی​هایم برطرف شد و تصور کردم دیگر فاصله زیادی تا کار کردن روی نقش و رسیدن به جزئیات ندارم. بخش​هایی که من در این فیلم در نقش حضرت امام بازی کردم مربوط به لحظات تنهایی ایشان بود و براین اساس باید بیش از هرچیز آن تنهایی و خلوت را درک می​کردم و به نمایش می​گذاشتم.

دقیقاً چه بخش​هایی از زندگی امام(ره) را بازی کردید؟
لحظات دستگیری امام و تبعید ایشان به ترکیه، مسیری که از قم ایشان پیمودند تا فرودگاه قلعه​مرغی و راهی هواپیما شدنشان و اتفاقاتی که در این مسیر رخ داد، همگی بخش​هایی بود که من باید ایفا می​کردم. البته قرار بود صحنه سخنرانی ایشان را در قم داشته باشیم که این بخش​ها نمی​دانم به چه دلیل برداشت نشد.

از افراد خانواده امام فقط با سیدحسن خمینی صحبت و مشورت کردید؟
بله، ایشان اطلاعات زیادی را در اختیار من قرار داد. خصوصیات رفتاری امام را حتی در جزئی​ترین صحنه​ها شرح دادند. خودشان عبا را در دست می​گرفتند و به من نشان می​دادند برای ایفای نقش پدربزرگشان باید چطور گام بردارم و به چه شکل رفتار کنم. نگاه​های حضرت امام برای ما اهمیت بسیار بالایی داشت. من باید به این نگاه​ها و شیوه خاص ایشان در نگاه​شان می​‌رسیدم. حضرت امام شخصیت و جایگاهی ویژه داشتند و تمامی اعتماد به نفسی که در وجود ایشان موجود بود باید از طریق نگاه منتقل می​شد. به ویژه​ اینکه اکستریم کلوزآپ​هایی در فیلم داشتیم که فقط از چشم​های من بود و باید با تمرین بسیار به نگاه درست می​‌رسیدم.

فیلم تدوین شده زنده یاد سیف​الله داد را دیده​اید؟ از نتیجه کار راضی بودید؟
«فرزند صبح» فیلم بسیار خاص و روایت ویژه​ای از زندگی امام راحل است و به همین خاطر روی آن با دقت بالایی کار شد. از نظر کارگردانی، شخصیت​پردازی، تصویربرداری و میزانسن یک کار بسیار خاص است و حتماً لحظاتی بسیار ناب و قوی دارد. موسیقی و تدوین آن بسیار ویژه و قابل توجه است. مجموعه​ای از عوامل خوب در این کار گرد هم آمدند تا اثری ارزشمند درباره رهبر کبیر انقلاب ارائه دهند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 65989

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۱
    0 1
    خیلی منتظر دیدن این فیلم هستم خسته نباشید میگم به سازندگان این اثر برجسته و همچنین اقای عبدالرضا اکبری
  • آسمان IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۲
    2 1
    اقای اکبری شما از بهترین های سینما و تلویزیون هستید . به خود ببالید
  • بدون نام IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۲
    0 1
    حالا كي پخش ميشه ؟