۰ نفر
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۵

ایرنا نوشت: «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا روز شنبه پس از پایان نشست سران 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در بروکسل، مدعی شد که انگلیس پیچیدگی های مذاکرات برگزیت را دست کم می گیرد.

یونکر در یک نشست خبری با بیان اینکه «مذاکره در مورد وضعیت حقوق شهروندان اروپایی ساکن انگلیس زمان زیادی را نیاز دارد» افزود: اگر دوستان انگلیسی ما پیشنهاد کمیسیون [اروپا] را بپذیرند بلافاصله آن را به اجرا خواهیم گذاشت؛ هرچند این اتفاق رخ نخواهد داد.
وی افزود: گاهی اوقات به نظر می رسد دوستان انگلیسی ما... دشواری های فنی که [در مذاکرات] با آن مواجه هستیم را دست کم می گیرند.


یونکر اضافه کرد: 'پاسخ به سئوال «وضعیت حقوق شهروندان اروپایی ساکن انگلیس پس از برگزیت» در گرو پاسخ به 25 سئوال دیگر است.اما هر بار که از نخست وزیر انگلیس این سئوال را پرسیدم او به من می گوید صبور و خوشبین باشم.'
این مقام انگلیسی با اشاره به دیدار هفته گذشته اش با «ترزا می» نخست وزیر انگلیس در داونینگ استریت (دفتر نخست وزیری انگلیس)، افزود: همه چیز در این دیدار خوب پیش رفت اما انگلیس می خواهد از اتحادیه اروپا خارج شود و این اتفاق به سادگی رخ نخواهد داد.


سران 27 کشور اروپایی عضو اتحادیه اروپا در اولین گام مهم برای تبیین راهبردشان در قبال خروج بریتانیا از این اتحادیه موسوم به برگزیت و مذاکرات آتی شان با لندن در این ارتباط، روز شنبه در غیاب انگلیس در بروکسل گردهم آمدند.
به گفته منابع انگلیسی شرکت کنندگان در این نشست به اتفاق آرا با نقشه راه پیشنهادی 'دونالد توسک' رییس شورای اروپا در مورد مذاکرات برگزیت، موافقت کردند.
توسک در نشست خبری پس از نشست سران 27 کشور اروپایی در بروکسل، نیز گفت' ما خواستار تضمین‌هایی در مورد حفظ حقوق شهروندان اروپایی ساکن انگلیس هستیم.'


توسک افزود:'اما ما خواهان مواضع روشن دولت انگلیس در این خصوص و نیازمند دریافت تضمین‌های واقعی بر شهروندانمان که در بریتانیا زندگی، کار و تحصیل می‌کنند، هستیم.'
وی در همین حال گفت که این وضعیت برای انگلیسی‌هایی که در کشورهای اروپایی سکونت دارند، نیز صدق می‌کند.
براساس برخی از برآوردهای صورت گرفته، در حال حاضر بیش از 3 میلیون شهروند اروپایی در انگلیس زندگی می‌کنند و در همین بیش از یک و نیم میلیون انگلیسی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا سکونت و فعالیت دارند.
اسکای نیوز روز شنبه در گزارشی گفت: برخی رهبران اروپایی پس از پایان نشست یاد شده از رویکرد سخت کمیسیون اروپا در مذاکرات برگزیت خبر دادند.


این شبکه خبری افزود: «اگزاویه بتل» نخست وزیر لوگزامبورگ می گوید: تا پیش از این برگزیت نرم و یا سخت مطرح بود؛ شاید در آینده برگزیت 'ترزا می' مطرح باشد. شاید به همین خاطر است که او انتخابات زودهنگام به راه انداخته است.
اسکای نیوز ادامه داد: «شارل میشل» نخست وزیر بلژیک نیز انگلیس را به تلاش برای شکاف میان 27 عضو اتحادیه اروپا متهم کرد و گفت: 'ما باید از افتادن در این دام خودداری کنیم. اگر دیگر عضو کلوپ نیستید، بایستی پیامدهای آن را بپذیرید. برگزیت رایگان غیر ممکن است.'


«ترزا می» نخست وزیر انگلیس نهم فروردین ماه با ارسال نامه ای به 'دونالد توسک' رییس شورای اروپا در مورد فعال کردن ماده 50 پیمان لیسبون، رسما خروج بریتانیا از اتحاد اروپا را کلید زد.
'دونالد توسک' نیز یازدهم فروردین ماه گذشته و دو روز پس از اعلام رسمی'ترزا می' در خصوص خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، پیش‌نویس راهبرد این اتحادیه برای مذاکرات دوساله برگزیت با انگلیس، منتشر کرد.
مردم بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند، ولز، ایرلندشمالی) در روز 23 ژوئن ماه جولای 2016 ( سوم تیرماه 1395) با شرکت در همه‌پرسی رأی به خروج از اتحادیه اروپا دادند.
در همه‌پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) 51.9 درصد مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1درصد آنها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 659981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =