شکوفایی فرهنگ و هنر در گروی ادامه دولت تدبیر و امید است

رئیس ستاد هنرمندان دکتر حسن روحانی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم تلاش شد امور فرهنگ و هنر به اصناف و بخش خصوص واگذار شود، گفت شکوفایی فرهنگ و هنر در گروی ادامه یافتن دولت تدبیر و امید است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری رئیس ستاد هنرمندان دکتر حسن روحانی کاندیدای ریاست جمهوری ۹۶ ظهر امروز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت در محل ستاد انتخاباتی این رویداد برگزار شد.

حجت الله ایوبی در ابتدای این جلسه گفت: «خوشحالم در کشوری که به نام جمهوری اسلامی ایران است، با زبان رای با یکدیگر سخن می گوییم. در جهانی که زبان غالب آن خشونت و جنگ و اسلحه و تماشای صحنه های دلخراش است در حال برگزاری، مهم ترین آیین مدنی کشورهای توسعه یافته قرار داریم.»

او افزود: «ما ثبات و آرامش کشورمان را مدیون شهدای جنگ تحمیلی هستیم که طی این سال ها شور و نشاط بسیار معناداری را در آیین انتخابات شاهد هستیم و آن را ماحصل رزمندگان مقاومت می دانیم و به خانواده های آنان ادای احترام می کنیم.»

عقل گرایی مهم ترین تغییر رفتار رای دهی

ایوبی درباره اهداف برگزاری این نشست خبری توضیح داد: «با توجه به اهمیت مباحث فرهنگی که معمولا در حاشیه گفت و گوهای سیاسی قرار می گیرند و آنطور که شایسته هست نوبت به فرهنگ و هنر نمی رسد، آقای روحانی از ستاد هنرمندان خود خواسته اند که این توجه دنبال شود. این فضا فرصت خوبی است تا مطالبات اهالی فرهنگ و هنر با نامزدهای ریاست جمهوری مطرح شود و قرار بر این شد تشکل های فرهنگی و هنری تا پیش از مناظره بعدی خیلی شفاف خواسته ها و سوالات خود را مطرح و نامزدها نیز پاسخ خود را بیان کنند.»

رئیس سابق سازمان سینمایی درباره دغدغه های خود در این تشکل توضیح داد: «برایم جالب و مهم است که رفتار رای دهندگان طی سال های اخیر از انگیزش های عاطفی و احساسی عبور کرده و به رفتار عقلانی گرایش یافته است. مردم نامزدهای ریاست جمهوری را با دقت رصد و برنامه هایشان را بررسی می کنند و این برنامه های نامزدهاست که امروز حرف اول را می زند.»

ایوبی با اشاره به مهم ترین اتفاقات و دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه فرهنگ و هنر ادامه داد: «مهم ترین برنامه های نامزدها تاکنون در مناظره ها تاکید بر ایجاد شغل بوده است. باید یادآوری کنیم که در جهان امروز فرهنگ و هنر شغل آفرین است و صرفا امری تشریفاتی و سرگردمی آفرین نیست. آمار سال ۲۰۰۴ شهر لندن حکایت می کند ۲۳.۸ درصد شاغلان این شهر در عرصه فرهنگ و هنر مشغول به کار هستند. این آمار در پاریس ۵۴.۴ درصد است. فرهنگ و هنر اقتصاد خلاق و همراه با اندیشه ای را رونق می دهد و متاسفانه در اصفهان ۴.۸ درصد در این بخش فعال هستند. آن هم در شهری که گردشگران زیاد و آثار باستانی و بسترهای فرهنگی و هنری زیادی دادرد. این یک تلنگر به کاندیداهای ریاست جمهوری است که می توان با اقتصاد هنر خلاق شغل ایجاد کرد.»

او همچنین خاطر نشان کرد: «توجه ویژه به اقتصاد هنر در دوره های قبلی مورد غفلت واقع شده است. دکتر جنتی و دکتر صالحی دو وزیر فرهنگ دولت یازدهم مساله اقتصاد خلاق را مورد اهمیت قرار دادند.»

ایوبی با اشاره به چاپ نشریه اقتصاد خلاق مبنی شغل آفرینی در عرصه فرهنگ و هنر بیان کرد:  «نشریه ای به این نام در فضای هنری در حال چاپ است. رونق گیشه های تئاتر و تیراژهای بالای آلبوم های موسیقی در این دولت همواره دغدغه بوده و به آن اهمیت داده شده است. اما اگر به دو دولت گذشته نگاه کنیم، بایدتوجه کنیم که دولت تدبیر و امید در چه شرایطی کار را به دست گرفت.»

خارج شدن از موضع اتهام در دولت یازدهم

 او در ادامه افزود: «در سال ۹۲ جامعه فرهنگی و هنری با بحران های فراوانی رو به رو بود و بخش عمده ای از وقت ما صرف حل این بحران ها شد. متاسفانه این اندیشه در دولت های نهم و دهم داشت رواج می یافت که هنر برانداز است و نسبتی با نظام جمهوری اسلامی ایران ندارد و این یک ظلم بزرگ به جامعه هنری کشور بود که چهره فرهنگی ایران را در داخل و خارج از کشور مخدوش می کرد. در حالی که ما رنسانس هنر بعد از انقلاب اسلامی ایران را شاهد بوده ایم. سینما در گذشته بر سر موضع اتهام بود. تفرقه در انجمن خوشنویسان ایجاد و خانه سینما فعالیتش متوقف شده بود. سینما به بحران مخاطب دچار بود. سالن های آمفی تئاتر و موسیقی در حال تعطیلی بودند.»

رئیس ستاد هنرمندان دکتر حسن روحانی با بیان این که برگرداندن امید به فرهنگ و هنر مهم ترین دستاورد ۴ سال ریاست جمهوری بود، ادامه داد: «خوشبختانه امروز بحران مشروعیت تمام شده است و هنرمندان بر صندلی تکریم قرار دارند. امروز رونق اقتصادی در عرصه فرهنگ و هنر آغاز شده است. سینما تنها در سال 95 اندازه هشت سال دو دولت گذشته فروخته است. ۵۰۰ درصد فروش را در حوزه موسیقی شاهد بوده ایم.»

بازگشت سرمایه در تئاتر طی دولت یازدهم

ایوبی با اشاره به وضعیت تئاتر در دولت یازدهم عنوان کرد: «تئاتر که هیچ وقت نمی توانست هزینه های خود را تامین کند، فروش های خوبی در حال حاضر دارد. بخش خصوصی در تئاتر فعال شده است و همه این ها حکایت از جریان یافتن امید دارد. همچنین هنرمندان دارای مشکل حقوقی یا آنانی که نمی خواستند کار کنند امروز در هنر فعال هستند.»

او با اشاره به جوانه زدن امید در حوزه هنر گفت: «اگرچه مشکلاتی هنوز هست اما جوانه های امید در هنر روییدن گرفته است. در دو دولت قبل وقتی هنرمندان با مقامات در یک قاب قرار می گرفتند، مجبور به عذرخواهی برای حفظ جایگاه خود می شدند. اما اکنون اهالی هنر اگرچه نقدهایی فرهنگی دارند، اما فضای امن تری در عرصه فرهنگ را حس می کنند.»

فعال شدن و رونق گرفتن اقتصاد هنر در دولت یازدهم

ایوبی همچنین خاطر نشان کرد: «خوشبختانه شرایط بازگشت سرمایه در هنر داشته ایم. موج مهاجرت هنرمندان از کشور کنترل شده است. سرمایه های اقتصادی نیز برگشته است و بخش خصوصی از نادرترین دوره هایی است که در هنر فعال شده است. پیش از این تولید فیلم تماماً در اختیار فارابی به عنوان بخش دولتی بود و امروزه فقط ۱۰ درصد است و مابقی به بخش خصوصی مربوط می شود.»

رئیس ستاد هنرمندان دکتر حسن روحانی با اشاره به اعتماد سازی دولت یازدهم برای اهالی فرهنگ و هنر و عموم مردم توضیح داد: «یکی از برنامه های ما از ابتدا مردمی کردن فرهنگ و هنر و خارج کردن آن از فضای دولتی و گلخانه ای بود تا رابطه بین مردم و هنرمندان عمیق تر شود. نمی خواستیم هنرمندان تئاتر و موسیقی برای ما فیلم بسازند. بلکه می خواستیم برای مردم اثر تولید کنند.»

مردمی شدن تئاتر در دولت یازدهم

او با اشاره به مردمی شدن تئاتر در ایران طی دولت یازدهم بیان کرد: «مردمی کردن تئاتر در کشورها معمولا فرآیند زمان بر است، زیرا این محصول فرهنگی عمدتا اشرافی تلقی می شده است. اما آقای روحانی تاکید داشتند امور به اصناف واگذار شود. برخی از این اصناف قبل از این دولت در بحران های مالی قرار داشتند و شرایط مناسبی نداشتند.»

××توقف تولیدات هزینه بر سینما در دولت یازدهم

رئیس سابق موسسه فرهنگی اکو با اشاره به یک ضرورت در بیان دیدگاه های نامزدهای انتخابات افزود: «معتقدم پیش از هر چیز باید از نامزدها درباره نگاهشان به فرهنگ و هنر پرسید. زیرا اگر آن ها سو ظنی درباره این امر داشته باشند، کاری پیش نخواهد رفت. دکتر روحانی باور دارند که باید امور به اصناف واگذار شود. ما ۴ سال گذشته در فضای هنر سعی کردیم بحران ها را مدیریت کرده و عدالت را بخش های مختلف در نظر داشته باشیم. جلوی تولیدات فاخر و پر هزینه گرفته شد و توجه ویژه ای به زیرساخت ها صورت گرفت.»

ورود هنرمندان جوان به عرصه هنر در دولت یازدهم

ایوبی با اشاره به فضای باز ایجاد شده برای فعالیت هنرمندان جوان در دولت یازدهم توضیح داد: «در این دولت راه برای ورود جوان ها باز شد. در سینما و موسیقی افرادی ورود کردند که نتیجه آن رونق گرفتن هر عرصه بود. همچنین در عرصه بین الملل حضور خوب و مقتدرانه هنرمندان در دنیا شاهد بودیم. موفقیت های بزرگی در بازارهای داخلی و خارجی در هنرهای تجسمی ایجاد و امید در این حوزه جریان یافت. تعداد گردشگران افزایش یافت. رکوردهای تاریخ سینمای ایران زده شد و تقریبا هر روز به طور متوسط یک جایزه دستاورد سینما به طور مشخص در سال ۹۴ بود. مجوز موسسات فرهنگی و هنری گاهی دو سال طول می کشید.»

 افزایش تیراژ کتاب در دولت یازدهم

وی درباره وضعیت حوزه کتاب نیز بیان کرد: «از ۶۸ هزار عنوان کتاب در سال ۹۱ به هشتاد و هشت هزار و 504 عنوان کتاب در سال 95 رسیدیم. مهم ترین رویکرد در این دوران که سه سال و نیم از آن گذشته است، این بود که با وجود مشکلات موجود امروزه موتور لوکوموتیو فرهنگ و هنر که روشن شده، روشن و در حال حرکت بماند.»

شکوفایی فرهنگ و هنر در گروی ادامه یافتن دولت تدبیر و امید

معاون سابق سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره ضرورت های فرهنگ و هنر در دولت جدید عنوان کرد: «من احساس وظیفه کردم موج ایجاد شده در فرهنگ و هنر را تلاش کنم که ادامه یابد. اگر این قطار به هر دلیلی متوقف شود، موج یاس دوباره ای در فرهنگ و هنر ایجاد می شود. می دانم اگر برنامه های دولت یازدهم ادامه یابد و تثبیت شود، دوران شکوفایی فرهنگ و هنر در ایران رونق خواهد گرفت. اعتماد به اصناف نباید متوقف شود. از طرفی بخش خصوصی که سرمایه خود را با اعتماد به هنر صرف کرده اند، نباید ناامید شود.»

دولت یازدهم کنار هنرمندان است نه مقابلشان

عضو هیات علمی دانشگاه تهران خطاب به نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری ادامه داد: «از نامزدها می خواهم فرهنگ و هنر را جدی ببینند. من به وضوح دیدم در دولت یازدهم توجه به صنوف، اصلی اساسی برای دولت بود. گاهی دولت تلاش خود را کرد اما کنسرتی تعطیل شد و فیلمی بر پرده اکران قرار نگرفت و دولت از این بابت جدا ناراحت بود و گاهی برخی مسائل تحت اختیار قوه مجریه قرار نداشت. دولت آقای روحانی هرجا احساس کرده حقی از هنرمندی تضییع شده است، خود را موظف می داند حقوقش را به او بازگرداند. ما همیشه در کنار اهالی فرهنگ و هنر بوده ایم نه در مقابل آن ها. هم خود به هنرمندان اعتماد کرده و هم سعی کرده فضای اعتماد را بین دستگاه های دیگر و هنرمندان ایجاد کنیم.»

بخش دوم این نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص یافت.

در ادامه این نشست خبری ایوبی درباره برنامه دکتر روحانی برای حمایت از نمایش فیلم های دارای پروانه نمایش و جلوگیری از توقیف آنها، اظهار کرد: «در دولت یازدهم نسبت به سال های قبل بیش از دوبرابر فیلم نمایش داده شده و فقط چند فیلم موقف به نمایش نشدند که معتقدیم این تعداد هم زیاد است.»


این مقام مسئول در ستاد دکتر روحانی اضافه کرد: «اعتقاد داریم برای تولید یک فیلم هزینه های زیادی می شود و فیلم ها به نوعی تولید ملی هستند و باید از آنها حمایت شود.»

ایوبی تأکید کرد که سیاست دکتر روحانی این است که پای مجوزها در تمام عرصه ها از جمله مجوزه های برگزاری کنسرت بایستد. در همین راستا کاری نیست که متصور باشد و دولت انجام ندهد.

رئیس ستاد هنرمندان دکتر روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ابراز امیدواری کرد که در دولت آینده بیش از گذشته مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایش داده شود.

ایوبی تصریح کرد: «باید بپذیریم که دوران سینمای دیجیتال آغاز شده و دیگر اداره کردن سینما با نگاه آنالوگ مقدور نیست؛ ضمن اینکه باید بپذیریم نظر شورای نمایش در به نمایش درآمدن فیلم ها فصل الخطاب است.

رئیس سابق موسسسه فرهنگی اکو در پاسخ به سئوال دیگری درباره پر رنگ تر شدن حضور زنان در اجراهای موسیقی و ممانعت از برخوردهای سلبی و برنامه آقای روحانی برای رفع ممنوع الفعالیت شدن استاد شجریان گفت: که قانونی برای جداسازی کنسرت ها و ممانعت جلوگیری از اجرای زنان وجود ندارد.»

او  تصریح کرد: «دکتر روحانی در دولت یازدهم با اقتدار جلوی نگاه های سلیقه ای در همه ابعاد از جمله لغو اجرای کنسرت ها که گاهاً شاهد آن بودیم ایستاد. همچنین برای حفظ تلگرام دولت تلاش بسیاری کرد تا امروز مردم بتوانند از این امکان بهره مند شوند.»

عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره برنامه های دکتر روحانی برای رفع ممنوع الفعالیت شدن محمدرضا شجریان نیز گفت: «دولت برای اجرای کنسرت استاد شجریان تمام تلاش خود را کرد و خوشحالیم که حداقل آلبوم «طریق عشق» منتشر شد. امیدواریم خداوند به استاد شجریان شفا بدهد و مردم از آوای خوش ایشان بهره مند شوند.»

رئیس ستاد هنرمندان دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در پاسخ به سئوال دیگری درباره مشکلات متعدد عرصه فرهنک و هنر و برنامه های روحانی برای حل این مشکلات گفت: «من نیز معتقدم عرصه فرهنگ و هنر مشکلات فراوانی دارد و اگر بخواهم مشکلات این عرصه را فهرست کنم، قطعاً فهرست بلند بالایی می شود.»

ایوبی ادامه داد: «نکته حایز اهمیت که باید به آن توجه داشت این است که بودجه و امکانات دولت بسیار محدود است و امروز تنها درصد کمی از بودجه فرهنگ و هنر در اختیار دولت است و بودجه فرهنگی دولت را می توانید با بودجه شهرداری ها مقایسه کنید.»

معاون سابق سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد تصریح کرد: «دولت در رابطه با مالیات مربوط به موسسات فرهنگی و هنری، کار های بسیار خوبی را انجام داده است. بنابراین به رغم محدودیت های بودجه ای و بحران هایی که در عرصه هنر وجود دارد، دولت تمام تلاش خود را کرده است.»

ایوبی تصریح کرد: «کار کردن دولت در عرصه فرهنگ و هنر مانند کار کردن در یک میدان مین گذاری شده است. ما نمی گوییم امروز سینما و تئاتر وضعیت عالی دارد و قطعاً 3 سال برای حل این حجم از مشکلات کافی نیست. قطعاً حل معضلات عرصه فرهنگ و هنر با تغییر نگاه به موضوع فرهنگ و هنر ممکن است.»

او ادامه داد: «دولت در 3 سال گذشته مدیریت بحران کرده و بحران ها را پشت سر گذاشته و امروز فضا، فضای مثبتی شده است.»

رئیس ستاد هنرمندان دکتر روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه بسیاری از هنرمندان به ویژه بعد از مناظره اول که عرصه فرهنگ و هنر مغفول ماند، دلخوری دارند در صورتیکه که مشارکت هنرمندان در بالا رفتن میزان مشارکت مردم موثر است گفت: «همان طور که همه می دانند در صورتی که مشارکت حداقلی باشد، اولین بازنده اصحاب فرهنگ و هنر هستند. قطعاً اصحاب فرهنگ و هنر به افزایش مشارکت در انتخابات می توانند کمک کنند و امیدواریم هنرمندان ما، بین دلخوری های شخصی و مسائل کلان، تفاوت قایل شوند. من نیز سعی کردم همین طور باشد وگرنه الان باید گوشه ای می نشستم و نگاه می کردم اما سعی کردم وظیفه ملی خود را انجام دهم.»

ایوبی در پاسخ به یکی دیگر از سئوالات درباره تشکیل انجمن صنفی روزنامه نگاران که در چند سال گذشته مغفول مانده گفت: «یکی از برنامه های مطرح در دولت در حال حاضر که وزیر ارشاد نیز مشغول کار روی آن است، ایجاد نظام صنفی هنرمندان است؛ موضوعی که خواست رئیس جمهور است و درباره مطبوعات نیز این کار انجام می شود.»

رئیس ستاد هنرمندان روحانی در پاسخ به این سئوال که چند وقت پیش علی رهبری، رهبر ارکستر سمفونیک نامه ای به وزیر نوشت که هنوز پاسخ داده نشده و اینکه آیا امکان دارد در صورت انتخاب مجدد دکتر روحانی، به خاطر شفاف سازی یک سری بازخواست ها انجام شود گفت: «نمی توانم به این سئوال شما جواب قطعی بدهم.»

57244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 660563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =