۰ نفر
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۲
میراث‌دار چاوز خون به پا کرده است!

تظاهرات به سیاست های پوپولیستی مادورو بار دیگر به خشونت کشیده شد، تعداد مجروحین 40 نفر گزارش شده است.

زهره نوروزپور: بیشتر از یک ماه است که تظاهرات سراسری علیه سیاست های اقتصادی نیکلاس مادورو رئیس جمهوری پوپولیست ونزوئلا که به میراث دار چاوز و اجداد سیاسی او ملقب است، می گذرد.تظاهرات مردم ونزوئلا به رنج اقتصادی به زمانی باز می گردد که رئیس جمهوری این کشور تصمیم به اجرای سیاست های نفتی گرفت. سیاستی که منجر به قحطی و آوراگی هزاران شهروند ونزوئلایی شد. تا جایی که مردم این کشور برای امرار معاش و تهیه نان تا لب مرزها می آمدند تا شاید لقمه نانی برای خانواده های خود بیابند.

با و جود فقر مطلقی که بر زندگی مردمان این کشور سایه انداخت مادورو حاضر به تغییر سیاست نشد. این خشم عمومی به جایی رسید که مردم از غم نان به خیابان ها آمدند که طی آن تا کنون، 28 کشته و ده ها زخمی برجای مانده است. به اضافه امار امروز تظاهرات که تعداد مجروحین به 40 تن رسیده است . وضعیت حادی که داد مدافعان حقوق بشر، رهبران و بازیگران جهانی را به صدا در آورده است و هرکدام بر اساس منافع کشور خود علیه ونزوئلا موضع سرسختانه گرفته اند. سازمان ملل و پاپ هم خواستار میانجیگری بین المللی شدند. اما مادورو تنها به پذیرش پیشنهاد پاپ بسنده کرد!

سال گذشته بر اساس گزارش نیویورک تایمز وضعیت در این کشور به حدی رو به وخامت رفت که کامیون‌هایی حامل غذای مردم، مورد حمله قرار می‌گرفت. ارتش موظف به اسکورت این کامیون‌ها شد. سربازان نانوایی‌ها را زیرنظر می گرفتند تا مبادا کار به جاهای باریک بکشد.

پلیس به اوباشی که قصد غارت مغازه‌ها، سوپرمارکت‌ها، داروخانه‌ها و قصابی‌ها را داشتند تیراندازی می کرد. وقتی در خیابان‌های کاراکاس مردم بر سر غذا به جان یکدیگر افتادند، یک دختر بچه 4 ساله جان خود را در این نزاع از دست داد. ونزوئلا از این توفان گرسنگی دچار تکانه‌های سختی شده است کشته شدن ان دختر تصویری را ساخت که در حال حاضر از ونزوئلا این کشور قحطی زده می بینیم.
این نمایی بود از وضعیبتی که ونزوئلا را به چهره فعلی رسانده است و چرا این گونه شد؟ سیاست های پوپولیستی نفتی مادورو در قبال بهای افزایش قیمت نفت ،  باعث شد که در سال 2016 در این کشور به مدت دو ماه حالت فوق‌العاده اعلام شود. شاخص‌های پولی کشور مانند رشد نقدینگی و نرخ تورم، از کنترل خارج شد و به‌طور کلی اقتصاد ونزوئلا سقوط کرد. در همان سال روزنامه  «دنیای اقتصاد» در یک گزارش تحلیلی  شباهت‌های اقتصاد ایران و ونزوئلا را مورد بررسی قرار داد و سیاست نفتی مادورو را با سیاست نفتی دولت نهم و دهم مقایسه کرد، این روزنامه در گزارش خود نوشت که اگر سیاست نفتی ایران به مانند سابق ادامه پیدا می کرد احتمالا ایران مانند ونزوئلا شده بود.

 

 رئیس‌جمهوری ونزوئلا، به مدت دو ماه حالت فوق‌العاده در این کشور اعلام کرد. «توطئه‌هایی در داخل ونزوئلا و تلاش‌های آمریکا» و «کشورهای عضو اوپک برای سرنگونی دولت کاراکاس» دو عاملی بوده که باعث شده نیکولاس مادورو اعلام حالت فوق‌العاده کند. در این حالت بانک مرکزی ونزوئلا نیز با پنهان کردن آمارهای اقتصادی مورد حمله اپوزیسیون قرار گرفت.


این سرانجامی است که در کشور نفت‌خیز ونزوئلا رخ داده است، کشوری که با افزایش بهای نفت، در جریان سیاست‌های پوپولیستی خود غرق شده بود تا اینکه اثر این سیاست‌ها در شاخص‌های اقتصادی پدیدار شود. این سرنوشت کشوری است که رفتار اقتصادی شبیه ایران در سال‌های گذشته داشته است.
پس از آن، رفته رفته اعتراضات سیاسی و مردمی به روند مدیریت مادورو که برخلاف سلف خودش چاوز، ان طور که باید این کشور را اداره نکرد و با تداوم سیاست پوپولیسم سیاست اقتصادی او تبدیل به یک بحران عمیق شده است.

تظاهرات از سال 2016 بر سر برگزاری رفراندوم برای برکناری مادورو اغاز شد ، در سال گذشته دولت و مسولان این کشور این ناارمی ها را انطور که باید جدی نگرفتند پس از ان مادورو اعلام کرد که رفراندوم برای تغییر ریاست چمهوری را به سال بعد موکول می کنیم ، در این میان رهبر اپوزوسیون این کشور زندانی شد، اختلافات رئس جمهوری با دیوان عالی این کشور بالا گرفت، اما نه رفراندومی برگزار شد نه تغییر در سیاست نفتی و پولی این کشور اتخاذ شد حتی مادور اعلام که از سازمان کشورهای آمریکایی خارج می شود و این کار را عملی کرد!

در بحبوحه تظاهرات مردمی رئیس مجلس این کشور تغییر کرد و در صدد برکناری مادورو برآمد که در طی آن برکناری مادورو از سوی نمایندگان مجلس این کشور تصویب شد.

این بخش کوچکی از اوضاع آشفته سیاسی و اقتصادی این کشور است، مشکلات داخلی و اقتصادی رهبران چپگرای این کشور را از مدیریت آن عاجز کرده است و در قبال آن راست گراها خواهان مدیریت این بحران هستند.

در گزارش ذیل اخرین تصمیم مادرو برای حل این بحران را از نظر می گذارنید:

رئیس جمهور ونزوئلا خواستار تشکیل یک 'مجلس مردمی' شد

نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا می گوید یک "مجلس ملی" از رای دهندگان تشکیل خواهد داد به طوری که قدرت بازنویسی قانون اساسی را داشته باشد.او می گوید این نهاد تازه از شهروندان عادی تشکیل خواهد شد و پارلمان که در کنترل مخالفان است را دور خواهد زد.

انریکه کاپریلس رهبر مخالفان چنین مجلسی را "کلاهبرداری" قانونی خواند.
مادورو گفت که این نهاد تازه بحران سیاسی کشور را با سد کردن تهدیدهای مخالفان حل خواهد کرد.او گفت این نهاد متشکل از گروه های کارگری هوادار دولت و گروه های جامعه مدنی خواهد بود.


با ادامه تزلزل شدید شرایط اقتصادی، پارلمان ونزوئلا از آقای مادورو خواسته است استعفا دهد. با این حال مادورو در روز کارگر در کاراکاس پایتخت در میان هوادارانش گفت: "من جنگ داخلی نمی خواهم."

اما خولیو بورخس رئیس پارلمان گفت که کوشش برای ایجاد یک مجمع جدید از رای دهندگان تلاشی برای ضایع کردن حق رای مردم و گام دیگری در جهت کودتای سیاسی است.
پلیس در روز دوشنبه راهپیمایی مخالفان به سوی ساختمان های دولتی در کاراکاس را مسدود کرد و نیروهای امنیتی به سوی جوانان خشمگینی که سنگ و کوکتل مولوتف می انداختند گاز اشک آور شلیک کرد.
تازه ترین دور تظاهرات ضددولتی از روز اول آوریل شروع شد که در واکنش به تلاش دستگاه قضایی ونزوئلا برای تقویت قدرت رئیس جمهور بود.این رشته اعتراضات با هدف درخواست انتخابات به درگیری با پلیس ضدشورش کشید که تاکنون ۲۸ کشته به جا گذاشته است.

ونزوئلا دستمزد کارمندان و نظامیان را ۶۰ درصد افزایش داد

پس از این اتفاقات و بالا رفتن امار مجروحین و کشته شدگان نیکلاس مادورا بار دیگر وعده تکراری خود را تکرار کرد؛ رئیس جمهوری ونزوئلا برای بار سوم در سال جاری وعده افزایش حقوق به کارمندان و نظامیان را داد!
 مادورا که کشورش با رکود اقتصادی بی‌سابقه و کمبود اقلام ضروری روبرو است وعده داده حقوق و مزایای نظامیان و کارمندان دولت را تا ۶۰ درصد افزایش دهد.

این تصمیم تنها یک روز پیش از تظاهرات موافقان و مخالفان دولت اعلام شد یعنی مصادف با امروز که قرار است در کاراکاس؛ پایتخت، و دیگر شهرهای ونزوئلا برگزار شود.

بی بی سی می گوید: این سومین بار در طول چهار ماه گذشته است که مادورا سطح دستمزدها را بالا می‌برد اما در کشوری که میزان تورم لجام گسیخته شده، این افزایش‌ها تاثیری بر کاهش نارضایتی عمومی نداشته است.
بنابر گزارش صندوق بین‌المللی پول، نرخ تورم در ونزوئلا طی یکسال گذشته چند صد درصد افزایش داشته و پیش‌بینی می‌شود تا ابتدای سال ۲۰۱۸ ونزوئلا شاهد تورم ۲۰۰۰ درصدی باشد.
چنین اوضاعی در کشوری که طی چند سال گذشته وابسته به درآمد نفت بوده منجر به شکل‌گیری اعتراضات گسترده شده است.

درخواست رئیس پارلمان ونزوئلا برای نافرمانی مدنی/تاکید مادورو بر اصلاح قانون اساسی

در همین حال امروز 2 آپریل 2017، رئیس پارلمان ونزوئلا از مردم خواست شورش کنند و "کودتای" رئیس‌جمهوری ونزوئلا را نپذیرند؛ این درخواست در واکنش به اقدام نیکولاس مادورو برای رای‌گیری درباره یک مجلس جدید با اختیارات بازنویسی قانون اساسی جدید انجام شد.
ونزوئلا که عضو اوپک است با بحران اقتصادی شدیدی دست و پنجه نرم می‌کند و همین موجب شده طی ماه گذشته صدها هزار تن در اعتراض به دولت نیکولاس مادورو، ‌رئیس‌جمهوری ونزوئلا به خیابان‌ها بیایند.

رهبر سوسیالیست ونزوئلا دستور داده تا قانون اساسی جدیدی نوشته شود. این امر به خشم بیشتر مخالفانی دامن زده است که فعالیت‌ها برای عزل نیکولاس مادورو را افزایش داده و صدها هزار تن از معترضان را به خیابان‌ها آورده‌اند.

 

40 زخمی در ناآرامی‌های جدید ونزوئلا

 شهردار کاراکاس در این باره اعلام کرده است در جریان اعتراضاتی که در پی تصمیم نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا جهت تشکیل شورای مردمی صورت گرفته است دست‌کم ۳۷ تن زخمی شدند.

به گفته شهردار یکی از مناطق کاراکاس از میان ۳۷ مجروح ۳۰ تن دچار جراحت‌های شدیدی شدند و اکثر این افراد در حال حاضر از بیمارستان مرخص شدند به استثنای یک فرد که همچنان در شرایط بسیار بدی به سر می‌برد.

بحران سیاسی ونزوئلا با وخامت شرایط اقتصادی در سال ۲۰۱۴ و ناخرسندی مردم آغاز شد و کسب اکثریت پارلمانی توسط احزاب مخالف دولت در انتخابات سال ۲۰۱۵ آن را علنی کرد.

مخالفان با متهم کردن دولت به بی‌کفایتی، فساد و سوء مدیریت اقتصادی، خواستار کناره‌گیری رئیس جمهوری شدند.

به تازگی نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا با برگزاری انتخابات و گفت و گو با مخالفان دولت موافقت کرده است اما اعتراض ها به کارنامه دولت او همچنان ادامه دارد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 660853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
    293 9
    رفقای ما هستن دیگه. ونزوئلا کره شمالی سوریه کوبا روسیه. یکی ازون یکی مشعشع تر
    • معلمی A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
      170 4
      چاوز از گور برخیز ببین چی کاشتی؟ عوامفریبی حاصلش دروکردن خون و امید مردم است
    • بی نام A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
      97 4
      صد رحمت به دشمن
    • بی نام A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
      80 5
      رفیق قطع بود آخه
    • بی نام A1 ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
      44 3
      قطع نه قحط
    • بی نام IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
      11 86
      زیر سر لیبرالهای امریکایی است که میخوان قدرت را دست خودشون بگیرن
  • بی نام A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
    222 8
    خدا روشکر احمدی نژاد رفت انشالله امثال اون نیان که ب بخت میشیم مثل ونزویلا
    • بی نام A1 ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
      قابل توجه دلواپس ها که می گفتند چرخ سانتریفیوژ ها باید بجرخه اگر ما سیاست دلواپس ها و چرخش سانتریفیوژها را ادامه میدادیم وضعمان بدتر از ونزوئلا بود چرخ سانتریفیوژها می چرخید ولی چرخ اقتصاد کشور و چرخ زندگی مردم نمی چرخید
  • امید A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
    205 6
    راننده کامیونی که به ریاست جمهوری رسید با کمک برخی ها
  • بی نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
    201 8
    آینده ما اگر احمدی نژاد ۴ سال دیگه هم بود
  • بی نام IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
    210 4
    چقدر سرمایه ملی ایران درآن کشوردیکتاتور زده به هدر رفت ؟
    • بی نام A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
      93 3
      تا دلت بخواد
    • بی نام A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
      78 3
      اگر احمدی نژاد میومد تو مناظره برملا میشد
  • بی نام A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
    آنهایی که مخالف رای دادن بودند و هستند بخوانند و درس عبرت بگیرند و قدر آقای روحانی را بدانند... دلواپس ها بدانند اگر تفکرشان همچنان بود الان به جای اینکه از خرید هواپیمای نو دادشان به هوا بلند شود، باید از مردم گرسنه ای حرف می زدند که دنبال نان در خیابان سرگردان بودند...هرچند الان هم وضعیت ونزوئلا رو به آمریکا ربط می دهند
    • بی نام A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
      11 96
      شما هم این هوا‍بیمارو بدجوری کردین تو بوق و کرناها چه ربطی به این موضوع داشت؟
  • گمنام IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
    122 4
    قابل توجه برادران دلواپس نابودی اقتصاد یک کشور نتیجه سیاستهای غلط وندانم کاریهای چاوز و جانشین بدتر از خودش مادرو اگر احمدی نژاد چهار سال دیگه فرصت داشت ما هم به سرنوشت این کشور دچار میشدیم
    • بی نام A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
      12 61
      نه اینکه الان نشدیم
  • بی نام IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
    8 210
    معلومه که این خرابکاریها زیر سر کدم کشور خارجی است سال 88 یادمان نرفته که امریکا همه قدرتش را بسیج کرد اما به لطف حضور رهبری دانا و خردمند نتوانست کاری کند
    • بی نام A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
      زیر سر هیچ کشور خارجی نبود. حرکت مردمی رو زیر سوال نبر
  • تقی خسته A1 ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
    89 4
    بازم بیاید بگید محموودی برگرد.همینو میخواین؟اع
  • بی نام A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
    8 125
    افرادی که در این سایت نظر میدن هیچ اطلاعی از سیاست و اقتصاد نمیدونن و همینجوری طوطی وار نظراتشونو خبرانلاین تایید میکنه
    • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
      93 4
      شما نظرات کارشناسیتو بگو ببینیم شما چن چندی با خودت
  • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
    53 3
    احمدی کجایی ببینی
  • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
    51 3
    دکتر احمدی نژاد ببین و عبرت بگیر
  • بی نام A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
    34 5
    ارزش بولمون ولی کم کم داره نزدیک میشه به ونزویلا
  • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
    6 18
    اقا نظرات کارشناسی بدید. به قول یکی معلوم میشه سواد اقتصادی و سیاسی نداریم
  • بی نام A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
    38 2
    میراث دار چاوز نکن برادر من رد صلاحیت میشی.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
    51 2
    ما هم داشتیم به همین سمت میرفتیم خدار و شکر دولت تدبیر و امید جلوی سو استفاده خیلی ها رو گرفت.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
    37 2
    سیاست های غلط نفتی باید اطلاع رسانی بشه تا همه ببینن چه تاثیری داره رو اقتصاد
  • عباس A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
    58 2
    شعارهای پوپولیستی و وعده افزایش یارانه هم اگه خدایی نکرده محقق شه. وضعیت ما از این هم بدتر خواهد شد.
  • مهدی IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
    64 3
    از نطر محمود این افراد خس وخاشاکن
  • سمندون A1 ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
    57 7
    اگر اقای روحانی خدای ناکرده رای نیاورد.ما هم می شویم ونزو علا دوم مردم تورا بخدا به اقای روحانی رای بدهید
  • کربلایی A1 ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
    35 3
    دوستان جناب رئیس جمهور محبوب احمدی نژاد هستن ونیز همسو با جناب اقای رئیسی ...
  • بی نام A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
    41 1
    باید مشتشار نظامی ارسال کنیم و شورش ها رو سرکوب کنیم
  • محسن IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
    12 1
    کاملا مشخصه که ارتباط تنگاتنگی بین کشورهای دوست کره شمالی کوبا ونزوئلا و سوریه هست.جالبه همشون دچار بحران هستن.
  • بی نام IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
    0 7
    اینها که در ونزوئلا اغتشاش گری می کنند مزدوران شیطان بزرگ هستند.
  • بی نام A1 ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۶
    3 0
    راستی ....تکلیف اون پروژه های انبوه سازی برای مردم همیشه در صحنه و مستضعف ونزوئلا که توسط شرکت کیسون میلیارد میلیارد پول ثروتمند 96 درصدی وطنی رو ریختن تو سوراخ سنبه های کاراکاس چی شد؟