۰ نفر
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۹

ایسنا نوشت: با آغاز تولید پژو ۲۰۰۸ به عنوان اولین خودروی پسابرجامی می‌توان گفت که دوران تاخت‌وتاز خودروهای چینی در ایران به پایان رسیده است.

حدود یک دهه پیش خودروهای چینی جایی در صنعت خودروی ایران نداشتند. در آن زمان یکی دو خودروساز کوچک برخی خودروهای چینی را به شکلی محدود در ایران مونتاژ می‌کردند.

اما از اوایل دهه ۹۰ با آغاز برخی تحریم‌های خارجی که منجر به خروج خودروسازان کره‌ای، ژاپنی و اروپایی از ایران شد خودروسازان چینی از فرصت استفاده کرده و سعی کردند جای خالی برخی خودروها که تولید آنها متوقف شده بود را در ایران پر کنند.

این وضعیت آغاز حضور گسترده خودروسازان چینی در ایران بود به‌گونه‌ای که در سال‌های تحریم علاوه بر آنکه مونتاژ خودروهای چینی در ایران رشد حدودا دو برابری داشت واردات خودروهای چینی آماده نیز به ایران آغاز شد.

در آن زمان خودروسازان چینی ضعف اصلی صنعت خودروی ایران که نبود تنوع محصول و قدیمی بودن بیشتر خودروهای پر تیراژ در حال تولید بود را به درستی تشخیص داده و با عرضه خودروهایی با ظاهر جدید و متنوع و البته با قیمت و کیفیت پایین توانستند مصرف‌کنندگان ایرانی را به محصولات خود جلب کنند.

در دوره تحریم‌ به دلیل قطع ارتباط با خودروسازان آسیایی و اروپایی معتبر، حضور خودروسازان چینی در ایران روند صعودی داشت به‌گونه‌ای که بیشتر خودروسازان داخلی همکاری با خودروسازان چینی را آغاز کردند تا آنکه از حدود دو سال پیش با مطرح شدن برجام و اجرایی شدن آن، روند رفع تحریم‌ها و بازگشت خودروسازان معتبر آسیایی و اروپایی به ایران آغاز شد و شرکت‌هایی چون پژو و سیتروئن با انعقاد قراردادهای جدید رسما فعالیت خود را در ایران از سر گرفتند.

به دنبال بازگشت و فعال شدن مجدد خودروسازان مطرح بین‌المللی در ایران تولید انبوه خودروی پژو ۲۰۰۸ به عنوان اولین خودروی پسابرجامی از روز گذشته با حضور رییس‌جمهوری آغاز شد؛ آغازی که کارشناسان آنرا شروع پایان دوران تاخت‌وتاز خودروهای چینی در ایران می‌دانند.

در این زمینه کارشناسان معتقدند که پس از این با به تولید رسیدن دیگر خودروهای پسابرجامی خودروهای چینی به تدریج در بازار ایران منزوی خواهند شد و اگر خودروسازان داخلی بتوانند خودروهای جدید را با قیمت مناسب در ایران عرضه کنند مونتاژ و واردات بسیاری از خودروهای چینی متوقف خواهد شد.

در این زمینه عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید: خوشبختانه ثمرات برجام و رفع تحریم‌ها در اقتصاد کشور به تدریج در حال نمایان شدن است به‌گونه‌ای که فضای اقتصادی ایران در تعامل دوباره با جهان در حال احیا شدن است.

امرالله امینی با بیان اینکه روند حضور مجدد خودروسازان مطرح بین‌المللی در ایران ما را از خودروسازان چینی بی‌نیاز خواهد کرد، خاطرنشان می‌کند: با آغاز تولید خودروهای به‌روز و جدید در ایران خودروهای بی‌کیفیت چینی به تدریج مشتریان خود را از دست خواهند داد.

وی ادامه می‌دهد: از روز اجرایی شدن برجام مشخص بود که دوره نیازمندی بازار ایران به خودروهای چینی به پایان رسیده است و با تغییر شرایط، خودروسازان چینی برای ادامه بقا در بازار ایران راه سختی پیش رو خواهند داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان می‌کند: خودروسازان چینی برای ادامه حضور در ایران باید به سرعت نسبت به افزایش کیفیت و همچنین کاهش قیمت محصولات خود در ایران اقدام کنند در غیر این صورت از بازار حذف خواهند شد.

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 661174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
    103 8
    ای بابا خودروهای چینی تو بازار از 40 میلیون شروع میشه نه 90 یا 100 میلیون . مطمئن باش چینی ها جایی نمیرن
    • محمد حسن IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
      3 0
      به هیچ وجه این خودرو ها جایگزین خودرو های چینی نیستند مردم قدرت خرید ندارند جناب شما نویسنده محترم یا بچه پولداری یا اینکه تا حالا پراید سوار نشدی
  • بدون نام ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
    63 2
    پس كارشناسان گفتن عصر خودروهاي چيني با استارت يك خودروي پسابرجامي به پايان رسيده!!!! عجب... به اون كارنشناسها از طرف من بگيد تازه شب خودروهاي چيني شروع شده مابغيش رو خودشون متوجه ميشن
  • سالار A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
    39 3
    خدا رو شکر که یه پژوی ورشکسته تولید کردین وگرنه اگه خط تولید فورد یا شورولت راه اندازی کرده بودین چی می‌گفتین
  • بی نام IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
    36 3
    خخخخخ. پژو یعنی یک ماشین ظاهرا فرانسوی ولی با قطعات کاملا چینی و بی کیفیت
  • بردیا A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
    40 1
    تا وقتیکه خودروسازهای ما بخوان پژو 2008، 58 میلیونی را 100 میلیون بفروشن هیج چیز عوض نمیشه. مشکل اصلی دلال بودن خودروسازهاس.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
    29 2
    نزدیک انتخابات هر جوکی رو برای تبلیغ نزارید
  • محمد A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
    23 0
    اگه تمومه خودروهای به اصطلاح وطنی رو چجوری میسازن؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
    28 1
    خوبه روی چیزی مانور می دی که قیمتش هنوز رسماً اعلام نشده. خخخخخخخخ