۰ نفر
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷

گمرک ایران درباره توقیف محموله پوشاک کشف شده در منزل دختر یکی از وزرای دولت شفاف‌سازی کرد.

 کالای مکشوفه که بنابر صورت‌جلسه تنظیمی فی‌مابین نمایندگان گمرک تهران، تعزیرات‌تهران و نیروی انتظامی منطقه لواسان تنظیم و تایید شده ۳۲۰۶ قلم انواع پوشاک و لوازم کودک به مارک پریناتال بوده است.

صاحب کالا در مقام دفاع  و اثبات حقانیت مبنی بر ورود قانونی کالا دو فقره سند گمرکی به کوتاژهای شماره ۲۱۲۰۰۰۰۹ و ۲۱۸۱۹۲۷۷ مربوط به گمرک تهران ارایه می‌نماید. مرجع رسیدگی کننده(تعزیرات تهران)اسناد را در راستای ماده ۴۷ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و به منظور بررسی و مطابقت کالا به حوزه معاونت حقوقی گمرک تهران ارسال می‌کند. کارشناسان فنی و حقوقی گمرک مزبور پس از بازدید  و ارزیابی کامل کالا و صورتجلسه امر و پس از اخذ کلیه اوراق اظهار نامه گمرکی که تمام حکایت از ورود قانونی کالا به مارک مزبور بوده و مضافا اینکه صاحب کالا به صورت انحصاری نماینده محصولات پریناتال در ایران بوده که این مهم و به تنهایی می تواند ظن قاچاق را بنا بر دلایل متعدد منتفی سازد و مجوز آن توسط وزارت صنعت و معدن و تجارت صادر گردیده  و از انجاییکه با ملاحظه سوابق حقوق و عوارض قانونی پرداخت شده ؛ مراتب انطباق را اعلام و بر همین اساس حکم برایت صادر شده است.

همانطوری‌که توضیح داده شد پرونده امر با دقت بررسی و مورد ارزیابی قرار گرفته و طرح چنین ادعاهایی خلاف مقررات، کذب محض و افترا محسوب می‌شود و سازمان‌گمرک حق پیگیری را برای خود محفوظ می‌داند. 

اینکه عنوان شده نام اظهارنامه ثبت شده در سامانه امور گمرکی با نام مندرج در رای دادگاه دارای مطابقت نمی‌باشد، لازم به  توضیح است  در این‌خصوص  قرارداد فی‌مابین وارد کننده با دارنده نشان تجاری کالای مورد بحث وجود دارد و کالا صلح شده و در واقع در واردات از کارت بازرگانی اظهار کننده استفاده شده است.

نکته دیگر اینکه در بررسی های گمرک به منظور احراز قاچاق و انطباق اسناد اینکه اسناد بنام چه کسی هست ملاک نبوده؛ بلکه ملاک این است که آیا کالای مکشوفه با اسناد مثبته ارائه شده دارای مطابقت می‌باشد یا خیر که در این مورد تمامی مشخصات کالای کشف شده از جمله تعداد، نشان (برند),ارزش و کشور سازنده  با مشخصات مندرج در  اظهارنامه‌های اعلامی و صورت عدل‌بندی پیوست آن(مورد نظر قانونگذار در بند ژ ماده یک قانون مبارزه با قاچاق )تطبیق می‌نماید. لذا کالای کشف شده عینا کالای موضوع اظهارنامه ثبت شده در گمرک بوده و کالای کشف شده از طریق قانونی  و با پرداخت حقوق ورودی وارد کشور شده است.

اسناد گمرکی واردات یک محموله پوشاک منتشر شد 

پاسخ صریح گمرک درباره افترای برخی رسانه‌های مخالف دولت و مطالبه برخی حامیان کاندیداهای ریاست جمهوری درباره انتشار اسناد تجارت پوشاک دختر یکی از وزرای کابینه دولت یازدهم

گمرک ایران با هدف شفاف سازی و تنویر افکار عمومی اسناد گمرکی یک محموله پوشاک را که طی روزهای گذشته به ظن قاچاق توقیف و خبرساز شده بود منتشر کرد .

گمرک ایران با انتشار این اسناد اعلام کرد شاید برای برخی باور اینکه با گمرک الکترونیک استعلام محموله ها در کمترین زمان ممکن صورت می گیرد و تعیین تکلیف می شود غیر قابل باور بوده اما هم اکنون با کمک گمرک الکترونیک تشخیص کالای قاچاق از غیر قاچاق در کمترین زمان ممکن فراهم شده است.

نکته دیگر اینکه با الکترونیکی شدن صدور پروانه های گمرکی احتمال هرگونه جعل و سوءاستفاده از اسناد گمرکی وجود نداشته و تمامی این فرایند ها کاملا به روش الکترونیکی صورت می پذیرد.

یادمان نرود اگر استعلام این محموله مثل گذشته به صورت دستی صورت می گرفت تا صحت و سقم اسناد کاغذی آن بررسی و قاچاق یا غیر قاچاق بودن آن تعیین تکلیف شود حداقل یک ماه زمان می برد و در این فاصله زمانی چقدر آبرو و حیثیت افراد مورد هجمه برخی رسانه ها قرار می گرفت!

نکته دیگر اینکه این شرکت، نماینده انحصاری محصولات پوشاک پریناتال ایتالیا با مجوز از وزارت صنعت و معدن و تجارت هست و اساسا زمانی که صرفا شخصی اینچنین نمایندگی داشته باشد نمی تواند خودش قاچاق کند. گمرک ایران حق پیگیری قانونی پاره ای اتهامات از سوی برخی رسانه ها که صرفا مشغول دروغ پراکنی و اتهام زنی به سازمان های حاکمیتی همچون گمرک هستند را برای خود محفوظ می داند و متعاقبا اقدامات قانونی را به‌عمل خواهد آورد.

 

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 661989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۶
    1 7
    گمرک جان...نگفتی چرا فاکتور به یورو نوشته شده ولی توی اظهارنامه گمرک به دلار پرداخت شده؟؟؟؟؟؟ کشور مبدا هم ایتالیاست اما کشور سازنده احناس چینه....یعنی طرف پوشاک چینی را از ایتالیا وارد کرده....
    • بی نام A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۶
      5 0
      بسیاری از برندهای پوشاک، به خاطر ارزان بودن نیروی کار محصولات خود را در چین و کشورهایی مثل ویتنام، بنگلادش و اندونزی تولید می کنند. پس امکان پذیر است که قرارداد ورود کالا با شرکت مستقر در ایتالیا بسته شود و ورود کالا از چین صورت گیرد