۰ نفر
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۰

تبلیغات دور دوم انتخابات 2017 ریاست جمهوری فرانسه جمعه شب به وقت پاریس پایان یافت تا گام آخر این کارزار برای انتخاب سکاندار آتی کاخ الیزه در پنج سال آینده بین «امانوئل مکرون» میانه رو و «مارین لوپن» از حزب راست افراطی جبهه ملی با دو تفکر متضاد، رقم بخورد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایرنا، انتخابات پیش روی ریاست جمهوری فرانسه از بسیاری جهات نقطه عطفی در تحولات جهان به ویژه در قاره سبز و اتحادیه اروپا ارزیابی می شود؛ چراکه نتیجه این رقابت که در نقطه پایانی آن دو نامزد از دو طیف متضاد با تفکرات و برنامه های متفاوت ایستاده اند، چشم انداز سیاسی یکی از قدرتمندرین کشورهای اروپا و به تبع آن آینده سیاسی و اقتصادی این قاره را رقم می زند.

اگر تا دو هفته پیش تضادها بین 11 نامزد دور نخست، تنور انتخاباتی فرانسه را گرم می کرد، اینک اتهاماتی که لوپن و مکرون به ویژه در آخرین مناظره تلویزیونی به یکدیگر وارد کردند نیز بر گرمای فضای انتخاباتی فرانسه افزوده است؛ مناظره ای که کارشناسان و رسانه ها از آن به عنوان تلاش برای اعتبارزدایی حریف یاد می کنند.

نکته قابل تامل در این دوئل، جناح بندی های سیاسی پس از مشخص شدن نتایج دور نخست انتخابات است. در این عرصه بسیاری از سیاستمداران، وکیلان، تشکل های مدنی و فعالان عرصه فرهنگ و هنر به جبهه مکرون پیوسته و در طیف سیاسی وی صف آرایی کرده اند و از جامعه رای دهندگان نیز خواسته اند که از مکرون در دور دوم انتخابات حمایت کنند.

از طرف دیگر افزون بر ۶۰ نهاد غیردولتی نیز با دعوت از شهروندان فرانسوی برای مشارکت در دور دوم این انتخابات که روز یکشنبه هفت مه (17 اردیبهشت) برگزار می شود، با تببین برخی مولفه ها که در حقیقت نشانه های بارز کارزار انتخاباتی مکرون هستند، به صورت تلویحی از این نامزد حمایت کرده اند.

اما به اعتقاد بسیاری از تحلیل گران، مولفه بارز انتخابات 2017 ریاست جمهوری فرانسه در کنار شکست دو حزب قدرتمند و سنتی جمهوریخواه و سوسیالیست این کشور و ناکامی آنها در جلب اعتماد مردم، حضور دو چهره با تفکراتی به طور کامل متضاد در مرحله پایانی انتخابات است؛ موضوعی که با شناخت پیشنه و راهبردهای سیاسی هر یک از آنها بیش از پیش تبیین می شود.

امانوئل مَکرون Emmanuel Macron

مکرون 39 ساله، بانکدار، وزیر سابق اقتصاد، صنعت و امور دیجیتال در دولت فرانسوا اولاند، جوانترین نامزد انتخابات 2017 ریاست جمهوری فرانسه و شانس نخست پیروزی در این انتخابات است.

وی که چهره ای جدید در عرصه سیاست بشمار می رود و سابقه نامزدی در هیچ انتخاباتی نداشته، موسس حزب «در حرکت» (En Marche) است؛ حزبی که سیاست های آن ترکیبی از تفکرات فرهنگی سوسیالیست ها و راهبردهای اقتصادی جمهوریخواهان بشمار می رود و فراتر از مرزهای چپ و راست تقسیم بندی می شود.

مکرون هرچند در روزهای اخیر اعلام کرد که اتحادیه اروپا باید پذیرای تغییراتی باشد، در غیر اینصورت باید با فرگزیت (خروج فرانسه از اتحادیه اروپا) مواجه شود، اما به عنوان یکی از طرفداران اتحادیه اروپا شناخته می شود و بیش از دیگر نامزدهای انتخابات این کشور از اتحادیه اروپا حمایت کرده است.

وی سابقه موضع گیری منفی علیه ایران در کارنامه سیاسی خود نداشته است و در سفر حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان به پاریس، وزیر اقتصاد، صنعت و امور دیجیتال فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه بود و در آن سفر بسیاری از تفاهمنامه های بین دو کشور در حوزه کاری وی طبقه بندی می شد که در نهایت در راستای منافع هر دو کشور ارزیابی می شود.

مکرون درمواجه با مسلمانان نیز، علیه سیاست های تبعیض آمیز در مورد جمعیت مسلمانان فرانسه سخنرانی و اعلام کرده است که «هیچ دینی مشکل فرانسه نیست» و از طرف دیگر با انتقاد از عملکرد کشورش در استعمار الجزایر، این اقدام فرانسه را «جنایت علیه بشریت» معرفی کرده است.

مکرون در عرصه اقتصاد، سیاست سوسیال - لیبرال مبتنی بر تجارت و بازار آزاد، کاهش مالیات شرکت های بزرگ، کاهش هزینه های عمومی و پزشکی، توسعه انرژی های تجدید پذیر و حمایت از شرکت های نوین دیجیتال را دنبال می کند.
این سیاستمدار جوان فرانسه از حامیان اقدام آمریکا در حمله موشکی به سوریه و از منتقدان رئیس جمهوری سوریه بشمار می رود و خوستار کناره گیری بشار اسد از طریق مذاکره است.

کارزار انتخاباتی مکرون خود را قربانی حمله هکرهای روسیه معرفی می کند و مدعی است که کرملین، مارین لوپن و فرانسوا فیون را به عنوان نامزدهای محبوب خود برگزیده است و در رسانه های بین المللی خود به زبان فرانسه، علیه مکرون تبلیغات و شایعه پراکنی می کند.

بر اساس نتایج آخرین نظرسنجی ها، تمایل فرانسوی ها برای رای دادن به امانوئل مکرون در دور دوم انتخابات 2017 ریاست جمهوری فرانسه، حدود 60 درصد تخمین زده می شود.

«مارین لوپن» «Marine Le Pen»

این زن سیاستمدارفرانسوی متولد 5 اوت 1968 و نماینده حزب راست افراطی جبهه ملی در این انتخابات است و رسانه ها به دلیل سیاست های عوامگرایی، از وی به عنوان نسخه فرانسوی دونالد ترامپ یاد می کنند؛ لقبی که با انتقادات اخیر لوپن از حمله موشکی آمریکا به سوریه و حمایت ترامپ از ناتو، کمی رنگ باخته است.

از طرف دیگر، برخی سیاستمداران مدعی هستند که مارین لوپن همچون «فرانسوا فیون» جمهوریخواه، مورد حمایت کرملین است؛ ادعایی که توسط لوپن رد می شود.

از دیگر حواشی که کارزار انتخاباتی وی با آن روبرو است می توان به اتهام لوپن مبنی بر ایجاد مشاغل ساختگی برای چند تن از هم حزبی های خود در پارلمان اروپا و پرداخت حقوق از این نهاد اشاره کرد؛ موضوعی که عده ای را بر آن داشته است که درخواست لغو مصونیت سیاسی وی را از پارلمان اروپا خوستار شوند تا بتوانند وی را در داخل کشور تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

لوپن برخلاف پدرش ژان ماری لوپن که سیاست تندی علیه صهیونیست ها دنبال می کرد، کمتر وارد جدال های چالش برانگیز در این زمینه شده است.

وی علیه ایران در کارنامه سیاسی خود نداشته است و پدرش ژان ماری لوپن مواضع متعادلی نسبت به ایران داشت و در آئین رسمی روز ملی ایران حضور می یافت و از این جهت مورد هجمه برخی رسانه ها قرار گرفته بود.

از طرف دیگر این زن سیاستمدار فرانسوی، سابقه سخنرانی های تند علیه مسلمانان را در کارنامه خود دارد و در یک مورد برگزاری آئین نماز جماعت در خیابان های فرانسه را با اشغال این کشور توسط آلمان ها مقایسه کرده است؛ مقایسه ای که نقطه ای تاریک در کارنامه وی در مواجهه با اقلیت های مذهبی ارزیابی می شود.

در ماه های اخیر نیز وی مخالفت خود را با حجاب اسلامی در مکان های عمومی اعلام کرده است و در سفری که به لبنان داشت، دیدارش با مفتی اعظم این کشور به دلیل رعایت نکردن حجاب اسلامی، لغو شد.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه خواستار تقویت روابط سیاسی با روسیه و جلوگیری از دخالت خارجی علیه دولت سوریه است.

راهبرد انتخاباتی وی بر اساس برنامه ای اقتصادی - اجتماعی استوار و شامل محدود کردن مرزها و مهاجرت، دادن اولویت شغلی به فرانسوی ها است.

وی همچنین منتقد سیاست های ریاضتی است و وعده کاهش سن بازنشستگی به 60 سال را داده است؛ وعده ای که در مناظره اخیرش با مکرون از آن جهت که منابع مالی اینچنین طرحی مشخص نیست، به شدت به چالش کشیده شد.

لوپن از نهادهای بین المللی همچون سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به شدت انتقاد می کند و از مهمترین وعده های انتخاباتی وی می توان به برگزاری همه پرسی برای خروج فرانسه از اتحادیه اروپا (فرگزیت) اشاره کرد.

لوپن را می توان در آن بخش از سیاستمداران فرانسوی تقسیم بندی کرد که نسبت به دخالت نظامی فرانسه در سوریه و لیبی انتقاد کرده و حمایت از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را به مصلحت فرانسه و طرفداری از معارضان این کشور را اقدامی اشتباه ارزیابی کرده است.

بر اساس آخرین نتایج نظرسنجی ها، تمایل فرانسوی ها برای رای دادن به مارین لوپن در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور حدود 40 درصد است که در صورت تحقق این شرایط، از راه یافتن به کاخ الیزه بازمی ماند.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 662160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =