چینی‌ها سرانجام اولین هواپیمای مسافربری بزرگ تولید خود را آزمایش کردند و به این ترتیب به گروه ۷ کشور تولید‌کننده این دست هواپیما پیوستند. C919 اما آن طور که مقام‌های چینی می‌گویند می‌تواند رقیبی برای بوئینگ 737 و ایرباس آ 320 شود؟

به گزارش خبرآنلاین،این هواپیما روز جمعه موفق شد که بدون مسافر در فرودگاه بین المللی پودونگ شهر شانگهای پرواز خود را در حضور کارشناسان و متخصصان هوافضای این کشور  انجام دهد.  در اولین پرواز این جت دو موتوره تنها  پنج خدمه  در کنار خلبان و کمک خلبان حضور داشتند. نام c۹۱۹ شامل حرف اول نام چین در لاتین، عدد ۹ نماد ابدیت در فرهنگ چینی و ۱۹ نشانی از ظرفیت ۱۹۰ نفری این هواپیما است.


در طراحی این هواپیما در کنار مهندسان چینی، بسیاری از متخصصان هواپیماسازی اروپایی و آمریکایی نیز به کار گرفته شده اند. شرکت هواپیمایی تجاری چین در نظر داشت در انتهای سال ۲۰۱۵ از این هواپیما رونمایی کند اما تحویل نخستین نمونه آن به یک شرکت هوایی داخلی در چین به سال ۲۰۱۸ موکول شده است.چین در نظر دارد با ارائه چنین طرحهایی، سهمی در بازار تولید جت های مسافربری داشته باشد. بازاری که گفته می شود گردش مالی آن تا ۲۰ سال آینده بالغ بر ۲ تریلیون دلار خواهد بود. مد. پرواز آزمایشی این هواپیما از سال ۲۰۱۴ دو بار بدلیل مشکلات روند تولید به تاخیر افتاده است.

چین در تلاش برای به رسمیت شناخته شدن مجوزهای هوایی خود توسط اروپا وآمریکا است زیرا بدون مجوز آنها تنها قادر خواهد بود که جت‌های خود را به چندین کشور معدود که استانداردهای پکن در آنها مورد قبول است بفروشد. شرکت سازنده این هواپیما به نام کوماک یک شرکت دولتی است که  در تاریخ 11 مه 2008 در شانگهای چین تاسیس شد. شرکت مذکور دو نوع هواپیمای ARJ21 و C919 را به ترتیب با ظرفیت ۹۰ و ۱۵۰ مسافر در دست تولید دارد. در تاریخ 24 مارس 2011 کوماک و شرکت بومباردیر، توافق‌نامه‌ای را برای همکاری‌های استراتژیک بلندمدت در زمینه تولید هواپیماهای تجاری امضا کردند. این اقدام به منظور شکستن انحصار بوئینگ و ایرباس صورت گرفت. در سال 2011 نیز این شرکت چینی با شرکت ایرلندی «رایان‌ایر» برای همکاری در زمینه توسعه هواپیمای مدل C919 توافق‌نامه امضا کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های چینی برآورد قیمت تمام شده این هواپیما، 50 میلیون دلار بوده که 30 درصد ارزان‌تر از هواپیمای بوئینگ 737 و ایرباس A320 است. قبل از هواپیمای C919 چین؛ فقط آمریکا، روسیه، برزیل، کانادا، انگلیس، فرانسه و آلمان هواپیماهای مسافربری بزرگ را در داخل کشور ساخته بودند.

۵۴۵۴ 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 662449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
    3 8
    خداییش خوشگله. ایکاش به جای بویینگ و ایرباس اینو بیارن
  • بی نام IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
    5 1
    بدبخت شدیمچینی ها تا حالا طیاره نمی ساختن و همین باعث شده بود برای نوسازی ناوگان هوایی راهی بجز خرید از بویینگ و ایرباس نداشتیم ولی حالا.....
  • بی نام DE ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
    3 1
    یعنی هر کسی سوارش بشه به ابدیت میپیونده
  • بی نام A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
    1 3
    مشکل هواپیمایی ایران هم حل شد،دیگه نیازی به ایرباس نداریم . ازامروزدیگه به فکرخریدهواپیماهای چینی خواهندافتاد. خداعاقبتمونوبخیرکنه ....................
  • بی نام IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
    1 0
    دمشون گرم، از این چینی ها خیلی چیزها را بایستی بیاموزیم...
  • بی نام IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
    0 1
    وای نه. هواپیمای چینی؟
  • علی IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
    0 1
    یا ابالفضل .. خدایا خودت رحم کن . حالا ما چند تا از این آشغالا باید بخریم .. موتور لیفان که ندادره احیانا