فاضلیان گفت: زخم کهنه قانون‌گریزی با وجود قوانین مترقی وضع شده همچنان باز است این در حالی است که در طول نزدیک به چهار دهه پس از انقلاب به اندازه 3 برابر تاریخ قانون گذاری در کشور قانون وضع شده است

به گزارش خبر آنلاین و به نقل از دادگستری استان البرز ، احمد فاضلیان، رئیس کل دادگستری استان البرز در آیین تودیع معارفه مدیرکل بازرسی استان البرز که با حضور ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در سالن اجتماعات دادگستری کل استان برگزار شد با تبیین جایگاه بازرسی در قانون گفت: برای انجام این موضوع مهم، 12 دستگاه مختلف پیش بینی شده است و در اصل 156 و 174 قانون اساسی وظیفه در معنای عام ان به سازمان بازرسی محول شده است.
وی افزود: بر اساس قانون این سازمان حق دارد در قوای سه گانه و دستگاه های حاکمیتی ورود و نظارت داشته باشد تا حس انجام قوانین را بررسی کند.
عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز، توجه به وظایف سازمان بازرسی و کارکردهای آن در نظام اسلامی را بیانگر نگاه پیشگیرانه قانون گذار بر مقوله قانون گریزی دانست و متذکر شد: زخم کهنه قانون‌گریزی با وجود قوانین مترقی وضع شده همچنان باز است و با وجود اینکه در طول نزدیک به چهار دهه پس از انقلاب به اندازه 3 برابر تاریخ قانون گذاری در کشور قانون وضع شده است ولی همچنان شاهد دور زدن قانون توسط قانون گریزان به روش های مختلف هستیم.
وی افزود: یکی از علت های تداوم حیات قانون گریزی، عدم توجه به ترویج فرهنگ احترام به قانون و قانون گرایی در جامعه بوده است و متاسفانه اقدامات لازم در این راستا انجام نشده و غفلت شده است.
فاضلیان با اشاره به باور غلط شکل گرفته در بخشی از جامعه که قانون گریزی را یک مهارت و فضیلت می دانند، تصریح کرد: یکی از شاخصه های مهم کشورهای توسعه یافته، قانون گرایی و به کارگیری صحیح قوانین موضوعه است که برای این ترویج این نگرش باید اقدامات جدی در نظر گرفته شود.
وی در ادامه بیلان فساد اداری در کشور را غیرقابل قبول دانسته و گفت: یکی از دلایلی که منجر به فساد اقتصادی می شود فساد اداری است که نشات گرفته از عوامل متعددی هم چون عدم توجه به ارزش ها و مبانی دینی و توزیع ناعادلانه ثروت، بی ثباتی اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم است که باید برای حل آن تدابیر جدی اندیشیده شود.
رئیس کل دادگستری استان البرز ایجاد بستر پیشگیرانه از طریق شفاف سازی قوانین، ارائه آموزش‌های ضروری به مردم، ایجاد دولت الکترونیک، توجه به اصل شایسته سالاری، تمرکز زدایی، آموزش مدیران، توجه به مسائل رفاهی و معیشتی کارکنان را از جمله راهکارهای حل مشکل فساد اداری در کشور بیان کرد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 665043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =