واکنش روحانی به شایعات ستادهای رقبا: یارانه در دولت بعد قطع نمی‏‎شود

رئیس جمهور در کسوت نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری به تشریح برنامه‎های اقتصادی‎اش در دولت دوازدهم پرداخت که شامل تداوم پرداخت یارانه‎ها، افزایش خدمات به محرومان و پایان فقر مطلق در کشور می‏‎شد.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی در گفت‎وگو با شبکه خبر تلویزیون، در پاسخ به سوالی که به برنامه‎های دولت یازدهم برای اقتصاد مقاومتی اشاره داشت، گفت: منظور از اقتصاد مقاومتی به منزله تحمل فشار در اقتصاد و عدم بروز بحران است. در سال 94، قیمت نفت افت کرد. قاعدتا باید دچار مشکل می شدیم. اما شاهد ثبات در اقتصاد کشور و حتی رشد اقتصادی و کاهش تورم بودیم. این نشان دهنده ایستایی و مقاومت اقتصاد ما در برابر فشارهای بیرونی است. دولت یازدهم در عمل نشان داد که از پس این کار برآمده است و ثبات و آرامش را در کشور حفظ کرده است.

وی در تشریح برنامه‎هایش برای رونق تولید هم گفت: موانعی باید در این زمینه برطرف شود. بسیاری از موانع را کم کرده و مقررات را کوتاه کرده‎ایم. همچنیت تسهیلات بانکی را افزایش داده‎ایم. شرایط اشتغالزایی در کشور ما متفاوت با کشورهای دیگر است. چون رشد تولید مربوط به بنگاه های بزرگ است و اشتغالزایی مربوط به بنگاه های متوسط است. برای ایجاد اشتغال باید بنگاه های کوچک را گسترش دهیم. اما مساله اینجاست که بنگاه های کوچک ما با بنگاه های بزرگ در ارتباط نیستند. ما سرمایه گذاری خوبی روی بنگاه های کوچک کرده ایم و به آنها رونق داده‎ایم.

روحانی با اعتقاد بر اینکه در حوزه گردشگری و اقتصاد اینترنتی هم کار کنیم، در پاسخ به سوال دیگری که به افزایش توان خرید بازنشستگان اشاره داشت؛ گفت: متاسفانه حقوق بازنشستگان نسبت به تورم اضافه نشده بود. اما در این دولت حقوق شاغلین و بازنشستگان را بیش از تورم افزایش داده‎ایم. به گونه ای که حداقل دریافتی بازنشستگان یک میلیون و 100 هزار تومان است که تحول خوبی است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم. در دولت دوازدهم می‎خواهیم حقوق بازنشستگان را تا جایی افزایش دهیم که کفاف زندگی آنها را بدهد.

او از بیمه درمانی به اقشار کم درآمد در کشور یاد کرد و افزود: خدمات بیمه‎ای و درمانی به روستاییان و حاشیه نشین‎ها در این دولت افزایش یافته و سبد غذایی هم به 8 تا 10 میلیون نفر داده‎ایم.

رئیس جمهور درباره مهار تورم و گرانی هم بر رشد تولید تاکید کرد و افزود: باید در بازار رقابت آزاد ایجاد کنیم که کیفیت کالا را افزایش و قیمت آن را کاهش می دهد. همچنین باید انضباط پولی و مالی ایجاد کنیم. متاسفانه قبلا دولت در جیب بانک مرکزی دست می کرد و پایه پولی را تغییر می داد. عدم انضباط مالی در این زمینه مشکل آفرین شده و تورم را افزایش داده بود. اما خوشبختانه الان تورم را کنترل و کاهش داده ایم. البته مردم هنوز در همه زمینه ها این کاهش تورم را درک نمی کنند. اما حتی در زمینه کالاهای خوراکی هم ما تورم را کاهش داده‎ایم و به زیر 8 درصد رسانده‌ایم.

وی با بیان اینکه رشد تورم در این دولت کاهش یافته است؛ در پاسخ به سوالی درباره توزیع یارانه‎ها اظهار داشت: از مردم تشکر می کنم. در سال 93 از مردم خواستیم اگر نیاز ندارند برای دریافت یارانه ثبت نام نکنند و خوشبختانه برخی از مردم این کار را کردند. متاسفانه در برخی استان‎ها شایعه ای از سوی ستادهای رقیب پخش شده مبنی بر اینکه دولت بعدی من می‎خواهد یارانه را قطع کند. در صورتیکه این درست نیست. در دولت دوازدهم توزیع یارانه همچنان ادامه می یابد؛ اما یارانه به تنهایی کافی نیست و نیازمند گسترش تامین اجتماعی برای مردم هستیم. در دولت یازدهم نیز به این موضوع توجه داشتیم. کما اینکه مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان تامین اجتماعی امسال سه برابر شده است.

روحانی تاکید کرد: یارانه به تنهایی کمک کننده به مردم نیست و باید حمایت های دیگری از مردم نیازمند شود. ما این راه را ادامه می دهیم تا پایان فقر مطلق در کشور. قول می‎دهم تا پایان دولت یازدهم فقر مطلق تمام شود و مردم برای نیازمندی هایشان تحت فشار نباشند. به سهام عدالت هم سامان داده ایم که هر نفر دو میلیون تومان سهام داشته باشد و از پایان امسال سودش را دریافت کرده و بتوانند آن را واگذار کنند.

وی با تاکید بر اینکه فقط نباید به یارانه متکی باشیم، متذکر شد: یارانه مربوط به حامل های انرژی است و هرچقدر نرخ یارانه را بالا ببریم، قیمت حامل های انرژی نیز بالاتر می رود.

روحانی در پاسخ به این سئوال که موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی را در عمل چگونه اجرا می کنید؟ گفت: مفاسد از عدم شفافیت شروع می شود، لایحه شفافیت آمده است و تقدیم مجلس می شود، باید هزینه و درآمد همه دستگاه معلوم باشد.

وی با بیان اینکه باید از ریشه با فساد برخورد کرد افزود: بعضی ها ذی نفع هستند و تصمیم می گیرند مثلا فرد عضو هیأت مدیره است برای حقوق دریافتی خود تصمیم می گیرد، برای حل این مسئله لایحه درباره تضاد منافع آماده شده و تقدیم مجلس می شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: دولت الکترونیک می تواند فضا را برای شفافیت مناسب کند تا ارتباط چهره به چهره نباشد و مردم از طریق اینترنت مسائل خود را حل و فصل کنند. نکته دیگر آنکه رسانه ها را باید فعال کنیم. برای مبارزه با فساد باید به شبکه های اجتماعی، روزنامه و رسانه ها آزادی عمل بدهیم. البته اقدام انتظامی و قضایی هم سر جای خودش مفید خواهد بود.

وی درباره مبارزه با قاچاق گفت: حجم قاچاق سال 84 ، 3 میلیارد دلار در سال بود اما در یک مقطعی دولت مردم را به قاچاق تشویق کرد چون بحث تحریم از سال 90 اوج پیدا کرد حجم قاچاق کالا به 25 میلیارد دلار رسید با این توجیه که می خواهیم تحریم را دور بزنیم.

رئیس جمهور اظهار کرد: قاچاق برای تولید کشور مضر است. دولت یازدهم از حجم قاچاق را از 25 میلیارد دلار به 12 میلیارد دلار کاهش داد یعنی 50 درصد حجم قاچاق کم شد. با سامانه های گمرک جلوی خیلی از قاچاق گرفته می شود، از طرفی باید کیفیت و قیمت کالای داخلی متعادل کنیم. تا مردم با کیفیت بالاتر و قمیت مناسب کالا از داخل کشور بخرند.

وی ادامه داد: استان های مرزی باید هم صادرکننده کالای ایرانی باشند تا جلوی قاچاق گرفته شود تا پایان دولت دوازدهم می شود به طور کامل این معضل را از بین برد.

وی افزود: برای اشتغال در جامعه اولا باید فضای اقتصاد کشور را آرام کنیم تا مردم به آینده برای سرمایه گذاری اعتماد پیدا کنند و زمینه اشتغال به وجود بیاید. باید فناوریهای جدید را دنبال کرد. ما به شرکت های دانش بنیان تسهیلات و امتیازات می دهیم. نکته دیگر مالیات بنگاه های متوسط و کوچک و اصناف را به صورت خود اظهاری کردیم خود همین مسئله فضای خوبی به وجود می آورد.

روحانی توضیح داد: طرح کاروزی به زودی آغاز می شود، بهمن ماه سال گذشته در شورای عالی اشتغال تصویب شد. همه بخش های فنی حرفه ای را فعال می کنیم افراد در یک دوره ای آموزش ببینند بعد با یک چهام حداقل حقوق و دستمزد وقتی در بنگاهی به عنوان کارورز مشغول کار شد، اگر کارش مورد پسند قرار گرفت به مدت یک سال سهم بنگاه را پرداخت می کنیم. در سه استان به طور آزمایشی این طرح را اجرا کردیم، سامانه اش معرفی می شود و زمینه خوبی برای اتشغال جوانان فراهم خواهد شد.

وی افزود: البته امروز زنان هم وارد بازار کار شدند، در این دولت عدد بالایی حدود 750 هزار خانم مشغول کار شدند پس فضای بزرگی را باید در حوزه اشتغال فراهم کنیم. طرح دیگر مهارت آموزی در دبیرستان است. افرادی که مهارت لازم را پیدا می کنند قبل دیپلم مشغول کار می شوند، پس مهارت ایجاد شود اشتغال خواهد بود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: باید زمینه های گردشگری در شهرهای گردشگر پذیر فراهم شود مثلا اصفهان و فارس نباید مشکل اشتغال داشته باشند، هم اکنون بخش حمل و نقل به ویژه حوزه ریلی و هوایی دارد سامان پیدا می کند. باید موانع گردشگری رفع شود، الان گردشگر ایران را کشورهای دیگر جذب می کنند در حالیکه زمینه های خوبی برای گردشگری در کشور داریم.

وی افزود: طرح کارورزی و ایجاد مهار در دبیرستان و دانشگاه و اتصال به مراکز تولیدی از طرح هایی است که برای اشتغال زایی دنبال خواهیم کرد. طبق قانون برنامه ششم باید سالی 950 هزار شغل ایجاد کنیم.

روحانی همچنین در پاسخ به سوالی که به فضای مجازی اشاره داشت، گفت: سابقه تاریخی فناوری هراسی در ایران داریم. با رادیو، تلویزیون و ویدئو و ماهواره هم مبارزه شده است. الان هم برخی با فضای مجازی مبارزه می کنند. باید به جوانان آموزش بدهیم که چطور از این فضا استفاده کنند. نمی شود برای جلوگیری از ورود پشه  و مگس، در و پنجره ها را ببندیم. باید یک توری نصب کنیم! نمی شود که برای پرهیز از تصادف اصلا رانندگی نکنیم!

وی افزود: باید آموختن از این فضا و خطرات آن را به جوانان بیاموزیم. هرچیزی ممکن است خطراتی داشته باشد. باید شبکه ملی اطلاعات ایجاد کنیم. روی این شبکه ملی برنامه های مختلف می توان نصب کرد. در صداوسیما برای تولید یک فیلم هزینه زیادی می کنید اما الان یک فضای مجازی را با 50 نفر می توانند بگرداندد. این فضا باید امن باشد نه امنیتی. باید از اخلاق حراست شود. در فضای حقیقی هم با همین موضوعات روبرو هستیم.

وی بر لزوم مبارزه با قانون گریزی در فضای حقیقی و مجازی تاکید کرد که به قانون گرایی در جامعه کمک می کند.

رئیس جمهور درباره اعتقاد به آزادی رسانه ای و انتقاد مخالفان هم گفت: انتقاد نه تنها خوب که لازم است. البته انتقاد باید سازنده باشد نه اینکه به تخریب و اتهام تبدیل شود. امیدوارم این انتخابات آزمایش خوبی برای پرسشگری و نقد باشد و در فضای آرامی مردم پای صندوق ها بیایند. علی برکت الله!

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 665146

برچسب‌ها