روزنامه شهروند نوشت: لیست شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان برای شورای شهرتهران جز جابجایی «مرتضی الویری» با «معروف صمدی» فعلا تغییر دیگری نداشته است، اگرچه همچنان احتمال جابجایی حجت نظری با «ایوب فرامرزیان» هم وجود دارد.

همه اینها درشرايطي است كه رئيس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهرتهران مي‌گويد: «موج انصراف به نفع ليست ٢١نفره اصلاح‌طلبان به راه افتاده است كه موجب انسجام بيشتر در انتخابات شورا مي‌شود.»

در روزهاي گذشته اصلاح‌طلبان روزهاي شلوغي را داشتند؛ از ارایه ليست اميد و واكنش‌هاي منفي به آن تا جلسات درون حزبي با رهبر اصلاحات و تشويق به انصراف جاماندگان ليست. البته هنوز خيلي‌ها از روند نهايي‌كردن ليست گلايه دارند و از توضيحاتي كه در اين‌باره ارایه شده، قانع نشدند؛ با اين حال بسياري از افراد شاخص يا جوان اصلاح‌طلبي هم مثل علی تاجرنیا- عضو ارشد حزب اتحاد ملت، امیر آریازند دیگر عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، ابراهیم اصغرزاده- فعال اصلاح‌طلب، محسن مهرعليزاده- فعال اصلاح‌طلب، سعید الله‌بداشتی- عضو شاخه جوانان مجمع نیروهای خط امام، فاطمه راکعی و نسیم چالاکی، اعضای شورای مرکزی حزب اتحاد، عماد بهاور- مسئول شاخه جوانان نهضت آزادی ایران و عضو دفترسیاسی نهضت آزادی ایران، علی‌اصغر شفیعیان- فعال رسانه‌ای و مدیرسایت انصاف نیوز، فائزه دولتی- عضو علي‌البدل شوراي شهرتهران، سیدمصطفی موسوی‌لاری- فعال اصلاح‌طلب، سیداحمد میری از مدیران دولت اصلاحات و ازجانبازان دوران دفاع مقدس، مجید سرسنگی- معاون فرهنگی دانشگاه تهران، مهران کرمی- روزنامه‌نگار، مرجان توحیدی- روزنامه‌نگار، احسان علیزاده، نسرین وزیری ازجمله افرادي بودند كه به نفع ليست اميد از شركت در انتخابات شوراي شهر انصراف دادند.

اگرچه برخي از آنها به روند نهايي‌شدن ليست انتقاد داشتند، اما به ‌دليل تعهد اخلاقي نسبت به شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان ازشركت در انتخابات كناره‌گيري كردند. با وجود اين، نه‌تنها اعضاي اصلاح‌طلب فعلي شوراي شهر تهران هنوز هيچ حرفي از انصراف نزده‌اند، بلكه زمزمه‌هايي هم از ارایه ليست جداگانه توسط آنان به گوش مي‌رسد. به همين دليل هم محسن ‌هاشمي‌رفسنجاني، مدیرعامل سابق مترو تهران جمعه‌شب درجمع نمایندگان مناطق ۲۲گانه ستاد انتخاباتی خود از بلاتکلیفی لیست اصلاح‌طلبان برای شورای شهر انتقاد كرد: «آنچه مهم است، با رفتن یک شخص به شورای شهر چیزی حل نمی‌شود، بلکه همه باید تلاش کنیم لیست مورد نظر که متاسفانه هنوز کامل نشده و از این جهت در خلأ قرار گرفتیم، وارد شورای شهر شود. اگر اکثریت را درشورای شهر نداشته باشیم، اقلیت هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد و شورای شهر مؤثری نخواهیم داشت.» در دوره چهارم شورای شهر تهران بارها اعضاي اصلاح‌طلب شورا دليل ناكامي درنظارت بر شهردار تهران را در «در اقليت‌بودن اصلاح‌طلبان شورا» عنوان كرده بودند.

ازسوي ديگر، رئيس كميسيون شهرسازي شوراي شهر تهران هم ديروز همراه محمود میرلوحی ازکاندیداهای شورای شهر پنجم که در لیست اصلاح‌طلبان قرار دارند، درنشست خبري درباره ليست منتشرشده توضيحاتي را ارایه كردند. محمد سالاري همان اول به محدوديت تعداد اعضاي شوراي شهرتهران اشاره كرد كه فرآيند انتخاب را سخت‌تر كرده است: «بعد از امتيازبندي نهایتا ١٥٠نفر انتخاب شد و از آنجایی که تمامی ١٥٠نفر قابلیت این را داشتند که در لیست اصلاح‌طلبان قرار گیرند، به گروه‌های تخصصی شهری تقسیم‌بندی شدند، حتی آقایان موسوی‌لاری و عارف هم اعلام کردند که از درون این گروه‌های تخصصی نمایندگان انتخاب شوند، بنابراين کارگروه‌ها بعد از برگزاري جلسات مختلف اعلام کردند که به ‌دلیل شایستگی‌های زیادی که وجود دارد، خودشان هم نمی‌توانند کاندیدای خود را اعلام کنند و تعهد دادند هرتصمیمی که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بگیرد، آن را قبول می‌کنند.»

او مي‌گويد كه لازم است تمامی اصلاح‌طلبان از این لیست ٢١نفره حمایت کنند، چون بايد افرادی به شورای شهر راه یابند که به اصول حزبی خود معتقد باشند، چون در دوره چهارم دیدید افرادی که از لیست اصلاح‌طلبان رأی آوردند، با وجود آن‌که مرام‌نامه را امضا کرده بودند، در اردوگاه جناح مقابل هنرنمایی کردند.» اگرچه وجود افراد سياسي و حزبي در ليست اصلاح‌طلبان در روزهاي گذشته به‌عنوان يك انتقاد مطرح بود، اما حالا رئيس كميسيون شهرسازي شوراي شهر از آن دفاع مي‌كند: «باید از سرمایه تشکل‌های سیاسی که سوابق مرتبط دارند، استفاده شود و می‌بینیم که درکشورهای توسعه‌یافته فرآیند رسیدن به کاندیدا از مسیر احزاب عبور می‌کند و این یکی ازنقاط قوت اصلاح‌طلبان است که گزینه خود را ازمیان تشکل‌های سیاسی انتخاب می‌کنند.»

او همچنان معتقد است كه لیست اصلاحات براساس یک فرآیند دموکراتیک بسته شده است: «به عنوان مثال، فرزند موسوی‌لاری در سهمیه‌بندی جوانان رأی بالایی آورد اما تنها به این دلیل که فرزند موسوی‌لاری بود، حذف شد. نهاد شوراها یک نهاد مدنی و اجتماعی است، مدل شورا و شهرداری در آینده باید اصلاح شود و این اصلاح تنها با رأی‌آوردن کل لیست اصلاح‌طلبان میسر است.» سالاري در ادامه به موج انصراف‌هايي كه درچند روز گذشته به راه افتاده است، اشاره كرد كه منجر به انسجام بيشتري خواهد شد: «به نظرم رئیس دولت اصلاحات قطعا درچند روز آینده از این لیست حمایت خواهد کرد و شاهد انسجام بیشتری خواهیم بود؛ هرچند که باید از افرادی که در لیست نیستند، هم دلجویی شود.» این درشرایطی است که عصر دیروز لیستی با نام امید اصلاحات با حضور افرادی چون هاشمی، مسجدجامعی، دوستی، سرخو، حقانی، حکیمی‌پور، تندگویان، دانشور، راغفر و یاشار سلطانی و... منتشر شد.

ليست‌هاي موازي به ضرر اصلاح‌طلبان است
محمود میرلوحی، كانديداي ديگر شوراي شهرتهران هم كه دراين نشست حضور داشت، سخناني را درباره روند رسيدن به ليست نهايي ارایه كرد: «لیست اصلاح‌طلبان برای شورای شهر بعدی با استفاده ازهمه تجارب چهار دوره گذشته و به استناد شرایط کنونی بوده است. شاهد بودیم که به دلیل خانه‌نشینی مردم شورای شهر دوم چه شرایطی داشت؟ و در‌سال ٨٤ هم به دلیل تفریق معرفی کاندیدای اصلاح‌طلب شاهد بودیم که چه آثار سوئی ایجاد شد. برکت ائتلاف اصلاح‌طلبان در انتخابات ٩٢ و ٩٤ باعث شد که دلواپسان به مرخصی بروند و امیدواریم گام بعدی این ائتلاف در انتخابات ٩٦ بسته شده و آقای روحانی و لیست امید درشوراها انتخاب شوند تا در ٢٩ اردیبهشت سومین میوه ائتلاف هم برداشته شود.» او معتقد است كه كار شوراي عالي اصلاح‌طلبان براي انتخاب ليست كار سنگين و كارشناسانه‌اي بود: «شورای عالی برای شوراها یک برنامه وسیع تدوین کرد و حتی برای نحوه اداره شوراها هم آیین‌نامه تصویب کرده است.»

ميرلوحي درباره برخي اعتراضات نسبت به لیست هم گفت كه اعتراضات درحال رفع‌شدن است: «اعتراضات تند و تیزی که در روزهای اول وجود داشت، درحال رفع‌شدن است و درحال حاضر شاهد ایجاد موج انصراف‌ها به نفع لیست ٢١نفره هستیم. اين درحالي است كه ارایه لیست موازی با لیست اصلاح‌طلبان آسفالت‌کردن جاده رقیب است. قطعا لیست‌های موازی جاذبه لیست اصلی را ندارد و حتی ممکن است ارایه لیست موازی کار جریان رقیب باشد.»

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 665234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =