دیگر عناوین خبری: ثبت چندرسانه‌ای زندگی انسان / ساخت شبکه عصبی مصنوعی برای شنوایی / جدیدترین گوشی موبایل اچ.تی.سی با قابلیت وای‌مکس / ساخت لباس هوشمندی که احساسات انسان را کنترل می‌کند و خبرهای دیگر

بهنوش خرم‌روز: پیدا کردن موجودات زنده بر روی کرات دیگر،‌ سال‌هاست که مورد توجه همه، از دانشمندان گرفته تا مردم و فیلم‌سازان قرار گرفته است. کسی چه می‌داند، شاید اجداد بسیار قدیمی‌تر ما هم به این مسئله فکر می‌کرده‌اند. اما یک کره خاص مدتی است که توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است. ‌شاید اسم آن را شنیده باشید،‌ تیتان.
تیتان یکی از قمرهای زحل است و مدتی است شواهد مختلف نشان می‌دهند که احتمال دارد روی این کره، حیات در حال شکل گرفتن باشد. برخی دانشمندان فکر می‌کنند که تیتان دارد مراحلی را می‌گذراند که شبیه به مراحل تحول زمین اولیه هستند. این بار پاپ‌ساینس خبر از یافته جدید فضاپیمای کاسینی داده است؛ هیدروژن موجود در اتمسفر این کره در حال ناپدید شدن است و دانشمندان حدس می‌زنند که حیاتی بر پایه متان در این سیاره شکل گرفته است. البته ممکن است احتمال‌های دیگر هم وجود داشته باشند. به علاوه با همه جستجوها، هنوز اثری از استیلن در اتمسفر نازک این کره پیدا نشده. همه این یافته‌ها با تئوری 5 سال پیش مک‌کی، دانشمند ناسا جور در می‌آید که گفته بود در تیتان زندگی مولکولی شکل گرفته که هیدروژن تنفس می‌کند، استیلن می‌خورد و در نتیجه متان دفع می‌کند.

هیچ‌وقت در طول زندگی‌تان دوست داشته‌اید که می‌توانستید همه جریان‌های زندگی خودتان را ضبط کنید؟ شاید فکر کردید حمل آن همه دوربین با خودتان احمقانه به نظر می‌آید. اما به گزارش پاپ‌ساینیس، حالا سونی یک راه خیلی ساده‌تر جلوی پایتان گذاشته است. این شرکت عینکی ارائه کرده که حرکت چشم شما را تشخیص می‌دهد و آن‌چه را که شما بدان نگاه می‌کنید ثبت می‌کند. یک جور بیوگرافی یا زندگی‌نامه چندرسانه‌ای! این عینک خیلی سبک است و عمر طولانی دارد.

نورون‌ها یا سلول‌های عصبی ما، به هم متصلند و به صورت شبکه، فعالیت می‌کنند. گروهی از دانشمندان چندی پیش، شبکه‌ای از نورون‌های عصبی مصنوعی ساخته بودند که از سیستم بینایی انسان الهام گرفته بود و می‌توانست به خوبی تصاویر را تشخیص بدهد، ‌یا شاید بتوانیم بگوییم ببیند! حالا پاپ‌ساینس اعلام کرده که این شبکه نورونی مصنوعی به همان خوبی که می‌بیند، می‌تواند بشنود، یعنی می‌تواند ویژگی‌های صداها را یاد بگیرد و با 87 درصد دقت، صداها را دسته‌بندی نماید. یعنی ممکن است این سیستم، بتواند مغز ما را شبیه‌سازی کند و در آینده‌ای نزدیک، روبا‌ت‌ها یا ابزارهایی با حواسی مانند انسان داشته باشیم؟ شما فکر می‌کنید جالب است یا ترسناک؟

مدتی پیش فروشگاه‌های مشهور مک‌دونالد شرو ع به استفاده از لیوان‌هایی با طرح شخصیت‌های کارتون شرک کردند. اما بعد از مدتی معلوم شد در رنگدانه‌های این لیوان‌ها از ماده‌ای به نام کادمیوم استفاده شده که ماده‌ای سمی است و مواجهه با آن موجب خطرات شدیدی برای سلامتی کودکان می‌شود. لایوساینس و سای‌سنترال دیروز گزارشی از اقداماتی که با همکاری خود مک‌دونالد برای جمع‌آوری این لیواان‌ها و آگاهی دادن به کاربران و مردم صورت گرفته است، منتشر کرده است.

سای‌سنترال همچنین یکی از اولین عناوین خبری دیروز خود را به کشف نوعی مولکول جدید اختصاص داده است. فکر می‌کردید که یک جور مولکول دیگر هم داشته باشیم که غول‌پیکر باشد و با مولکول‌هایی که همه چیز را در اطراف ما تشکیل داده‌اند، فرق داشته باشند؟ این مولکول به قدری بزرگ است که به راحتی یک ویروس که خودش از چندین مولکول تشکیل شده را در خود جای می‌دهد. مهم‌تر این که این مولکول در آن واحد می‌تواند شکل‌بندی‌های متفاوتی داشته باشد.

سری به دنیای فناوری و حوزه رنگارنگ گوشی‌های هوشمند بزنیم. یکی از اولین عناوین خبری دنیای فناوری در بسیاری از خبرگزاری‌ها از جمله تکنولوژی ریویو و پاپ‌ساینس دیروز، وارد بازار شدن گوشی جدید اچ.تی.سی بود که برای اولین بار از فناوری وای‌مکس استفاده می‌کند و می‌تواند با سرعت بالا از راه دور به اینترنت متصل شود. این گوشی جدید که توجه‌ها را به خود جلب کرده، EVO 4G نام دارد. اگر هنوز این گوشی را ندیده‌اید باید بگویم ظاهر خوبی هم دارد.

با این حال، همچنان خیلی‌ها منتظر کنفرانس اپل هستند که از دوشنبه شروع می‌شود. به گزارش اسوشیتدپرس، هیچ‌کس دقیقا نمی‌داند که اپل این بار پرده از چه رازی برمی‌دارد. بعضی منتظرند که اپل نسل جدیدی از گوشی‌های هوشمند را روانه بازار کند. به هر حال تا شروع کنفرانس باید صبر کنیم چون سابقه ندارد که اپل کارهایش را پیش از موقع لو بدهد.

باز هم ماجرای فاجعه نفتی خلیج مکزیک. با این که مدت‌هاست خلیج مکزیک و اقدامات بی.پی در لیست عناوین اول خبرها جای دارند و شاید کمی خسته‌کننده شده باشد، اما چون این بار جز معدود دفعاتی است که در این زمینه یک خبر خوب منتشر شده و تقریبا همه خبرگزاری‌ها بدان پرداخته‌اند، باید بگویم بالاخره شرکت بزرگ بی.پی شروع به جمع‌آوری نفت خام آزاد شده کرده و ظاهرا عملیات موفقیت‌آمیز هم بوده است.

ساینس‌دیلی اما ترجیح داده که اولین عنوان خبری دیروز خود را به کشف توالی ژنوم نوعی جلبک قهوه‌ای اختصاص بدهد. این پروژه که 5 سال طول کشیده، اطلاعات مهمی را در مورد دو مسئله پایه‌ای در شکل‌گیری سطوح بالاتر حیات بر روی زمین در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد؛‌ چندسلولی بودن و فوتوسنتز.

وقتی دچار استرس می‌شوید چه کار می‌کنید؟ اصلا خودتان متوجه می‌شوید که استرس دارید؟ به کسی تلفن می‌زنید؟ موسیقی گوش می‌کنید؟ بی‌بی‌سی دیروز در گزارشی جالب شرح داده که یک نوع لباس جدید طراحی شده که می‌تواند بفهمد شما استرس دارید و سعی می‌کند شما را آرام کند. این لباس به حسگرهای بی‌سیمی مجهز است که ضربان قلب،‌ دمای پوست و برخی اطلاعات دیگر را از بدن شما می‌گیرد و با استفاده از یک گوشی هوشمند به مرکز اطلاعاتی آنلاینی که کاربر از پیش انتخاب کرده وصل می‌شود. این لباس می‌تواند با نمایشگر ال.ای.دی خود تصاویر ساده‌ای را به شما نشان بدهد یا موسیقی خاص و یا پیغام‌های از پیش ضبط شده دوستان و خانواده را برای شما پخش کند تا آرام‌تر شوید. شبیه یک دوست دلسوز است نه؟