دادستان تهران تاکید کرد: عفو اعلامی از سوی مقام معظم رهبری مشمول محکومان قطعی دادگاه‌هاست.

عباس جعفری دولت آبادی در  در تشریح وضعیت محکومان مورد عفو قرار گرفته از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: این عفو به دو دسته کلی شامل بخشیدگی کامل و تخفیف مجازات تقسیم می‌شود و مجازات عده‌ای به طور کامل بخشیده شد و به عده‌ای نیز تخفیف مجازات داده شده است.

اهم اظهارات وی را به نقل از ایسنا در ادامه بخوانید.

  • افراد زندانی مشمول عفو بعد از اعلام عفو از سوی مقام معظم رهبری بلافاصله آزاد شدند و در مورد محکومانی که احکام آنها در حال اجرا بود و به مرخصی رفته بودند نیز بعد از تعطیلات، این عفو به زندان ابلاغ می‌شود تا اجرای حکم آنها متوقف شود.
  •  افرادی که احکام آنها در شرف یا در حال اجراست نیز آثار اجرای حکم آنها متوقف و منتفی می‌شود و با صدور قرار موقفه اجرا از سوی دادسرا حکم در مورد آنها به لحاظ مورد عفو قرار گرفتن، اجرا نمی‌شود.
  •  امیدوارم این عفوها زمینه بازگشت این افراد را به جامعه فراهم . این عفو، پس از ظلم بزرگی بود که این افراد در حق نظام کردند و نظام در موضع اقتدار آنها را عفو کرد و بنای این عفو بر بازگشت و اصلاح آنهاست و امیدواریم که به انقلاب و جامعه‌ اسلامی برگردند.
  •  ابراز ندامت از شروط استفاده کنندگان از این عفوبود.
  •  عفو اعلامی بر اساس اظهارات، نوشته‌ها، رفتار محکومان در طول و بعد از اجرای حکم، نوع مجازات‌ها، میزان محکومیت‌ها و رفتار محکومان در گذشته و اقداماتی که انجام دادند و ابراز ندامت از گذشته، صورت گرفته است.
  •  این عفو با اخذ نظر دستگاه‌های ذیربط شکل گرفته است. اعطای عفو جزو وظایف ذاتی ریاست قوه قضاییه است و ایشان می‌تواند در مناسبت‌های پیش بینی شده در آیین نامه عفو، هر ساله پیشنهاد عفو تعدادی از محکومان را دهد و اعطای عفو در مناسبت‌ها در قوه قضاییه معمول و مرسوم است اما این عفو از این ویژگی برخوردار است که برای اولین بار طی سال گذشته مشمول محکومان جرایم امنیتی ‌شد.
  •  به زودی این عفو را به افرادی که در مرخصی هستند، ابلاغ خواهیم کرد تا نیازی به بازگشت آنها به زندان نباشد مگر تخفیف مجازات شامل آنها شده باشد؛ اما کسانی که به مرخصی رفتند و عفو کامل شامل آنها شود، دیگر به زندان برنمی‌گردند یا اجرای احکام آنها موقوف خواهد شد.
  •  افرادی که مشمول تخفیف مجازات شدند الباقی مجازاشان اجرا خواهد شد اما این اجرای مجازات مغایرتی با استفاده از مرخصی نخواهد داشت.

جعفری دولت‌آبادی همچنین درباره خبرهایی مبنی بر درخواست عفو برای سه تبعه آمریکایی تصریح کرد: از آنجایی که این سه کوهنورد هنوز محاکمه نشده‌اند، عفو اعلامی مشمول آنان نمی‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 66600

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =