۰ نفر
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۲

ایرنا نوشت: دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا گفت: در مبارزه با گروه تروریستی پ.ک.ک در کنار دولت و مردم ترکیه قرار داریم و از این مبارزه حمایت می کنیم.

وی در دیدار با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در کاخ سفید، در نشست مطبوعاتی مشترک اظهار کرد: بی صبرانه منتظر همکاری با رئیس جمهوری ترکیه برای استقرار صلح و امنیت در خاورمیانه و مبارزه با خطرات مشترک و ایجاد آینده ای افتخارآمیز برای مردم دو کشور هستم.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز در این نشست مشترک مطبوعاتی، مذاکره دولت آمریکا با گروه های تروریستی را بر خلاف معاهدات بین المللی دانست و گفت: روابط ترکیه و آمریکا که بر مبنای دموکراسی و منافع مشترک بنا شده، برای ثبات و صلح جهانی مهم است.

اردوغان بیان کرد: همکاری دو جانبه برای مقابله با گروه های تروریستی در منطقه و در راس آنها داعش بسیار مهم است.
وی ادامه داد: ترکیه در مبارزه با همه گروه های تروریستی بدون تبعیض بین آنها که آینده ما را هدف قرار داده اند، مصمم است.
وی اظهار کرد: کسانی که به بهانه حمایت از فعالیت گروه های تروریستی درصدد تغییر ساختار قومی و مذهبی مردم منطقه هستند، به بیراهه می روند و ما اجازه این کار را نخواهیم داد.

اردوغان در این مصاحبه بار دیگر انتظارات خود در خصوص گروه گولن را مطرح کرده و بار دیگر خطاب به ترامپ بر نقش تشکیلات و شخص فتح الله گولن در کودتای 15 جولای ترکیه تاکید کرد.

وی گفت: هیچ کدام از گروه های تروریستی جایگاهی در منطقه نخواهند داشت.
وی بار دیگر حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) را گروه های تروریستی خواند و بیان کرد: حمایت از گروه تروریستی ی.پ.گ و پ.ی.د از سوی هر کشوری که باشد، به طور قطع با مقررات جهانی مغایر است.
به گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه برای سفر رسمی سه روزه وارد ایالات متحده آمریکا شده است.

این سفر که از جمله سفرهای پرحاشیه اردوغان محسوب می شود، در حالی آغاز شده که تنش در روابط دو طرف در بالاترین حد خود قرار دارد و مقامات دو طرف هر چند که در اظهارات خود خویشتنداری به خرج می دهند ولی شواهد نشان می دهد که نارضایتی ترکیه از دولت آمریکا این سفر را تحت الشعاع خود قرار داده و این نارضایتی در جریان مذاکرات دو طرف نیز نمایان خواهد شد.

استرداد فتح الله گولن روحانی ناراضی ساکن آمریکا و متهم ردیف اول کودتای 15 جولای سال گذشته ترکیه و نیز توقف حمایت آمریکا از گروه های کُردی شمال سوریه و عراق و خودداری واشنگتن از ارسال سلاح به حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) دو محور عمده این سفر از سوی آنکارا تعیین و اعلام شده است.

دولت ترکیه در هفته گذشته یک هیات بلند پایه شامل ارتشبد خلوصی آکار رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه، هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات ملی و ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه را برای فراهم کردن مقدمات سفر اردوغان در 25 اردیبهشت ماه به واشنگتن اعزام کرد و علاوه بر این، وزیر دادگستری ترکیه نیز عازم آمریکا شد تا با همتای آمریکایی خود در خصوص استرداد فتح الله گولن رایزنی کند.

در جریان سفر جاری رئیس جمهوری ترکیه به آمریکا، بکیر بوزداغ وزیر دادگستری، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه، نهاد زیبکچی وزیر اقتصاد، برات آلبایراک وزیر انرژی و منابع طبیعی، فکری ایشیک وزیر دفاع ملی ترکیه نیز اردوغان راه همراهی می کنند.
رئیس جمهوری ترکیه در چارچوب این سفر رسمی به آمریکا، با نمایندگان نهادهای مدنی، اندیشکده ها و کار آفرینان نیز دیدار خواهد کرد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 666372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =