اطلاعیه‌های انتخاباتی: تخلف‌ها را گزارش کنید/ الزام به رأی دادن در هر دو انتخابات نیست

ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که «با توجه به همزمانی انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، رأی دهندگان هیچ الزامی برای رأی دادن در هر دو انتخابات جاری ندارد» و از سوی دیگر هیئت نظارت هم از مردم خواست تا تخلف ها را اطلاع بدهند.

به گزارش خبرآنلاین؛ روز موعود بیست و نهمین روز اردیبهشت سال 96 رسید تا دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین انتخابات شورای شهر همزمان برگزار شود. از همان لحظات آغازین این رقابت، ستاد انتخابات وزارت کشور در قامت مسئول اجرای انتخابات در کنار هیئت نظارت بر انتخابات، بیانیه‌ها و اطلاعیه‌های متعددی را صادرکردند.

ستاد انتخابات با اطلاعیه هایش بر شفاف سازی نکاتی در باب رأی دادن تأکید داشت و از سوی دیگر هیئت نظارت اطلاعیه هایش  بر اموری همچون عدم دخالت افرادی به جز شورای نگهبان بر امر نظارت و دعوت مردم برای اعلام گزارش‌های تخلف، اشاره داشت.

علاوه بر اطلاعیه های رسمی که از سوی وزارت کشور و شورای نگهبان به عنوان دو نهاد اجرایی و نظارتی انتخابات صادر شده است، وزیر کشور، سخنگوی شورای نگهبان، رئیس ستاد انتخابات و ... دیگر اعضای ستاد انتخابات کشور و هیئت نظارت بر انتخابات، نکاتی را در قالب مصاحبه با رسانه‌ها مطرح کردند.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نقطه شروع این نکته سنجی های انتخاباتی بود. او صبح امروز پس از آنکه دستور آغاز اخذ رأی برای دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در جمع خبرنگاران را صادر کرد، طی سخنانی گفت: مشاهده هر گونه تخلف، از سوی استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و وزارت کشور اعلام می‌شود. امیدوارم بتوانیم از زمان دوازده‌ ساعته به خوبی استفاده کنیم. امروز احتمال وجود شایعات و گمانه‌زنی‌ها در فضای مجازی وجود دارد بر این اساس درخواست دارم مردم بدون توجه به این مسائل نگاه خود را به صدا و سیما و اطلاعیه های وزارت کشور معطوف کنند، امیدوارم حماسه جدیدی با حضور مردم برای کشورمان خلق شود.

 عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز در همان ساعت آغازین انتخابات، گفت: دو تن از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری نمایندگانشان را برای حضور در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات معرفی کردند. حسین طلا از سوی حجت‌الاسلام رئیسی و محمدرضا صادق نیز از سوی حجت‌الاسلام روحانی به ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری معرفی شدند و در حال حاضر در ستاد مرکزی مستقر هستند.

او در مصاحبه‌ دیگری نیز تأکید کرد که «گزارش تخلفات جزئی داشتیم ولی مساله مهمی نبود که خللی در روند اخذ رای به وجود بیاورد.»

سیامک ره‌پیک معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان نيز در محل ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات درباره اقدامات هیات نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری پیرامون رسیدگی به تخلفات انتخاباتی گفت: در حال حاضر مشکل بزرگی درباره تخلفات انتخاباتی نداریم و در حدی نیست که در روند انتخابات تأثیرگذار باشد و روال عادی است.

در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی گزارش‌ها حکایت از این دارد که در بعضی شعب تعرفه‌ها بدون مهر نظارت توزیع می‌شود، گفت: بنده هنوز گزارشی در این باره ندیدم، علی القاعده هر احراز هویتی که صورت می‌گیرد باید تعرفه آن ممهور به مهر نظارت باشد، در غیر این صورت آن تعرفه اعتبار ندارد.

علی اصغر احمدی رئیس ستاد انتخابات کشور نیز با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به روند برگزاری انتخابات اظهار داشت: اگر واجدان شرایط برای مشارکت در انتخابات به شعبه‌ای مراجعه می‌کنند از آن‌ها تقاضا دارم رای خود را برای هر انتخابات در صندوق بیاندازند، اما اگر به هر دلیلی واجدان شر ایط تمایلی به مشارکت در هر یک از انتخابات را نداشته باشند اعضای شعب نمی‌توانند آن‌ها به شرکت در انتخابات وادار کنند.

پاسخ به شایعه‌های در مورد تعرفه‎هاي اخذ راي نيز، بخشی از صحبت‌های امروز مسئولان نظارت و اجرای انتخابات را شامل می‌شد. علی پورعلی‎مطلق دبیر ستاد انتخابات کشور در خصوص برخی شایعه ها مبنی بر اینکه در برخی شعبه ها با کمبود تعرفه مواجه شده ایم، گفت: با هماهنگی شورای نگهبان تعرفه ها به اندازه کافی چاپ و به شهرستان ها و شعب اخذ رای ارسال شده و تا این لحظه در هیچ شعبه ای اعلام نشده که با مشکل کمبود تعرفه مواجه هستند.

این شایعه ها چنان دنباله دار بود که حتی وزیر کشور هم در گفتگویی پس از گذشت نزدیک به 9 ساعت از شروع رأی گیری، تلاش کرد تا با شفاف سازی، راه را برای قوت گرفتن هر شایعه‌ای ببندد. او با حضور در ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: کمبود تعرفه نداریم و تاکنون هیچ مشکل امنیتی نداشته‌ایم و هیچ گزارشی هم نبوده است.

رحمانی فضلی در مورد زمان تمدید انتخابات، نیز تأکید کرد: مشخص نیست زمان اخذ رای تا چه مدت تمدید شود، مهلت قانونی تمدید تا ساعت 12 امشب است، لذا از مردم می خواهیم زودتر به شعب مراجعه کنند تا مدت تمدیدها طولانی نشود.

در ادامه بخشی از اطاعیه های انتخاباتی ستاد انتخابات را بخوانید:

اطلاعیه شماره 11 وزارت کشور

نظر به آغاز اخذ رأی انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور و اولین میاندوره‌ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های انتخابیه "اصفهان"، "اهر وهریس"، "مراغه وعجب شیر"و بندرلنگه، بستک و پارسیان" به آگاهی هم میهنان عزیز می‌رساند که طبق گزارش‌های دریافتی از ستادهای انتخابات استان‌ها و شهرستان‌ها، کلیه شعب ثبت نام و اخذ رأی در سراسر کشور از ساعت ۸ صبح آماده اخذ رأی از کلیه واجدین شرایط می‌باشند.

اطلاعیه شماره 12 وزارت کشور

به اعضای شعب ثبت نام و اخذ رأی تأکید می‌نماید، حتماً در شعبه اخذ رأی یک دستگاه رادیو یا تلویزیون در دسترس داشته و در تمام طول مدت اخذ رأی، روشن نگهدارند تا دستور العملهای فوری ستاد انتخابات کشور را که از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ابلاغ می‌گردد مورد عمل قرار دهند.

اطلاعیه‌های ستاد انتخابات کشور که از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود به منزله دستور کتبی ستاد انتخابات کشور است و رعایت آن الزامی می‌باشد.

اطلاعيه شماره 13 ستاد انتخابات کشور

 به اطلاع اعضای محترم شعب ثبت نام و اخذ رأی می‌رساند، کلیه اوراق و آثار تبلیغاتی متعلق به نامزدهای انتخاباتی به هیچ عنوان نباید در محل شعبه و اطراف درب ورودی و خروجی آن وجود داشته باشد؛ لذا در صورت مشاهده لازم است به سرعت امحاء شود. همچنین اگر در طول زمان رأی گیری َآثار تبلیغاتی از رأی دهندگان در شعبه باقی بماند، آن‌ها را نیز امحاء نمایند.

اطلاعیه شماره 14 ستاد انتخابات کشور

به اعضای محترم شعب ثبت نام و اخذ رأی حوزه‌های انتخابیه‌ای که همزمان انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و یا میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی را برگزار می‌نمایند، توصیه می‌شود اولاً به رأی دهندگان تذکر دهند که نام نامزد مورد نظر خود را حتماً در برگ رأی مربوط به همان انتخابات درج نمایند. ثانیاً توجه داشته باشند که برگهای رأی هر انتخابات درصندوق مربوط به همان انتخابات انداخته شود.

اطلاعیه شماره 15 ستاد انتخابات کشور

اعضای محترم شعب و نمایندگان فرماندار توجه نمایند با توجه به همزمانی انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، رأی دهندگان هیچ الزامی برای رأی دادن در هر دو انتخابات جاری را ندارد و ایشان مخیّرند بنا به تشخیص درهر یک از انتخابات جاری نسبت به رأی دادن اقدام نمایند. مقتضی است اقدام مغایر صورت نپذیرد.

اطلاعيه شماره 16 ستاد انتخابات کشور

اعضای محترم شعبه اخذ رای و نمایندگان فرماندار توجه نمایند، افراد بی سواد، روشندلان، یا افرادی که به هر دلیل قادر به نوشتن رای خود نیستند می‌توانند از فرد مورد اعتماد همراه خود برای نوشتن برگ رای استفاده کنند.

اطلاعيه شماره 17 ستاد انتخابات کشور

به اطلاع اعضای محترم شعب ثبت نام و اخذ رأی می رساند، ملاک اصلی جهت تشخیص واجد شرايط رأی بودن مراجعه كنندگان محترم به شعب و صدور تعرفه برای ايشان، پس از بررسی اصالت شناسنامه، عدم درج مهر انتخابات جاری در شناسنامه و متولد 29 اردیبهشت سال 1378 یا قبل از آن بودن می‌باشد.

ضمناً يادآوری می شود در شهرهی زير يكصد هزار نفر جمعیت براي اخذ رأی انتخابات شوراهای اسلامی، رعايت شرط سكونت رأی دهنده يا افراد تحت تكفل ايشان در يكسال اخير در حوزه انتخابيه مربوطه الزامی است.

اطلاعيه شماره 18 ستاد انتخابات کشور

نمایندگان محترم فرماندار در سراسر کشور توجه نمایند با توجه به ممنوعیت هرگونه تبلیغات انتخاباتی در روز رأی گیری، چنانچه در محل شعبه یا اطراف آن یا صف انتظار رأی دهندگان فرد یا افرادی به هر شکلی اقدام به تبلیغ له یا علیه نامزدهای انتخاباتی می‌نمایند، سریعاً دستور فرمائید موضوع پیگیری و برخورد قانونی صورت پذیرد.

اطلاعيه شماره 19 ستاد انتخابات کشور

به اطلاع کلیه هموطنان عزیز می‌رساند از آنجا که در انتخابات ریاست جمهوری هیچ محدودیت و ممنوعیتی برای مراجعه رأی دهندگان به شعب اخذ رأی وجود ندارد، همه واجدین شرایط می‌توانند در نقاط مختلف کشور اقدام به رأی دادن نمایند.بنابراین آن دسته از هموطنان، که به هر دلیل امروز در شهر محل سکونت خود حضور ندارند می‌توانند با مراجعه به نزدیکترین شعبه در دسترس با انداختن رأی خود، در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نمایند.

لازم به ذکر است در انتخابات میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی تن‌ها کسانی حق رأی دادن دارند که در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی در همان حوزه انتخابیه رأی داده باشند و یا در دوره مذکور رای نداده باشند.

همچنین در انتخابات شوراهای اسلامی فقط در شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت رأی دهندگان یا افراد تحت تکفل ایشان باید حداقل در یکسال اخیر ساکن حوزه انتخابیه مربوطه باشند.

اطلاعيه شماره 20 ستاد انتخابات کشور

به اطلاع کلیه هموطنان عزیز و اعضای شعب اخذ رأی می‌رساند که اخذ رأی در کلیه شعب ثابت و سیارفقط با ارائه شناسنامه و شماره ملی رأی دهنده توسط شخص رأی دهنده امکان پذیر است و هیچ مدرک دیگری بجز شناسنامه قابل قبول نمی‌باشد. ضمناً به کلیه رأی دهندگان گرامی در انتخابات ریاست جمهوری توصیه می‌شود جهت تسهیل و تسریع در روند اخذ رای کارت ملی خود را همراه داشته باشند.

آن دسته از هموطنان محترم که شماره ملی خود را نمی‌دانند، برای اطلاع از شماره ملی می‌توانند از طریق تماس تلفنی با ادارات ثبت احوال، شماره ملی خود را دریافت نمایند.

اطلاعیه شماره 21 وزارت کشور 

همانگونه که مسئولین محترم شعب ثبت نام و اخذ رأی آگاهی  دارند، در شناسنامه های موجود، صفحه چهارم  یا آخر، اختصاص به  انتخابات دارد لذا باید مهر انتخابات در اولین مربع خالی بعد از مهرهای ثبت شده انتخابات گذشته در صفحه مخصوص انتخابات  زده شود. ضمناً چنانچه صفحه مزبور کاملاً پرشده باشد، مهر انتخابات در قسمت مناسبی از صفحه توضیحات شناسنامه ضرب می گردد. توجه نمایید که کارتهای منضم به شناسنامه که مخصوص ضرب مهرهای اضطراری است هیچگونه ارتباطی به انتخابات ندارد و به هیچ عنوان نباید در این امر از آن استفاده شود.

اطلاعیه شماره 22 ستاد انتخابات کشور

نظر به اینکه در برگهای رأی انتخابات شوراهای اسلامی، قسمتی برای نوشتن کد نامزدها در نظر گرفته شده است، به اطلاع هموطنان عزیز و اعضای شعب اخذ رأی می رساند اگر چه نوشتن کد نامزدها بخصوص در مواردی که تشابه اسامی نامزدها وجود دارد، در زمان شمارش آراء از تضییع حقوق ایشان جلوگیری می کند ولی چنانچه در برگهای رأی اسم نامزد نیز نوشته شود، کفایت می کند .

اطلاعیه شماره 23 وزارت کشور

به اطلاع کلیه جوانان برومند میهن اسلامی ایران می رساند، سن انتخاب کنندگان در کلیه انتخابات جاری 18 سال تمام می باشد. یعنی کلیه متولدین روز 29 اردیبهشت ماه سال 1378 و قبل از آن می توانند با حضور در شعب اخذ رای در انتخابات شرکت نمایند.

اطلاعیه شماره 24 وزارت کشور

 

به آگاهی کلیه اعضای شعب اخذ رأی و نمایندگان فرماندار می  رساند به غیر از کسانی که در شعبه اخذ رأی مسئولیتی به عهده دارند و نیز نمایندگان نامزدها فرد دیگری حق حضور در شعبه  اخذ رأی را نداشته و در صورت حضور به آنان تذکر داده شود که محل شعبه را ترک نمایند. نیروهای انتظامی حاضر در شعب اخذ رأی در این ارتباط همکاری لازم را معمول دارند.


اطلاعیه شماره  25 وزارت کشور

به آگاهی هموطنان عزیز می رساند به منظور جلوگیری از تضییع حق نامزدهای انتخابات خواهشمند است درهنگام نوشتن آراء، مشخصات نامزدهای مورد نظر خود را که شامل نام و نام خانوادگی ایشان  به همراه کد نامزد  می باشد، به صورت کامل و خوانا قید نمایید تا ان شاءا... حقی از نامزدهای محترم در هنگام شمارش و احتساب آراء ضایع نگردد.


اطلاعیه شماره  26 وزارت کشور


به آگاهی اعضای محترم شعب اخذ رأی سیار در سراسر کشور می‌رساند که نحوه اخذ رأی و بررسی مدارک در شعب سیار هیچگونه تفاوتی با شعب اخذ رأی ثابت ندارد و لذا از رأی دهندگان گرامی حتی در بیمارستان ها و پادگان ها نیز صرفاً  در قبال ارائه شناسنامه و شماره ملی باید رأی گیری به عمل آید. ضمناً مجدداً تأکید می نماید که متولدین ۱۳۷۸.۲.۲۹ و قبل از آن می‌توانند در انتخابات شرکت نمایند .

اطلاعیه شماره  27 وزارت کشور


به آگاهی هموطنان عزیز می رساند که در هنگام رأی دادن  برای انتخابات ریاست جمهوری فقط نام و نام خانوادگی یک نفر از نامزدها را در محل تعیین شده روی برگ رأی بنویسند و به صندوق اخذ رأی بیاندازند. یادآوری می شود براساس ماده ۲۸ قانون چنانچه در برگ رأی انتخابات ریاست جمهوری نام دو نامزد نوشته شود، برگ رأی باطل است.


همچنین هیئت نظارت با صدور چندین اطلاعیه کار خود را در روز انتخابات به این ترتیب پیش برد:

اطلاعیه شماره یک هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات

 از آنجا که نظارت بر انتخابات صرفاً بر عهده شورای نگهبان می‌باشد، لذا هیچ شخص یا مجموعه‌ای تحت عنوان نظارت و یا هر عنوان دیگر، حق دخالت در امر نظارت بر انتخابات را نخواهد داشت.

اطلاعیه شماره 2 هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات

 با توجه به اهمیت نظارت بر انتخابات و نقش تعیین کننده گزارش‌های مردمی در حفظ سلامت انتخابات و  صیانت از آراء ملت، بدین وسیله هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری  آمادگی خود را جهت دریافت گزارش‌های مستند و مستدل عموم مردم از طرق زیر اعلام می‌نماید:

1) شماره تلفن‌های 4 ـ64362860

2) تلفن گویا به شماره 66401012 جهت دریافت پیام‌های صوتی و نمابر.

3) پست الکترونیکی به آدرس: info@shora-gc.ir

4) آدرس پستی: تهران، خیابان امام خمینی(ره) ، روبروی دانشکده افسری امام علی(ع)، خیابان فلسطین جنوبی، شورای نگهبان.

اطلاعيه شماره (۳) هيات مركزي نظارت بر انتخابات

ضمن تشكر از حضور حماسي و غرور آفرين مردم بزرگوار در عرصه انتخابات و تأكيد بر ضرورت ادامة رأي گيري تا پايان زمان قانوني، به اطلاع مردم شريف و سرافراز مي‌رساند، طبق ماده ۷ قانون نظارت شوراي نگهبان بر انتخابات رياست جمهوري هيچ مرجعي به جز شوراي نگهبان حق توقف يا ابطال شعب اخذ رأي را ندارد و هرگونه اقدامي كه شائبه توقف انتخابات را داشته باشد بدون كسب موافقت قبلي شوراي نگهبان، خلاف قانون است.


این خبر تکمیل می‌شود... 

27217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 667123

برچسب‌ها