دیگر تیترهای خبری: آخرین خبرها از کنفرانس اپل / جدیدترین تهدیدات اینترنتی / تغییر ثابت‌های فیزیکی / پرواز موفق فالکون9 و آغاز توریسم فضایی / جدیدترین تصاویر از فاجعه نفتی مکزیک و راز ژنتیک یهودیان

بهنوش خرم‌روز: ساینس‌نیوز در یک خبر جالب از دنیای زیر آب، نوعی خرگوش دریایی را توصیف کرده که رنگدانه‌های جلبک‌هایی را که می‌خورد، به یک مولکول سمی تبدیل می‌کند. این خرگوش دریایی از ماده سمی به دست آمده برای دفع شکارچیان احتمالی استفاده می‌کند. این اولین بار است که موجودی پیدا شده که رنگدانه غذایش را به یک ماده سمی تبدیل می‌کند.

انگار هر چه به روز آغاز کنفرانس شرکت رایانه‌ای اپل نزدیک‌تر می‌شویم، توجه رسانه‌ها بیشتر و بیشتر به محصولات، ‌وعده‌ها و قابلیت‌های این شرکت جلب می‌شود. حتی سای‌سنترال که اغلب از سلامت و پزشکی می‌نویسد، دیروز در اولین عناوین خود به سراغ غول دنیای رایانه،‌ اپل، رفته و در مورد تلویزیون‌هایی که این شرکت به زودی ارائه خواهد کرد، گزارشی منتشر کرده است. چنان که لایوساینس هم نوشته، تلویزیون‌های آینده اپل به اندازه یک تلویزیون فعلی خواهند بود و امکان وای- فای و حافظه داخلی هم خواهند داشت. یک تلویزون تمام عیار که همه امکانات را برای استفاده از برنامه‌های تلویزیونی و اینترنت خواهد داشت.

لایوساینس همچنین در مورد خطر تازه کشف شده‌ای که از طریق مرورگرها، رایانه شما را تهدید می‌کند، نوشته است. اغلب مرورگرهای جدید از نوارهایی استفاده می‌کنند که به کاربر اجازه می‌دهد چندین سایت را در یک صفحه و در نوارهای قرار گرفته در کنار هم باز کند. از آن‌جایی که اغلب ما این نوارها را باز نگه می‌داریم (احتمالا چون راحت‌تر است)، برنامه‌های خاص می‌توانند روی نواری که باز مانده، سایتی را باز کنند که ما اصلا نمی‌خواهیم باز شود و بدین ترتیب امنیت رایانه ما با مشکل مواجه می‌شود. به این روش، تب‌جکینگ یا تب‌نپینگ گفته می‌شود. .

علی‌رغم این که خبرهای خوبی در مورد روند جمع‌آوری نفت خام آزاد شده در خلیج مکزیک در خبرگزاری‌های مختلف دیده می‌شود، برای مثال خبر نیوساینتیست که نوشته با روش جدید، روزانه معادل هزار بشکه نفت از دریا جمع‌آوری و وارد مخازن موجود بر روی کشتی‌های روی آب می‌شود، اما بالاخره عکس‌های دلخراش این فاجعه نفتی و آثار مرگبار آن بر روی موجودات زنده و اکوسیستم طبیعی منطقه شروع به گسترش کرده‌اند. اسوشیتدپرس طی گزارشی بسیار غم‌انگیز، تصاویری از یک پلیکان پوشیده از نفت منتشر کرده است که بین نفت‌ها مرده و خشک شده است. تصور این که این پلیکان تنها یکی از هزاران موجود زنده‌ای است که لابه‌لای این لکه نفتی عظیم به دام مرگ افتاده‌اند، واقعا دردناک است.

اعداد ثابت جورواجور معادله‌های فیزیک را به خاطر دارید؟ البته فیزیک همیشه پر از این ثابت‌ها بوده و همیشه هم تصور بر این بوده که این ثابت‌ها دقیق و درست هستند. حالا نیوساینتیست گزارشی از بررسی طیف‌های رادیویی یک ابر گازی بسیار دور منتشر کرده که نشان می‌دهد به احتمال زیاد و در آینده‌ای نه چندان دور، نیاز به بازنگری در مورد کل اعداد ثابت فیزیک ذرات خواهیم داشت. دنیای علم است دیگر!

صحبت از فضا شد، دیروز بسیاری از خبرگزاری‌ها از جمله سای‌سنترال، نیوساینتیست و پاپ‌ساینس، خبر از پرواز آزمایشی موفقیت‌آمیز راکت فالکون9 به مدار زمین داده‌اند. این راکت به احتمال زیاد به زودی به یک تاکسی فضایی برای سفر به مدار زمین تبدیل خواهد شد. بلیط‌هایتان را آماده کرده‌اید؟ بله این تاکسی فضایی مخصوص علاقمندان به تماشای فضا است و اختصاص به فضانوردان نخواهد داشت.

در بین عناوین اول خبرهای علمی دیروز، یک خبر دیگر هم مربوط به دریا داریم. اما مربوط به سال‌ها پیش. مدت زیادی است که دانشمندان می‌دانند در پایان آخرین عصر یخبندان زمین، میزان دی‌اکسید کربن موجود در جو به طور ناگهانی تا 50 درصد افزایش یافت. اما این که این همه دی‌اکسید کربن ناگهان از کجا آمد، معمایی بود که تازه حل شده است. بر اساس گزارش نیوساینتیست، عصر یخبندان باعث شده بوده که چرخه اقیانوسی بسیار کند شود. اما با گرم‌تر شدن هوا و ذوب شدن یخ‌ها، ناگهان حجم عظیمی از دی‌اکسید کربن از دل اقیانوس‌ها آزاد شده است. ظاهرا نمونه‌ای از آب غنی از دی‌اکسید کربن در رسوبات اعماق اقیانوسی کشف شده است که این نظریه را اثبات می‌کند.

مذهب انسان‌ها، همیشه یکی از عوامل تاثیرگذار در زندگی آن‌ها و تصمیم‌گیری‌های مهم زندگی‌شان مانند ازدواج بوده است. به طوری که در غالب مذاهب، افراد با کسی ازدواج می‌کنند که هم مذهب خودشان باشد. بدین ترتیب، بسیاری از اطلاعات ژنتیکی در بین افراد پیرو یک مذهب باقی می‌مانند. شاید در بین یهودیان بیشتر از همه این پدیده را بتوان دید. چنان که نیچر و نیوساینتیست دیروز منتشر نموده‌اند، یهودیان سراسر جهان، فاکتورهای ژنتیکی مشابهی دارند که با فاکتورهای ژنتیکی اجدادشان در 2500 سال پیش مطابقت دارد. به نظر می‌رسد این یافته جالب به نوعی منحصر به فرد است.

خوشبختانه این روزها اغلب خبرهای دنیای پزشکی، خبرهای خوب و امیدوارکننده هستند. این‌بار به عنوان آخرین خبر امروز، از ساینس‌دیلی خبری امیدوارکننده در مورد کودکان مبتلا به سندرم داون داریم. سندرم داون یک اختلال ژنتیکی است و اغلب تصور می‌شود که اختلالات ژنتیکی غیرقابل درمان یا حتی غیرقابل دستکاری به سمت بهبود هستند. اما یافته جدید محققین نشان می‌دهد که اگر مادر در طول دوران بارداری به میزان بیشتری از ماده کولین (از زیرموادی که در ویتامین‌های بی یافت می‌شود) مصرف نماید، کودک پس از تولد عملکرد بهتری خواهد داشت. همچنین مصرف این ماده باعث جلوگیری از اختلالات وابسته به سیستم عصبی از جمله آلزایمر می‌شود. ماده کولین بیشتر در زرده تخم‌مرغ، جگر، آجیل و سبزیجاتی چون گل‌کلم و کلم بروکلی یافت می‌شود.

امیدوارم به هیچ‌ عنوان فکر نکنید که کشف ناشناخته‌ها دیگر فقط مربوط به فضا است و ما کره خاکی خودمان را دیگر خیلی هم خوب می‌شناسیم. باید بگویم اصلا این طور نیست. یکی از مناطق زمین که ما و در واقع دانشمندان ما خیلی کم در موردش می‌دانند،‌ منطقه قطب جنوب است. قطب جنوب سردترین قسمت زمین است که ناشناخته‌های فراوانی می‌تواند داشته باشد. ساینس‌دیلی دیروز در مورد دریاچه‌ای در زیر یخ‌های قطب جنوب نوشته است که برای اولین بار می‌خواهیم به اکتشاف دنیای درون آن بپردازیم. این اکتشاف به یافته‌های متفاوتی در مورد تاریخ تحول زمین و انواع گونه‌های حیاتی که زمانی روی کره ما زندگی می‌کرده‌اند خواهد انجامید. دست کم دانشمندان امیدوارند که این طور باشد!