۰ نفر
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵
پیام شادباش کشورها به روحانی

با اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری ایران و پیروزی قاطع «حسن روحانی» رئیس جمهوری کشورمان با کسب 57 درصد آرا، سیل پیام های تبریک کشورهای مختلف جهان به سمت ایران روانه شد؛ پیام هایی که بر تمایل به گسترش همکاری ها و تحکیم روابط دوجانبه و منطقه ای تاکید داشت.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایرنا، روز گذشته پس از اعلام نهایی نتایج دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری توسط وزارت کشور مبنی بر انتخاب مجدد دکتر حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری کشورمان، مقامات بلند پایه کشورهای مختلف جهان با ارسال پیامهایی این موفقیت را به رئیس جمهوری و ملت ایران تبریک گفتند.

**«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از نخستین مقامات ارشد اروپایی بود که بلافاصله پس از آن که «علی اصغر احمدی» رئیس ستاد انتخابات کشور پیشتازی روحانی در انتخابات را اعلام کرد، در صفحه توئیترش این پیروزی را به حسن روحانی تبریک گفت و نسبت به همکاری با ایران ابراز امیدواری کرد.
موگرینی در صفحه توئیترش نوشت: ایرانیان در حیات سیاسی کشور مشارکت پرشوری داشتند و من به رئیس جمهوری ایران بابت پشتوانه نیرومند مردمی که بدست آورده است، تبریک می گویم.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سپس نسبت به همکاری بروکسل برای برقراری روابط دوجانبه، اجرای کامل برجام و آرامش در منطقه و برآورده کردن توقعات همه ایرانی ها ابراز امیدواری کرد.


**«خاویر سولانا» مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در صفحه توئیترش انتخاب مجدد حسن روحانی را تبریک گفت. وی روز شنبه در توئیتی پیروزی روحانی را فرصت دیگری برای ایران و منطقه خواند.


**«بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس روز شنبه در اظهاراتی، پیروزی حسن روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت و بر گسترش همکاری های دو کشور در پیشبرد برجام تصریح کرد.
وی افزود: در دوره اول ریاست جمهوری حسن روحانی ما پیشرفت های خوبی را در توسعه روابط ایران و انگلیس از جمله ارتقاء سطح روابط دیپلماتیک داشتیم. من همچنین از استمرار تعهد او به توافق هسته ای که در سال 2015 امضا شد، استقبال می کنم.
جانسون اضافه کرد: این مهم است که ما با یکدیگر همکاری کنیم تا این توافق کاملا به اجرا گذاشته شود و منافع اش از سوی تمام طرف ها احساس شود.


**«آنجلینو آلفانو» وزیر امور خارجه ایتالیا نیز در پیام تبریکی بر حمایت کشورش از برجام تاکید کرد و در بیانیه ای نوشت: اطیمنان دارم که ایران در اجرای برجام با حسن نیست به وظایف پیش بینی شده و قطعنامه 2231 شورای امنیت جهت تحکیم اعتماد جامعه بین المللی عمل خواهد کرد.
وی افزود، رای ملت ایران برای دومین بار به روحانی تاکید مهمی بر روند اصلاحات، گفت و گو و گشایش این کشور است.
رئیس دیپلماسی ایتالیا ضمن تاکید بر روابط عمیق و باستانی دو کشور گفت کشورش آماده است در جهت تقویت روابط دو کشور در زمینه های اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی و انرژی گام بردارد.


**«پائولو جنتیلونی» نخست وزیر ایتالیا نیز در پیام تبریک خود ضمن مهم خواندن نتیجه انتخابات ایران، اظهار داشت: پیروزی اصلاح طلبی روحانی برای منطقه خاورمیانه اساسی است.
**«پی یر فردیناندو کازینی» رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس سنای ایتالیا پیروزی روحانی را نشانه قصد ایران برای گشایش روابط با غرب ارزیابی کرد و گفت: پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران نشان داد که این کشور نمی خواهد تغییر مسیر دهد و قصد گشایش با غرب را دارد.


**«زیگمار گابریل» وزیر امور خارجه آلمان ضمن تبریک به روحانی در صفحه کاربری وزارت متبوعش در توئیتر، این انتخاب را نشانه حمایت قاطع مردم ایران از گشایش سیاسی و اقتصادی عنوان کرد.


**«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه نیز که خود به تازگی در انتخابات ریاست جمهوری در کشورش به پیروزی رسید، در پیام تبریک خود به روحانی، خواهان تقویت روابط اقتصادی، علمی و فرهنگی با ایران شد. در اطلاعیه ای که دفتر ریاست جمهوری فرانسه در این زمینه منتشر کرده است، بر ضرورت راه حل دیپلماتیک برای رفع منازعات کنونی در خاورمیانه و درخواست از ایران برای در پیش گرفتن چنین رویکردی تاکید شده است.


**«کریستیا فریلند» وزیر امور خارجه کانادا به دنبال انتخاب مجدد حسن روحانی در سمت ریاست جمهوری ایران، بیانیه ای صادر کرد که در آن از تعهدات روحانی به ادامه اجرای برجام و بهبود معیشت مردم استقبال شده است.


**«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه ضمن شادباش پیروزی در انتخابات، تاکید کرد: آماده ایم تلاش های گسترده تری برای توسعه همکاری های دو کشور و نیز دستور کار بین المللی انجام دهیم.
رئیس جمهوری روسیه همچنین در پیام خود ابراز امیدواری کرده است، توافق های صورت گرفته به ویژه در سفر اخیر روحانی به روسیه (7 و 8 فروردین) همسو با منافع دو ملت دوست و برای حمایت از ثبات و امنیت خاورمیانه و کل جهان تحقق یابد.


**«آلکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهوری بلاروس در پیام تبریک خود به روحانی آورده است: نتایج انتخابات ریاست جمهوری آشکارا حمایت گسترده مردم ایران از سیاست های مترقی جنابعالی برای انسجام و یکپارچگی جامعه و استفاده از ظرفیت های اقتصادی کشور به نفع مردم و تحکیم موقعیت ایران در عرصه بین المللی را نشان داد.
وی تاکید کرد: بلاروس بطور سنتی از تلاش ایران برای اجرای سیاست های داخلی و خارجی مستقل حمایت و پشتیبانی می کند.


**«شینزو آبه» نخست ‌وزیر و «فومیو کیشیدا» وزیر امورخارجه ژاپن هم در پیام‌هایی جداگانه، پیروزی حسن روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفتند.
نخست وزیر ژاپن در بخشی از پیام خود با یادآوری دیدارش با حسن روحانی، بر نقش مهم ایران در منطقه خاورمیانه اشاره کرد و گفت که امیدوار است تهران همچنان نقش خود را در برقراری صلح در این منطقه ایفا نماید.
وزیر امور خارجه ژاپن نیز در پیام خود با تبریک انتخاب مجدد حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری بر نقش ایران در برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه تاکید کرد و خواستار افزایش روابط میان تهران و توکیو شد.


**«شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین ضمن تبریک به روحانی نوشت: در دوره چهار سال گذشته ریاست جمهوری جنابعالی، ایران توانسته است به موفقیت ها و پیروزی های اجتماعی و اقتصادی فراوانی دست یابد.
وی افزود: با توجه به تلاش های دو کشور، مناسبات چین و ایران گسترش بسیار چشمگیری داشته است و این روند مثبت توسعه روابط همچنان با حضور مقام ها و ملت های دو کشور ادامه خواهد یافت.
رئیس جمهوری خلق چین در پیام خود تصریح کرد که بدون شک سطح مناسبات چین و ایران تحت حمایت وی و روحانی ارتقای چشمگیری خواهد داشت.


**«سرژ سرکیسیان» رئیس جمهوری ارمنستان با ارسال پیامی، پیروزی قاطع «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران در انتخابات و انتخاب مجدد وی در این پست را تبریک گفت و نسبت به گسترش روابط دوستانه دو کشور ابراز امیدواری کرد.


**«الهام علی اف» رئیس جمهوری آذربایجان، ضمن تبریک به رئیس جمهوری منتخب ایران، این پیروزی را نشانه اعتماد مردم به ایشان و تقدیر از فعالیت های شان در راستای توسعه کشور دوست و برادر ایران و ارتقای رفاه حال مردم ایران عنوان کرد.
رئیس جمهوری آذربایجان در این پیام افزود، اهمیت زیادی برای روابط جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران قائل است. وی نسبت به وضعیت فعلی روابط دو کشور که به سطح همکاری های راهبردی ارتقا یافته، ابراز خوشنودی کرد و گفت: اطمینان دارم تلاش های مشترک در راستای گسترش هر چه بیشتر همکاری های دوجانبه و چند جانبه جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران را مطابق منافع مردم دو کشور که از ارزش های معنوی مشترک برخوردار هستند، در آینده نیز ادامه خواهیم داد.
وی افزود: نسبت به گفت و گوی سیاسی، همکاری های فی مابین در حوزه های مختلف و نیز حمایت ایران از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان ارزش زیادی قایل هستم.


**«نورسلطان نظربایف» رئیس جمهوری قزاقستان هم در پیام خود گفت: امیدوارم حضور روحانی همچون گذشته سبب گستردگی روابط دو کشور ایران و قزاقستان شود.
وی با اشاره به سابقه و مشترکات تاریخی و فرهنگی و همسایگی دو کشور بر آمادگی در جهت همکاری در جهت تثبیت صلح در منطقه و گسترش روابط همه جانبه تاکید کرد.


**«امامعلی رحمان» رئیس جمهوری تاجیکستان با تبریک پیروزی حسن روحانی در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران در پیامی نوشت: هر دو کشور با تکیه بر اشتراک های فرهنگی و تاریخی، مناسبات حسنه و همکاری های سودمندی در عرصه های مختلف دارند.
وی گفت: در دوره جدید ریاست جمهوری حسن روحانی، با سعی و تلاش صادقانه دو طرف، همکاری های همه جانبه ایران و تاجیکستان به سطوح جدیدی ارتقا یافته و در جهت منافع هر دو ملت تحکیم خواهد شد.
امامعلی رحمان افزود، کشورش آماده است تا در این مسیر بر اساس اصول شناخته شده روابط بین الملل، حسن تفاهم، حقوق برابر، خیر خواهی و اعتماد متقابل تلاش کند.


**«بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه نیز در پیام تبریک خود به دکتر روحانی، انتخابات ریاست جمهوری ایران را الگویی برای جهان دانست که در فضایی معنوی، مردمسالارانه و همراه با روحیه مسئولیت پذیری برگزار شد.
بشار اسد در این پیام برای دکتر روحانی و ملت برادر ایران موفقیت، عزت و سربلندی بیشتر آرزو و بر ادامه همکاری میان ایران و سوریه در راستای تقویت امنیت و ثبات دو کشور، منطقه و جهان تاکید کرده است.


**در بیانیه صادره از سوی دفتر ریاست جمهوری عراق، «فواد معصوم» از طریق ارسال پیامی برای دکتر حسن روحانی ، گرمترین تبریکات و تهنیت های خود را به مناسبت انتخاب مجدد وی در منصب ریاست جمهوری ابراز کرده است.
معصوم در این پیام، برای دکتر روحانی در دوره جدید ریاستش بر دولت ایران، آرزوی موفقیت کرده و خواستار پیشرفت و عظمت روزافزون برای ملت ایران شده است.


**«عمار حکیم» رهبر ائتلاف ملی عراق، بزرگترین جریان سیاسی این کشور، ساعاتی بعد از انتخاب مجدد دکتر حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران، این پیروزی را به وی شادباش گفت.
سید عمار حکیم خطاب به دکتر روحانی گفته است: انتخاب مجدد جنابعالی را در منصب ریاست جمهوری اسلامی ایران صمیمانه تبریک و تهنیت عرض می کنم.
وی در ادامه ابراز امیدواری کرده است که در دوران مدیریت دکتر روحانی در 4 سال آینده، روابط تاریخی دو کشور ایران و عراق هرچه بیشتر توسعه یابد.
عمار حکیم ابراز امیدواری کرد، انتخاب مجدد دکتر روحانی به منصب ریاست جمهوری ایران، فرصتی برای توسعه روابط تاریخی دو کشور و در خدمت منافع دو ملت همسایه ایران و عراق و همچنین تحقق صلح و امنیت در منطقه و جهان باشد.


**«محمد نواز شریف» نخست وزیر پاکستان ضمن تبریک به روحانی گفت: روابط بین دو کشور و دو ملت ریشه عمیق در مشترکات تاریخی، فرهنگی، سنتی و اعتقادی دارد.
وی تمایل خود را برای همکاری ادامه دار با رئیس جمهوری ایران با هدف تقویت همکاری های بین دو کشور در زمینه های مختلف ازجمله ایجاد مناسبات اقتصادی قوی و تلاش در جهت ثبات، صلح و پیشرفت منطقه ابراز داشته است.


**«محمداشرف غنی»، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در تماس تلفنی با «محمدرضا بهرامی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل با تبریک موفقیت دکتر روحانی گفت: پیروزی برادر عزیزم را در انتخابات ریاست جمهوری تبریک می گویم.
وی در این تماس تلفنی ضمن آرزوی موفقیت‌های روزافزون رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، گفت: انتظار می‌رود روابط افغانستان و ایران به مثابۀ دو همسایه نزدیک، بر اساس اصل حسن همجواری و احترام متقابل بیش از پیش توسعه یابد. ما مصمم هستیم که روابط تهران – کابل را بیش از پیش در فصل جدید، گسترش دهیم ‏و در همین ارتباط به کمیته های پنج گانه برای پیشبرد سریع طرح ها و برنامه ها برای توسعه همکاری ‏های مشترک و تعمیق روابط، دستورات لازم را داده ام.


**«عبدالله عبدالله»، رئیس اجرائی دولت افغانستان نیز در پیام تبریک خود آورده است: جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری اسلامی ایران دو کشور همسایه٬ برادر، هم‌ دین٬ هم‌فرهنگ و هم ‌زبان هستند و از روابط حسنه و نیک تاریخی برخوردار می باشند و در دورۀ ریاست 4 سالۀ شما روابط دو کشور به طور قابل توجهی گسترش و بهبود یافته است.


**سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله لبنان در پیامش خطاب به روحانی گفت: از طرف خود و به نیابت از برادران و خواهران حزب الله به جنابعالی بخاطر انتخاب دوباره به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران تبریک می گویم.
دبیرکل حزب الله تاکید کرد که مشارکت گسترده مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری به همه دنیا بزرگی این ملت و نظام اسلامی را اثبات کرد و نشان داد که ملت ایران در منطقه ای که نظام های دیکتاتوری بر ملت ها حاکم هستند، از چه میزان از آزادی و آگاهی و حاکمیت برخوردارند.


**«میشل عون» رئیس جمهوری لبنان نیز انتخاب دوباره روحانی را به وی تبریک گفت و تاکید کرد که جهان مشتاق پیشنهاد شما در ادامه مسیر گفت و گو و درهای باز با هدف حفظ منطقه از خطراتی است که گریبانگیر آن است.
وی در این پیام برای روحانی در دور دوم ریاست جمهوری آرزوی موفقیت کرد.


**شیخ «عبدالامیر قبلان» رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان
هم ضمن تبریک پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: این انتخابات میزان بازبودن و انعطاف پذیری سیاسی نظام اسلامی را نشان داد.
رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان تاکید کرد که برگزاری بدون شائبه انتخابات ریاست جمهوری ایران نشان دهنده شفافیت نظام اسلامی و رد کننده تمام افتراها و اتهام های کشورهای غربی علیه ایران و تجربه آن در اجرای اسلام در سطح دولت و انقلاب است.


**«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان نیز در پیام تبریک خود نوشت:جشن بزرگ دموکراسی که کشور شما شاهد آن بود و مشارکت گسترده مردم در آن که بالاتر از نمونه های مشابه در دنیاست باعث خرسندی ماست.


**«شیخ صباح الاحمد» امیر کویت در پیام خود به دکتر روحانی با اشاره به سطح خوب و دوستانه روابط دو کشور برای دولت و ملت ایران، آرزوی موفقیت و سربلندی کرد و ابراز امیدواری کرد که روند روابط دو کشور روز به روز گسترش بیشتری یابد.


**«سلطان قابوس بن سعید» پادشاه عمان پیروزی دکتر حسن روحانی برای دومین بار در انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفت و برای وی آرزوی موفقیت کرد.
سلطان قابوس در این پیام بر روابط تنگاتنگ دو کشور و لزوم گسترش آن در همه زمینه ها تاکید کرد.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی با کسب 23 میلیون و 549 هزار و 616 رای اکثریت (57 درصد) آرا در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسید.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 667971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =