شرکت هوندا جدیدترین خودروی الکتریکی- هیبریدی خود را با قیمت 17 هزار پوند راهی بازار نمود.

سه تولید کننده عمده خودرو در ژاپن رهیافتهای متفاوتی را جهت ورود به عرصه اتومبیل های الکتریکی و هیبرید برگزیده اند. نیسان با ارائه خودرو Leaf خودروی الکتریکی مبتنی بر باطری را اصل قرار داده اما تویوتا با خودروی نسل سوم Prius دوگانه بودن باطری و بنزین را در انجین خود به معرض تماشا گذاشته است.

استراتژی هوندا در این باره صرفه اقتصادی و تقویت کارآیی صنعت اتومبیل سازی است و البته نمیتوان گفت هوندا به اتومبیلهای الکتریکی بعنوان آینده صنعت خودرو سازی نمی نگرد چرا که قطعه بزرگی از کیک خودروهای الکتریکی متعلق به این شرکت است!

cr-z 1

هر سه تولید کننده تا این زمان با خودروهای الکتریکی بعنوان خودروهای اسپرت نمی نگریسته اند اما هوندا با عرضه خودروی موسوم به CR-Z این نگرش را تغییر داده است. هوندای CR-Z کوپه ای با فناوری هیبرید (مشابه فورد پوما) با هدف قرار دادن مشتریانی که دنبال تفریح (و نه کارآیی) هستند، می باشد. خودروی دو درب دو سرنشینه که فقط یک کودک می تواند در پشت راننده بنشیند و قطعا آدم بالغ از نشستن در این قسمت محروم است.

cr-z 1

حداکثر سرعت این هوندا 124 مایل در ساعت (200 کیلومتر) است که 9.9 ثانیه سرعتش به 62 مایل (100 کیلومتر در ساعت) می رسد.  باک سوختش 40 لیتر یا 8.8 گالن است  و شرکت حدود 90 هزار مایل و یا سه سال آنرا فول گارانتی می کند. وزن خودرو 1189 کیلوگرم و ابعادش 4080 در 2013در 1395 میلیمتر است (4 در 2 متر در ارتفاع 1.3 متر است)

cr-z5

فضا برای قرار دادن چمدان مناسب بوده و یک ساک گلف هم با مخلفات ان می توانید در قسمت پشت قرار دهید. تنوع و جاسازی اشیا داخل اتاق به دقت رعایت شده است. قدرت گشتاور ان 4800 با موتور 1.3 لیتر مصرف اتومبیل خوبی در رنج خود به شمار می رود. اما قسمت الکتریکی ماشین برای راننده ای که نمی خواهد از بنزین استفاده کند در حالت معمول 13 کیلووات برق و در حالت اسپرت 77 کیلووات تولید کرده و تا 124 مایل در ساعت هم با سیستم الکترونیکی می توان رانندگی کرد.

cr-z5 honda

3 انتخاب اصلی روی دسته فرمان یا رل اتومبیل وجود دارد که راننده با فشار هر کدام از این دگمه ها می تواند نوع انرژی مصرفی توسط موتور را انتخاب نمایند. حالت اسپرت( برای بیرون شهر)، حالت نرمال و حالت اکونومیک سه حالتی هستند که در CR-Z می توان استفاده نمود. میزان تولید گاز CO2 توسط خودرو در حالت عادی117 گرم در هر کیلومتر است که از استاندارد 100 کمی بیشتر است. قیمت این خودرو از 17 هزار پوند (25 میلیون و پانصد هزار تومان) شروع می شود.

cr-z5 honda3

 خودروهای هیبریدی خودروهایی با بیش از یک منبع سوخت یا انرژی هستند که اصطلاحا به آن دو گانه سوز یا چند گانه سوز می گوییم. منابع انرژی برای خودروهای هیبریدی شامل: سیستم ذخبره انرژی قابل شارژ چه به صورت داخلی و یا خارجی، بنزین یا گازوئیل، هیدروژن، هوای فشرده، نیتروژن مایع، منبع انسانی مانند پدال، برق ، گاز طبیعی مایع، انرژی خورشیدی، الکترو مغناطیس و امواج رادیویی است.

کد خبر 66808

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۶
    1 1
    یعنی از زانتیا ارزون تره!!؟؟وانت های ما امسال تازه می خوان euro 2 رو پاس کنند موتور ملی ما euro3 !! اینها دارن از سوخت فصیلی فاصله می گیرند تازه ایران خودرو 2 سال دیگه می خواد euro 4 ؟!!!! ادم خندش می گیره مردم رو بی اطلاع وخودشون رو عاقل تصور می کنند و....
  • محمد رضا IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۶
    3 1
    واقعا زیباست . این عکس منو به یاد پرو روا خودمون میندازه .ایکاسش این ماشین به ایران بیاد و تو ایران با عوض کردن موتور پیکان با موتور هوندا یه صفای کنیم.
  • بدون نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۶
    3 0
    بیاد تو ایران 120% تعرفه بخوره میشه حدود 60 میلیون؟؟!!
  • بدون نام IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۶
    1 0
    هيچ دليل منطقي وجود نداره مردم پول اضافي بدن جون بدن هواي تنفسشون الوده باشه اسايش نداشته بشن چون که چي اين صنعت نتونسته پيشرفت کنه چون جاهاي ديگه مشکل هست مگه بقيه کشورها که تعرفه ندارند و مردم هر ماشيني که دوست دارن انتخاب مي کنن چطور انها نگران اشتغال بيگانه نيستن يعني بقيه نمي فهمن ما فقط عاقليم؟
  • بدون نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۷
    2 0
    خيلي خفنه-
  • sam IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۰
    2 0
    قیمت مناسبی داره ولی بیاد ایران به درد نمیخوره ار همی نظر