۰ نفر
۱۷ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۴

اردوغان از رییس جمهور کشورمان دعوت کرد تا در کنفرانس سران آسیایی سیکا در ترکیه شرکت کند.

یاسرفاتحی-سه شنبه آینده محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور کشورمان برای شرکت در نشست (سیکا) راهی استانبول خواهد شد تا با شرکت در این نشست بار دیگر بیانیه تهران که احتمالا امروز در اجلاس آژانس انرژی اتمی واکنش اولیه نسبت به آن مشخص می‌شود و مسائل پیرامون آن از جمله عدم پاسخ صریح کشورهای وین مورد رایزنی چند جانبه قرار گیرد.

وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که علاوه بر رئیس‌جمهور کشورمان الهام علی اف رئیس‌جمهور آذربایجان، حامد کرزای رئیس‌جمهور افغانستان، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و ولادیمر پوتین نخست‌وزیر روسیه در نشست روز سه شنبه حضور خواهند داشت.

در جریان مناسبات سه جانبه ایران، ترکیه و برزیل «اردیبهشت» ماه سرنوشت‌سازی است. چراکه بیست و هفتمین روز این ماه برای «تسهیل همکاری هسته‌ ای» بیانیه‌ای در «ده بند» از سوی سران این سه کشور صادر شد که طی آن جمهوری اسلامی ایران با به امانت گذاشتن 1200 کیلوگرم اورانیوم با غنای پایین در ترکیه موافقت کرد. با وجود اینکه طبق بند 6 این بیانیه ایران رسماً به صورت کتبی توافقات صورت گرفته را به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داد ولی هنوز در انتظار پاسخ مثبت گروه وین که شامل آمریکا، روسیه، فرانسه و آژانس به سر می‌بریم.

سیکا، فرصت مغتنم ایران

در همین رابطه محمد رضا رئوف شیبانی معاون خاورمیانه و مشترک المنافع وزارت خارجه در گفت و گو با خبرآنلاین با اشاره به نشست سران کشورهای آسیایی در استانبول ترکیه با بیان اینکه هم‌اکنون 20 کشور در سازمان سیکا عضو‌اند گفت: این سازمان با پیشنهاد قزاقستان در اکتبر 1999 با با هدف تقویت همکاری در جهت ارتقای صلح، امنیت و ثبات در آسیا و تسهیل اقدامات اعتماد‌ساز میان کشورهای عضو برپا شد. وی با اشاره به اینکه ریاست فعلی این سازمان بر عهده ترکیه می‌باشد، کنفرانس آینده این سازمان را اولین نشست سران آن دانست و گفت: هدف این کنفرانس ایجاد یک ساختار مؤثر برای ارتقای امنیت و امنیت در آسیا است. شیبانی نشست ترکیه را فرصت مناسبی برای تبادل نظر وطرح مباحث منطقه‌ای و دو جانبه دانست و تصریح کرد: نشست سیکا علاوه بر اینکه زمینه مناسبی است برای بیان مواضع صریح جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف، فرصت را برای ایران فراهم می‌آورد تا در تماس با کشورهای مختلف شرکت‌کننده مسائل دو جانبه را به بحث بگذارد.

از جمله اعضای این سازمان رژیم صهیونیستی است که به گفته معاون خاورمیانه وزارت خارجه، ایران خروج رژیم صهیونیستی از کلیه نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان سیکا را در دستور خود دارد.

وی خاطرنشان کرد: عضویت رژیم صهیونیستی در گروه‌ها و نهادهای بین‌المللی را مناسب نمی‌دانیم و قطعاً در این اجلاس از کشورهای عضو می‌خواهیم نسبت به توقف استمرار حضور این رژیم تصمیم جدی اتخاذ کنند. شیبانی همچنین در واکنش به برخی اخبار مبنی بر شرکت نماینده رژیم صهیونیستی در این اجلاس اذعان کرد: با توجه به فضای ایجاد شده علیه رژیم صهیونیستی به خاطر حمله به کاروان صلح غزه دیگر جایی برای این رژیم جهت شرکت در نشست سران سیکا نخواهد بود.

نظارت و کنترل دقیق ایران بر رفتار ترکیه

این که ترکیه اخیراً در منطقه بیش از پیش فعال شده و سعی دارد در منطقه نقش محوری ایفا کند مسئله‌ای است که ایران به عنوان یکی از تأثیرگذار‌ترین کشورهای منطقه باید نسبت به آن حساسیت داشته باشد. نکته‌ای که محمود محمدی سخنگوی اسبق وزارت خارجه در گفت و گو با خبرآنلاین به آن اشاره کرد. وی با اشاره به اجلاس آتی سران کشورهای آسیایی با هدف افزایش امنیت و اعتماد در این قاره به میزبانی ترکیه به عضویت این کشور در پیمان آتلانتیک شمالی اشاره دارد و خاطرنشان می‌کند: هر نوع نشست که به ثبات و آرامش در منطقه و آسیا بیانجامد باید مورد استقبال قرار گیرد ولی برگزاری این نشست از سوی ترکیه پیش از اینکه ابتکار ملی ترکیه باشد ماموریتی از سوی ناتو است. وی با اشاره به برگزاری نشست «ابتکار صلح استانبول» توسط ترکیه به جهت ایجد صلح در مجموعه کشورهای خلیج فارس، آسیا، قفقاز و ناتو آن را ماموریت این کشور از سوی ناتو دانست. سخنگوی پیشین دستگاه وزارت خارجه با اشاره به حضور رئیس‌جمهور کشورمان در نشست سازمان سیکا به میزبانی ترکیه خاطرنشان کرد: رویکرد ایران به ترکیه برای ایجاد شرایط مناسب جهت خروج از بن‌بست مذاکرات هسته‌ای مثبت ارزیابی می‌شود ولی ایران باید بر رفتار و عملکرد ترکیه کنترل و نظارت دقیق داشته باشد. این کارشناس مسائل بین‌المللی با بیان اینکه ترکیه به عنوان عضو ناتو می‌تواند از فرصتی که به وجود آمده برای تقویت بیشتر نقش خود در منطقه و جهان استفاده کند تصریح کرد: اما این کشور علاوه بر برجسته کردن نقش خود باید در جهت اهداف ایران نیز حرکت کند. وی با اشاره به عملکرد نامناسب روسیه در قبال فعالیت‌های صلح آمیز ایران و نیز هم پیمان بودن ترکیه با غرب گفت: رویکرد ایران به سوی ترکیه از سویی باعث ناراحتی روسیه شده است.

ایران در زمین ترکیه بازی نمی کند

حمید رضا آصفی دیگر سخنگوی اسبق وزارت خارجه در گفت و گو با خبرآنلاین به نکته‌ای دیگر اشاره می‌کند. وی با رد بازی ایران در زمین ترکیه تصریح کرد: فکر نمی‌کنم که ایران در زمین دیگران بازی می‌کند. بیش از اینکه ببینیم که ایران در ترکیه بازی می‌کند یا هر کشور دیگری باید این نکته را مد نظر قرار دهیم که اگر در رویکرد اخیراًیران به ترکیه، منافع ایران تحقق پیدا کند می‌تواند منافع بلند مدت مان را نیز تأمین کند. وی در ادامه افزود: اما با توجه به اخباری که از مواضع کشورهای غربی به گوش می‌رسد این امر با چالش روبه‌رو است. این کارشناس بین‌الملل ترکیه را کشوری تأثیرگذار در منطقه دانست و تأکید کرد: گسترش روابط دوجانبه با این کشور به نفع ایران است. وی خاطرنشان کرد: این که در این شرایط ترک‌ها منافع خود را در نظر بگیرند طبیعی است ولی ما نیز باید منافع خود را در نظر بگیریم.

CICAکنفرانس

در اکتبر سال 1999 به پیشنهاد نور سلطان نظریایف رئیس‌جمهوری قزاقستان با هدف فعال کردن همکاری برای صلح و ثبات «کنفرانس تعامل و اقدامات اعتماد‌سازی در آسیا» تأسیس شد. ریاست این کنفرانس از سال 2010 تا 2012 بر عهده ترکیه است که در نشست امسال عراق و ویتنام نیز در مقام دو عضو جدید حضور خواهند داشت. ایران، روسیه، افغانستان، پاکستان، هند، کویت، تاجیکستان، مغولستان، قزاقستان، رژیم صهیونیستی، ترکیه و. . . در این کنفرانس عضو هستند.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 67001

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =