دیگر عناوین خبری: روش‌های جدید برای مقابله با آنفلوانزا و سرطان / ورزش و تاثیر آن بر ماهیچه‌ها / مضرات فست‌فوت برای بدن / ادامه بمباران مشتری / شبیه‌سازی صدای مهبانگ / تولید نرم‌افزارهای نظارتی جدید

بهنوش خرم‌روز: پاپ‌ساینس همچون نیوساینتیست، دیروز گزارشی از یک بالن هوایی منتشر کرده که برای طراحی آن از ماهی قزل‌آلا الهام گرفته شده است. این بالن مانند ماهی که در آب شنا می‌کند، در هوا حرکت می‌کند و به همین دلیل هم ماهی هوایی لقب گرفته است. نکته قابل توجه در مورد این بالن جدید، ‌این است که نیازی به موتور ندارد، درونش پر از هلیوم است و بدنه‌اش از نوعی پلیمر مخصوص ساخته شده که به آن اجازه می‌دهد بی هیچ موتوری در هوا حرکت کند. خب حالا این بالن به چه دردی می‌خورد؟ یکی از کاربری‌هایی که سازندگان ماهی هوایی برای آن متصورند، این است که خبرگزاری‌ها و شبکه‌های خبری بخواهند برای تصویربرداری‌ها خود، خصوصا در موارد حساس، از آن استفاده نمایند! برای تماشای فیلم پرواز این بالن، اینجا را کلیک کنید.

پاپ‌ساینس در تصویری جالب، مجموعه‌ای از اخبار مهم هفته گذشته را در کنار هم قرار داده است. یک دلفین که با آی‌پد کار می‌کند، روبات‌های ماهی‌شکل درون آب که دسته ماهی‌ها را رهبری می‌کنند، یک لکه بزرگ سیاه وسط آب و البته موشکی که به نظر می‌رسد شلیک شده تا همه چیز را از بین ببرد و همگی مجبور می‌شویم برای زندگی به مریخ اسباب‌کشی کنیم!

سای‌سنترال و وب‌مد دیروز به سراغ یک باور قدیمی در ورزش رفته‌اند. خیلی‌ها فکر می‌کنند وقتی یک ماهیچه تقویت بشود، خصوصا با ورزش‌های استقامتی، دیگر انعطاف‌پذیری چندانی نخواهد داشت و برای انعطاف‌پذیری ماهیچه‌ها باید ورزش‌های کششی انجام داد. اما مطالعات جدید نشان می‌دهند که این باور به هیچ‌وجه درست نیست و ورزش‌های استقامتی که با اجبار ماهیچه‌ها به مقاومت، آن‌ها را تقویت می‌کنند،‌ به طور ضمنی انعطاف‌پذیری ماهیچه‌ها را هم بالا می‌برند.

مطمئنم در دنیای پر سرعت و پر از غذاهای فوری امروزی، وعده‌های غذایی زیادی در خانواده شما به این نوع غذاها اختصاص یافته‌اند. اما هر روز گزارش‌های بیشتری در مورد عواقب این نوع رژیم‌های تغذیه‌ای منتشر می‌شوند. وب‌مد دیروز در گزارشی اعلام کرده که کودکانی که در طول هفته 3 تا 4 بار همبرگر می‌خورند، به احتمال بیشتری به آسم و خس‌خس هنگام تنفس مبتلا می‌شوند. در این گزارش آمده است که برعکس، کودکانی که وعده‌های غذایی پر از میوه، سبزیجات و ماهی دارند، به احتمال بسیار کم‌تری به مشکل آسم دچار خواهند شد.

و باز هم یک خبر خوب در مورد درمان سرطان، ‌خصوصا سرطان‌هایی که درمانشان با عوارض جانبی فراوان همراه است. نیوساینتیست دیروز در بین عناوین اول خود، به روش تازه‌ای با استفاده متفاوت از سلول‌های بنیادی در درمان سرطان اشاره کرده است. سلول‌های بنیادی تزریق شده به بدن بیمار، خیلی زود به سمت بافت سرطانی جذب می‌شوند و به آن می‌پیوندند و حتی شروع به رشد ثانویه یا دگردیسی می‌کنند. بدین ترتیب،‌ داروی ضد سرطان هدف مشخصی برای نابودی پیدا می‌کند و با دوز بالا شروع به فعالیت می‌کند. حسن این روش در این است که در این درگیری، سلول‌های بنیادی اضافه شده از بین می‌روند و بافت اصلی بدن بیمار تا حد زیادی دست‌نخورده باقی می‌ماند.

آنفولانزا، آنفولانزای پرندگان، ‌آنفولانزای خوکی،‌ آنفولانزای نوع فلان و بهمان... واقعا انگار گسترش آنفولانزا حد و مرزی ندارد. اما خبر خوب پاپ‌ساینس دیروز این است که بالاخره دانشمندان راهی پیدا کرده‌اند تا بتوانند جلوی ویروس آنفولانزا را بگیرند. اگر این روش واقعا جواب بدهد،‌ همه دنیا از آنفولانزا خلاص می‌شوند. در این روش جدید، دانشمندان با متوقف کردن فرایند ژنتیکی که باعث تکثیر ویروس آنفولانزا می‌شود،‌ جلوی گسترش آن را می‌گیرند.

خبر بعدی در مورد یکی از بازمانده‌های نه چندان کوچک تشکیل منظومه شمسی است، سیاره مشتری. چند روز پیش خبرگزاری‌های مختلف خبرهایی را در مورد اصابت یک جرم فضایی که احتمالا یک دنباله‌دار بوده، با سطح مشتری منتشر نمودند. نیوساینتیست گزارش می‌دهد که تصاویر ویدئویی این برخورد موجود است و هنوز آن‌قدری از برخورد نگذشته که بتوان اثر آن بر روی سطح مشتری را به خوبی دید. جالب این‌جاست یازده ماه پیش هم اتفاق مشابهی برای مشتری افتاد و البته یک سیارک با آن برخورد کرد. این که مشتری با این فاصله کم مجددا مورد حمله قرار گرفته، اتفاقی نیست که زیاد در منظومه شمسی ما عادی و متداول باشد!

فکر می‌کنید داغ‌ترین ماده‌ای که وجود دارد، یا دست کم ما به آن رسیده‌ایم، چه صدایی دارد؟ بله درست خواندید صدا! نیوساینتیست دیروز گزارش جالبی از تولید داغ‌ترین ماده (تا به حال) در محیط آزمایشگاهی منتشر کرده که بر اساس آن، داغ‌ترین ماده صدای مهیبی تولید می‌کند. این صدا احتمالا مشابه صدایی است که زمان انفجار بزرگ، در عالم پیچیده است. در این آزمایش، یون‌های طلا چنان به هم کوبیده می‌شوند که اتم‌ها و حتی پروتون و نوترون درون هسته‌ها هم متلاشی شوند. این همان اتفاقی است که وقتی جهان فقط چند میلیونیوم ثانیه عمر داشت، اتفاق افتاد.

حالا که در دنیای خبرهای فضایی هستیم، اشاره‌ای هم به گزارش نیچر در مورد احتمال وجود حیات بر روی مریخ داشته باشیم. نیچر به طور مفصل شرح داده که پیدا کردن کربونات‌ها بر روی قسمتی از سطح مریخ، با توجه به رابطه تنگاتنگ آب و کربونات‌ها، می‌تواند نشانگر این باشد که زمانی این سیاره گرم بوده و آب داشته است. به علاوه چون کربونات‌ها به سادگی در اسید حل می‌شوند، باقی‌ماندن آن‌ها به این معناست که نه تنها این قسمت مریخ، هرگز اسیدی نبوده،‌ بلکه همچنان وضعیت خنثی را حفظ کرده است. البته هیچ‌کدام از این موارد وجود حیات روی مریخ را ثابت نمی‌کند،‌ فقط می‌گوید که امکانش وجود داشته است.

یک خبر دیگر از دنیای خوراکی‌ها، وقتی ماهیچه‌هایتان خیلی خسته‌اند چه می‌کنید؟ هیچ می‌دانستید که اگر یک شکلات شیری کم‌چربی بخورید،‌ دقیقا آن‌چه را لازم است به ماهیچه‌هایتان می‌دهید؟ ترکیب پروتئین و کربوهیدرات موجود در شکلات‌های شیری کم‌چربی، انرژی از دست رفته ماهیچه شما را بازیابی می‌کند.

‌نوبتی هم که باشد،‌ باید به سراغ دنیای رنگارنگ فناوری برویم. تکنولوژی ریویو خبر اول دیروز خود را به نرم‌افزار جدیدی اختصاص داده است که می‌فهمد دوربین دارد به چه چیزی نگاه می‌کند. در واقع این برنامه می‌تواند با استفاده از الگوریتم‌های خاص،‌ آن‌چه در تصاویر موجود است را تشخیص بدهد و گزارشی مکتوب از آن ارائه نماید. عمده‌ترین سود این نرم‌افزار،‌ این است که می‌تواند فایل‌های تصویری را بررسی کند و اطلاعات آن‌ها را به کلماتی تبدیل کند که می‌توانیم به راحتی در بین آن‌ها جستجو کنیم. البته فایده دیگر این نرم‌افزار برای دوربین‌های نظارتی است چرا که نیاز به کارمندان را کاهش می‌دهد. این طوری امکان آن وجود دارد که همه جا پر از دوربین‌های نظارتی باشد و نیازی هم به افزایش کارمندان برای نظارت نباشد. خب با این حساب فکر می‌کنید خبر خوبی است یا خبر بدی است؟