۰ نفر
۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳
بازار غذایی زیرذره‌بین نظارت

روزنامه همشهری زنجان نوشت؛ همه‌ساله نظارت بر از واحدهای عرضه مواد غذایی و خوراکی دهه‌های آخر شعبان آغاز شده و تا عید سعید فطر ادامه دارد.

شهروندان زنجانی و دیگر نقاط کشور با خرید مایحتاج زندگی، خود را برای ماه مهمانی خدا آماده می‌کنند.این در حالی است که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از نهایت تلاش برای حفظ قیمت این کالاها در استان خبر می‌دهد. با این وجود طبق روند سال‌های گذشته واحدهای صنفی نیز برای افزایش قیمت محصولات خود در تلاش‌اند.
بر اساس نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت بر فعالیت‌ واحدهای عرضه مواد غذایی گزارشی منتشر شده است.
بر اساس این گزارش‌ سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ۳۰ اکیپ برای نظارت و بازرسی از مراکز عرضه مواد غذایی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و نمایشگاه‌های مواد غذایی و خوراکی برپا شده در اقصی نقاط استان مستقر شده‌اند.
استقرار اکیپ‌های نظارتی در کنار بازرسی از واحدهای عرضه مواد غذایی و خوراکی می‌تواند در رسیدگی به تخلفات و شکایات مردمی مؤثر واقع شود. از این رو رئیس اداره نظارت و بازرسی یکم خرداد ماه را آغاز نظارت بر بازار عنوان می‌کند و می‌گوید: این بازرسی‌ها تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد.

پیشگیری از تخلف ها
«اسماعیل مسلمی» از تمرکز بر عرضه کالاهای اساسی در استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: سال گذشته به دلیل تعیین نشدن قیمت شکر در این ایام کمیاب شدن این کالا، مردم را با مشکلاتی روبه‌رو کرد. اما امسال احتمال بروز چنین مشکلاتی به حداقل می‌رسد.
بنا بر گزارش‌های این سازمان در آستانه ماه مبارک رمضان در سال جاری قیمت بیشتر کالاهای اساسی از ثبات برخوردار بوده، مگر افزایش نرخ ۵ درصدی در کالاهایی که نیاز به مصرف انرژی دارند و افزایش قیمت انرژی بر قیمت تمام شده این کالاها بر تأثیر گذار است.
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کنترل قیمت‌ها در سطح خرده فروشی را یکی از کارهای مهم در جلوگیری از بروز نوسان در قیمت مواد غذایی و خوراکی می‌داند و می‌گوید: در این خصوص جهاد کشاورزی استان نیز برای حفظ ثبات قیمت و پیشگیری از تخلف در عرضه محصولات زراعی مشارکت می‌کند.
در کنار نظارت بر واحدها، به گفته مسلمی ۲ گروه مسئولیت پیشگیری از فروش‌ کالاهای قاچاق را بر عهده دارند تا فروش این محصولات جایگزین محصولات وارده از گمرک نشود.
وی با اشاره به نوسان قیمت محصولات کشاورزی در زنجان اظهار می‌کند: به دلیل ناملایمت‌های جوی حاکم بر استان، از آغاز سال جاری تا کنون قیمت‌های مختلفی برای این محصولات تعیین شده که با بهبود شرایط جوی به حالت اولیه خود برمی‌گردد.

فروش فوق‌العاده
این روزها فروش فوق‌العاده در فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی و خوراکی بیشتر شده است. فرا رسیدن ماه مبارک رمضان دلیل عمده فروش‌های فوق‌العاده این واحدها است.
در ارتباط با این مسئله مسلمی با بیان این‌که بر کیفیت محصولات عرضه شده نظارت‌ می‌شود، اظهار می‌کند: هر یک از شهروندان می‌توانند در صورت بروز هر گونه مشکلی در خرید کالا برای رسیدگی به آن، مسئله را با این سازمان در میان بگذارند.
برگزاری نمایشگاه ضیافت در آستانه ماه مبارک رمضان از برنامه‌های سالانه در شهر زنجان به شمار می‌رود. هر یک از کالاهای اساسی، مواد غذایی و خوراکی زیر ذره‌بین نظارتی سازمان صنعت، معدن و تجارت و دانشگاه علوم پزشکی استان، با قیمت‌های مناسب و کیفیت‌های استاندارد، در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی کاسپین عرضه می‌شود.

ثبات یا افزایش قیمت کالاها
با وجود تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و نیز تلاش‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای حفظ ثبات قیمت کالاها و اقلام در ماه مبارک رمضان، مسلمی از درخواست افزایش قیمت زولبیا و بامیه در استان خبر می‌دهد. به گفته وی این درخواست مورد موافقت این سازمان قرار نگرفته است و هر گونه افزایش قیمت این ماده خوراکی تخلف محسوب می‌شود.
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه در سال گذشته را حدود ۱۰ هزار تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: امسال نیز این کالا مانند سال گذشته به قیمت ۹ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار تومان عرضه می‌شود.
به گفته وی قیمت کالاهای اساسی مانند گوشت، برنج، شکر و روغن در ماه مبارک رمضان سال جاری هیچ‌گونه افزایشی ندارد و می‌توان گفت افزایش قیمت در کالاهای وارداتی بیشتر محسوس است.

افزایش قیمت خرما
رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات‌ فروشان زنجان افزایش قیمت خرما در آستانه ماه مبارک را ۱۰۰ تا ۶۰۰ تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر نوسانات قیمت کالاها چشمگیر نیست و این افزایش قیمت خرما شامل خرمای درجه یک می‌شود.
«جلیل علی‌محمدی» با اشاره به این‌که قیمت اقلامی چون شکر و لبنیات تغییری نداشته است، اظهار می‌کند: قیمت برخی از کالاها چون برنج افزایش جزئی داشته است که اتمام محصولات سال گذشته از دلایل این افزایش جزئی قیمت است.
در کنار این افزایش قیمت، بر اساس گفته‌های رئیس اتحادیه بنکداران آجیل و خشکبار زنجان، قیمت حبوبات و برنج با افزایش ۳ تا ۵ درصدی روبه‌رو است که می‌توان گفت حفظ قیمت‌ها در این اقلام نیز بارز است.
به گفته رئیس اتحادیه مرغ‌، تخم‌مرغ و ماهی‌فروشان زنجان، قیمت مرغ به دلیل نبود تناسب بین عرضه و تقاضا با نوسان روبه‌رو می‌شود که در حال حاضر نیز افزایش قیمت مرغ گرم در این شهر دیده می‌شود.
«سید ناصر رمضانلو» با بیان این‌که مرغ گرم با قیمت ۶ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شد، اظهار می‌کند: در حال حاضر این کالا با قیمت ۷ هزار و ۱۵۰ تومان در بازار عرضه می‌شود که امکان کاهش قیمت با مساعد شدن وضعیت عرضه و تقاضا وجود دارد.


فعالیت واحدهای اغذیه فروشی
رئیس اتحادیه اغذیه فروشان زنجان از تعطیلی واحدهای اغذیه فروشی در زمان قبل از افطار خبر می‌دهد و می‌گوید: برای ارائه خدمات در راستای تأمین غذای مسافران عبوری از شهر زنجان ۷۰ واحد از اغذیه فروشان زنجانی در مسیر عبوری مسافران در منطقه خیام مشغول به کار هستند.
«ذاکر ابراهیمی» ادامه می‌دهد: با برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده فعالیت هر گونه واحد اغذیه‌فروشی در شهر ممنوع بوده و اکیپ‌های نظارتی در صورت مشاهده هر گونه تخلف برخورد می‌کنند.
به گفته وی طبخ حلیم تنها به وسیله حلیم‌پزی‌ها و واحدهای دارای مجوز امکان پذیر است و افراد بدون مجوز نمی‌توانند در این عرصه فعالیت داشته باشند. همچنین در مناطقی که این واحدها فعالیت ندارند نیز با صدور مجوز، واحدهای عرضه این ماده غذایی ایجاد می‌شود.
در مجموع بر اساس گزارش‌های تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان هر کیلوگرم برنج با قیمت ۲ هزار و ۷۰۰ تومان، شکر با قیمت ۲ هزار و ۸۵۵ تومان، گوشت مرغ با قیمت ۵ هزار و ۸۰۰ تومان و گوشت قرمز منجمد با قیمت ۲۳ هزار تومان در قالب طرح ضیافت در بازار زنجان عرضه می‌شود.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 671194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =