فراکسیون‎های سه‎گانه مجلس برای سرنشینان 12 کرسی هیات رئیسه مجلس به توافقی جمعی رسیده بودند که در صحن علنی مجلس به آن عمل نشد و همین عارضه اعتراض اعضای فراکسیون امید را برانگیخت.

به گزارش خبرآنلاين، پس از تذکر مصطفي کواکبيان در صحن علني مجلس، علس مطهري هم در راهروهاي پارلمان به جمع خبرنگاران آمد تا بگويد «بعضی از فراکسیون‌های سه گانه رفتار فراکسیونی نداشتند و به تعهد فراکسیونی و توافق صورت گرفته عمل نکردند». البته نايب رئيس مجلس با توجه به فضای عمومی حاکم بر خانه ملت در ادوار قبلي و فعلی، اين موضوع را طبیعی خواند. چرا که نمایندگان همیشه تا حدی به این توافق فراکسیون‌ي پایبند می‌مانند و تا حدودی نیز نظر خودشان را لحاظ می‌کنند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره ائتلاف دو فراکسیون امید و نمایندگان ولایی اعلام کرد: خواست ما این بود که بن بست بشکند و حتی المقدور این انتخابات با توافق طرفین انجام شود و مقدمه‌ای باشد برای جلسات رای اعتماد به کابينه دولت دوازدهم تا همراهی بیشتری صورت بگيرد و در کل با دولت همراهی بهتری انجام شود. بنابراین فکر کردیم که توافق در انتخابات هیات رییسه و ارائه لیست مشترک، مقدمه‌اي براي جلسات بررسي صلاحيت کابينه خواهد بود.

نماینده مردم تهران با اشاره به حساسيت ديگر فراکسيون‎ها درباره نواب رییس، گفت: از آنها خواستيم که کاندیدای خود را معرفی کنند.اين پیشنهاد شخصی من بود که برای کرسی نواب رییس، فراکسيون‎ها کاندیدا بدهند؛ اما در مورد ۱۰ کرسی باقیمانده یعنی ریاست و ۹ نفر دیگر توافق شود.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری در مورد عهدشکنی دیگر فراکسیون‌ها اعلام کرد: نمی‌توانیم بگوییم عهدشکنی صورت گرفته است. بالاخره نمایندگان همیشه تا حدی فراکسیونی رای می‌دهند و تا حدی نظرشان را اعمال می‌کنند که این طبیعی است و قابل تصور بود که لیست مشترک به طور کامل رای نیاورد.

مطهری در پاسخ به اینکه چرا با وجود حمایت فراکسیون امید از دو گزینه اهل سنت و زنان در نهایت هیچ کدام به هیات رییسه راه نيافتند، گفت: تصمیم‌گیری بر اساس نظر نمایندگان صورت می‌گیرد. در فراکسیون امید یک زن و یک نفر از نمایندگان اهل سنت در سه سهمیه دبیران و ناظران قرار گرفتند. یک نفر از اهل سنت نیز از سوی فراکسیون مستقل معرفی شد. اما در نهایت هیچ کدام در صحن رای نیاوردند. البته این مساله طبیعی است و پیش می‌آید.

به اعتقاد وي همین مقدار توافق هم مقدمه خوبی بود برای اینکه فضای مجلس در جریان رای اعتمادها مساعد باشد.

27219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 671715

برچسب‌ها