خبر جنوب نوشت: این روزها در شبکه های اجتماعی فیلمی دست به دست می چرخد متعلق به یک مرد زن نما در شیراز. او را با چادر و ظاهری کاملا زنانه در حرم شاهچراغ دستگیر کرده اند.

در فیلمی که اداره آگاهی شیراز از این مرد منتشر کرده است هیچ توضیحی پیرامون جرم ارتکابی او داده نمی شودو براین اساس می توان نتیجه گرفت که هدف منتشرکنندگان فیلم نه هشدار و  آگاه سازی شهروندان نسبت به جرائم ارتکابی این فرد بوده و نه حتی درخواست از مردم برای طرح شکایت از این متهم  . چرا که از ابتدا تا انتهای این فیلم هیچ اشاره ای به جرائم ارتکابی این مرد زن نما نمی شود و تنها صحنه  هایی به چشم می خورد که  به شکل تحقیر آمیز و گاه زننده لباس های زنانه او از تنش جدا می شود . اول چادر ، بعد مقنعه بعد کلاه گیس بعد شخصی ترین پوشش زنانه و در نهایت یک شکم بند که با کارد موکت بری پاره می شود. متهم از ابتدا تا انتهای این فیلم کوتاه موبایلی زنجیر به پا دارد و حتی ماموری که در حال کندن پیراهن زنانه از تن اوست  یا مامور دیگری که در حال فیلم گرفتن از اوست اشاره ای به میزان جرائم او نمی کند تا دست کم مخاطب متوجه شود کدام جرم مستحق این چنین افشای هویت در فضای مجازی است. آیا در قانون مجازات اسلامی ما حد و حدودی نیز برای فیلم گرفتن از متهم و پخش کردن آن در شبکه های مجازی تعریف شده است.

تا کنون هر تصویری که از  متهمین و حتی مزاحمین نوامیس مردم منتشر می شد بر اساس مجوز دستگاه قضایی  آن هم صرفا در قالب عکس بود نه فیلم و حتی در بسیاری از موارد دادگستری فارس برای حفظ   آبروی  خانواده متهمان به نام اختصاری آن ها اکتفا نموده و به رسانه ها تاکید می کرد که چهره متهمان را به صورت محو منتشر کنند مگر در موارد استثنایی.اما تصویری که این روزها از مرد زن نمای شیرازی در میان کاربران شبکه های اجتماعی منتشر می شود اولین سوالی را که در ذهن تداعی می کند این است که آیا او خانواده ای هم دارد؟ خواهری ، مادری ، برادری یا همسر و فرزندی ...گناه آن ها چیست ؟ به کجا رسیده ایم که در همین فضای مجازی   این نامه  موثق یا غیر موثق از  حضرت علی (ع ) به مالک اشتر را دست به دست می چرخانیم که ( ای مالک! اگر شب هنگام، کسی را در حال گناه دیدی، فردا به آن چشم نگاهش نکن، شاید سحر، توبه کرده باشد و تو ندانی ) و ژست یک متشرع انسان دوست تمام عیار را به خود می گیریم اما باز در همین فضای مجازی به بی رحمانه ترین شکل ممکن تحقیر می کنیم ، به دشنام می کشیم و هر که را خواستیم ترور می کنیم و به ورطه نیستی و نابودی می کشیم.

در فضایی که رسانه ها مقیدند بزرگترین متهم نفتی تاریخ این مملکت  را (ب . ز)خطاب کنند و چهره او را با نوار بپوشانند ، در فضایی که هنوز هم حاشیه های امن زمین خواران را شاهد هستیم و دست هیچ کس به فراریان دانه درشت مالیاتی نمی رسد و در وضعیتی که  ناگهان عکس  قبراق و سر حال خاوری با سبیل و محاسن زده شده ، در فروشگاههای کانادا رونمایی می شود ما را چه شده که هنوز هم خودمان با رفتارهای اجتماعی مان مهر تایید بر این می زنیم که همیشه فرودستان هستند که مستحق اشد مجازات حتی از جانب افکار عمومی هستند و آنانکه از حاشیه امن موقعیت های خود باید نصیب ببرند یقه سفیدانی هستند که از پرونده شان بوی دکل های نفتی گم شده به مشام می رسد و آب  هم از آب تکان نمی خورد .

جرم این مرد زن نما هر چه که باشد سوال اینجاست که آیا انتشار فیلم او در فضای مجازی آن هم به شیوه ای مبتذل و بدون رعایت شان بانوان  ، پس از صدور حکم و به صلاحدید قاضی پرونده صورت گرفته است یا خیر؟ و با توجه به اینکه تا کنون روال بر این بود که عکس و مشخصات متهمین از طریق رسانه های رسمی و بوسیله مجاری قانونی منتشر شود و حتی رسانه ملی نیز بر اساس ضوابطی خاص فیلم متهمان را منتشر می کند باید دید انتشار تصویر متهمین در شبکه های مجازی بر مبنای کدام حد و اختیار قانونی صورت می گیرد. 

۴۵۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 672304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    43 9
    بنده خدا احتمالا ترانس بوده.اینها همه از بیسوادی ست. وقتی آگاهی نداشته باشی فکر می کنی فقط فرم خودت در جهان اجازه بروز دارد و بقیه فرم ها باید به هر وسیله نابود گردند. واقعا متاسفم و البته فیلم را هم ندیدم.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    عین واقعیته دست مریزاد
    • مهربان توسی IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
      21 4
      به کدامین سو میرویم ؟؟؟؟ تهمت توهین افترا تخریب و...مثل نقل و نبات از هر فردی با هر لباسی و...
    • بی نام IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
      23 3
      اونی که منفی داده باباش یقه سفیده
  • محمدرضا A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    5 23
    با اینهمه تغییر در چهره و ظاهر که شما گفتین شما نویسنده محترم فکر میکنی برای چی بوده برای پیشگیری خوب نبوده حتما باید جایی از جامعه دریده بشه تا برخورد بشه پیشگیری کار خوبیه
  • علی IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    23 3
    به نظر می رسد آن کسی که این کلیپ را آماده کرده و انتشار داده است اصلا تصور نمی کرده که خود جرمی بسیار بزرگتر کرده است. این در جامعه ما عادی شده و آدما به کاری که می کنند فکر نمی کنند یا این رفتارها جا افتاده
  • reza A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    22 3
    این سخن و مقاله درست و متین است من خودم کلی دلم به حالش سوخت هرچند برای تذکر به خانواده نشونش دادم ولی بعدا فکرش را که کردم ناراحت شدم من هیچ چیز از گناه این مرد نمی دونستم شاید در این اوضاع بیکاری و بی پولی از شدت بیچارگی و فقر این کار را کرده باشد دوست نداشتم آبروش بره همونطور که خدا نمی خواد آبروی کسی بره خدا از سر تقصیراتمون بگذره حتی وقتی زیارت میریم.
  • بی نام IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    17 3
    قاضی القضات راجع به این موضوع چی میگه، اگه امکان داره این بحث رو با ایشون مطرح کنین ونه با افکار عمومی ؛ وحال که این کار انجام شده، باپیگیری موضوع از این قوه ودر خواست بر خورد قضایی با خاطیان نتیجه را منعکس کنید.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    2 4
    کدوم فیلم؟
  • بی نام A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    19 5
    ضمن اینکه تحقیر آن فرد خارج از حدود قانونی بوده است یک سوال هم پیش می آید اگر آن فرد اتفاقا ظاهرش مردانه بود ولی از نظر اختلال جنسیتی مرد نبود و زن بود آن گاه حقوق از دست رفته آن فرد چه میشد ؟کاری که با این فرد صورت گرفت خیلی دور ازآن انسانیت است و انتشار فیلم آن زشت تر .من به عنوان یک شهروند عادی در خواست مجازات عوامل این موضوع هستم . راستی اگر در ماه رمضان این طور شده باید بگم عوامل فیلمبرداری و منتشر کننده اول این فیلم طاعات و عباداتت قبول حق .
  • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    5 35
    خوب کاری کردن پخش کردن
  • بدون نام ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    18 5
    وجدان و غيرت و اب رو داري از بعد از جنگ تحميلي در اين مملكت رو به فنا رفت دوران جنگ بود كه همه هواي همديگرو داشتن و بعد تمام شد الان هر كسي داره سنگ خودشو به سينه ميزنه و خودش و منافعش رو ارجعتر از ديگري ميدونه
  • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    18 0
    وقتی متاسفانه مسئولین ما در ملا عام و در تلویزیون اینگونه یکدیگر را تحقیر میکنند طبیعی است که زیر دستان انها با مردم چه میکنند. دفعه قبل هم یک نفر در پمپ بنزین ضرب و شتم کردند اگر یکبار قاطع برخورد میشد امروز شاهد این مسایل نبودیم
  • بی نام IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    27 4
    این افراد ترنس هستند و جرمی مرتکب نشده اند... این رفتار کاملا ضد انسانی بود
  • بی نام A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    8 24
    جناب آقای روشنفکر مال آدم رو بردن خیلی بهتر از ناموس آدم رو بردن هست شما مطمئن باش این آقا محض خوشحالی اینجوری وارد شاهچراغ نشده کمترین جرمش چشم به ناموس مردم داشتن بوده بیشترینشم.......من به عنوان یک زن به تمام مردان روشنفکر نمای جامعمون توصیه میکنم فیلم زندگی خصوصی آقا و خانم میم رو حتما ببینن....
  • سمیرا A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    11 2
    درسته،حالا خاوری تو کانادا عکسش دراومده، ولی واقعا وقتی تو کشوری هستیم که حقوق نجومی بگیرا سرمایه نظام نامیده میشوند و راست راست راه میروند در خیابان ها واقعا این بیچاره گناهش به چشم نمیاد
  • بی نام IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    22 12
    اصل قضیه را ول کردی رفتی شر ور میگی طرف پوشش زنانه داشته رفته حرم نمی دونی یعنی چی ؟ یا خودت را به نفهمی زدی ؟رفته به ناموس ملت دست درازی کنه رفته کیف قاپی کنه فهمیدی یک بچه 6 ساله هم میتونه موضوع را بفهمه یک متجاوز به نوامیس را داری ازش دفاع میکنی خجالت نمیکشی یعنی طرف اینهمه بدلکاری کرده میخواسته مناجات بخونه ؟