در حالی که برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اطلس اقیانوس شناسی آبهای خود را منتشر کرده اند اما تا کنون اطلس اقیانوس شناسی خلیج فارس به زبان فارسی تهیه نشده است.

مهر نوشت:

 تهیه اطلس اقیانوس شناسی خلیج فارس به عنوان مجموعه ای از نقشه ها به همراه اطلاعات و نمایه که خصوصیات کلی و اجمالی خلیج فارس از جنبه های مختلف زیست شناسی، زمین شناسی، فیزیک دریا، شیمی دریا، محیط زیست دریا و هواشناسی دریا را به تصویر بکشد موضوعی است که تا کنون حرکتی عملی برای آن انجام نگرفته است.

مرکز ملی اقیانوس شناسی به عنوان متولی علمی در حوزه اقیانوس شناسی، تهیه اطلس اقیانوس شناسی خلیج فارس را پیش تر مطرح و تهیه آن به زبان فارسی و ترجمه اش به زبانهای عربی، انگلیسی و فرانسه را به عنوان یک دیپلماسی علمی در حراست از نام خلیج فارس مورد تاکید قرار داده بود.

رئیس مرکز ملی اقیانوس شناسی که در نشستی خبری در سال گذشته از تهیه اطلس اقیانوس شناسی خلیج فارس به زبان فارسی و چند زبان دیگر به عنوان یکی از برنامه های این مرکز نام برده بود هنوز هم آن را یک ایده خوب می داند اما خبری قطعی که حاکی از ورود به مرحله اجرا در تهیه این اطلس باشد در دست ندارد.

وحید چگینی که امروز سه شنبه همزمان با روز جهانی اقیانوس با معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و استاندار بوشهر برای افتتاح سومین ایستگاه تحقیقاتی مرکز ملی اقیانوس شناسی در بوشهر ملاقات می کندعنوان کرد که یادآوری اهمیت تهیه اطلس اقیانوس شناسی خلیج فارس به زبان فارسی را از موارد قابل گوشزد به این مسئولان در راستای ترغیب آنها برای سرمایه گذاری بر روی این مهم می داند.

همچنین رئیس مرکز ملی اقیانوس شناسی افتتاح ایستگاه تحقیقاتی این مرکز در بوشهر که دارای آزمایشگاههای فیزیک دریا، شیمی دریا، زمین شناسی دریا و زیست شناسی دریا است را در راستای انجام پژوهشهای اقیانوس شناسی در حوزه خلیج فارس و گامی برای حرکت به سمت تهیه اطلس اقیانوس شناسی خلیج فارس برشمرد.

وحید چگینی درباره انتشار اطلس اقیانوس شناسی بخشی از آبهای خلیج فارس به زبان عربی گفت: برخی کشورهای عربی اطلس اقیانوس شناسی آبهای حاشیه خود را تهیه کرده اند. اطلس اقیانوس شناسی خلیج فارس به زبان فارسی نیز در آینده منتشر خواهد شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 67361

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =