بنا بر دعوتى که از سوى موسسه امام موسى صدر شده بود ، در جمعى از نیکوکاران و فرهیختگان وبا حضور سرکار خانم رباب صدر حضور یافتم.

از آنجا كه شيفته شخصيت امام موسى صدر بوده وهمواره اقدامات او را در زندگى اجتماعى خويش ، سرمشق قرار داده ام ،
به ادامه دهنده راه او كه به تحقق رسيدن اهداف عاليه اش را چه در گفتار وچه عمل ، بر عهده گرفته ودر اين راه از هيچ كوششى دريغ نمى ورزد يعنى خانم رباب صدر علاقه داشته ودارم.

رباب صدر فرزند سید صدرالدین صدر و خواهر امام موسی صدر رهبر شیعیان لبنان در سال ۱۳۲۳ در قم زاده شد. در سال ۱۹۶۲ به لبنان رفت و مدتی بعد با حسین شرف‌الدین نوه آیت‌الله سید عبدالحسین شرف‌الدین رهبر درگذشته شیعیان لبنان ازدواج کرد و در همان جا اقامت گزید. رباب صدر فعالیت‌های اجتماعی خود را بنا به دستور امام موسی صدر برای مشارکت در ایجاد شاخهٔ زنان مؤسسات آغاز کرد و بعد از آن مدیریت «بیت الفتاه» را نیز به عهده گرفت. پس از ناپدید شدن سید موسی صدر در ۳۱ اوت ۱۹۷۸ مطابق با ۹ شهریور ۱۳۵۷ مسؤلیت اداره مؤسسات امام صدر عملاً به عهده وی قرار گرفت. او یتیم خانه حضرت زهرا و مدرسهٔ پرستاری را نیز بنا نهاد. رباب صدر در کنار فعالیت‌های اجتماعی به ادامه تحصیل پرداخت و در سال ۱۹۹۴ لیسانس ادبیات و سال ۲۰۰۸ مدرک کارشناسی ارشد فلسفه خود را از دانشگاه لبنان گرفت. وی همچنین به زبان عربی، انگلیسی، و فارسی تسلط کامل دارد.

امام موسى صدر كه داراى اهداف عاليه اى بود كه همواره از او چنين تعبير كرده ومى كنم كه وى شخصيتى بود كه سالها پيش تر را انديشيده ودست به عمل مى زد ، ويا به تعبيرى ديگر وى چندين دهه پيش تر از زمان خود بوده وآنها را لمس مى كرد ومى انديشيد ودست به اقدام اهداف وافكار خود مى زد ، اقداماتى كه چندين دهه پس از ناپديد شدن وى ، آن اهداف وآرمانها از سوى ديگران دنبال شد.

امام موسى صدر ، پرچمداری حرکت گفتگوی ادیان و تقریب مذاهب در لبنان را به عهده گرفته وپس از مرحوم آية الله سيد عبد الحسين شرف الدين ، كه خود اسطوره اى بياد ماندنى براى اسلام وشيعه بشمار مى آيد، از آن پس اين امام موسى صدر بود كه جايگاه وعزت وشرف براى شيعيان مظلوم اين خطه بوجود آورد وپس از موفقيت در اين راستا ، گام هاى گسترده تر خود را در خدمت به مسلمانان ، فراتر نهاده وديگر اديان ومذاهب را در آغوش گرفت كه از اين پس بود ، شعار مشهور ومعروف خود را سر داد: ( بل للأنسانية ) يعنى براى انسانيت. او مرزهاى مذاهب واديان را عبور كرده وچشم به انسانيت انسان دوخته بود.

هدف استراتژیک موسی صدر آن بود تادر آغاز طایفه شیعه لبنان را همسان دیگر طوائف، و نه مقدم بر آنان، در تمامی عرصه‌های حیات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن کشور مشارکت دهد. وی از اولین روزهای ورود به لبنان در زمستان سال ۱۳۳۸، با طرح شعار «گفتگو، تفاهم و همزیستی»، پایه‌های روابط دوستانه و همکاری صمیمانه‌ای را با مطران یوسف الخوری، مطران جرج حداد، شیخ محی الدین حسن و دیگر رهبران دینی مسیحی و اهل سنت آن کشور بنا نهاد. در طول حضور دو دهه امام صدر در لبنان، هیچ مراسم سرور یا اندوهی از شیعیان نبود که امام صدر در آن شرکت جوید، و تنی چند از فرهیختگان مسیحی و اهل سنت در معیت وی نباشند. حمایت امام موسى صدر از بستنی فروشی مسیحی در اوایل تابستان سال ۱۳۴۱ در شهر صور، که به فتوای صریح وی مبنی بر طهارت اهل کتاب منجر گردید، توجه تمامی محافل مسیحی لبنان را به سمت خود جلب نمود. در اواخر تابستان ۱۳۴۱ مطران گریگوار حداد به شهر صور آمد، و از امام صدر برای عضویت در هیئت امناء «جنبش حرکت اجتماعی» دعوت نمود. از اواخر سال ۱۳۴۱ حضور گسترده امام موسی صدر در کلیساها، دیرها و مجامع دینی و فرهنگی مسیحیان آغاز گردید. سخنرانی‌های تاریخی صدر در دیرالمخلص واقع در جنوب، وکلیسای مارمارون در شمال لبنان طی سالهای ۱۳۴۱ و ۱۳۴۲، تأثیرات معنوی عمیقی بر مسیحیان آن کشور بر جای نهاد.

امام موسی صدر از سال ۱۳۴۳ و یک سال پیش از تأسیس جنبش فلسطینی فتح، در پی اندیشه تبدیل جامعه مصرفی لبنان به جامعه‌ای مقاوم در برابر تجاوزات آینده اسرائیل برآمد. وی در بهار سال ۱۳۴۴ گروهی از جوانان شیعه را به مصر اعزام نمود، تا در دوره‌ای شش‌ماهه فنون نظامی را فرا گیرند. با بازگشت این جوانان که اولین کادرهای مقاومت لبنان بودند، عملیات ایذایی مشترک رزمندگان فلسطینی لبنانی در شمال اسرائیل آغاز گردید. بخش اعظم نیروهای رزمنده از جوانان شیعه لبنان، و فرماندهی عملیات بر عهده رزمندگان فلسطینی بود. این نوع عملیات مشترک تا اوایل سال ۱۹۷۲ ادامه یافت.پرونده خدمات اين بزرگ مرد مملو از اقدامات وگام هاى مثبت واساسى بود كه ساها بعد ، يكى پس از ديگرى آشكار گرديد. توگويي كه وى مهندس ومعمارى اجتماعى سياسى مذهبى بود كه پس از پايان كار ، اطرافيان وبهره وران متوجه حركت هاى سازنده او شدند.

يكى از بزرگ‌ ترین خدمات امام موسى صدر به انقلاب ایران آن بود که در سالهای ۱۳۵۶ تا ۱۳۵۷ و پس از قریب دو دهه ترویج ارزشهای اسلام راستین در لبنان، عموم مردم، خصوصاً شیعیان و بالاخص کادرهای مقاومت آن کشور را با این انقلاب آشنا و مرتبط نمود.

تأثیرگذاری شیعیان در عرصه سیاسی اجتماعی لبنان مسئله‌ای نبود که به سرعت رخ داده شده باشد. شیعیان قریب چهل سال در پی جایگاه به فراموشی سپرده شده خود در سیاست و جامعه لبنان بوده‌اند. در واقع به مانند غالب رویدادهای سیاسی و تاریخی، روند ورود شیعیان به سیاست لبنان حکایتی پیچیده دارد که مراحل مختلفی را پشت سر گذاشته است. نکته مهم این است که قدرت سیاسی حال حاضر شیعیان لبنان که به عنوان جامعه‌ای آگاه و دارای اعتماد به نفس بارها در مقابل مشکلات متحد ایستادگی کرده و دست آورد این همبستگی را گرفته‌اند، تنها طی چند دهه صورت پذیرفته است. عزت حال حاضر در قیاس با وضعیت پیش از آن، سوای از همراهی آحاد جامعه شیعه و عوامل دیگر، بدون شک مدیون مجاهدت‌های امام موسی صدر است.ياد وخاطره اش گرامى باد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 674246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =