۰ نفر
۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۸

سیف الله یزدانی مدیرمسئول روزنامه عصر اقتصاد دریادداشتی نوشت:باید اجازه دهیم مبادلات بازار نرخ ارز را تعیین کند،از نظر اقتصاددانان چنین مکانیزمی برای بازار رقابت کامل روا است.

رضی آقا میری یکی از صادرکنندگان فرش که عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ،صنایع،معادن و کشاورزی تهران هم است ،در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا که روز جمعه منتشر شد گفته است بالا نگه داشتن ارزش پول ملی مسئله ناموسی نیست که برخی از آقایان بر سر آن دعوا می کنند.

البته ایشان در این مصاحبه به گونه ای خود را زبان گویای بخش خصوصی کشور تلقی کرده اند و در عین حال که از ترکیب کابینه تا خصوصی سازی و مبارزه با قاچاق را برای دولت دوازدهم تعیین تکلیف کرده اند گویا هنوز متوجه نیستند که علم اقتصاد هم در حوزه محاورات چال میدان قرار ندارد که محل دعواهای آنچنانی باشد تا ایشان مسئله حساس تعیین ارزش پول ملی را با دعوای ناموسی مقایسه کند. به غیر از مورد فوق ذکر که تعبیر موهن و غیر علمی در مقابل چالش فنی و پیچیده ارزش پول ملی است .معلوم نیست این صادرکننده عضو اتاق تهران براساس چه مستنداتی به قالب بندی جناحی اعضای هیات دولت پرداخته ست و این قالب بندی را براساس طرفداران نرخ واقعی  و غیر واقعی ارز صورت داده است .در حالیکه این صفت واقعی باید دقیق و در چارچوب علم اقتصاد تعبین شود.

اگر منظور ایشان از نرخ واقعی تعیین قیمت ارز براساس سبد مصرف مقایسه ای در کشور باشد که حداکثر قیمت دلار حدود 2500 تومان است.

اگر براساس تعادل بازارهای اقتصادی کشور برای دلار تعیین نرخ شود که به نظر می رسد باید به نرخ برآورد شده دلار در بودجه سالیانه کشور تکیه کنیم.

اگر معتقد باشیم که باید اجازه دهیم مبادلات بازار نرخ ارز را تعیین کند،از نظر اقتصاددانان چنین مکانیزمی برای بازار رقابت کامل روا است.در حالی‌که بازار ارز کشور به دلیل سهم برگ دولت در تصدی گری اقتصادی، درآمدهای نفت، چالش های سیاسی،امنیتی، و دیپلماتیک ایران در منطقه و جهان فاقد چنین مقتصاتی است.اما ظاهرا از نظر ایشان سود صادرکنندگان و سوداگران ارز کلمه (واقعی)را تعریف می کند و لاغیر.

اعتقادی که به غیر از ایشان قبلا هم توسط مسعود نیلی و مسعود خوانساری ابراز شده است.لازم به ذکر است که در جناح بندی مسئولان دولت که توسط ایشان صورت گرفته، خبری از مسعود نیلی و ولی ا...سیف نیست و به افرادی به عنوان طرفداران نرخ واقعی ارز اشاره کرده است که تاکنون نه از نهاوندیان و نه از طیب نیا سخنی که موافق طبع آقای آقامیری باشد، ندیده ایم مگر ادعای جمشید پژویان در مورد آقای نهاوندیان که سخنی جاعلانه و برای اعلام حضور خود بوده است.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 674844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =