۰ نفر
۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۵
رانندگان تعویض پلاک را جدی بگیرند

روزنامه همشهری زنجان نوشت : چندی پیش رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان بر فک پلاک قبلی و نصب پلاک جدید هنگام فروش خودرو به دلیل دردسرها و مشکلات احتمالی تأکید کرده بود. همین سبب شد تا همشهری برای بررسی این موضوع با یکی از رانندگان درباره چرایی رعایت نکردن این قانون از سوی مردم به گفت و گو بپردازد.

«علی احمدی» با اشاره به این‌که این روزها بیش از نیمی از مردم برای تعویض پلاک خودرو اقدام نمی‌کنند و به راحتی ماشین‌های خود را از طریق بنگاه‌ها به فروش می‌رسانند، می‌گوید: اگر پلاک خودرو تعویض نشود، در صورت پرداخت نشدن خلافی از سوی راننده قبلی، راننده جدید باید مبلغ خلافی را بپردازد اما بیشتر مردم به راحتی از طریق بنگاهی‌ها وارد عمل شده و اتومبیلشان را به فروش می‌رسانند.
وی می‌افزاید: در واقع روندی در بنگاه‌ها اجرا می‌شود مبنی بر این‌که فرد فروشنده چند روزی زمان دارد تا خلافی‌های اتومبیل خود را به صورت پرینت شده به بنگاه ارائه دهد و در نهایت با امضا شدن برگه‌ای با عنوان این‌که از این پس هر گونه خلافی مربوط به راننده جدید می‌شود ماشین خود را به فروش می‌‌رساند.
با توضیحات این راننده این سوال به ذهن می‌رسد که مگر قانون تعویض پلاک مسیر و روند کار را تعیین نکرده است که مردم بدون تعویض پلاک و با راحتی خیال اتومبیل خود را به خریدار جدید تحویل می‌دهند. رئیس اداره آموزش فرهنگ ترافیک زنجان یکی از مسئولانی است که برای این پرسش جوابی خواهد داشت.
«حسین مولایی» با بیان این‌که در گذشته پلاک هر خودرو یک بار صادر می‌شد و تازمانی که خودرو از چرخه ترافیک خارج نشده بود تعویض پلاک نمی‌شد، می‌گوید: بدین ترتیب با فروش خودرو به افراد بعدی اطلاعات راننده جدید وارد سیستم‌های ثبتی نمی‌شد. همینطور خلافی خودرو با فروش آن به رانندگان بعدی انتقال می‌یافت. در نتیجه سوابق رانندگی رانندگان بعدی قابل بررسی نبود. همین موضوع موجب شد که ماشین‌های راننده محور بررسی شوند.
وی با اشاره به این‌که مدتی است پلاک به نام مالک خودرو صادر می‌شود، اظهار می‌کند: بعد از ثبت پلاک به نام راننده جدید هر گونه تخلف بعدی به نام او به ثبت می‌ر سد و او باید جوابگو باشد. در نتیجه روند رسیدگی به مشکلات خودرویی تسهیل می‌یابد.
رئیس اداره آموزش فرهنگ ترافیک زنجان می‌گوید: چون همه افراد قانون تعویض پلاک هنگام فروش خودرو را به درستی رعایت نمی‌کنند، مشکلات بسیاری از رانندگان قبلی خودرو به رانندگان جدید انتقال می‌یابد. وی اظهار می‌کند: متاسفانه بیشتر مالکان جدید خودروهای فروخته شده با روال قبلی به خرید اتومبیل اقدام می‌کنند. چه بسا فروشندگان در بنگاه‌ها برای تحویل خودرو خود به راننده جدید اقدام می‌کنند و در ظاهر نیز راننده جدید مدت بسیار کمی مثلا یک هفته را برای تعویض پلاک بیان می‌کند و وکالت مورد نظر خود را از فروشنده می‌گیرد اما بعد از آن برای تعویض پلاک به هر دلیلی اقدام نمی‌کند. در نتیجه وقتی تخلفات خودرو طی خرید و فروش‌های بعدی پرداخت نشود پلیس راننده اول را که پلاک به نام اوست خاطی می‌شناسد.

روال قانونی
مولایی درباره روال قانونی تعویض پلاک بیان می‌کند: در اصل باید پلاک قبلی خودرو هنگام فروش تحویل مراکز تعویض پلاک داده شده و پلاک جدید با نام راننده جدید ثبت و بر خودرو نصب شود. زمانی که خودرو به نام فرد دیگری در قالب سند به ثبت می‌رسد مسئول دفتر خانه حتما افراد را به اخذ پلاک جدید سفارش می‌کند اما زمانی که افراد به صورت قولنامه‌ای به خرید و فروش اقدام می‌کنند فقط برگه‌ای مبنی بر خرید خودرو و قیمت میانشان نوشته می‌شود. در نتیجه وقتی راننده جدید تخلفی انجام می‌دهد و پلیس راننده سابق را خاطی می‌نامد بارها مشاهده شده که راننده نخست از یافتن راننده جدید درمانده شده و در نهایت مجبور به پرداخت جریمه بوده است. هم‌اکنون روزانه 3 تا 4 نفر به دلیل بروز چنین مشکلاتی به پلیس راهنمایی و رانندگی زنجان مراجعه می‌کنند.
وی با اشاره به این‌که خلافی اتومبیل را هر کسی می‌تواند بپردازد اما مهم این است که سوابق تخلفات خودرو به نام چه کسی به ثبت می‌رسد، اظهار می‌کند: با توجه به این‌که در زیرساخت‌ها نیز مشکلاتی وجود دارد و قوانین این حوزه به صورت کامل اجرا نمی‌شوند، گاهی با مهربانی می‌توان از کنار آنها گذر کرد.

مراحل تعویض پلاک
نیم ساعت تا 40 دقیقه برای تعویض پلاک مورد نیاز است. رئیس اداره آموزش فرهنگ ترافیک زنجان با بیان این جمله ادامه می‌دهد: با مراجعه افراد به مراکز تعویض پلاک شهرستان خود پس از بررسی شدن خودروهایشان از لحاظ فنی، اسناد وسیله نقلیه و تطبیق دادن آنها، پلاک و شناسنامه جدید برای خودرو صادر می‌شود و بعد از فک پلاک مالک قبلی پلاک جدید به نام خریدار جدید ثبت می‌شود. هزینه این اقدام نیز بین 100 تا 105 هزار تومان است.

دلیل تعویض پلاک
چرا مردم به اجرای درست قانون تعویض پلاک واکنش مناسبی نشان نمی‌دهند؟ علی احمدی در پاسخ به این سوال می‌گوید: ناآگاهی مردم یکی از علل مهم رعایت نکردن تعویض پلاک خودرو هنگام فروش است. فروشنده و خریدار قبل از انعقاد قولنامه می‌توانند در معیت هم برای تعویض پلاک اقدام کنند. بنگاهداران نیز نقش برجسته‌ای در راهنمایی کردن رانندگان برای تعویض پلاک دارند.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 677732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =