۰ نفر
۲۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۶

ناصر حجازی

دوستداران فوتبال همواره مشتاق آغاز بزرگترین رویداد فوتبالی دنیا با عنوان جام‌جهانی هستند تا جدال فرهنگ‌ها، توانمندی‌ها، دانش و حتی فناوری تاکتیکی این رشته مهیج را تماشا کنند.

خود شما تا به حال چند جام‌جهانی را دیده‌اید؟

ناصر حجازی اولین دروازه‌بان تاریخ فوتبال ایران است که در جام‌جهانی بازی کرده اما با آغاز جام‌جهانی 2010 نظاره‌گر دوازدهمین جام‌جهانی در طول زندگی‌اش خواهد بود.

ناصرخان، از چه سالی جام‌جهانی را دیدید؟

در دوره کودکی ما که امکانات مثل حالا نبود، نه از پخش مستقیم خبری بود و اصلاً هر کسی تلویزیون نداشت. من دقیقاً از جام‌جهانی 1966 این مسابقات را دیدم، جام‌جهانی 1970 و 1974 هم خیلی قشنگ بود  تا اینکه به لطف خداوند خودم شدم دروازه‌بان تیم‌ملی و به جام‌جهانی  1978 آرژانتین راه یافتیم.

تصورش را می‌کردید؟

قبلاً هم گفته بودم اصلاً فکر نمی‌کردم فوتبالیست‌ شوم چون من والیبال و بسکتبال بازی می‌کردم اما سرنوشت همین بود.

سرنوشت چقدر به واقعیت نزدیک است؟

می‌گویند حتی اگر خودت را از سرنوشت دور کنی آن دنبالت می‌آید و تقدیرت رقم می‌خورد اما قطعاً خود آدم می‌تواند روی سرنوشتش تأثیر بگذارد. وقتی دروازه بان شدم خیلی زحمت کشیدم و مسلماً اگر پیگیری نمی‌کردم، نمی‌توانستم به تیم‌ملی برسم.

تب آن روزهای فوتبال (1978) داغ‌تر بود یا این روزها؟

فوتبال امروز ما که آنفلوآنزای حاشیه گرفته اما در آن دوران همه چیز عشق بود. بازیکنان پولی نمی‌گرفتند و با عشق کارشان را انجام می‌دادند اما امروزه همه به عشق پول فوتبال بازی می‌کنند. تا اواسط دهه 70 هم در فوتبال ایران پول وجود نداشت و چنانکه هنوز می‌بینید بازیکنان به جا مانده از نسل دهه 70 ستاره لیگ هستند و در دهه 80 به اندازه انگشتان یک دست ستاره نداشته‌ایم و نهایتاً یکی، دو نفر 3- 2 سال خودشان را حفظ کرده‌اند.

شما بازی‌های پله و سپس مارادونا را دیده‌اید، کدام یک را برتر می‌دانید؟

حیف است در تحسین یکی از آنها بخواهیم دیگری را کوچک کنیم. هر دو بازیکنانی بزرگ، محبوب و تأثیرگذار بودند اما پله و مارادونا اگر با همان کیفیت بازی در فوتبال امروز حاضر شوند، کار بسیار سختی خواهند داشت و مثال دیگرش این می‌شود که اگر مسی با همین کیفیت در آن فوتبال حضور می‌یافت، فوق ستاره می‌شد. چون فوتبال آن دوران سرعت نداشت. توپ را می‌گرفتی و راحت حرکت می‌کردی ولی حالا تا توپ را بگیری از 4 طرف احاطه می‌شوی. در هر لحظه از بازی یارگیری‌ات می‌کنند. مارادونا مثل پله قدرت سرزنی نداشت اما محاسن بزرگ دیگری داشت.

جای تیم‌ملی را در جام‌جهانی 2010 خالی می‌بینید؟

باید خدا را شکر کنیم که با این تیم به جام‌جهانی نرفتیم. الان تمام دنیا به صورت زنده جام‌جهانی را می‌بینند و اگر این تیم‌ملی به جام‌جهانی می‌رفت، آبروی فوتبالمان را می‌برد. به نظرم اکثر کارشناسان قبول دارند به لحاظ منطقی جای تیم‌ملی در جام‌جهانی خالی نیست اما از لحاظ عظمت تاریخ فوتبال ایران قطعاً باید امروزه یکی از تیم‌های خوب جام‌جهانی می‌بودیم.

کدام تیم آسیایی  در جام‌جهانی موفق خواهد بود؟

از جمع تیم‌های صعود کرده، کره‌جنوبی و استرالیا حرفه‌ای‌تر هستند و امیدوارم از گروهشان صعود کنند. اگر تیم‌های آسیایی ناکام بمانند تمام تیم‌های قاره  زیر سؤال می‌روند و ناکامی‌شان حتی به ضرر فوتبال ما هم هست چون افکار عمومی در دنیا پیش خودشان می‌گویند وقتی کره، استرالیا و ژاپن این هستند پس تیم‌هایی که صعود نکرده‌اند چه هستند.

در تیم‌ملی 1978 چقدر دوستی و چقدر نفاق وجود داشت؟

در آن دوره‌ها اصلاً کدورتی وجود نداشت نسل جوان‌‌های آن زمانه فرق می‌کردند. همه دوستدار یکدیگر بودند در بین  20، 25 بازیکن حتی 2 نفر هم با هم بد نبودند، اما متأسفانه امروز در جمع 20، 25 نفر حتی دو نفر با هم خوب نیستند این در حالی بود که پولی در بساط نبود و اردوی خارجی، پاداش و هتل آنچنانی امروز وجود نداشت همه اعضای تیم‌ملی مثل یک خانواده همدیگر را دوست داشتند و حمایت می‌کردند. سرمربی تیم پدر خانواده بود اما در فوتبال کنونی سرمربی تیم را دست هم می‌اندازند و می‌خندند.

چرا چنین جوی بر فوتبال حاکم شده؟

این جو فقط مختص فوتبال نیست. باید یک فرهنگ‌سازی ریشه‌ای از داخل  منازل و مدارس شکل بگیرد.

خاطره خاصی از جام‌جهانی 1978 در ذهن‌تان مانده که تا به حال تعریف  نکرده باشید؟

بیش از 30 سال گذشته و هر چیزی که بوده از زبان من و بقیه بچه‌ها بیان شده است. به هر حال جام‌جهانی 1978 اولین حضور فوتبال ایران در جام‌جهانی بود و فوتبالمان را به جهان شناساند. برای من هم خیلی شیرین بود به خصوص اینکه پس از آن به منچستر رفتم و کارم با این تیم به عنوان دروازه‌بان اصلی تمام شد اما فدراسیون مجوز آی‌تی‌سی‌‌ام را نداد تا ضربه بزرگی بخورم و رؤیاهایم بر باد برود. جالب‌تر اینکه فدراسیون پولی را که فیفا به عنوان پاداش برایمان در نظر گرفته بود را هم نداد و 30 سال است که از سازمان تربیت‌بدنی طلبکاریم و با منت می‌گویند می‌خواهیم به فلانی کمک کنیم. کدام کمک؟ شما پول خودمان را بدهید و یقین داشته باشید ما باید به شما کمک کنیم.

چه تیم‌هایی را مدعی قهرمانی جام‌جهانی 2010 می‌دانید؟

برزیل، آرژانتین، انگلیس و اسپانیا.

پدیده مسابقات؟

به احتمال فراوان تیمی از قاره آفریقا.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 67889

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =