کارگاه استاپ‌موشن ویژه کودکان، عصر امروز در کتابخانه مرکزی شهر اصفهان با حضور پیشکسوت پویانمایی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کارگاه آموزشی  استاپ موشن، نخستین کارگاهی بود که در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی اصفهان با حضور عبدالله علیمراد و خانواده او که در این حوزه فعالیت دارند، در اولین روز از جشنواره کودک (جمعه نهم تیر) برگزار شد.

عبدالله علیمراد، پیشکسوت هنر پویانمایی و از بنیان‌گذاران تکنیک استاپ‌موشن در ایران و فرزندش امیرحسین علیمراد، کارگردان جوان انیمیشن در این کارگاه به هدایت و راهنمایی علاقه‌مندان به انیمیشن پرداختند.

او تکنیک استاپ‌موشن را دارای قدمتی به درازای تاریخ اختراع انیمیشن دانست و بیان کرد: «هنگامی‌ که توانستند برای شخصیت‌ها اسکلت گذاشته و به‌صورت تک فریم به حرکت درآورند، استاپ‌موشن به وجود آمد. این تکنیک بسیار در دنیای انیمیشن گسترش پیدا کرد و شاهکارهایی به‌واسطه این تکنیک به دنیای هنر عرضه شد.»

او به حضور رایانه در دنیای انیمیشن اشاره کرد و گفت: «در ابتدا تصور می‌شد رایانه نمی‌تواند جای هنر دست را بگیرد، ولی با گذشته زمان آن‌قدر این علم پیشرفت کرد که دنیای انیمشین‌های دستی را پشت سر گذاشتند، گاهی تصور می‌شد تکنیک استاپ‌موشن از بین خواهد رفت، اما این‌گونه نشد.»

مدرس کارگاه استاپ‌موشن از استمرار هنر دست به‌عنوان اتفاقی خوشایند یادکرد و ادامه داد: «آن شخصیتی که به‌وسیله دست ساخته می‌شود کیفیتی هنری دارد که هیچ‌گاه رایانه‌ها قادر به خلق آن نیستند، کار دست تا امروز به حیات خود ادامه داد اما بسیار محدود شد. هنوز انیمیشن‌های دستی تولید می‌شود اما تعداد آن بسیار کم است.»

علیمراد درباره خصوصیات تکنیک استاپ‌موشن اظهار کرد: «در این تکنیک، دوربین مانند فیلم‌های زنده، افقی از صحنه فیلم‌برداری می‌کند. در صورتی که در دیگر تکنیک‌های انیمیشین، دوربین عمود به صحنه نگاه می‌کند. از خصوصیات دیگر این تکنیک این است که در مقیاسی کوچک‌تر کار می‌شود، معمولاً مقیاس یک‌ به‌ ده استفاده می‌شود. به این معنی که یک انسان یک متری با عروسکی به‌اندازه ده سانتی‌متر نمایش داده می‌شود که سهولت در نورپردازی و اجرای آسان سبب محبوبیت این مقیاس شده است.»

این هنرمند با بیان این موضوع که در آموزش انیمیشن به کودکان هدف اصلی آموزش ساخت انیمیشن نیست، افزود: «پرورش هوش و خلاقیت در آموزش انیمیشن به کودکان مدنظر است و آموزش یک تکنیک است. این موضوع نیز بسیار مهم است که موضوع خوبی برای پر کردن اوقات فراغت است.»

پیشکسوت انیمیشن ایران از برگزاری جشنواره در اصفهان به نیکی یاد و بیان کرد: «جشنواره‌های معروف دنیا در شهرهای زیبا و توانمند برگزار می‌شوند و برگزاری جشنواره در اصفهان از نخستین دوره بسیار خوب و باشکوه انجام شد. جشنواره کودک اصفهان حیثیتی بین‌المللی دارد ولی متأسفانه مدتی در اصفهان برگزار نشد و موجب نگرانی اهل هنر شد، امروز برگزاری این جشنواره در اصفهان سبب خوشنودی است.»

او خطاب به علاقه‌مندان هنر پویانمایی گفت: «هر کس عاشق انیمیشن است، می‌تواند در این راه گام بردارد و محدودیتی وجود ندارد.»

امیرحسین علیمراد نیز به آموزش تکنیک کات اوت به کودکان پرداخت. در این شیوه کار به این‌گونه است که شخصیت‌ها بر روی مقوا نقاشی و سپس بریده می‌شوند. با ساخت مفصل برای عروسک‌ها ما می‌توانیم آن‌ها را در جلوی دوربین به حرکت درآوریم.

علیمراد در توضیح این شیوه گفت: «در این کارگاه قصد داریم تا یک فیلم کوتاه بسازیم. این فیلم می‌تواند یک داستان کوتاه را روایت کند.» 

در ادامه این کارگاه، گروهی از کودکان با مقوا شروع به ساخت آدم‌های کوچک کردند، این آدم‌ها به دست کودکان شروع به شکل گرفتن کرد و اولین شخصیت انیمیشن کارگاه استاپ‌موشن به دست هنرمندان آینده ایران ساخته شد. گروهی دیگری ماشین‌هایی را خلق کرده و عده‌ای هم پس‌زمینه‌ها را نقاشی کردند.


57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 681635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مصیب A1 ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
    0 0
    سی و چهار سالمه. از وقتی بچه بودم عاشق انیمیشن بودم و یادمه با بچه ها می نشستیم انیمیشن نگاه میکردیم اونا از انیمیشن لذت میبردن و من همش کنجکاو بودم چطور درستش میکنن. چند سال بعد با وجود نداشتن کامپیوتر و کلاس و آموزشگاه بالاخره یاد گرفتم ولی با وجود کار خوبم تو انیمیشن و اذعان صدا و سیمای استانمونکهگیلویه و بویراحمد حاضر نشدن از کارم استفاده کنن . همیشه حسرتش رو می خورم بخدا . نبود امکانات و استفاده نکردن صدا و سیمای استانمون که ميگقتن کارت خیلی عالیه و در حد پخشه. حالا بچه های این دوره زمونه همه جور امکانات دارن و اگه بخوان آینده درخشان. حیف که اون جوری نشد که میخواستم