ایسنا نوشت: همزمان با سفر وزیر مشاور قطر در امور دفاعی به آنکارا، ترکیه تاکید کرد که باید به حقوق دوحه احترام گذاشته شود.

به گزارش خبرگزاری آنادولو، خالد بن محمد العطیه، وزیر مشاور در امور دفاعی قطر در پایگاه وزارت دفاع ترکیه با فکری ایشیک، وزیر دفاع این کشور دیدار کرد.

این نشست همزمان با آن صورت گرفت که آنکارا در برابر فشارها برای بستن یکی از پایگاه‌های نظامی‌اش در قطر مقاومت می‌کند.

در جریان این مذاکرات ایشیک گفت: مسائل کنونی میان کشورهای حوزه خلیج فارس که با یکدیگر برادر هستند باید به زودی بر مبنای مذاکرات صادقانه و احترام به حقوق قطر حل شود.

در همین حال خالد العطیه محاصره به وجود آمده توسط چند کشور عربی علیه کشورش را یک «اعلان جنگ» توصیف کرد.

وی گفت: این اقدام عربستان، امارات، مصر و بحرین یک "اعلان جنگ خونین" است.

۵ ژوئن سال جاری میلادی، عربستان، امارات، مصر و بحرین، قطر را به حمایت از گروه‌های تروریستی متهم و روابط سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک خود با دوحه را قطع کردند؛ اتهاماتی که دوحه آنها را رد می‌کند.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه تاکید کرد که این ادعاها بی‌پایه و اساس هستند و حمایت کامل آنکارا از قطر را اعلام کرد.

در حالی که تلاش‌های آنکارا برای میانجیگری بین کشورهای عربی تاکنون هیچ نتیجه‌ای نداشته، اما آنکارا از طریق هواپیما و کشتی، غذا و دیگر کمک‌ها را برای دوحه فراهم کرده است.

آنکارا یک پایگاه نظامی در قطر ایجاد کرده که به ترکیه یک پایگاه جدید در حوزه خلیج فارس می‌دهد و برای نخستین بار چندین نیرو به این پایگاه اعزام کرد؛ پایگاهی که همسایگان قطر خواهان تعطیل شدن آن هستند.

در هفته گذشته ریاض و متحدانش برای حل این بحران ۱۳ درخواست از قطر را منتشر کردند که شامل بسته شدن پایگاه نظامی ترکیه و شبکه خبری الجزیره می‌باشد.

اردوغان ضمن انتقاد از این درخواست‌ها گفت: این درخواست‌ها خلاف قوانین بین‌المللی هستند و درخواست برای خروج نیروهای ترکیه بی‌احترامی به این کشور است.

کاخ سفید و دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کردند که اردوغان و دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا روز جمعه در تماسی تلفنی درخصوص این بحران با یکدیگر مذاکره کردند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 681791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    7 17
    ترکیه فقط اینجا نقش آتش بیار معرکه ست. اگه جنگی بشه اول از همه این ترکها هستن که از قطر فرار میکنن مثل کاری که در قره باغ کردن.
  • ت م A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    4 5
    نميشه به اين تركها اعتماد كرد باور كنيد احتمال كودتا توسط نيروهاى تركيه در قطر منو بيشتر از تانكهاى عربستان نگران ميكنه اردوغان هر جا منافع داشته باشه به اون طرف ميچوخه گفته باشم
    • امیر IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
      1 0
      فقط میشه به شما اعتماد کرد.متوهم تر و عقده ای تر از شما در دنیا پیدا نمیشه.حس حقارت و دشمنی صرف با ترکها باعث شده شعور و عقلتون رو به کلی تعظیل کنید.
  • بی نام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    1 5
    اتفاقا كاملا بر عكس بايد از نيروهاى تركيه در قطر بيشتر از تانكهاى عربستان ترسيد اردوغان منافع ش هر جا بيشتر باشه اونطرفى ميچرخه