واحد مرکزی خبر نوشت: گروه‌های مسلح در منطقه جنوبی سوریه، وابسته به اتاق عملیات موک در امان، حضور در مذاکرات آستانه را به توقف عملیات ارتش سوریه در درعا مشروط کرده اند.

شبکه المیادین گزارش داد: گروههای مسلح در منطقه جنوبی وابسته به اتاق عملیات موک نه در مذاکرات آستانه حاضر می شوند و نه در پی ترسیم نقشه مناطق عاری از درگیری هستند. حضور آنان در مذاکرات به توقف عملیات نظامی ارتش سوریه در درعا مشروط شده است. این شرط زمانی مطرح می شود که آغاز گر هجوم در درعا جبهه النصره بوده است و جبهه النصره نیز از حضور در مذاکرات آستانه مستثنی است. حاضر نشدن گروههای مسلح در مذاکرات آستانه هرگز در نوع تصمیم گیری گروههای مسلح دیگر تاثیری ندارد زیرا دهها گروه مسلحی که در حوزه میدانی و سیاسی اثر گذار هستند مثل احرار الشام هم پیمان جبهه النصره در درعا،  در این مذاکرات حضور ندارند.

همچنان حملات هوایی روسیه و سوریه محور اصلی جنگ با تروریسم در حومه های حماه و منطقه بادیه سوریه است. دمشق و هم پیمانانش منتظرند تا  در نشست آستانه بر سر تشکیل ائتلافی برای مبارزه با تروریسم توافق شود. مذاکرات آستانه در شرایطی آغاز می شود که ترکیه مرزهایش را باز کرده است در حالی که این کشور باید مرزهایش را به روی محموله های سلاح و تردد عناصر گروههای مسلح ببندد اما آنکارا در پی آن است تا به کردها در حومه شمالی حلب ضربه بزند.

هم زمان آمریکا در پی آن است عملیات رقه را با هدف آزادسازی این شهر از دست داعش سریعتر آغاز کند. هم زمان با تحولات در منطقه شمالی سوریه، در جنوب این کشور نیز جبهه النصره با عملیات بنیان مرصوص به نوعی قبل از هر نوع تلاش سیاسی جهت حل بحران، پیشدستی کرده است. گروههای احرارالشام، جبهه النصره و بیت المقدس برای اولین بار در اتاق عملیات مشترکی دور هم آمده اند، آنان با سوء استفاده از چشم انتظاری دیگر گروههای مسلح برای تعیین تکلیف بحران اخیر در شورای همکاری خلیج (فارس)، پس از یک سال نبرد با ارتش سوریه را در مرکز درعا از سر گرفته اند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 682223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =