به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی در همایش سراسری قوه قضاییه در سالن اجلاس با اشاره به سخنرانی رییسجمهور در این همایش به شوخی عنوان کرد: اگر جای رییس قوه قضاییه بودم از پیشنهاد رییسجمهور در مورد تعطیلی دو روزه قضات در هفته استقبال میکردم.
او با تبریک هفته قوه قضاییه یاد شهدای هفت تیر مخصوصا شهید بهشتی را گرامی داشت و گفت: آقای روحانی نکات خوبی را از خاطرات شهید بهشتی مطرح کرد . عرایض من سه بخش دارد؛ یکی از نکات زندگی شهید بهشتی است که می توان امروز از آن بهره عملیاتی گرفت، بخش دوم در مورد قوه قضاییه و بخش سوم در مورد مسائل کلان کشور است.
رییسمجلس تاکید کرد: تردید نیست شهید بهشتی استوانه محکم انقلاب و پایه گذار و رکن انقلاب بودند چند ویژگی در سلوک ایشان بود اول اینکه او انقلابی واقعی بود درد انقلاب داشت و تصنع نبود. نگران انقلاب بود از قبل از انقلاب این دردمندی را داشت در سال ۵۶ و ۵۷ در کنار شهیدان باهنر و مطهری و آیتالله خامنهای و آیتالله هاشمی رفسنجانی مسائل انقلاب را سامان میدادند این نقش را هم به خوبی انجام دادند. این ساماندهی به روحانیت و اینکه روحانیت تکفل امور انقلاب را داشته باشد بر عهده اینها بود در یادداشتهای شهید مطهری هم من دقت نظر در این امر را دیدم که برای کل روحانیت سازمان وسیعی را ترسیم کرده بود.
اهم اظهارات رئیس مجلس را به نقل از خبرگزاری ها بخوانید،
*شهید بهشتی در تأسیس جمهوری و شکلدهی نظام جمهوری اسلامی تلاشهای فراوانی کردند و با توجه به این که آن زمان تصویری از نظام جمهوری اسلامی وجود داشت و متناسب با آن تصویر چالشهایی در جامعه مطرح بود شهید بهشتی با بیانی شیوا و استدلالی صحیح آنها را پاسخ میداد.
*شهید بهشتی در مجلس موسسان قانون اساسی روی شکلدهی نظام جمهوری اسلامی مخصوصا اصل ولایت فقیه خیلی تلاش کردند هنوز استدلالهای ایشان در مشروح مذاکرات مجلس دیده میشود. آن زمان تصویری از نظام بود و چالشهایی بر اساس آن وجود داشت، هم لیبرالها هم منافقین خیلی چالش ایجاد میکردند ایشان با یک لسان مناسب این موضوع را حل کردند.و در سایر بخشهای جمهوری اسلامی هم موثر بودند. این میراث گرانقدری است امروز هم باید این را متناسب با تجربیات و شرایط حفظ کرد و برخی مسائل دیگر آن را حل کرد. شاید نیاز باشد بخشهایی که تزاحمهایی دارد یا سرعت عمل را در کار کاهش میدهد، اصلاح شود. این البته نیاز به تغییر در قانون اساسی دارد که ساز و کار خودش را دارد اما علاوه بر دغدغههای پیشبرد نظام و انقلاب تجربه این سی و چند سال یک نقایصی در کارها دارد.
*لذا پایههایی که شهید بهشتی بر آن اصرار داشت مثل رکن بودن ولی فقیه که باعث آبرو و عزت جمهوری اسلامی است غیرقابل تغییر است. شهید بهشتی به درستی دریافته بود اداره کشور بدون سازماندهی ممکن نیست. به همین دلیل یکی از کسانی که به حزب جمهوری اسلامی اصرار داشت شهید بهشتی بود. ایشان مانیفست حزب را به چه زحمتی تهیه کرد و افراد را صدا کرد و گفت عضو حزب شوید. چراکه نمیشود کشور را بدون سازماندهی هدایت کرد.
*اگر نزدیک انتخابات گروهها، حزب شوند فایده ندارد، دغدغه شهید بهشتی تدوین کارنامه بود. این مشکل هنوز هست و تربیت کادر که مساله اصلی بود به درستی انجام نمیشود. دغدغه شهید بهشتی امروز هم به جد وجود دارد و کسانی که راه شهید را میخواهند ادامه دهند باید برای این بخش ابرو و وقت بگذارند و تشکلهای دقیق با کارنامههای روشن به وجود بیاید.
*نکته چهارم اینکه شهید بهشتی در سیاست مواجهه با مسائل تفاوتی داشت و در مقابل شیاطین غربی و مخصوصا آمریکا و منافقین ایشان صریح و شجاع بود بعضا رادیو و تلویزیون هم این گفتهها را پخش میکند. اما به خاطر دوستان داخل که به دلیل نارسایی بینشی کاستی داشتند با مدارا برخورد میکردند.
*برخی افراد با درشتی نسبت به شهید بهشتی صحبت میکردند و بعدها عوض شدند و حتی عضو حزب جمهوری شدند، ایشان با این روش در مقابل دشمنان سرسخت و شجاع بودند و نسبت به دوستانی که کاستی در بینش و تحلیل داشتند، مدارا میکردند و این سیاستی بود که کارآمد بود. مدارای ایشان کارساز بود و امروز هم ما به این سبک نیاز داریم.
*گاهی خطبازیها در داخل کشور به منزله تیراندازی به دوستان است تا دشمن، این خطای استراتژیک است که ما جای دوست و دشمن را اشتباه بگیریم. نکته پنجم سعه صدر شهید بهشتی بود که در این زمینه یک شخصیت خیلی نادری بودند. به همین دلیل هم وقتی آماج حملات در کشور بودند صبر میکردند. ایشان طبق قول امام سید مظلوم بودند. این روش صبر و سعه صدر برای تکوین نظام اثربخش بود.
* من به خاطر دارم سال ۵۸ که رادیو و تلویزیون اختلالاتی داشت خدمت ایشان رفتم شب هنگام گفتند با هم در ماشین بنشینیم چون من باید جایی سخنرانی بروم و صحبت کنیم آن زمان منافقین خیلی تلاش داشتند جلسات سخنرانی ایشان را بهم بزنند. این سخنرانیها نافذ بود. ما وارد مسجدی شدیم که ایشان بنا بود سخنرانی کند ایشان تا خطبه اولیه را خواند یکی از این منافقین بلند شد و اعتراض کرد. ایشان با آرامش به او جواب داد یکی دیگر از یک گوشهای بلند شد شاید نیم ساعتی جلسه معطل شد تا ایشان را خسته کنند، ولی تحمل کرد. من فکر میکنم این روشهای منافقین روش یدی بود و دیکتاتوری میخواستند راه بیندازند اما در قبال آن سعه صدر داشت و این کارساز بود و باعث شد دستها رو شود.
*شهید بهشتی قدرت هماهنگکنندگی بسیار بالایی داشت، اوایل انقلاب یک به همریختگی سیاسی وجود داشت، ایشان هم دردمند بود و بلد بود چگونه هماهنگی ایجاد کند. جایگاه حقوقی ایشان اقتضا نمیکرد اما جایگاه حقیقی ایشان این اجازه میداد که در این خصوص ورود کند.
* اداره حکومت سازماندهی، هدفگذاری و هماهنگی نیاز دارد، بعد از انقلاب دچار پریشانی بودیم و هر کسی از تریبونها سعی میکرد قدرتش را نشان دهد. قوه قضاییه با تدبیر خوب ریاست قوه با همکاری مجلس در برنامه ششم متن خوبی را ارائه دادند، اهداف کیفی را برنامه کردند که به اهداف کمی تبدیل شد. مسیر قوه قضاییه کاملا در برنامه ششم مشخص است و تمامی مراحلش عنوان شد.
*از مباحثی که در بخش قوه قضاییه مطرح شد میتوان به کاهش جرایم اشاره کرد که مقرر شد عوامل شناسایی و به مجلس ارائه شود. بحث دوم جایگزینی مجازات دیگر جای زندانی کردن افراد بود، ما قانونی را ارائه کردیم که در شورای نگهبان به مشکل برخورد و مدتی هم در مجمع تشخیص مصلحت نظام ماند اما تصویب شد.
*برخی از آمارها نشان میدهد ما مشکلات جدی مثل قتل، داریم، درست است که کاهش ۸ درصدی داشتهایم اما باید بررسی شود. سن قتل پایین آمده و عموما در سنین جوانی است، آمار سرقت و تجاوز به عنف درست است کاهش یافته اما باید حل شود. قاچاق بحث دیگری است که مهم است و همه قوا باید با هم در جهت رسیدگی به آن گام بردارند.
*تصور می کنم آمریکایی ها در این چند ماه اخیر سیاست های خود را خیلی شفاف تر بیان می کنند. مقداری هم پیچیده عمل می کنند. مصافی که با ایران دارند از حالت تیره بودن به سمت شفاف شدن حرکت می کنند. برخی از طرح ها و حرفهایشان همین فلش را روشن می کنند.
* این که چقدر بتوانند؛ بحث دیگری است که بستگی به نحوه عمل و تصمیم گیری های ما دارد؛ ما باید بدانیم نسبت این اقدامات با امنیت ملی ما چیست و ما باید چگونه برخورد کنیم؟نسبت به جایگاه ایران در منطقه به دنبال زدن یال ایران هستند. برخی طرحهای کنگره هم همین عنوان را دارد. در بحث تروریسم و موشکی یک هدف را دارند و آن افزایش فشار به ایران است. اینکه چقدر بتوانند به دقت نظر و نحوه عمل ایران و تدبیر در امور ایران بستگی دارد. جمهوری اسلامی موارد نقض توافق هستهای را دنبال میکند و در سایر امور هم که یک طرحی در سنا مطرح شده و ایران آن را هم دنبال میکند. نکته قابل توجه برای ما اقدام آنها و نسبت آن با امنیت ملی ماست. در کل میتوانیم بگوییم اینها به دنبال افزایش فشار بینالمللی بر ایران هستند.
*نکته سوم وضعیت اقتصادی کشور است، درست که ما در مسیری قرار میگیریم که بر بعضی از مشکلات فائق میآییم و در برخی ناهنجاریها از نظر رکود و نرخ رشد به سمت رشد حرکت میکنیم. این مسیر از لحاظ راه روشن است. نکتهای که رهبری چند سال است بر آن تمرکز دارند، تولید ملی و اشتغال است. ما با پدیده بیکاری مواجه هستیم در صورت بیکاری سرمایهگذاری ممکن نیست.
*شاید خوب نباشد گفتن اینکه ما ۱۵ یا ۱۶ مساله مهم اقتصادی در کشور داریم که بدون وفاق ملی امکان حل آنها نیست. مثلا وضعیت امور دیوانی کشور از نظر وسعت سیاست رهبری، چابک بودن دولت و کوچک بودن آن است؛ به طوری که ۹۰ درصد بودجه کشور جاری است ما ده درصد بودجه را صرف مسائل عمرانی میکنیم نمی شود.
*شما الان مواجه هستید با پدیدهای که ۹۰ درصد بودجه، جاری است، حل این مساله بدون تصمیم جدی ممکن نیست. اگر هر بخشی نگاهش را بخشی متمرکز کند امکان ندارد، این مساله اهتمام عمومی میخواهد. در مورد قاچاق هم اهتمام بین قوای مجریه، قضاییه و مقننه نیاز است که حل مساله قاچاق که در چند سال گذشته در مورد آن خوب هم عمل شده و به پایین ۱۴ میلیون دلار رسیده است بدون اهتمام جمعی امکان ندارد.
*با اینکه برنامه داریم اما بیماریهای مزمن درون نظام است؛ مثلا در مورد بودجه سال ۹۶ ما به سختی در مجلس آن را جمع کردیم و کسری داشتیم با اوراق مشارکت و اینها آن را پوشش دادیم. این اوراق مشارکت در سال آینده حال میشود و تا اقتصاد شکوفا نشود با روش وصلهپینه نمیشود کاری کرد و حتی بعضی جاها نیاز به جراحی داریم.
* جمعبندی من از شرایط اقتصادی این پیام است که ما به یک تصویر روشن از شرایط و یک هماهنگی تمام در مسائل اداره کشور نیاز داریم و باید از حاشیه پرهیز کرد. این جدالها در کشور و مسائل حاشیهای غلط است این طور نمیشود مشکلات اصلی کشور را حل کرد. این جدالهای امروز فرعی است یا اصلی؟ مساله اصلی ما وضعیت اقتصادی است ما تا تولیدمحور و صادراتمحور نشویم، نمیتوانیم ثروت ایجاد کنیم این ساز و کار افراد فهیم میخواهد.
* باید حواشی را کاهش دهیم و همه باید مسئول باشیم، در صحبتها و مصاحبهها باید تلاش کنیم این حواشی این کاهش پیدا کند. نکته دوم کابینه جدید است قانون برنامه وجود دارد هدف هم روشن است که اقتصاد مساله اصلی است اما افراد کارآمد باید زیر بار این بروند کابینه آینده باید کابینه کار باشد نه خط و خطوط.
*در مورد کابینه در بعضی رسانهها سهمیه خواهی مطرح است. این غلط است هر فرد کارآمدی باید مورد حمایت باشد من در یکی از رسانهها دیدم گفتند این انتخابات یک رفراندوم برای کشور بود همین حرفها حساسیت ایجاد میکند چرا خلاف میگویید؟ انتخابات رفراندوم نبود. لذا کابینه آینده میتواند چراغ راهنمایی برای مشکلات باشد .
*معیار اصلی رییسجمهور در انتخاب کابینه باید انقلابی بودن و کارآمدی باشد. نکته سوم هماهنگی میان قول و بخشهای بحرانی کشور است که بدون هماهنگی ممکن نیست ما امروز بیش از گذشته نیاز به هماهنگی داریم. مدیرکل دادگستری و استاندار باید با هم نشست داشته باشند و هم تحلیل و هم راستا شوند.
*سرمایه گذاران باید مطمئن شوند که قوه قضاییه پشت آنها است. رهبری هم بر این امر بسیار تاکید داشتند و در ماه مبارک رمضان هم در دیداری که داشتند، مطرح کردند. آنان باید دلگرم شوند به هنگام مشکلات سرمایه حذف میشود، نباید در کشاکش رسانهها افتاد، برادر عزیزم آقای محسنیاژهای حرفهایی که سرمایه گذاران را از کشور فراری میهد را بیان نکنید. نباید در دامن رسانهها افتاد. مسائل را در محافل خصوصی حل و فصل کنید، مسائل تنش زا مطرح نکنید مردم باید احساس سکینه کنند.
29212
نظر شما