مهاجرنیا: نزاع‌های سیاسی خطرناک شده است/ ستاد نمازجمعه به همه سلایق تریبون بدهد

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: نزاع‌های سیاسی پس از انتخابات، قدری آزاردهنده و خطرناک شده و باید به این وضعیت پایان داده شود.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام و المسلمین مهاجرنیا در جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با اشاره به آثار و تبعات انتخابات اخیر ریاست جمهوری گفت: این آثار و تبعات جای تأمل و بررسی دارد، چراکه آخرین نسخه از نوع نگاه و فعالیت جریان‌های مختلف سیاسی کشور است.

وی یکی از این نمونه‌ها را مداحی در نماز عید سعید فطر دانست و گفت: البته به نظر من این‌که جوان مداحی بدون هیچ‌گونه لکنت زبان، مطالب مورد نظر خود را مطرح کند و رئیس جمهور و اعضای دولت نیز با سعه صدر آن را بشنوند و تحمل کنند، نشان می‌دهد که بخشی از اهداف انقلاب اسلامی محقق شده و کاش ستادهای نماز جمعه این فرصت را در اختیار سایر سلایق سیاسی نیز قرار می‌دادند.

وی در ادامه با اشاره به خروج برخی از نزاع‌های پس از انتخابات از رقابت انتخاباتی و تبدیل به مسائل امنیتی گفت: این‌که در برخی کانال‌های تلگرامی گفته شود رئیس جمهور می‌خواهد وزیر دفاع دولت دوازدهم را از ارتش انتخاب کند و آن را به مسائل انتخابات ارتباط دهند و بین ارتش و سپاه دوگانگی ایجاد کنند، خیلی خطرناک است و دیگر نمی‌توان آن را نزاع انتخاباتی دانست.

مهاجرنیا هم‌چنین بر پرهیز از تأویل تعابیر رهبری در قالب تنگ نگاه‌های حزبی و جناحی تأکید کرد و افزود: تعابیر رهبری مثل تعبیر آتش به اختیار باید در چارچوب منظومه ایشان تفسیر شود و یکی از اصول فکری معظم‌له، قانون‌گرایی است. لذا امکان ندارد که رهبری، جوان‌های انقلابی را به فعالیت‌های قانون‌شکنانه تشویق کنند و نباید اجازه داد جریان خاصی این تعابیر را بر خلاف اصول و بیّنات فکری ایشان تأویل ببرد.

این استاد حوزه و دانشگاه سپس از دو قطبی شدن به عنوان یکی از آثار و تبعات انتخابات 27 اردیبهشت نام برد و ادامه داد: رهبر معظم انقلاب از مدت‌ها قبل از انتخابات نسبت به دو قطبی شدن فضای جامعه هشدار دادند و در آستانه انتخابات نیز نامزدها را از فعال کردن گسل‌هایی نظیر گسل‌های مذهبی و قومیتی بر حذر داشتند. البته نفس وجود قطب‌های مختلف در جامعه چیز بدی نیست و این امر می‌تواند به پویایی جامعه کمک کند، اما نباید اجازه داد که این قطب‌بندی‌ها به منافع ملی آسیب وارد کند.

وی در ادامه با برشماری ویژگی‌های قطب‌بندی مثبت، تکثرگرایی بر محور وفاداری به اصل نظام، تکثرگرایی بر محور منافع ملی، تکثرگرایی معطوف به ارزش‌های اخلاقی و دینی، پویایی و تحرک اجتماعی و افزایش مشارکت و رقابت را از جمله این ویژگی ها دانست و گفت: قطب‌‌بندی منفی نیز ویژگی‌هایی دارد که از آن جمله می‌توان به تبدیل گفتمان تعاملی به گفتمان تعارضی، تبدیل افکار و اندیشه‌ها به اعتقادات تعصبی، نادیده گرفتن منافع ملی، خروج از اعتدال و عقلانیت و حاکمیت فضای افراط بر جامعه، تبدیل وفاداری به اصل نظام به وفاداری به ایدئولوژی حزبی و جناحی و عدم التزام به قواعد اخلاقی اشاره کرد.

حجت الاسلام و المسلمین مهاجرنیا دو قطبی میان مذاهب، قومیت‌ها، دولت و ملت، قوای نظام، حوزه و دانشگاه و اصول‌گرا و اصلاح‌طلب را از جمله دو قطبی‌های منفی برشمرد و افزود: این دو قطبی‌های منفی می‌تواند موجب سر بر آوردن گسل‌ها، از بین رفتن وحدت جامعه، افزایش خصومت، حاکمیت نگاه حذفی، تقویت جریان پوپولیستی و غیرعقلانی، از بین رفتن شفافیت در تصمیم‌گیری‌های حاکمیت، افزایش نقش گروه‌های ذی‌نفوذ و دست‌های پشت پرده، فرسایش و ناکارآمدی قدرت و افزایش زمینه نفوذ دشمنان شود.

وی در پایان تأکید کرد: جریان اصول‌گرا به عنوان بانی انقلاب باید فضای موجود را مدیریت کند و مانع از تبدیل نزاع‌های سیاسی و انتخاباتی به دو قطبی‌های منفی شود.

27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 683393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =